Väcker minnen. 94 hade jag (och plutonen iof) en alldeles egen att leka med på taket till radarvärnet.
Top of the line modell som sattes igång nerifrån radarvagnen genom att man vevade på en fältapa. Först var vi tvugna att via radio varna dubbelposten som låg en meter från Hesa Fredrik, något som var lätt att glömma i stridens hetta. Står man en meter från Hesa Fredrik när han drar igång ett flyglarm är det svårt att missa
Den kunde också skötas genom att dra i en spak på kompressorn. Nackdelen då var att en hand var upptagen med att hålla i spaken så det fanns bara en ledig hand att hålla för ena örat med. Och, nej, de vanliga gula öronpluggarna hjälper inte mot Hesa Fredrik när han är två decimeter bort... Men men Kul var det i allafall
Hesa Fredrik som vi hade var flyttbar, eller snarare släpbar. En kompressor på hjul och en en sirenlur av vanlig typ som sitter på taken. Det gällde att snabbt hitta på något att göra när Hesa Fredrik skulle upp på taket i början av övningar och sedan ner efter. Sjukt tung och rent djävulsk ner det var en halvmeter snö.. Men jag saknar honom lite, tänk om jag hade en egen på tomten och en radar såklart...

Edt: stavfel