Help - Search - Members - Calendar
Full Version: whii
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
|lj|
Nu testar dom flyglarmet... sweet
J-Star
Japp.. hörde det här också. De gick igång så gott som på slaget.

/J
Kimster
appapp

Det är inte flyglarmet.

Signalen heter "Viktigt meddelande" och hörs vid större kriser eller katastrofer motsv. och testas kl 1500 varje första helgfria måndagen i mars, juni, september och december..
gasmask.gif
Pete
Nu när vi diskuterar detta, har jag alltid varit nyfiken på hur ett sånt här system fungerar. Vad jag förstått sitter lurarna oftast på skoltak och dylikt, men vem sköter dem och hur styrs dom?

(Om det inte är hemligt förstås)
SBP
Det ska vara Räddningstjänsten i kommunen som kontrollerar "Hesa Fredrik".
Runningback
Är dem gas eller eldrivna?
Eller råkar det vara en 10 liters v8 som sparkar igång dem som på den forna tiden? ;D
Axial
Lite aktuell information om VMA:
There goes the sirén that warns of the airraid...

Lite mer info:
Then comes the sound of the guns sending flak

Bonuspoäng till den som kan gissa vilken som är min favoritmusikgrupp alla kategorier biggrin.gif

EDIT: grisfingrar
EDIT2: det vore bra om de olika länkarna inte gick till samma sida...
Yman
QUOTE (Axial @ Dec 2 2003, 11:55 )
Bonuspoäng till den som kan gissa vilken som är min favoritmusikgrupp alla kategorier  biggrin.gif

Iron Maiden biggrin.gif
MikaelD
Någon på Forumet som vet vart man kan få tag på "hesa fredrik" som ljudfil?
Skarec
Som MikaelD så är jag också intresserad av den filen! biggrin.gif
Status quo
uhm.. angående kimsters inlägg (för lat för att quota), så sitter det ett katastroflarm vid arlanda som jag tror testas varje månad.. hör det ganska ofta iaf, klockan 15 på den första helgfria måndagen. Men jag kan ha fel... tveka.gif
Dizzy_keys
Jag har samtliga signaler som används i sverige. Dom hittas på någon av länsstyrelsernas hemsidor.
Vildmannen
QUOTE (Kanna @ Oct 15 2006, 21:31 ) *

Om det gick att redigera bort när dom säger "Flyglarm" i början av filen så skulle den bli en perfekt ringsignal till mobilen HV.gif
Kanna
QUOTE (Vildmannen @ Oct 15 2006, 22:37 ) *
QUOTE (Kanna @ Oct 15 2006, 21:31 ) *

Om det gick att redigera bort när dom säger "Flyglarm" i början av filen så skulle den bli en perfekt ringsignal till mobilen HV.gif

Det sket jag i. Tycker det är lite kul att telefonen säger "Flyglarm" innan den sätter igång och tjuter. rolleyes.gif
Gusten
Sist jag hörde den så passade jag på att spela in den på min mobil. :P Inspelningen blev ganska bra. /Gusten Rangern.gif
MikaelD
Tackar för dessa länkar.

Mvh: MikaelD
RadaR
Väcker minnen. 94 hade jag (och plutonen iof) en alldeles egen att leka med på taket till radarvärnet. fun_icon_nana.gif
Top of the line modell som sattes igång nerifrån radarvagnen genom att man vevade på en fältapa. Först var vi tvugna att via radio varna dubbelposten som låg en meter från Hesa Fredrik, något som var lätt att glömma i stridens hetta. Står man en meter från Hesa Fredrik när han drar igång ett flyglarm är det svårt att missa saint.gif
Den kunde också skötas genom att dra i en spak på kompressorn. Nackdelen då var att en hand var upptagen med att hålla i spaken så det fanns bara en ledig hand att hålla för ena örat med. Och, nej, de vanliga gula öronpluggarna hjälper inte mot Hesa Fredrik när han är två decimeter bort... Men men Kul var det i allafall biggrin.gif
Hesa Fredrik som vi hade var flyttbar, eller snarare släpbar. En kompressor på hjul och en en sirenlur av vanlig typ som sitter på taken. Det gällde att snabbt hitta på något att göra när Hesa Fredrik skulle upp på taket i början av övningar och sedan ner efter. Sjukt tung och rent djävulsk ner det var en halvmeter snö.. Men jag saknar honom lite, tänk om jag hade en egen på tomten och en radar såklart... blyg.gif

Edt: stavfel
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.