Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Pansarskytte GB
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Nimitz
Har sökt men bara fått krabb me sökandet....

Kan någon dela med sej av lite kul (eller trist) info om tjänsten som pansarskytte gb??

Det mesta går bra... och ja, har även sökt upp vissa hemsidor via goggle...

Tack på förhand //Nilsson
Blivande
Jag skulle också vilja veta mer. Vilka sidor har du hittat själv har jag inte hittat nått :(
Sillen
Finns minst en berättelse på lumpen.nu om hur det är som pansarskyttegruppbefäl. Pallra er dit.
Nimitz
har läst den... flera gånger.. :P

tycker doc inte den e nån höjdarepå gb biten.. beskriver mest skyttesoldaten då hon fick förlängd tjänst och därmed ,muckade som GB..
Vill ha mer ur "GBögon".. Men inte för detaljerat.. tar ju charmen av det... men lite råd tips o kul grejer.. pansar2.png

//Nilsson
Fk Fjellman
Tycker det så här i efterhand var klockrent att vara GB... nu var jag ju det på en Rb56 grupp... men det tror jag inte spelar nån större roll. Sen kan det ju även bero på att dom som hamnade i min grupp passade hyfsat bra in under omständigheterna.

I början kändes det lite osäkert med allt ansvar o.s.v men man växer faktiskt i uppgiften... precis som dom säger...

Sen när man väll har tränat in sig och gruppen fungerar är det en fröjd att se och uppleva hur man styr denna massiva dödsmaskin.

Jag tycker iaf att jag hamnade där jag ville (även om jag igentligen var uttagen till GRK gb smile.gif )

//Sgt Fjellman
Nimitz
är det mycket skiftande mellan befattningar innan befattningsutbildningen? Som ex från grkgb till pvrobot gb?
murdoc
Jag gjorde lumpen som pansarskyttesoldat, men när våran steffgrpC aldrig var med på övningarna så hoppade jag in istället för honom. Det var det bästa som kunde hända för det var riktigt roligt och lärorikt, allt från att göra vaktlistor till att leda grg omgången i strid. Det är ett varierande arbete och om du har bra kontakt med dina soldater går allt skitbra, för om man försöker vara bättre än "vanliga" soldater så skiter sig allt.
Kom ihåg att gruppen är viktigast inte din stolthet!!!!!

Under KS06 blev min steff skadad och jag tog då över hans tjänst som steff och nu är jag steffgrC på IA03.(på väg mot Liberia)

Så ta och bli pansarskytte gruppchef om du får chansen du kommer inte ångra dig.
Fk Fjellman
Det som hände mig hände första dagen... Jag hade ju inte hunnit ta körkortet... så dom tyckte att jag inte var lämplig som GrkGrpCh (lucky me)... så det blev en del kutande fram och åter på regementet innan jag blev skickad till Kasern C3 med meddelandet att fjellman allt skulle bli Mek-Skytte GrpCh... sedan tog det ett tag innan man blev uttagen till RbGrpCh... Men man kan ju även söka tjänsten direkt... men i början på utbildningen finns det oftast vakanser som dom försöker täppa igen med sånna som jag smile.gif...

//Sgt Fjellman - Any Tank, Anywhere...ANYTIME
Harald
QUOTE (Nimitz @ Nov 30 2003, 17:12 )
Kan någon dela med sej av lite kul (eller trist) info om tjänsten som pansarskytte gb??

Tack på förhand //Nilsson

Hurru du Nilsson! Jag vet vem du är! Du ska inte va så säker på att du kommer bli Skytte.grp.ch.
Jag ryckte in på samma regemente som du och trodde att jag skulle bli pansarskytte.grp.ch. Men inte de inte. De hadde förflyttat mig till Brigadlednings kompaniet som Närskydds.grp.ch. Jag talade med Kompanichefen och bad om att flyttas tillbaks till pansarskyttekompaniet. Han vägrade, och det är jag väldigt glad för. Om du kan, så begär förflyttning till BrigL!

Det är lite svårt för mig att objektivt bedöma de olika tjänsterna, men jag gör det ändå och om jag har fel är det säkert någon som rätter mig.

BrigL är "viktigare" än Pansarskytte så ni kommer prioriteras. Detta är inte från början min åsikt utan högkvarterets. (info från förbandsnämnden).

Du får va B-styrka! Ofta! När du blivit dödad så "återupplivas" du där kort därefter och kan åka tills nästa strid. Jag tror detta är trevligare än att lika kvar i det blöta gräset och frysa, medan man väntar på sjukvårdare.

Du får eskort- (livvakts) utbildning!

Du skickas ut på patrulluppdrag! Ofta!

Du får åka trimad Pbv i 80 knyck och glida igenom Enköping kl 10 på en Lördagskväll!

Vill du göra avsittning, så bestämmer du detta i samråd med vagnschefen. Du behöver inte order från komp.ch!

Att vara Brigadchefens "livvakt" har sina fördelar... hehe..

Efter nyår så grupperar du sällan i tält. Här gäller det att anpassa sig.

Tjänsten har givetvis sina nackdelar. Men de tänker jag inte berätta om nu.

Klart, saker och ting kanske är annurlunda 2004.
Sikta på BrigadLedningsKompaniet. Ledningsplats 1 (Solen skiner alltid över L1).

P.S alla som har gjort lumpen "fick den fräckaste utbildningen". Ta inte folk som mig på för stort allvar, utan gör det som käns rätt.

Ha dé gott Christoffer "Nimitz" Nilsson!
Nimitz
Det är uppfattat haraldsson! salute.gif

Jag tolkar detta som att du fortfarande är nöjd med att blivit flyttad från 6:e..

Jag rycker in så får jag se vad som händer... pansar2.png
Mårten87
Jag har starka funderingar på att försöka bli skyttegruppbefäl men jag är inte riktigt säker. Har funderat en del på att vara stridsfordonsbefäl också men jag vet inte riktigt vilket som är bäst.

Om man ställer skyttegruppbefäl mot stridsfordonsbefäl, vilket är roligast och på vilka sätt?? Vilken befattning får man ut mest av??
Sillen
Jag förutsätter att många av dessa uttalanden om skyttegruppbefäl och pansarskyttegruppbefäl också är ganska tillämpbara på pionjärgruppbefäl. Så det så.
Raffe
Varför just pansarskytte, varför inte stadsskytte. Jag har hört enormt mycket gott om det. Man slipper sitta i en plåtburk så mycket (transporteras dock i pbv 302) och man får kriga loss innomhus. Jag rycker själv in som stadsskytteplutonchef (KB) i januari 2005. Kan knapp bärga mig!
Grunt
Tja..

Vissa kanske föredrar att åka stridsfordon och vara ute i naturen.. eller?
Raffe
QUOTE (Grunt @ Jan 13 2004, 18:46 )
Tja..

Vissa kanske föredrar att åka stridsfordon och vara ute i naturen.. eller?

Jo, om man är sån ;). Jo, självklart är det gott att vara ute i naturen, men det e något speciellt med att strida innomhus - så intensivt. Men att sitta i ett stridsfordon förstår jag mig inte riktigt på.

Sen är jag ju bara hemvärnsungdom, så riktigt vet jag ju inte. Brorsan som också var ungdom och nu ligger inne på P4 tycker iaf att det e jävligt kasst att hela tiden åka strf och ännu värre att alltid vara bunden till den.
Sillen
Bättre utan stridsfordon då. Vinden i håret och splittret i ansiktet.
Grunt
Tja, kanske bara jag men jag föredrar skogsmiljö framför stadsmiljö. Fast det är väl en smaksak, kanske.
Calle no1
QUOTE (Grunt @ Jan 13 2004, 22:25 )
Tja, kanske bara jag men jag föredrar skogsmiljö framför stadsmiljö. Fast det är väl en smaksak, kanske.

Eller så föredrar man stabsmiljö... fun_icon_nana.gif Kunde inte värja mig.
Nä, men lite av varje är väl alltid bra!

*Stabsjägarn*
slangbella
Bättre utan stridsfordon då. Vinden i håret och splittret i ansiktet.

haha så jävla sant! clap.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.