JohnDoe
Nov 27 2003, 13:59

Ett gäng högeffektiva och iskalla rånare slår till mot en rad banker i Stockholm. Utredningsarbetet hamnar hos kriminalpolisen Klara och piketbefälet Greger Krona, som tillsammans leder rånarjakten.
Deras utredning leder dem i en livsfarlig riktning som visar sig få oanade konsekvenser. Jakten på rånarna är intensiv, deras metoder blir allt mer raffinerade och skrämmande.
Klara hamnar mitt i skottlinjen, både bokstavligt och bildligt, samtidigt som utredningsmaterialet för henne i en riktning som hon aldrig kunnat föreställa sig.
rånarna.comKommer på bio i januari....Mikael Persbrandt och Stefan Sauk är medverkande

Verkar sevärd, kanske en svensk "Heat"??
John
Kan som vanligt bli hur bra eller hur dåligt som helst.
Sauk och Persbrandt, kan ni säga "typecasting" eller "överexponering" ? :P
Runningback
Nov 27 2003, 14:21
QUOTE (JohnDoe @ Nov 27 2003, 13:59 )
Mikael Persbrandt och Stefan Sauk är medverkande
Bara det är ju värt att se, det finns delade meningar om Mikael, men jag tycker att han är en mycket bra skådespelare, särskilt i BECK, i kompination med Martin förstås.
Fbj972
Nov 27 2003, 14:42
QUOTE (JohnDoe @ Nov 27 2003, 13:59 )
Utredningsarbetet hamnar hos kriminalpolisen Klara och piketbefälet Greger Krona, som tillsammans leder rånarjakten.
He he...
Ett piketbefäl som leder en utredning...

Nåja, filmen kanske blir underhållande...
roninn
Nov 27 2003, 15:28
Håller med fbj 972, piketen är duktiga på mycket men deras starkaste sida är inte utredningar...
Tänker osökt på en av deras gruppchefer, hört då det var lite upprört i en av våra förorter "Fan vad komplicerat ni alltid ska göra allt, vi går ut på linje slår ner alla som står upp och drar så reder nån annan ut vad som hänt i efterhand"

Inte direkt Martin Beck som talade...
Men filmen blir nog bra, ska iaf bli kul att se den.
Tycker denna film verkar va lovade...men som sagt man vet aldrig???
bushman
Nov 28 2003, 02:29
dras just nu med en viss mikael i min hemstad.
tja krogägarna och filmgroupisarna är väl nöjda, de får ju jobba lite......
Peter "9mm" Lindmark som regissör och Daniel "Sökarna" Fridell som producent låter inte alltför lovande om ni frågar mig. Sedan känns det som jag har uppnått en viss mättnad på att se Persbrandt. Jag kan ha fel men jag sätter mina förhoppningar lågt. Det är mycket glest mellan lyckade svenska aktionfilmer och mycket tyder på att denna blir en i raden av filmer som får epitetet "för att vara svensk var den ok".
En avstickare. Hur kommer det sig att danska aktionfilmer är så mycket bättre än svenska?
Därför svenska actionfilmer
1. alltid skall innehålla massa samhällskritik typ alla poliser gillar misshandla folk och deras kollegor håller dem bakom ryggen.
2. Skall försöka vara lika fräcka som amerikanska fast med bara en promille i budget.
3. För att svenska regissörer inte behärskar action. Inte norska regissörer heller ;)
De enda filmerna som är hyfsade action/thriller är Noll tolerans, livvakterna, Tredje vågen.
bushman
Nov 28 2003, 17:24
QUOTE (Haegg @ Nov 28 2003, 13:30 )
Peter "9mm" Lindmark som regissör och Daniel "Sökarna" Fridell som producent låter inte alltför lovande om ni frågar mig. Sedan känns det som jag har uppnått en viss mättnad på att se Persbrandt. Jag kan ha fel men jag sätter mina förhoppningar lågt. Det är mycket glest mellan lyckade svenska aktionfilmer och mycket tyder på att denna blir en i raden av filmer som får epitetet "för att vara svensk var den ok".
En avstickare. Hur kommer det sig att danska aktionfilmer är så mycket bättre än svenska?
för att danskarna gör actionfilmer om en samhällsklass som svenska filmkonsulenter inte tror existerar, smäkriminella.
hittills har det väl bara gjort ett försök och det var väl betalt med rånpengar och inte med stöd av svensk filmindustri.
kolla filmer som pusher, gamla män i nya bilar och blinkade lyktor, och nämn en regissör i sverige som skulle kunna få pengar till att ett manus som dessa?
att andres nilsson fick göra noll tolllerans, berodde nog på att jocke hanson som producerade, hjälpte till med manus.
och det faktum att den utspelade sig i gbg och inte i sthlm, vilket gjorde att film i väst kunde satsa pengar i projektet.
annars måste den nog ses som ett olycksfall i arbete och skulle aldrig fått gjorts om byråkraterna i sthlm fått bestämma.
det bevisas av det faktum att varken livvakterna och noll tollerans har fått någon guldbagge nominering men jag tror nog anders nilsson gråter hela vägen till banken för detta. :P
Vildmannen
Jan 8 2004, 17:29
Varför svenskar inte gör actionfilmer? Därför att den nischen redan är fylld. Jag gillar faktiskt att svenskarna gör filmer som är lite mer verklighetsnära.... som exempelvis "Polisen som vägrade ta semester"-serien. Den var perfekt. När de efter att ha gripit skurken efteråt käbblar om att någon skjutit hål i nya polisbilen, då ler jag stort.

/J
JohnDoe
Jan 8 2004, 19:39
@J-star, vad är det för serie du pratar om? Verkar ha helt missat den
John
Haggeman
Jan 8 2004, 19:58
QUOTE (Vildmannen @ Jan 8 2004, 18:29 )
Ja om han sågar den så lär den ju vara bra. Inte ett rätt har den snubben.
A2Keltainen
Jan 8 2004, 20:40
QUOTE (ABP @ Nov 28 2003, 17:01 )
Därför svenska actionfilmer
1. alltid skall innehålla massa samhällskritik typ alla poliser gillar misshandla folk och deras kollegor håller dem bakom ryggen.
Lite på samma tema:
"Danskarna kan göra film om någon som får i sig knark och har skitkul och så är det inget mer med det. I Sverige måste vi visa att han blir beroende och heroinist och allt går åt helvete. Man kan inte ta knark ostraffat i en svensk film."
-Teresa Fabik,
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/u...,362675,00.html
Klinken
Jan 8 2004, 20:46
Jag såg den på en förhandsvisning i December.....och den är riktigt kass!
Ena scene snö...nästa inte....och så håller det på i hela filmen! Mediokra skådespelarinsatser och rena sakfel
Det enda som kändes positivt med filmen var väl att vapenhanteringen var hyfsad!
Fridens liljor // Fk Klinken
Tycker trailern avslöjar lite mycket... såg trailern på bio härom dagen.
Nåt i stil med "Kan det vara poliser som ligger bakom?"
Den kommentaren skulle väl knappast fällts om så inte var fallet??
//SNAFU
Klinken
Jan 8 2004, 21:35
QUOTE (SNAFU @ Jan 8 2004, 20:04 )
Tycker trailern avslöjar lite mycket... såg trailern på bio härom dagen.
Nåt i stil med "Kan det vara poliser som ligger bakom?"
Den kommentaren skulle väl knappast fällts om så inte var fallet??
//SNAFU
Hehe....utan att avslöja för mycket kan jag ju säga att du har FEL!
Fridens liljor // Fk Klinken
QUOTE (JohnDoe @ Jan 8 2004, 19:39 )
@J-star, vad är det för serie du pratar om? Verkar ha helt missat den
John
Per Oscarsson som Gustav Jörgensson, polischef i Strömstad.
http://www.imdb.com/title/tt0094527/combined/J
Den sög rätt hårt faktiskt.
QUOTE (Pang @ Jan 9 2004, 13:51 )
Smaken är som röven: klöven. ;)
/J
QUOTE (J-Star @ Jan 9 2004, 15:53 )
QUOTE (Pang @ Jan 9 2004, 13:51 )
Smaken är som röven: klöven. ;)
/J
Pff, jag har alltid rätt!
109 Eken
Jan 10 2004, 23:29
QUOTE (ABP @ Nov 28 2003, 17:01 )
De enda filmerna som är hyfsade action/thriller är Noll tolerans, livvakterna, Tredje vågen.
Och mannen på taket!
Bo Wideberg rules OK!
jake the snake
Jan 10 2004, 23:44
Jag håller med J-STAR. Polisen som vägrade ta semester är riktigt klockren! Det var alldeles för länge sen man såg den. Skulle gärna vilja se den igen.
Ingen som har den någonstans? finns den kanske till och med på DVD?
QUOTE (109 Eken @ Jan 10 2004, 23:29 )
Bo Wideberg rules OK!
Eftersom Bosse rular så lägger vi till "Mannen från Mallorca" !!
Fbj972
Jan 12 2004, 15:20
Såg filmen igår. Måste säga att vissa kommentarer och andra små guldkorn gjorde filmen sevärd - man kan dock avvakta tills den kommer ut på VHS/DVD.
Den var charmigt svensk, om ni förstår vad jag menar...
Mitt betyg, av fem möjliga:
Gustavsson
Jan 14 2004, 01:35
QUOTE (Fbj972 @ Jan 12 2004, 15:20 )
Såg filmen igår. Måste säga att vissa kommentarer och andra små guldkorn gjorde filmen sevärd - man kan dock avvakta tills den kommer ut på VHS/DVD.
Den var charmigt svensk, om ni förstår vad jag menar...
Mitt betyg, av fem möjliga:

Håller med till punkt och pricka...
För övrigt tycker jag det var jävligt konstig vapenfördelning. Den som vaktar har någon version av UZI medan han som går till attack i närstid använder en M4. Borde det inte vara tvärt om?
Inte så mycket skottlossning som man tror efter att ha sett trailern.
krusman
Jan 14 2004, 15:11
Såg denna igår, att huvudpersonen jobbar hos rånkommisionen på svenska polisen men klär sig som en gymnasieelev på SPIN programmet var väl det som irriterade mig genom hela filmen.
I övrigt kan man önska mycket av filmen. Underhållningsvärdet består som tidigare sagts av ett par klipska kommentarer hit och dit, medan produktionen som helhet känns lite som en typiskt svensk produktion. Lite hemsnickrat och en dålig emulering av bättre produktioners resultat.
Tivaljör
Jan 14 2004, 17:33
”Rånarna” finns gratis på nätet...SPINprogrammet?
vad lär man sig där?
FunkerL
Jan 15 2004, 05:32
Har precis sett filmen nu. Tja, vad skall man säga. Orgier i svartklädda insatspoliser nästan i varje scen. Tycker att filmen hade mycket Hollywoodkänsla över sig faktiskt. Den skulle lika gärna kunna vara gjort i Hollywood och vara en "vanlig" amerikansk actionfilm. Om det är bra eller dåligt vågar jag inte avgöra.
Visst underhållningsvärde kan väl bifallas filmen, men den kvinnliga huvudrollsinnehavaren är ju inte ett dugg bättre än skurkarna. Tur att det bara är film...
SPOILER SPACE!
Filmen verkar ju lite mattligt dum... daliga manus tal jag, men dumma rollfigurer....
En person pa en utredning har information. Delar hon da med sig av den till utredningsledningen? Neeeeej da, hon flummar omkring lite, vill besoka terapeuter, och agerar en hel massa pa eget bevag. HUR DUM FAR MAN VARA? Ljuga for kollegorna, massa dumheter... Och som sagt sno ibland och barmark ibland.
Och naturligtvis, eftersom det ar en svensk film, en hel massa psykflummeri och spyscener.
Tusan, en enda mattligt kompetent snut i hela jakla filmen.... Men skurkarna var tuffa medan de var i svart.
Forresten, far poliser kommendera civila bilar i Sverige?
Vad galler vad nagon sa om Uzin tidigare sa kan man val - om man vill vara generos - formoda att han har den eftersom den ar latt att gomma.
Men jag blir sur nar poliser gar in och rotar pa stallen ensamma och utan backup.... Mycket sur.
Delta Golf
May 7 2004, 11:42
Ingen mer än jag som reagerade på att "gruppen" inom FFL hade svarta baskrar när de egentligen är gröna samt att De var stationerade i i Nîmes när det borde vara Korsika egentligen?
Wehrwolf
May 7 2004, 13:15
Filmen är underhållande. Dumt slut, bara
strvkomp
May 8 2004, 18:10
Försöker hitta några ljuspunkter som gör filömen sevärd...näe det fanns inga. Nog för att Sauk e rätt skön men känns inte som en skottlossning och några halvsköna kommentarer räcker för bygga en hel film runt.
Jag ville se mer pang-pang och bankrånsscener.
Panzerfaust
May 9 2004, 14:21
Äh, så kass va den väl inte? Såg den och hotet direckt efter varran och måste säga mot alla andra (antar jag) men jag tycker Rånarna va hästlängder bättre än Hotet. Hotet va bland det sämsta jag sett på länge. Sundvall lovade ju så mycket med den filmen action hit och action dit, skulle snarare vilja kalla den ett stort misslyckande. 2 scener som va värt att kalla action.
I rånarna hände ju iaf något, Sauk och Persbrandt va ju bra ockå, Tjejen spelade bra. Jämfört med Sauk i Hotet där han gjorde sin sämsta roll prestation hitills. Enda som va bra i hotet va skurken och Han det handla om. Jag tyckter att rollprestationerna va avsevärt mycket bättre i rånarna än hotet iaf.
Mycket pang pang för att vara svenskt. Sen om man hakar upp sig på att en skurk kör med UZI, eller att nån är för ivrig eller av personliga skäl inte kallar på kollegorna, ja... då kanske man skall titta på drama filmer istället?
Glömt inte heller att det är FILMER. Verkar som vissa borde sluta se på action/krigsfilmer och köra helt på dokumetärer och drama istället. För face it, Den perfekta filmen med vapen finns inte. Iaf inte om man är MIP/MÖP.
:P
MIN ÅSIKT.EDIT: Kollade ni "Tack till" efter filmen föresten?
Kustjägarna-attackdykarna Hum... undra var dom fick dykar prylarna ifrån

Swedish body armour va också med
Private Haze
May 9 2004, 16:54
QUOTE (krusman @ Jan 14 2004, 16:11 )
Såg denna igår, att huvudpersonen jobbar hos rånkommisionen på svenska polisen men klär sig som en gymnasieelev på SPIN programmet var väl det som irriterade mig genom hela filmen.
Hmm? Exakt hur klär sig en elev på Spin-programmet? Jag går där och jag har väl inte märkt något som är så jättekonstigt med min klädstil... hmm... en stor gåta som tål att funderas på...
för dig som undrade så är Spin ett program där alla lektioner hålls på engelska. Förkortningen står för Samhällsprogrammet Internationell Inriktning.
Kan inte yttra mig om filmena eftersom jag mycket sällan ser på film eller teve...
Panzerfaust
May 9 2004, 18:28
QUOTE (Private Haze @ May 9 2004, 17:54 )
QUOTE (krusman @ Jan 14 2004, 16:11 )
Hmm? Exakt hur klär sig en elev på Spin-programmet? Jag går där och jag har väl inte märkt något som är så jättekonstigt med min klädstil... hmm... en stor gåta som tål att funderas på...
för dig som undrade så är Spin ett program där alla lektioner hålls på engelska. Förkortningen står för Samhällsprogrammet Internationell Inriktning.
Kan inte yttra mig om filmena eftersom jag mycket sällan ser på film eller teve...
Är nog det min syrra börjar på då, i höst.
Vet inte heller vad han menar. Men enligt henne så är det väl lite "snobbigt" eller vad man ska säga? vet ju inte alls hurvida det stämmer... dom som va där på infokvällen va då "lite finare barn" som morsan så fint utryckte det... Antar att det är samma program iaf.
Har ju sett filmen och kan inte se vad det va för fel på hennes klädsel direkt...
A2Keltainen
Jun 12 2004, 15:22
Jag såg "Rånarna" i dag. Tyvärr så var den lika dålig som alla andra liknande svenska filmer, så det var inte direkt någon trevlig upplevelse att se den.
Jag fick dock lite nöje vid scenen där den första tillfångatagna rånarens tatuering visas. Direkt när det fokuserades på hans tatuering så tänkte jag; jaha, den föreställer säkert något specialförbands märke, då jag har sett tillräckligt med film vid det här laget för att börja förstå hur sådana här dussinfilmer fungerar. När jag sedan fick se hela tatueringen, så tänkte jag; en triangel med en spets nedåt, franska främlingslegionens märke med den flammande granaten i mitten, en tvåa i övre vänstra hörnet... vänta är inte det där 2ème Régiment Étranger de Parachutistes förbandsmärke? Jag pausade filmen, gick till min bokhylla och plockade fram:
French Foreign Legion Paratroops
Martin Windrow, Wayne Braby
Osprey Publishing, Ltd
1985
ISBN: 0-85045-629-0
The Paratroopers of the French Foreign Legion
Howard S Simpson
Brassey's
1997
ISBN: 1-57488-117-5
Jag upptäckte glädjande nog att jag hade rätt. Förbandsmärket användes först av av 2er Bataillon Étranger de Parachutistes från dess skapelse under sommaren/hösten 1948 tills december 1955, då detta förband bytte namn till 2ème Régiment Étranger de Parachutistes. Märket levde vidare i det nya förbandet och används än i dag. Märket i böckerna ser dock lite annorlunda ut än det på tatueringen. Rektangeln i mitten med den flammande granaten är kluvet på diagonalen från vänster botten till höger topp av ett streck. Fältet på vänstersidan av detta streck är grönt och fältet på högersidan är rött. Resten av märket är silverfärgat. Man ser även tydligare att det är en drake (Annams drake som symboliserar regementets första aktiva tjänst som en bataljon under det första Indokinakriget) som slingrar sig runt rektangeln. 2ème Régiment Étranger de Parachutistes är för övrigt stationerade vid Camp Raffali, vilket ligger nära Calvi på Corsicas västra sida. Förbandet har gröna baskrar, och inte svarta som i filmen.
Jag störde mig även något på att filmen ytterligare ökar på den redan mycket utbredda myten att alla främlingslegionärer är kriminella psykopater.
Nestor
Jun 18 2004, 16:38
Såg filmen nu,,,
Mitt omdöme bli förljande:
En sämre försvenskad version av Heat.
den får 2/5
Panzerfaust
Jun 18 2004, 17:03
vafan... jag måste vara onormal? Jag är den enda som gillar den hitills av dom jag snackat med. Har sett den flera gånger och gillar den ändå...
Men utan Sauk och Persbrandt så skulle den suga
Såg den för ett par månader sen på DVD, nej då inget olagligt med det...

Jag orkade se ungefär 30 minuter sen blev det bara för mycket.
Dåliga skådespelare, dåligt manus, det mesta var som sagt dåligt.
Jag ger den: 0 av 5 möjliga.
Panzerfaust
Jun 18 2004, 20:01
QUOTE (mace @ Jun 18 2004, 20:15 )
Såg den för ett par månader sen på DVD, nej då inget olagligt med det...

Jag orkade se ungefär 30 minuter sen blev det bara för mycket.
Dåliga skådespelare, dåligt manus, det mesta var som sagt dåligt.
Jag ger den: 0 av 5 möjliga.
Tycker du? jaha... ja. Normalt brukar jag ha samma smak som dom flesta faktiskt, vet inte varför jag gillar en "skit film" faktiskt. Hehe
Jag tycker ju att Herrarna Sauk och Persbrandt är lysande. Som jag sa förut så tycker jag att Sauk va bättre i rånarna än i Hotet. Tycker även att hela filmen är bättre än Hotet som inte va annat än en stor besvikelse. Enda som är bra i den är väl "om blickar kunde döda" i breifing rummet.
Så, nog är han tillräklig där, men filmen lovade för mycket militärgrejs vilket jag tyckte den saknade.
Det som gör att jag gillar dessa två i Rånarna är deras goda (enligt mig) insats som dom gör... Tycker Persbrandt gör fruktansvärt bra ifrån sig i "pussisnutt doktor puss gulliplutt" scenerna.
Men jag har alltid gillat dessa två herrar. Mycket därför kanske, gillar allt dom deltar i. Sauk ända sedan den där polis filmen när han är elak polis... Kommer inte ihåg vad den heter. Persbrandt såg jag första gången som en Polis i en kort biroll i en Beck film (gamla beck med Ekman) där han bara är med en kort stund men lämnar avtryck i min film historia.
Värjan Skämtar Intet
Jun 18 2004, 22:42
såg nyligen filmen ,. tyckte också den var kass... mest för att det kändes som om skådisarna aldrig kom in i rollerna och för att sauk å persbrandt borde spelat rollerna tvärtom... actionscenerna tog slut innan de kom igång...
vad ni babblar om svarta baskrar för fattar jag inte, såg DVD versionen.. klart GRÖNA baskrar... jag tänkte till och med.. "titta, de har fått till all materiel rätt iaf."
Näe ingen höjdare iaf som film.. men sen finns det ju svensk action som är det bästa i världen.. det finns INGA actionfilmer som är så adrenalinframkallande som te.x Livvakterna & Tredje vågen... de är GULD! Måste även räkna med "Mannen på taket".. den är reeedigt bra

ger oxå den där kicken så man måste skaka på hela kroppen om man vill sitta kvar, annars får man springa runt några varv för att lugna ner sig

/värjan
A2Keltainen
Jun 18 2004, 23:22
QUOTE (Värjan Skämtar Intet @ Jun 18 2004, 23:42 )
det finns INGA actionfilmer som är så adrenalinframkallande som te.x Livvakterna & Tredje vågen...
Då kan du inte ha sett mycket actionfilm. :P Jag såg
Tredje vågen för några dagar sedan, och måste säga att det är min favorit bland de (allmänt väldigt dåliga) svenska actionfilmerna, trots det löjeväckande slutet. Det är rätt så kul att Anders Nilsson, som regisserade
Tredje vågen, har nära kopplingar till Mats Helge Olsson, som gjorde kultklassikern
Ninja Mission (1984). Jag läste nyligen en intervju med Joakim Hansson, som producerade
Tredje vågen och en hel hög andra svenska filmer, och han sa i intervjun att han vill se mer svenska filmer i stil med de som Mats Helge gjorde. Det låter som en utmärkt idé i mina öron.
Adam Wilhelm
Jun 28 2004, 01:16
QUOTE (A2Keltainen @ Jun 12 2004, 16:22 )
Jag såg "Rånarna" i dag. Tyvärr så var den lika dålig som alla andra liknande svenska filmer, så det var inte direkt någon trevlig upplevelse att se den.
Har precis sett den... och A2:s kommentarer räcker gott!
Xancerman
Jun 29 2004, 11:43
det kanske mest komiska med filmen är pang-pang scenerna när rånarna skjuter, jag höll seriöst på att garva ihjäl mig, förutom att mynningsflammorna inte ser lite utan MYCKET i efterhand påklistrade så låter automatkarbinen som en "klassisk" amerikansk m60, och även även sämre därtill. jag har mycket erfarenhet i ljud och ljudeffekter då det gäller spel och film, och jag får mig ett gott skratt nästan varje gång jag ser en svensk film med i efterhand tillagda ljudeffekter.
Har även jag sett filmen nu. Jag tyckte den var riktigt dålig.
SPOILERS AHEADDen "stora" eldstriden var så pinsam. Klara har förmodligen (jag gissar nu) en sortair gun replika eller alternativt bara en attrap. Hur som helst måste hon skaka pistolen för varje skott så att de som leker med photoshop i efterhand ska kunna limma dit mynningsflammorna. Detta får mig att tänka på de gamla svartvita västernfilmerna när man kände sig tvingad att använda samma metod eftersom det var stumfilm. Rånarnas mynningsflammor i den scenen är också riktigt budget. Jag hade förmodligen kunnat göra det bättre med kritor.
Hela filmen stinker av att de förmodligen spånat fram scener och efter det gjort en handling. Ungefär som:
- Öööh. Först vill jag ha svartklädda rånare. Grymma typer med stora vapen som dansar fram genom rummet. Och är grymma. Typ. Sedan ska en bil köras ner i vattnet. Ja. Med ett stort plask. Och så ska det vara en stor slutstrid i en båt. Japp. Öööh. Också ska hjältinan vara ihop med en av rånarna. För det såg jag i en film en gång. Och det var coolt. Öhh... ja just det. Också ska vi ha massor av scener när skurkarna och Klara går omkring överallt med vapnen dragna och ser grymma ut. Budgeten räckte inte till lösplugg så vi får ha det så. OK. Kan jag få en story någon..?Filmen dräller av logiska hål och luckor. Skådespeleriet blir lite haltande i bland och va fan Persbrants ninja-liknande sorti på slutet handlar kan endast vetenskapen försöka få svar på. Kort och gott, denna filmen hade kunnat vara bättre men nu blev den inte det.
Betyg:

av fem möjliga
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.