Nestor
Nov 26 2003, 14:38
Säger bara detta:
"This is my rifle, this is my own, there are many like it but this one`s mine!
with out me it`s useless, with out it I am useless"
"Git some! Git some"
"Easy! you just aim little in front of them"
This my rifle, this my gun
This for work and this for fun!
Vysotskij
Nov 26 2003, 14:42
Jag säger Rauni Mollbergs version av Okänd soldat från 1985. Skulle förvåna mig mycket om jänkarna gör bättre krigsfilm än europeer som sett krig på nära håll.
Lindeberg
Nov 26 2003, 14:48
De filmer som ligger mig varmt om hjärtat är
Band of Brothers (har beställt boxen av tomten)
Saving Private Ryan
Black Hawk Down
sist men inte minst
Repmånad - aah
Sg Joker
Nov 26 2003, 14:49
QUOTE (Hendrix @ Nov 26 2003, 14:38 )
This my rifle, this my gun
This for work and this for fun!

This is for fightin', this is for fun.. Annars var det rätt.
Gissa vad jag röstade på..
Mikael
Nov 26 2003, 14:54
Tycker en bro för mycket är bäst, stalingrad är också en annan favorit.
Fjellman
Nov 26 2003, 15:01
Jag tycker då att Band of Brothers är bra!
Men också Black Hawk Down,sen så ser jag så pass mycke på film så jag har svårt att säga vilken jag gillar allra bäst......
Jag gillar väldigt mycket Black Hawk Down, Band Of Brother och Tunna Röda linjen. Men det finns massor med andra mycket bra filmer, t.ex Plutonen och Deer Hunter, även om jag skulle inte kalla den sista för krigsfilm.
Däremot så tyckte jag inte om Apocalypse Now. Har bara sett Redux-versionen som var, enligt mig, väldigt seg och tråkig.
Personligen räknar jag inte Apocalypse Now som en krigsfilm. Den är dock extremt bra ändå.
Bästa krigsfilmen är antingen Stalingrad eller Das Boot.
Panzerfaust
Nov 26 2003, 15:32
SPR vart det för min del av dessa, måste bara fråga en sak, varför översatte du alla utom tunna röda linjen? Thin red line.... typ.
SPR har ju också ett svenskt namn, den har du översatt?
Först kommer utan tvekan Band of Brothers följt av Black Hawk Down.
Btw, första citatet var även det helt fel
Gripen
Nov 26 2003, 16:14
Kubrick-fan som man är så får det ju bli Full Metal Jacket....helt klart, har nog sett den 15 gånger!!!
Även om jag tycker att det är mer en anti-krigsfilm!.
Varför är inte black hawk down med bland alternativen?
Hammar
Nov 26 2003, 16:46
Svaret är självklart: Black Hawk Down
Vysotskij
Nov 26 2003, 17:06
Smaken är ju som baken - ihålig.
Även om tycke inte är något man bör kommentera för hårt kan jag inte låta bli att förundras över er som tycker att Full Metal Jacket eller SPR (utom de första 20 minuterna) är bättre filmer än Das Boot...
Gotcha
Nov 26 2003, 17:20
Jag saknar: "Das Boot", "Platoon", "Stalingrad", "Black Hawk Down" och inte minst "Kelly's Hero's".
Det finns flera jag tycker är bra, men dessa är i toppen iaf!
Fu Bodin
Nov 26 2003, 22:26
Full Metal Jacket, såklart.
QUOTE (Gotcha @ Nov 26 2003, 17:20 )
Jag saknar: "Das Boot", "Platoon", "Stalingrad", "Black Hawk Down" och inte minst "Kelly's Hero's".
Det finns flera jag tycker är bra, men dessa är i toppen iaf!

SAknar också Das Boot, kan ju inte ha en omröstning om krigsfilmer utan att ha med Das Boot, gör om, gör rätt!
Dies irae
Nov 26 2003, 23:49
Black Hawk Down...........!!!!
Oj med detta inlägg blev man Furir äntligen rätt grad.
Tjalle
Nov 26 2003, 23:57
Har inte sett så värst mycket krigs filmer men av det jag har sett är nog Band of Brothers bäst, tätt följt av full metal jacket.
Apocalypse now (redux) är också en extremt bra film men jag (som sagts i tidigare inlägg) räknar den inte riktigt som en krigsfilm.
Runningback
Nov 27 2003, 14:15
Det var faktist ett ganska svårt val.
BoB blev det till slut..
Men gillar inte att "USA" jämt ska favoritiseras i krigsfilmer tex:
I slutet på saving private ryan när en tysk tiger och ett infanteri på 30 man (om jag inte minns fel) kommer emot Capt. John H Miller och hans grupp, tysk pansar och deras män kan inte i teorin inte dö så lätt, tyskarna var för smarta för att gå in i en sådan fälla..
Band of brothers: när dem gör ett sk. bakhåll på en tysk SS-grupp på 50 man, ingen amerikansk soldat skadas, tyskarna är så pass smarta så dem borde ju satt ut vaktposter åtminstone..
Ni får säga vad ni vill men jag tycker inte om USA:s patriotiska händelser i deras filmer...
nastyheadwound
Nov 27 2003, 17:12
Krig och fred, Sergei Bondarchuk 1968
Egentligen inte en "krigsfilm", men iscensättningen av slaget vid Borodino är helt sanslös - 130,000(!) statister från Röda Armén skänker otrolig realism. Antagligen något vi aldrig kommer få se på film igen, av kostnadsskäl. CGI-teknik kommer enligt min mening inte i närheten.
Bondarchuk gjorde också en utmärkt filmatisering av slaget vid Waterloo, som gick på TV för inte så länge sedan, med Rod Steiger och Christopher Plummer i rollerna som Napoleon och lord Wellington.
Panzerfaust
Nov 27 2003, 17:17
QUOTE (Gripen @ Nov 26 2003, 16:14 )
Kubrick-fan som man är så får det ju bli Full Metal Jacket....helt klart, har nog sett den 15 gånger!!!
Även om jag tycker att det är mer en anti-krigsfilm!.
FMJ en anti krigsfilm?
Hmmm... aja, alla har vi våran egen syn på saker och ting...
Massa saker som fattas för att kalla det en anti krigsfilm... i mina ögon iaf
Fk Bengtsson
Nov 27 2003, 17:44
Hmmm, varför skulle inte Apocalypse Now vara en krigsfilm. Den utspelas ju under Vietnamkriget och visst skjuts det en del. Då tycker jag nog att Black Hawk Down inte hör hemma eftersom den utspelas i fredstid. Möjligtvis gräns till inbördeskrig...
Omröstningen gällde ju "Bästa Krigsfilm"
Petitesser, jag vet. Tycker BHD är skitbra. Trots amerikanspatriotisk smörja ibland.
Tacka vet jag Soldier Blue, amerikansk "krig" mot indianer.
TheStroyer
Nov 27 2003, 18:01
Band of brothers är nog min favorit. Vinterkriget hamnar också högt upp på min lista
Ragulin
Nov 27 2003, 18:56
Das Boot saknades på listan...hmmm. Likaså Vinterkriget, Okänd Soldat (bägge versionerna är ruskigt bra) och Stalingrad. Band of Brothers är djävligt bra den med...
Ramius
Nov 28 2003, 12:10
*Stalingrad
*Das Boot
* Resten...
Vakten_F4
Nov 28 2003, 19:51
Vadfalls?!! Listan är ofullständig!
[X] REPMÅNAD
Hur tusan kan Black Hawk Down saknas i den dar listan? Den ar ju en av de basta jag sett!
(Forutom Repmanad, forstas, men den ar ju inte riktigt en krigsfilm...)
Björn-
Nov 29 2003, 00:45
Stanlet Kubrik ar ochså jort en svartvit krigskilm som jag inte kommer håg vad den heter
Den röstar jag på
Särimner
Nov 29 2003, 01:00
Det fick bli SPR. Den har jag sett oräkneligt antal gånger och kommer att se den igen. Kan inte riktigt förklara vad det är med den filmen som jag fastnat för. Min kära hustru hävdar i allafall att hon önskar att jag vore som alla andra karlar - att man sitter uppe efter midnatt för att spana på TV1000 och porrfilmerna där istället för att som jag kolla på min typ av porr - krigsfilmer.
Triggerpuller
Nov 29 2003, 01:27
Helt klart Black Hawk Down. Förstår helt enkelt inte varför den inte är med?
Angående scenen i Band of Brothers där Easy slår ihjäl 1 kompani SS så har det faktiskt hänt. Amerikanerna överraskade tyskarna eftersom de nedhölls av amerikansk kulspruteeld, enligt boken framryckte Winters m fl över ett fält mot en vall bakom vilken tyskarna grupperat på ett fält. Istället för att ligga i skyddsställningar bakom vallen hade tyskarna satt sig mitt på fältet á la scoutläger och hade sjukt dåliga eldförberedelser/eldberedskap. Således fick de storspö.
Förstår inte varför så många är USA-fientliga?
EDIT: Tyskarna hade poster ute men även dessa nedhölls av ksp.
PingisÖga
Nov 29 2003, 09:40
VARFÖR FANS INTE KELLYS HJÄLTAR!!!!!
Den e ju helt enkelt den bästa krigsfilmen någonsin
#m.a.s.h the movie är också ganska bra
Kellys hjältar
Fu Kallenberg
Nov 29 2003, 22:52
Tja när KH är på tapeten så får jag fråga, varför inte:
Kanonerna på Navarrone
Döden på Larvfötter
Hjältarna från Telemarken med Kirk Dogoulas
Eller höjdaren:
Hamburger Hill med Errol Flynn (Eller va det Höjd 287)
m.fl....
Hmm..
Den film jag bäst tycker fångar krigets verklighet är nog Vinterkriget. Däremot vet jag inte om det gör den till en särskilt bra film i underhållningssynpunkt. 3,5 timmar som pråglas av krigets meningslöshet, soldater, begravningar,och masslakt är ju egentligen inte speciellt roligt att se en fredagskväll. Det måste ju var liiite romantik också! Dock positivt att den slutar med nederlag. Det ser man sällan på film. Lite i Stalingrads anda faktiskt. Hursomhelst tycker jag ändå det är bra med filmer som inte glamourifierar krig så hårt som Hollywoodproduktioner.
Så här känner man sig när man ser Vinterkriget...
När det gäller film som inte är "jobbigt" att se på så får jag väl säga Plutonen, Das boot eller Ambush (Rukajärven Tie).
Gillar inte de senare årens amerikanska krigsfilmer. Bättre på den gamla goda tiden med Örnnästet och Kelly's Hjältar.
Är det bara jag förresten som stör mig hur osammanhägande originalversionen av Okänd soldat är? Hade jag inte läst boken innan är väl frågan om man hade hängt med alls. Bra och rolig film iövrigt dock.
*Edit*
Glömde rekommendera Harrison's flowers. Bra film om kriget i Jugoslavien.
Nattvakten_3
Nov 30 2003, 23:18
Band of bothers ligger högt på listan.
Men en film som har glömts bort är "Tears of the sun" med Bruce Willis. Jag och min bro gick för att s den, med inställningen md att dt blir en vild actionfilm. Men dn lämnade många tankar. Allra helst med tank påatt vi skall skicka folk åt det hållet.
109 Eken
Dec 3 2003, 20:25
QUOTE (Björn- @ Nov 29 2003, 00:45 )
Stanlet Kubrik ar ochså jort en svartvit krigskilm som jag inte kommer håg vad den heter
Den röstar jag på
Du tänker på "Paths of Glory" eller "Ärans väg" på svenska med Kirk Douglas bl a. Utspelar sig under VK1. Röstar på den jag med. Annars är ju två andra favoriter "Dr. Strangelove" också av Stanley Kubrick (vill ha Kubrick-boxen, hoppas tomten hör detta) och "Hot Shots 2 "
Bästa repliken från "Dr Strangelov" -Gentlemen you can't fight in here! This is the war-room!
Fu Frippe
Dec 4 2003, 00:27
Av dessa alternativ så får FMJ min röst. BoB är en TV - serie, ingen film...
Annars ligger Rukajärven Tie högt på min lista, liksom BHD.
Frippe
top 4
Band of Brothers
FMJ
Black Hawk Down
Repmånad (såklart)
PERGITE
Dec 6 2003, 21:28
Stalingrad!
Ragulin
Dec 9 2003, 09:19
Till listan över bra krigsfilmer vill jag lägga Master & Commander!
jack the ripper
Dec 11 2003, 17:36
De filmer som ligger mig varmt om hjärtat är
Band of Brothers (har beställt boxen av tomten)
Saving Private Ryan
Black Hawk Down
sist men inte minst
Repmånad - aah
Min morfar är med i den :P
fast det är när fiende laget stormar skådisarna
Den längsta dagen och Örnästet är riktigt bra krigsfilmer!
BoB fick min röst... tycker dock att SPR och FMJ är kanonrullar också men har inte riktigt samma känsla som BoB, Och självklart ligger kellys hjältar, en bro för mycket, Das Boot och BHD mej varmt om hjärtat...
Inte att förglömma....REPMÅNAD
jack the ripper
Dec 11 2003, 18:06
Min morfar är med i den
nu har jag redan sgt det här jag vet men man kan göra saker flrergånger
jack the ripper
Dec 11 2003, 18:07
Min morfar är med i den
nu har jag redan sgt det här jag vet men man kan göra saker flrergånger
Das Boot
Stalingrad
Vinterkriget
Rukajärven Tie
är riktigt bra filmer men de fanns ju inte med så det fick bli en röst på Tunna röda linjen annars är BOB oxo jävligt bra, SPR är bra i början men ballar ur i slutet.
Blomberg
Dec 11 2003, 22:39
Någon tog upp "Den längsta dagen". Hur får man tag iden? Jag hade den ett tag men morsan spelade över den

...så när jag skulle slå mig ner i soffan och glo på en eminent film blev det "Vänner och fiender" istället! :(
Mattias
Dec 11 2003, 23:04
QUOTE (Blomberg @ Dec 11 2003, 22:39 )
Någon tog upp "Den längsta dagen". Hur får man tag iden? Jag hade den ett tag men morsan spelade över den

...så när jag skulle slå mig ner i soffan och glo på en eminent film blev det "Vänner och fiender" istället! :(
Finns väl hos din lokala DVD-handlare. Den finns iaf här i Trollhättan.
Den bästa krigsfilmen är

RAMBO

.......NOT!
Black Hawk Down e bra! Skinneys

hehehe
Enver
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.