Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsbåt 90
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2
Skandevall
Har läst här på forumet om några olyckor med stridsbåt 90 som inträffat på senare år. De flesta där de kört på stenar eller skär i de svenska skärgårdarna.

Jag har dock ett svagt minne att jag i min ungdom, dvs för några år sedan, läste någon artikel i en tidning om just stridsbåt 90. Det framgick, vad jag minns, någon historia på olyckor som inträffat med båten. Det skulle vara intressant om någon visste mer om några "äldre" olyckor eller incidenter.

Något som jag läste väckte också min uppmärksamhet, och det var att en av de första olyckorna som skedde inträffade i Hanöbukten. Blev lite intresserad, dels för att hanöbukten är allt annat än skärgård och torde därför inte vara båtens huvudsakliga användningsområde, dels för att jag bor vid denna bukt, några kilometer från Ravlunda skjutfält. Har letat som tusan efter information om detta på nätet, både här i forumet och på andra sökmotorer, utan att lyckas. 7.gif

Någon som vet mer?
gpd
Skall du ta dig från Karlskrona ( eller i förlängningen Vaxholm ) till Göteborg så är det Hanöbukten som gäller. Jag kommer inte ihåg hur 90H är klassade ( inre fart / kustfart etc ) det styr hur de kan ta sig över Hanöbukten, kortaste vägen eller längs kusten.

Jag har ett dimmigt minne av att det hände något med en 90H som dök i vågorna, antingen trycktes rutorna in eller så slogs luckorna i fören upp. Det var alltså inte fråga om någon grundkänning. Kan dock inte minnas mer fn. Hanöbukten är tämligen besvärlig, sjön kommer från flera håll samtidigt och det grundar upp varvid sjön reser sig. Jag har sett mer än en erfaren sjöman bli grön runt gälarna där...
Skandevall
Precis, det du nämde där minns jag nu att jag hörde i samband med olyckan i hanöbukten också, att luckorna i fören slog upp, men dök i vågorna?? När kan detta ha inträffat?

Jag vet inte hur man förflyttar stridsbåtarna när man ska från exempelvis vaxholm till göteborg.

Det blev dock uppståndelse i lokaltidningen när ett antal stridsbåtar kom besök härom året: Fredlig invasion i Ystad

Att hanöbukten var besvärlig var mer än vad jag visste!
gpd
Precis, det du nämde där minns jag nu att jag hörde i samband med olyckan i hanöbukten också, att luckorna i fören slog upp, men dök i vågorna?? När kan detta ha inträffat?

Jag har som sagt lite vaga minnen av detta , men första halvan av 90-talet är rätt troligt.

Dyka i vågorna, kör man för fort och kommer i otakt med vågorna så kan man råka köra nedför en våg och möta en med fören när aktern fortfarande är uppe, då borrar man ner sig.
EO4
Kan inte svara för Hanöbukten men längs norrlandskusten har motsvarande incident hänt (minst) 2 gånger under mitten av 90-talet. Båda gångerna rörde det sig om höga vågor och medsjö, vilket i kombination gjorde att stäv och förarhytt borrade ned sig i sjön och vattentrycket + anslagsenergin gjorde att en eller flera av rutorna i förarhytten krossades med vatten i styrhytt och transportutrymme och glassplitter på båtchefer som resultat.

Stridsbåtar klarar "kustfart" eller vad det kallades (borde kunna, hrm..) och kan färdas på öppet hav dock inom ett maxavstånd från kusten. Med våghöjder över 1,5-2 m börjar det dock bli knepigt om man har sjösläp eller G-båt som släp. Fort går det inte heller, utan att tappa släpet.

Under min GU och senare KFÖ färdades 6.AMFBAT krigsrustad Härnösand - Karlskrona, respektive Härnösand - Haparanda. Man använde då alltså inte någon färja eller motsvarande för utsjötransporter. Dock är nog en AMFBAT på öppen sjö ett mycket tacksamt mål från luften.
Skandevall
Dock är nog en AMFBAT på öppen sjö ett mycket tacksamt mål från luften.

Ja, defenitivt. Men AMFBAT ska ju ändå vid händelse av krig kunna förflytta sig runt den svenska kusten och göra insatser. Kan bli knivigt när man kommer till mer öppna kustområden.

Kan inte svara för Hanöbukten men längs norrlandskusten har motsvarande incident hänt (minst) 2 gånger under mitten av 90-talet.

Var kan jag finna mer information om detta??
Rissanen
QUOTE (EO4 @ Nov 26 2003, 19:08 )
Stridsbåtar klarar "kustfart" eller vad det kallades (borde kunna, hrm..) och kan färdas på öppet hav dock inom ett maxavstånd från kusten.

Kan exempelvis VH berätta vilken rutt som togs i juni då KJ komp besökte Finland? Jag fick uppfattningen att det kördes "rakt över"!?
Skandevall
Kan exempelvis VH berätta vilken rutt som togs i juni då KJ komp besökte Finland? Jag fick uppfattningen att det kördes "rakt över"!?

Trodde inte det körde stridsbåt vid sådana besök??!
Rissanen
QUOTE (Skandevall @ Nov 26 2003, 23:30 )

Trodde inte det körde stridsbåt vid sådana besök??!

Det gjorde dom iaf. Vad brukar de använda i annat fall då?
gpd
Jag skall se om jag kan kolla i RMS vad som gäller map fartområden för 90H o E. Jag har för mig att det för 200 båt är 1 nM från kusten, men jag kan ha fel.
Skandevall
Det gjorde dom iaf. Vad brukar de använda i annat fall då?

Det har jag ingen aning om. Trodde bara att man inte körde stridsbåt till exempelvis Finland om man nu skulle dit på besök eller samövning. Men som sagt, min kunskap är bristfällig på området.

Letade på Amf1:s hemsida om besöket men fann inget.
EO4
Att köra Stridsbåt över till Finland är inget större problem om man kör över Åland. Den längsta sträckan öppet vatten är Ålands Hav från Söderarm till Ålandsarkipelagen. En överfart på kanske 1-2 timmar beroende på väder och våghöjd. Det har mig veterligen gjorts flera gånger. När du väl kommer till Åland är det i princip inomskärs resten av vägen.

Skandevall: Båda incidenterna längs norrladskusten blev föremål för interna utredningar inom KA, så där någonstans finns det säkert info.

GPD: 1nm från kusten är väldigt lite, ca 1,8 Km. Längre ut en så får/kan man färdas med både 200-båt och StrB.

EDIT: tror att StrB är klassade för "kustfart" - dvs upp till 15 sjömil från svensk hamn eller svensk skärgård (där man kan finna skydd).
gpd
Jo det är rätt EO4, 1 nM är lite lite jag tänkte inte när jag skrev detta. 15 nM är mer rimligt.
Skandevall

Självklart använder sig säkert amfibieförbanden av stridsbåt 90 om de tar den "lugnare" vägen över, men jag blev fundersam att det skulle kört "rakt över".

På tal om, har jag förstått rätt så har vi ungefär 180 st stridsbåt 90, men hur många av dessa är H-modellen?
Rissanen
QUOTE (EO4 @ Nov 30 2003, 14:38 )
Att köra Stridsbåt över till Finland är inget större problem om man kör över Åland. Den längsta sträckan öppet vatten är Ålands Hav från Söderarm till Ålandsarkipelagen. En överfart på kanske 1-2 timmar beroende på väder och våghöjd. Det har mig veterligen gjorts flera gånger. När du väl kommer till Åland är det i princip inomskärs resten av vägen.

Nu är det ju så att Åland i sig är ett problem eftersom det är demilitariserat område. Finska marinen får köra omkring i den Åländska skärgården i några timmar om de anmält på förhand och inte tar iland. Därför gick det bra att köra via Åland när vi åkte till Nordic Peace 02.
Utländska väpnade styrkor får däremot inte befinna sig på Åländskt område överhuvudtaget. Det blev en hel del skriverier i pressen nu på hösten när ålänningarna förstod att de svenska deltagarna i Nordic Peace 03 hade åkt Silja Line över Åland. Dessutom hade norska helikoptrar pga misstag i ruttplaneringen flugit över åländsk territorium.

Jag skulle vilja höra av nån deltagare i FIN-SWE 03, t.ex. VH, vilken rutt som togs.
VH
Ska jag vara ärlig så vet jag inte exakt vilken väg vi tog, men vi körde inte via Åland just på grund av det Rissanen skriver. Det gick dock snabbare än jag trott, 5-6h över.

Enda gången jag var uppe ur transporten var vid toalettbesök vid vattenjeten. vissel.gif
EO4
Det åländska "territorialvattnet" är så pass begränsat att man kan åka på internationellt eller finskt vatten och ändå vara såpass nära strandkanten att det funkar juridiskt och praktiskt med en StrB.
Rissanen
QUOTE (VH @ Dec 2 2003, 18:10 )
Ska jag vara ärlig så vet jag inte exakt vilken väg vi tog, men vi körde inte via Åland just på grund av det Rissanen skriver. Det gick dock snabbare än jag trott, 5-6h över.

Enda gången jag var uppe ur transporten var vid toalettbesök vid vattenjeten.  vissel.gif

Drog lite rutter på ett elektroniskt sjökort och kom fram till att kortaste möjliga rutt och 30kn medelhastighet innebär en restid på 5,5 h. På kartan som jag har finns inte åländska "gränser" utmärkta.

@VH: Fick ni inte använda toaletten som finns i 90HS?
Nubben
I alla fall 2001 då vi körde över till Sverige så användevi den mest kustnära rutten hela vägen på direktiv från Marinstaben. Dvs. via Åland. Blev väl ca. 7 timmar körtid. Tankade dock vid på ett visst kustfort.
SERG. B
@ Skandevall

SWE-FIN 03

Lite mer bilder

Det finns inga andra sätt att transportera sig till Finland om man inte åker civilt. Dessutom så användes väl båtarna i övningen.

@ Rissanen

Norrmännens Strb 90 med toalett är tydligen ingen hit så jag hoppas man åtgärdat problemet i Strb 90HS så att man slipper lukten.
VH
QUOTE (Rissanen @ Dec 2 2003, 16:38 )

Oj jag har missat helt att jag fått svar.
Nej jag tror aldrig att vi använde toaletten alls under hela utb (hade iofs bara båtar i 4-5 månader). Den kan inte nyttjas under gång om jag minns rätt! Sen så måste pumpar å grejjer igång och så ska man tömma innehållet mm. Tror det var mest bök med den.
oz
QUOTE (VH @ Jan 8 2004, 21:23 )
QUOTE (Rissanen @ Dec 2 2003, 16:38 )

Oj jag har missat helt att jag fått svar.
Nej jag tror aldrig att vi använde toaletten alls under hela utb (hade iofs bara båtar i 4-5 månader). Den kan inte nyttjas under gång om jag minns rätt! Sen så måste pumpar å grejjer igång och så ska man tömma innehållet mm. Tror det var mest bök med den.

Varför allt detta fippel???

Stridsbåten är ju omgiven av en enda stor toa!
VH
Jo det är ju det jag skrivit tidigare. Inte för att man nästan någonsin var så pass länge på båten så att man han annat än att göra nr#1. Och när man väl var tvungen finns ju den fina uppfinningen bajssystem 2000 som säkert de flesta träffat på.
För övrigt blev det presenten från svenskarna till finnarna under FINSWE03.
Ryktet säger att dom gillar den.
Nubben
Jepp, den var fin! =)
A2Keltainen
QUOTE (VH @ Jan 8 2004, 23:53 )
bajssystem 2000

Förklara gärna vad detta är. Jag har mina aningar, men får dem gärna bekräftade. biggrin.gif
EO4
QUOTE (oz @ Jan 8 2004, 23:38 )
Varför allt detta fippel???

Stridsbåten är ju omgiven av en enda stor toa!

Amen!!!!! Det ända amfibiska sättet att skita är ytfällning i 30+ knop. Gärna från badbryggan med basker på och byxa av! ;)

Fegisar bajsar lämpligen genom att anbringa plastpåse i hjälm och knäböja i förpiken.
SERG. B
Jag behövde aldrig skita under förflyttning med stridsbåt men jag undrar om de fortfarande tillåter folk att skita från aktern under gång, 01-02 så hörde eller såg jag aldrig ngn göra det. Och i dessa tider då allt averksamhet styrs av SäkI så tror jag att det är förbjudet.
Skandevall
Ingen som vet hur många av de 180 stridsbåtar som amfibietrupperna förfogar över som används i utbildning och hur många som bara "står" och inte används?
SERG. B
Ja det där var det ngn som berättade för mig när jag låg inne men jag har inget bra minne men jag har gör mig att man typ byter båtar varje år för att man inte bara ska slita på ett par båtar. Sen har jag förstått att man har många båtar med fel och körförbud som man bara låter ligga för att det är dyrt att åtgärda och så använder man andra båtar i stället. Sen varför man har så pass många båtar som ligger i sjön året runt förstår jag inte.
Skandevall
Sen varför man har så pass många båtar som ligger i sjön året runt förstår jag inte.

Du menar att man har en hel del båtar liggandes vid kaj som inte används??
Hur många av de 180 båtarna är HELGE-varianten?

Jag har för mig att jag läst nånstans att en del båtar som inte användes på något sätt konsaveras och läggs på land.

Uppenbarligen har man väl så pass många båtar att man har några över att låna ut till sjöräddningen.
106
QUOTE (Skandevall @ Jan 11 2004, 14:43)
Hur många av de 180 båtarna är HELGE-varianten?

Enligt SoldF.com (bra sida den där SoldF) har vi 147st 90H (27st 90HS) och 40st 90E, antal 90L framgår inte.
SERG. B
Du menar att man har en hel del båtar liggandes vid kaj som inte används??

Ja det ligger många båtar i sjön utan att användas. jag kan bara tänka mig allt arbeta att göra rent "impellerarna" ( osäker på om det är rättstavat) när de sen ska användas

Jag har för mig att jag läst nånstans att en del båtar som inte användes på något sätt konsaveras och läggs på land.

Ja en del båtar tillhörande Amf1 ligger på land på Rindö varv men vad du menar med konserveras vet jag inte. Menar du att de täcks in eller om man bara konserverar motorn så att säga?
Amfibieslusken
Det ligger en del båtar på rosenholmsvarvet i karlskrona också. Exakt hur många vet jag inte, men några av E-båtarna används idag av ekipagekompaniet.
Rissanen
QUOTE (VH @ Jan 9 2004, 00:53 )
den fina uppfinningen bajssystem 2000 som säkert de flesta träffat på.
För övrigt blev det presenten från svenskarna till finnarna under FINSWE03.
Ryktet säger att dom gillar den.

Det måste ha varit något skämt båtchaufförer emellan för jag såg aldrig något bajssystem 2000 vad jag vet om i alla fall.
Berätta nu någon vad det är! blink.gif
VH
Nä det är inget skämt, vet inte om det finns bilder på det men det är en toalettsits i grön hårdplast med en grå tunna som tillbehör, där påsarna läggs.
Vet att någon hög officer från Finland tog emot gåvan av en Övlt som var med över. Kanske bara användes vid staben? smile.gif
Gotcha
Tja, i brist på hjälmar/plastpåse, 30kn/badbrygga eller liknande finns ju ofta papp-majan.. blyg.gif
Rissanen
QUOTE (VH @ Jan 12 2004, 00:06 )
Nä det är inget skämt, vet inte om det finns bilder på det men det är en toalettsits i grön hårdplast med en grå tunna som tillbehör, där påsarna läggs.

Ja, den ja... Då har jag ju troligen använt bajssystem 2000 före VH. Vi blev nämligen tvungna att använda det på Nordic Peace 02. Det var ju inte riktigt "stabilt", men ganska funktionellt.
Skandevall
Enligt SoldF.com (bra sida den där SoldF) har vi 147st 90H (27st 90HS) och 40st 90E, antal 90L framgår inte.

Där ser man vad man finner om man letar nogare. blink.gif

Ja en del båtar tillhörande Amf1 ligger på land på Rindö varv men vad du menar med konserveras vet jag inte. Menar du att de täcks in eller om man bara konserverar motorn så att säga?

Jag gick nog för långt där med att det konsaveras. Det var ialla fall denna kolum av Robert Aschberg i Aftonbladet som det stod att många låg på landbacken.

Aftonbladet

Det är ändå en ganska ansenlig mängd stridsbåtar som vi förfogar över. Man pratar ju om att vissa matrialbeställningar som gjordes på 80 och 90-talen inte längre är aktuella i det numrära antalet som genomfördes. Kan man räkna denna mängd stridsbåtar dit?
106
Att man inte använder all materiel (terrängbilar, stridsvagnar, båtar, flygplan, automatkarbiner osv) vid fredsutbildning är inte nödvändigtvis samma sak som att en del är övertaligt.
Hur många stridsbåtar behövs i krigsorganisationen?
Skandevall
Att man inte använder all materiel (terrängbilar, stridsvagnar, båtar, flygplan, automatkarbiner osv) vid fredsutbildning är inte nödvändigtvis samma sak som att en del är övertaligt.

Självklart inte. Men vissa beställningar av material har ju skett då antalet behövdes, men att FM:s organisation sedan inte har krävt det längre. Bla dessa drygt 200 jas-plan om jag inte har fel?
Funderade mest om alla dessa stridsbåtar behövs till amfibetrupperna i dagens läge då det fanns väl åtminstone 4-5 KA-regementen när de beställdes!?
gpd
Jepp det är nog lite för många. Om vi har 147 90H kan de transportera 73 plutoner och en tropp och så många amfibiesoldater har vi nog inte.

Många 90E är inte i drift, kärran är inte så poppulär..
VH
Jo men ha i tanke att det finns ledningsbåtar på varje kompani, dom tar verkligen inte en halv plut.
Vissa komp/plut kanske inte nyttjar en hel(platsmässigt) stridsbåt och därmed kanske det krävs fler på mindre antal man.
Men visst låter det som mycket, det finns ju en hel del G-båtar och Trossfärjor dessutom.
Amfibieslusken
QUOTE (gpd @ Jan 12 2004, 02:33 )
Många 90E är inte i drift, kärran är inte så poppulär..

Kanske för att det inte behövs lika många Enkel-båtar som Helge?? Enkelbåtarna används inte som trupptransportbåt i samma utsträckning som Helge. Enkelbåtarna används som sjöambulans och inom GRK-komp som transport åt deras eldledare. Att den inte är populär är inte heller sant, den är snabbare och svänger snävare än Helge. Personligen tycker jag att Enkel och Helge ger lika "underhållningsvärde". Det som gör Enkel-båten sämre än vad den borde vara är att radarn är as-kass och borde bytas ut mot en Decca Bridemaster som sitter i Helge-båtarna.
ARN
Amfibieslusken: Att 90 E är kul att leka med i en halvtimme eller så gör den inte bättre i det "vardagliga" bruket av densamma. Det är en ganska utbredd uppfattning att 90E inte nådde upp till förväntningarna
gpd
Jepp E båten togs fram som sjöambulans och har även använts av a-dyk. Det är riktigt att antalet snarare beror på ett mindre behov än av Helge inte på dess egenskaper . Enkelbåten är klart roligare att köra än Helge, det är lite go-kart över den, däremot så lär den vara helkass i lite grövre sjö. Jag har bara kört i lungt väder så jag kan inte verifiera det själv men det är vad båtchefen uttryckte.

HMS Visborg har för övrigt fått en 90E som skeppsbåt.
SERG. B
QUOTE (Skandevall @ Jan 11 2004, 23:55 )

Där ser man vad man finner om man letar nogare. blink.gif

Jag gick nog för långt där med att det konsaveras. Det var ialla fall denna kolum av Robert Aschberg i Aftonbladet som det stod att många låg på landbacken.

Aftonbladet

Det är ändå en ganska ansenlig mängd stridsbåtar som vi förfogar över. Man pratar ju om att vissa matrialbeställningar som gjordes på 80 och 90-talen inte längre är aktuella i det numrära antalet som genomfördes. Kan man räkna denna mängd stridsbåtar dit?

Jo Robert Aschbergs artikel beskriver läget ganska bra men med tanke på vad polisen gjort med båtarna som de fått låna eller om det nu var köpa så vet jag inte om det är någon bra ide att låna ut för många båtar till civilister eftersom de inte har samma krav på underhåll och service som Försvarsmakten har. Polisens båtar ska tydligen vara i mycket sämre skick än FMs båtar.
SERG. B
Antalet båtar ska räcka till 1 Amfibiebrigard bestående av 3 st amfibiebataljoner. Sen är det ju inte helt fel att ha några båtar i reserv. Och som det sagts tidigare så bara för att man inte använder alla i fredstid så ska man inte göra sig av med dem. Däremot borde man kanske ta upp dem ur vattnet och ställa dem under tak eller något när de inte används.
VH
Det är väl snack om att HV ska få låna några om några år? smile.gif
Amfibieslusken
QUOTE (VH @ Jan 12 2004, 18:21 )
Det är väl snack om att HV ska få låna några om några år? smile.gif

Det snackas mycket inom HV, och Stridsbåtar inom HV är enligt mig inget annat än önsketänkande i dagsläget. Att underhålla en Strb90H kostar en hel del, och det är en hel del som inte HV har pengar till tyvärr. Ett annat problem är att även om man genomfört GU som båtchef så måste man ändå genomgå en kompletterande kurs för att putsa på kunskaperna lite. Sen måste du ha två GU-utbildade nautiker på varje båt och alla måste vara behöriga att framföra en båtar i så hög fart som krävs. Det blir svårt att hitta så många båtchefer som krävs.
Skandevall
Polisens båtar ska tydligen vara i mycket sämre skick än FMs båtar.
Jasså, har snutarna gjort nåt mer än att inte underhålla dem så bra och målat dem i klart mindre snygga färger än FM:s?!? camo.gif

Sen har jag förstått att man har många båtar med fel och körförbud som man bara låter ligga för att det är dyrt att åtgärda och så använder man andra båtar i stället.

Men FM är bättre på underhållet än polisen?

Jag har ju ganska dålig koll på amfibietrupperna och deras verksamhet men Amf1 och Amf4 måste ha ordentligt stora hamnar om det ska få plats med alla båtar. Eller det kanske ligger en del båtar i Karlskrona också??
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.