Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gammla minnen från förr!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Dreaden
Nu måste jag lägga upp en litet kul ämne clap.gif

När 8a bitars nintendo och supernintendo/sega var populärt för ett x antal år sen vilka spel spelade ni? Själv hade man ju sina favoriter så som super mario 3 och russian attack dom var riktigt kuliga tyckte jag i alla fal. vad har ni för minen från era spel konsoler.Vilka spel var bäst osv finns det nogar sköna militär spel på 8a bitars 16bitars nintendo så som russian attack! salute.gif

Diskutera på!
Fu Dahlberg
hehe... mycket gamla spel och datorer/konsoller har ma sysslat med

Spectravideo -> C64 -> C128 -> AMiga 1000 -> Amiga 600 -> Nintendo 8bits -> PC 486 -> PC pentium 133 -> PC Pentuim3 450 -> PC P4 1.8

Men det varabsolut roligast på C64 (även C128 då) biggrin.gif Last ninja 3 biggrin.gif
Larsleo
Nintendo 8-bit och Ikari Warriors 5.gif rlwhore.gif 8.gif 3.gif 6n.gif 2.gif

..ehh uhmmm och megaman såklart

annars är ju Snes och Zelda: a link to the past en stor favorit
Mozza
8-bits nintendo: track & field II & manic mansion

16-bits SEGA: Lillehammer '94 & Micro machines II

Ovanstående räddade många regniga dagar. Till micromachinesspelet fanns det extra uttag för handkontrollerna på själva kassetten blink.gif smile.gif

Efter det blev det datorer för hela slanten, spelade mest civilization till att börja med...
peter--
Hehe. Ikari Warriors med fusket "ABBA" var ju kul smile.gif Top Gun var också en höjdare...
mace
På Nintendo 8-bitars så var det super Mario i början, tror att jag fortfarande skulle klara dom 4 första banorna med ögonbindel. biggrin.gif Annars så var ju Mega-man serien en favvo.
Sedan blev det en SEGA 16 bitars och där kördes ett spel som hette Toejam&Earl dygnet runt. Någon annan som spelat det, ingen jag hittills har pratat med vet vad det är.
Nu är det PS2 för hela slanten... Till frugans stora förtret.

Ni vet väl att det enda som skiljer pojkarna från männen är priset på deras leksaker.
jed
Efter en lång datorhistoria som började på den gamla goda C-64 tiden och gick via C-128 och Amiga till PC (med lite annat smått och gott instoppat) så håller jag med Fu Dahlberg, Last ninja var en höjdare!

En annan favorit var International Karate på C-64, där var jag farlig! biggrin.gif
Lt Hmmm
Jag spelade NES, mest Ice Climber och Top Gun. Nu fick jag tag på en NES-emulator till datorn och såg fram mot att återuppta spelandet. Tyvärr visade det sig att de spelen nu är lite tråkiga. Istället spelar jag Track & Field så det ryker! Kämpar fortfarande med världsrekorden i längdhopp, spjut och höjdhopp. De andra rekorden är krossade!
Axelsson
Hmmm...

286/14Mhz -> 386/25MHz -> 486/84MHz (trimmad 66MHz) -> P1/150MHz -> P2/350MHz -> Tbird/1,4GHz -> P4/2,2GHz

Nånstans mellan 286:an och 386:an köpte jag mig en även en Atari 520ST...fråga mig inte varför jag inte köpte mig en Amiga istället, ty jag har inget bra svar biggrin.gif

Det spel jag minns kärast till PC:n är utan tvekan Wing Commander/Privateer-serien...jag har nog sällan varit så besviken som när Freelancer, som skulle vara en uppföljare till Privateer, kom ut häromåret. Vad ända in i glödheta menar de med att INTE HA JOYSTICKSTÖD??!??!

Till Atarin blev det mycket 'Dogs of war', diverse Lucasart-spel (Monkey Island, Police Quest wub.gif, Space Quest, Kings Quest o.s.v.), och Super Cars II. Det är de spel jag minns bäst iaf.

Jag har däremot faktiskt aldrig ägt någon spelkonsol, även om X-boxen drar lite nuförtiden, men jag spelade hursomhelst ganska mycket hemma hos polare. Körde Castlevania-maraton i över 30 timmar, Zelda (givetvis), Excite Bike wub.gif, och ruskigt mycket...ehhh...va tusan heter det...bilspel på rundbanor iaf.
Amfibieslusken
Tycker helt klart att C64:an var bäst. Spelade rätt mycket Defender of the Crown. Hade även en Amiga 500 och på den lirade jag rätt mycket Moonstone, och ett kärnvapenkrig-spel som jag inte kommmer ihåg namnet på men det gick ut på att skaffa sig enorma mängder kärnvapen och rekrytera anhängare med propaganda av diverse slag. Jättekul.

Sen blev det Sega 16-bit. Där spelade jag mycket Mortal Kombat 1 & 2 och lite Sonic blev det också. Hmm vet någon förresten var man kan hitta gamla amigaspel?

Ett tips är www.oldgames.se men där hittar man mest C64 och gamla arkadspel, som tex Killer Instinct och X-men children of the atom.

/Retro-slusk
Fu Frippe
BOULDERDASH!! smile.gif fun_icon_nana.gif horny.gif

Sen fanns ju Monkey Island, diverse sportspel och "slåss-och-skjuta-spel!" camo.gif

HV.gif
J-Star
QUOTE (Amfibieslusken @ Nov 24 2003, 11:58 )
...ett kärnvapenkrig-spel som jag inte kommmer ihåg namnet på men det gick ut på att skaffa sig enorma mängder kärnvapen och rekrytera anhängare med propaganda av diverse slag. Jättekul.

Spelet hette helt enkelt "Nuclear War". Man spealde mot eminenta motståndare som Ronnie Raygun, Mao The Pun och Tricky Dick. Alla hade sin egen spelstil. Jag har för övrigt en amiga-emulator... med bland annat det spelet. Intresserad? ;)

Annars började min karriär julen 1984 med en ZX Spectrum, 48 kbytes minne. 1989 tog jag steget över till Amiga 500; 1996, Pentium 120; 2000, Pentium III 800 MHz, nyligen uppgraderad till en Athlon 1200, och på skrivbordet ligger en inköpasanmodan för en HemPC: P4 3.0 Ghz/1GB RAM/nVidia FX 5900 256 Meg.

Spelen som under åren satt sig i minnet är många... för många för att kunan räkna upp alla. Exempel på några dock:

Valhalla, Spy Hunter, Populous, F/A-18 Interceptor, Civilization, Pirates, X-COM serien, Quake CTF, Delta Force (1 och 3), Jane's F/A-18 och nu på sistone Operation Flashpoint.

/J
Dreaden
kul att se att alla har haft så kul med sina konsoler biggrin.gif
Axelsson G
Det hette Rush ´n Attack inte Russian Attack. Brukade spela mycket street fighter på sneset. på nes körde/kör jag mycket rusch ´n attack, ice climber, super mario, skate or die.
Runningback
Min bror har köpt ett 8 bitars på blocket, ca 150 spel, skit kul o glida bort till honom och spela kid ikaros smile.gif
Wolfsong
QUOTE (Axelsson @ Nov 24 2003, 11:50 )
..., diverse Lucasart-spel (Monkey Island, Police Quest  wub.gif, Space Quest, Kings Quest o.s.v.),...

Police Quest, King's Quest & Space Quest är alla Sierra tittlar. Det var innan Lucas Arts hade sin stora tid med äventyrsspel, även om första Monkey Island kom när Sierra dominerade spelmarknaden. ;)
Axelsson
QUOTE (Wolfsong @ Nov 24 2003, 17:49 )
QUOTE (Axelsson @ Nov 24 2003, 11:50 )
..., diverse Lucasart-spel (Monkey Island, Police Quest  wub.gif, Space Quest, Kings Quest o.s.v.),...

Police Quest, King's Quest & Space Quest är alla Sierra tittlar. Det var innan Lucas Arts hade sin stora tid med äventyrsspel, även om första Monkey Island kom när Sierra dominerade spelmarknaden. ;)

ARGH!! *skäms* mad.gif

Du har så rätt så.
Syster Håkan
Kommador 64? lite kult spel i den?
Lindeberg
Nintendo 8-bitars med Super Mario 1 och 3, samt Iceclimber

Det blev liv på luckan vill jag lova ohmy.gif
Raffsec
COMMANDO 86 LIBYA på 64:an accept no substitute

3.gif 3.gif 3.gif 3.gif 3.gif 3.gif

HV.gif
FkN
NES: Punch out, Super Mario Bros 1-3

SNES: Zelda 4, Super Mario Cart
Etranger
Nåt Zelda 4 fanns det aldrig till SNES. 3:an var på SNES (a link to the past ...) och 4 var på N64 (ocarina of time). Om du nu inte räknar in oäktingarna till Game Boy.
Dreaden
Det kan ju inte bara finnas så där lite krigs spel som ni har räknat upp det borde väl typ gjort tonsvis med massa spel till 8a bitars biggrin.gif
Runningback
Vad hette det spelet till 8:bitars när man åkte i ett flygplan och bombade små thailändska byar?

kunde även springa på marken.
xteam
På tal om Super Mario : Kolla in denna killen. Undrar hur länge han har suttit med det???

pansar2.png xteam

EDIT : Länken = Nicht fungiert
Fk Fjellman
QUOTE (xteam @ Dec 1 2003, 12:20 )
På tal om Super Mario : Kolla in denna killen. Undrar hur länge han har suttit med det???

pansar2.png  xteam

EDIT : Länken = Nicht fungiert

INHUMAN!... lite inkörd den killen måste vara... surprise.gif

//Sgt Fjellman
jed
Holy s*it!!!

Och jag som trodde att mina småkusiner hade koll på super mario... biggrin.gif
109 Eken
Här kan ni skaffa det mesta som har med retrospel att gjöra. fun_icon_nana.gif Konsoller, spel mm. mm.
Legjia
Nes: Dubble Dragon, The last mana, The ninja mission 1&2, Shinobi, Solid Snake
Snes: Street Fighter, Super Double Dragon, The Last ninja (amerikan ver), The Dragon Bruce Lee story

Som det martial arts kräk man är då :P hehe
xteam
Här kommer en goding till : C64.com, där man kan ladda hem C64 emulator och spel.

pansar2.png xteam

EDIT : Stavning, gör om , Gör rätt
Värjan Skämtar Intet
Favoriter: Zelda och Rock N´Roll Racing till SNES
Massa coolt fäktande och pangande!

/värjan
Flippan
På 8-bit är ju självklart Mario 3 wn klar favorit.
På Sega skulle jag nog säga, RoadRash (stavning??). Spexade de lite när man kunde sparka o slå av motstångarna från motorcyklen biggrin.gif
madog
super mario 3 forever!
Honken
Hmm, har fortfarande en Nintendo 8-bitars liggande :P

Ice Climber (jäkla fåglar), Goonies (jag säger bara:glasögon), TMNHT( kom aldrig förbi banan där man kunde köra med vanen), Super Mario (så jäkla bra men blev på det), Ikari Warriors (håller med, ABBA är lösningen på allt), Gradius(upp, upp,ner,ner, höger,vänster,höger,vänster, B, A, B, A), Zelda (studsande köttbullar någon?), Micro Machines (roligaste bilspelet någonsin).

Så sedan har vi Nintendo 16-bitars...

(klarade av se allas utom Dhalsims slutsekvenser på Street Fighter 2)
benzen
Tv-spel... sa himla skojsigt. Minns fortfarande nar vi precis hade kopt det och man satt och spelade Zelda hemma i vardagsrummet. Det blev en familjeplaga! Tom mina foraldrar satt och spelade pa natterna och melodin gick vi alla och nynnade pa. (forresten, ingen som rakar ha noter eller tabulatur till musiken?) Pa mornarna berattade mina foraldrar ratt ofta om olika saker de hittat under natten som jag och brorsan sedan gick och letade reda pa. Eller tvartom. Det var tider det. wub.gif

Forutom alla Zeldaspel (nr 2 raknas inte in, har aldrig fattat det roliga med det spelet) sa finns det saklart andra bra: Ice climber ar en hojdare. Och jag spelar det fortfarande ibland. Tycker charmen finns dar fortfarande. Eller Kid Icarus var ocksa en favorit. Och Mario saklart... kan ju halla pa i evigheter kom jag precis pa. Hade aven en turtlesperiod da de var de stora hjaltarna.

Senaste konsolen som inhandlades i foraldrahemmet var Nintendo 64 men sa manga spel har vi inte till det. Ett oavslutat projekt ar Zelda - Majora´s Mask. Jag lyckas bara inte ta mig igenom det dar vattenslottet. Sa frustrerande.

Sa mkt annat an Nintendokonsolerna har jag inte anvant. Sony spelade jag lite emellanat hos kusinerna, och sa har jag provat playstation men inte fastnat for det.
dxl
personligen så gillar jag den här sidan bäst vad gäller emulatorer och roms.

Har skaffat mig alla sega spela jag älskade och alla de som tomten aldrig kom med
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.