Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Arte 726F ?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
F.U.B.A.R
hej jag var inne på 4.minkrigsflottiljens hemsida o gick in på utvecklingssektionen.
Min fråga är då vad är Arte 726F för?????????? Samt vad UV-POS

GMY
Jansson
Klinken
ARTE = Artillerieldledning. Så förmodligen är ARTE 726:an till för att eldleda kanonen på fördäck.
Nu är detta bara vad jag tror och inte vad jag vet...är inte så hemma på flottan.

Fridens liljor // Fk Klinken
Vargas
ARTE 726 är siktet till patrullbåt för 57mm Akan. Nu skall man plocka 726:or från de patrullbåtar som har/ska skrotas och sätta på Minröjarna av Landsortsklass.
På så vis får havets bönder förbättrat egenskydd "nästan gratis" och ytattacken slipper babysitting-uppgifter.
PB-Syte
Nu var det visserligen ett tag sedan ngn skrev på den här tråden, men det smärtar så i mitt stackars syte hjärta. wub.gif
ARTE 726 betyder mkt riktigt ARTelleri Eldledning 726, detta är dock ngt vilseledande då det inte "bara" är ett sikte till pjäsen, utan ett samlingsnamn på patrullisarnas stridledningssystem. Detta består utav PS 727 (spanradar) och PE 727 (elektrooptiskt sikte) samt operatörs konsoller (HI och SLI) och kraftförsörjning.
Systemet sitter även på CKR, och på STHLM/MMÖ som dock har en annan spanradar (PS75) och ett mkt modernare stridsledningssystem (CETRIS).
KKR har dessutom nu fått en beställning från FMV på tidigare nämnda HTM enligt Kockums hemsida (www.kockums.com) dock bara på 5 av ftg:en

GMY
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.