Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Patgb 203
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2
gonzo
Hopp då har man fått reda på sin befattning, blev utvald till patgb förare. Möjligen akan skytt. Dom väljer vem som blir vem senare. Hade helst blivit ksp 90 skytt men det blev som det blev. Får hoppas att det blir en kul befattning, en sak som är positiv är att man kan mysa i bilen medan de andra springer utanför i snön.

Har hört att bilen kan stegra på framhjulen om man bromsar hårt, ska tydligen finnas någon film på det. Om någon vet någon bra sida om fordonet med bilder videos info etc så skulle jag vara tacksam om ni skrev det här!

ha det så gott!

fun_icon_nana.gif
Lindeberg
Jag råder dig till att säka på "Patgb 203" i sökfunktionen. Då lär du hitta lite info
Mojo
Sida om bilen i fråga som nån här har gjort smile.gif

Står även en hel del på SoldF.
Hotel Charlie One
Vet inte om den kan stegra sej men den kan i alla fall köras med ställ genom kurvorna. biggrin.gif
Been there, done that, was indeed impressed...
danno
När jag utbildades på vagnen hösten 2002 gjorde vi liknande inbromsningar som en del av en teknikbana. Det går att få upp bilen på det främsta hjulparet, se dock till att saker i vagnen sitter fast innan detta görs. Det finns bilder, tyvärr inga i min ägo.

Dock kom det förbi en tekniker från miloverkstan när vi höll på och han upplyste instruktören om att det inte är bra att göra så som vi gjorde... framaxeln kan nämligen lossna då. Hjulaxeln sitter med en "enkel" klämma över bladfjädringen och vid en dylik inbromsning kommer kraften horisontellt och inte vertikalt som prylen är byggt för. Det resulterar i att axeln glider på fjädringen och resulterar i skev bil, trasig kraftöverföring och annat obra.

Men det var rätt kul!

edit: felstavning
Kimster
Det finns mycket att läsa om PATGB som pratats tidigare för er som inte hittat sök-knappen.

http://forum.SoldF.com/in...&highlite=patgb

Men eftersom jag själv kör detta märkliga rymdskepp, kan vi ha kvar denna tråd. :P
dxl
Svävar kanske ut lite nu men nu när det verkar finnas några som kan lite om fordonet i fråga i en och samma tråd så kör jag på...

Jag brukar hävda att en Patgb203 skulle kräva för mycket i form av vård, underhåll mm för att en HV pluton skulle få en.

Men säg att Kimster och Danno och någon mer som alla är utbildade på fordonet skulle hamna i samma pluton och de gillar att meka med det.
Och betänk nu att det finns 200 båtar i HV som tas om hand på frivillig väg.
Och dröm er också till en värld där bensinkostnaden inte är något problem.
(någon som ser vart jag vill komma :P )

Skulle det då vara helt omöjligt att en HV pluton får en pansarbil.
För jag tror personligen att en Patgb ser coolare ut en vad en tgb20 eller t.o.m en pbv gör om man ska "visa upp sig" för allmänheten.
Samt att den i den lågkonflikt värld vi nu lever i faktiskt skulle kunna verka som stridsfordon för HV.
Hotel Charlie One
Förstår bara inte vad bensinpriset har med patgb203 och 200-båt att göra biggrin.gif
Kimster
Inom FM så använder ordet DRIVMEDEL okej ;)
Förövrigt går vagnen på Diesel och inte Bensin..för er som missat det.

Jag skulle tips att ni läste denna tråden http://forum.SoldF.com/in...topic=7739&st=0

Där är vi inne på samma ämne.

EDIT: då jag vart slapp ihjärnan skrev jag fel.. givetvis... men men 106 rättade mig. Jag tog mig friheten att städa lite.
Gustav-TS
Intresserade HV-soldater finns nog alltid, men det har inte bara med drivmedelskostnader att göra. För varje mil man kör får man räkna med ett visst slitage på vagnen. Förutom vätskor som drivmedel tillkommer massa specialsmörjmedel av olika slag, reservdelar, plats att ställa upp fordonet, plats att vårda det och även hjälp från tekniker. En standardbesättning får inte göra allt på vagnen.

Tyvärr så är de faktorer som gör att det är ekonomiskt ohållbart att tilldela HV stridsfordon av något slag.

Dessutom behöver man inte vara bepansrad för att vakta ett skyddsobjekt ute i någon skog, även om det ser ball ut på Hemvärnets dag...
Hotel Charlie One
@Gustav-TS:
Du behöver nog läsa på lite om hur HV ser ut idag. Det finns inte så mycket objektskramare kvar, iaf inte bland insatsplutonerna och det är väl i så fall dessa som skulle kunna ha nytta av patgb203.
HotelAlpha
Bild på en "nigande" Patgb...
Vet att det efterfrågats förut.

http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=3...=38580&aid=3597
danno
QUOTE (HotelAlpha @ Jan 3 2004, 16:39 )
Bild på en "nigande" Patgb...
Vet att det efterfrågats förut.

http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=3...=38580&aid=3597

Ja just det... konstigt att den ligger ute på LG's hemsida då vi fick skäll för den där manövern! (nånting med att vi förstörde framaxeln blink.gif ).

Dock är det en av de snällare inbromsningarna som gjordes tror jag. Bilen är knappt uppe på enbart framhjulen. Vi körde bara snabbare och snabbare fram till inbromsningen trots uppmaningen att enbart köra 40km/h... camo.gif
HotelAlpha
Jo, men uppmaningen att ta det lugnt kom ju från motorinstr. Kompch sa att vi skulle använda fordonet som ett vapen och att "blåsa av vägen i 70 för att se vad som händer"... Undrar vem vi lyssnade mest på horny.gif

Edit: stavar som en kratta.
gonzo
den bilden har jag efterfrågat! tack så mycket... ser ganska kul ut...
Vi hade ett "lånebefäl" från strängnäs, han snackade så mycket skit om patgbn särskilt om axlarna. Att den inte tålde ett skit etc... men men
Kimster
Du får gärna komma med mot-kommentarer... min synpunkt är delvis kommenaterad på SoldF.com om vagnen. Jag är öppen för allas synpunkter.. speciellt de positiva..då de är sällsynta...

/skytt förare patgb203
danno
QUOTE (Kimster @ Jan 4 2004, 05:17 )
Du får gärna komma med mot-kommentarer... min synpunkt är delvis kommenaterad på SoldF.com om vagnen.  Jag är öppen för allas synpunkter.. speciellt de positiva..då de är sällsynta...

/skytt förare patgb203

Det enskilt mest positiva, framförallt om man pillat med SISUn (patgb180?) tidigare, är luftfiltrets montering i 203:an! wub.gif För oinvigda kan jag säga att på sisun behövde man vara en akrobat med hög smärttröskel för att få ut skiten medan på 203:an sitter det lättåtkomligt överst på motorn! biggrin.gif

Generellt tycker jag att det är en klockren pansarbil men att terrängförmågan är lite väl låg för att få heta terrängbil. Självklart kan man önska annan beväpning (ja, HMG är bättre än pbv-tornet!) och starkare motor osv men på det stora hela är bilen inte så misslyckad som många får det att låta som. Man sitter bekvämt och kommer dit man ska. Det finns bra värmare för kalla klimat och en juste AC för de varma. CD-stereo som standard, rejäla starkhorn, bra med lastutrymme osv osv.

Tyvärr måste man konstatera att på luftfiltrets gamla plats sitter nu två lufttankar och man måste vara den den där akrobaten med hög smärttröskel för att klämma in sig mellan radioracken och akantornet för att lufta skiten... Malajn.gif

// VC patgb (med lika mycket utb som mina förare/skyttar)
APC-mannen
QUOTE (danno @ Jan 4 2004, 11:11 )
Det enskilt mest positiva, framförallt om man pillat med SISUn (patgb180?) tidigare, är luftfiltrets montering i 203:an!  wub.gif För oinvigda kan jag säga att på sisun behövde man vara en akrobat med hög smärttröskel för att få ut skiten medan på 203:an sitter det lättåtkomligt överst på motorn!  biggrin.gif

Jag tycker att det där med luftfiltrets helt omöjliga placering i XA-180 har blivit lite av en "myt" eller vad man ska kalla det. Visst, den sitter ju inte på världens mest smidiga plats, men det är inte alls så jäkla krångligt egentligen. Jag är varken akrobat eller speciellt smal, ändå är det inga problem för mig att komma åt den.
Sgt1clHansson
Sitter man för övrigt i en robot-vagn så måste man vara den där akrobaten bara för att komma åt radiona, då robotinredningen stjäl halva vagnens utrymme.
Deron
Ursäkta om jag är okunnig, men vad är det för stång som sticker upp snett framåt på den?? B)
jonte72
QUOTE (Deron @ Jan 4 2004, 19:13 )
Ursäkta om jag är okunnig, men vad är det för stång som sticker upp snett framåt på den??  B)

Wire-skärare.....om någon roat sig med att spänna Wire över vägen....
Deron
Ok...tack
Kimster
QUOTE (danno @ Jan 4 2004, 12:11 )
Det enskilt mest positiva, framförallt om man pillat med SISUn (patgb180?) tidigare, är luftfiltrets montering i 203:an!  wub.gif För oinvigda kan jag säga att på sisun behövde man vara en akrobat med hög smärttröskel för att få ut skiten medan på 203:an sitter det lättåtkomligt överst på motorn!  biggrin.gif

Generellt tycker jag att det är en klockren pansarbil men att terrängförmågan är lite väl låg för att få heta terrängbil. Självklart kan man önska annan beväpning (ja, HMG är bättre än pbv-tornet!) och starkare motor osv men på det stora hela är bilen inte så misslyckad som många får det att låta som. Man sitter bekvämt och kommer dit man ska. Det finns bra värmare för kalla klimat och en juste AC för de varma. CD-stereo som standard, rejäla starkhorn, bra med lastutrymme osv osv.

Tyvärr måste man konstatera att på luftfiltrets gamla plats sitter nu två lufttankar och man måste vara den den där akrobaten med hög smärttröskel för att klämma in sig mellan radioracken och akantornet för att lufta skiten...  Malajn.gif

// VC patgb (med lika mycket utb som mina förare/skyttar)

Luftfiltrets placering är helt klart på en bättre plats.. inget ont om den. Sen att lufttankarna hamnade där istället .. tja.. no comment..
AC´n är okej, om den bara hade slutat låta som ett JAS plan när man dra på den.
CD´n är ett plus.
"bra med lastutrymme osv osv." !! ? bullshit ...du får ju inte plats med nånting... såvida det inte är nått som ska sitta på nått utav alla de hundra specialfästena.
En dag på skjutbanan är inga problem.. men när man ska ut på kanske 1v övning och bo i fält och allt vad det innebär.. grpmtrl viss plutmtrl personligmtrl osv osv... ..sen att vi som Ingenjörpluton även råkar ha med 1 triljard minor och deg låter jag bli att nämna.. dry.gif
Nubben
Hur är det med AMV då, vad finns det för åsikter om den?
danno
QUOTE (Kimster @ Jan 5 2004, 02:40 )
"bra med lastutrymme osv osv." !! ? bullshit ...du får ju inte plats med nånting... såvida det inte är nått som ska sitta på nått utav alla de hundra specialfästena.
En dag på skjutbanan är inga problem.. men när man ska ut på kanske 1v övning och bo i fält och allt vad det innebär.. grpmtrl viss plutmtrl personligmtrl osv osv...

Iofs kan jag tänka mig att det blir problem om man är många (7 + 3) eller har mycket skrymmande utrustning. Jag är ju lite påverkad av det faktum att vi bara är 4 pers i min vagn, eller kanske 5 ibland. Då är det inga större problem med utrymmet (och då har vi ett bord bak också).

Och säg inte det här så att nån på FMV hör men... fästena... de kan man skruva ur. Speciellt de drygaste som sitter närmast dörren för ak och pskott - bort bort bort! biggrin.gif
Kimster
@Danno
Jo.. det var det först vi försökte få igenom att få tillstånd att skruva bort t.ex GRGfästena ..men det vart tvärnit.. Då skulle de bli körförbud och hej o hå.. ajjabajja... dry.gif EOD-pluton har ju samma intressen som vi... och de ha om inte ännu mer prylar att lasta ombord.

Problemet som vi slåss med just nu som är som mest aktuellt är vart fan man ska lägga sin stridspackning (SS2k motsv) för bakom stolarna finns det ingen chans att den får plats. Vi spånade på att fixa nån häng-anordning på taket vid kanten.. tillräckligt lågt så inte akanen drar i. Dumt med säcken utanpå.. men just nu är set snålt med alternativ.. och reglerna säger ju att ALLT ska vara lastsäkrat..

@Nubben
AMV har inte jag nån erfarenhet av alls. Men vissst låter den som ett intressant fordon och kanske skulle vi haft dom istället för XA203.. men nu får vi leva med det vi har och göra det bästa av situationen.
Vi ska vara glada över att 203´an är lite ny iaf och inget som ska läggas ner om 2år.. ..ska inte säga för mycke dock.. blink.gif
BARBIE
Ja vad ska man säga om kära 203:an! Första kanske det ska klargöras för de som kallar den för stridsfordon att så inte är fallet!!!!! Bepansrad trupptransport, lämplig för väg och lättare terräng( dvs den kan inte följa 90:or). Anfallsstrid är inte och tänka på med vagnen, Däremot eskort och "public order".

Det som är bra med den är väl att den är lätt att ha att göra med mekaniskt, det som besättning får göra brukar inte vara så svårt, lite akrobatik och om man är liten så går det bra att komma åt. Vagnen är ju ny och är ganska komfortabel måste jag säga.

Men!!! det här med framkomligheten! Den är tung och sjunker om du är ute i lite blöt mark, och ska du ha en chans att inte köra fast, måste du ha snökedjorna på!
Vad beträffar tornet är det en förbättring. Mer skydd! hur troligt är det att du kommer att vara i förhand vid ett anfall mot en konvoj? inget ont om hmg men öppen huv! Inte för mig. Även om det är ett gammalt torn som behöver mycket framför allt gyrostab, och mörkersikte.

Avslutningsvis kan jag säga att den inte lämpar sig för Pvrb.
Smocken
Jag kan hålla med dig där Barbie om att den inte lämpar sig för pvrobotgrupper. Det är en okej vagn och inte superb vagn att göra en normal mission i- AC komfort och hyffsat med plats. Men om det skulle hetta till (aldrig hoppas jag) så duger vi inte mycket till om det inte handlar om försvarsstrid/fördröjningsstrid.

Annars är jag nöjd om det inte vore för terrängfrågan.
HotelAlpha
Vagnen istort är bra, bra komfort lättmekad o.s.v..
Det stora negativa(utöver terrängframkomligheten) är vapenhuven.
Den förstör hela idén med NBC-skyddet(övertryck) då den läcker som ett såll, inga mörkermedel, den elektriska och mekaniska skottfältsbegränsningen..... mad.gif
danno
QUOTE (HotelAlpha @ Jan 6 2004, 15:48 )
Den förstör hela idén med NBC-skyddet(övertryck) då den läcker som ett såll, inga mörkermedel, den elektriska och mekaniska skottfältsbegränsningen..... mad.gif

Skottfältsbegränsningen är ju bra att den finns, speciellt för oss vagnchefer som annars skulle kunna råka illa ut. Däremot vore det kul om den fungerade (den elektriska alltså).

Jo, men får ta med ett par tuber silikon till tornet om det blir insats!
The Swede
QUOTE (danno @ Jan 6 2004, 16:47 )
Jo, men får ta med ett par tuber silikon till tornet om det blir insats!

Lite jobbigt om du måste öppna eld i kontaminerat område bara, lär läcka in rätt ordentligt genom hylsluckan. vissel.gif
Recon
QUOTE (Kimster @ Jan 5 2004, 12:57 )
Problemet som vi slåss med just nu som är som mest aktuellt är vart fan man ska lägga sin stridspackning (SS2k motsv)  för bakom stolarna finns det ingen chans att den får plats. Vi spånade på att fixa nån häng-anordning på taket vid kanten.. tillräckligt lågt så inte akanen drar i. Dumt med säcken utanpå.. men just nu är set snålt med alternativ.. och reglerna säger ju att ALLT ska vara lastsäkrat..

Kanske spänna upp lastnät och stapla väskor i? Vet inte hur det ser ut i dom vagnarna men så gjorde vi i våra pebbar eftersom vi hade så mycket pryttlar med oss, det försvann två sittplatser har jag för mig men det funkade.
Har bilder när vi packar och svär för att få in allt i pebban camo.gif
danno
QUOTE (The Swede @ Jan 6 2004, 17:09 )
Lite jobbigt om du måste öppna eld i kontaminerat område bara, lär läcka in rätt ordentligt genom hylsluckan. vissel.gif

Mask på!?

Jo, det är framförallt hylsluckan som sabbar övertrycket. Det vore ju smidigt om den bara öppnade sig i skottögonblicket som på strf90 men även om det vore så så skulle tornet läcka.
The Swede
Får väl montera in en fet fläkt som blåser luft ut genom luckan. biggrin.gif
Deron
QUOTE (The Swede @ Jan 7 2004, 12:16 )

Gött undertryck i vagnen sen då gasmask.gif
Erik_G

Om man skjuter hela tiden kanske det inte behövs nån fläkt.. det skulle säkert spara pengar (kostnad för utveckling, certifiering, installation och utprovning av fläktar - amkostnad av att istället skjuta konstant i kontaminerat område = pengar kvar till skyddsmasker till besättningen (behövs pga alla krutgaser))

Jag är full av idéer.. Om bara FMV ville anställa...

Det är väl bara på Lvkv9040 TD som hylsluckan öppnas och stängs mellan varje skott.. eller har mitt minne drabbats av statisk elektricitet nu igen?

/E
The Swede
QUOTE (Deron @ Jan 7 2004, 12:25 )

Gött undertryck i vagnen sen då gasmask.gif

Naturligtvis ingår det en "kjol" av den typ som kajakpaddlare använder som monteras i tornkransen och spänns åt runt midjan på skytten. biggrin.gif

Blir lite problem att ladda om men den frågan håller FMV på att lösa just nu. :P
Kimster
QUOTE (Recon @ Jan 7 2004, 11:47 )
Kanske spänna upp lastnät och stapla väskor i? Vet inte hur det ser ut i dom vagnarna men så gjorde vi i våra pebbar eftersom vi hade så mycket pryttlar med oss, det försvann två sittplatser har jag för mig men det funkade.
Har bilder när vi packar och svär för att få in allt i pebban  camo.gif

Tja det är bara att begrunda - http://www.SoldF.com/patgb203.html

Bilden på bakutrymmet syns på en av bilderna.. ta bara bort bordet i mitten så ser du vad lite plats det finns.
I våran vagn har vi inte råd att offra nån sittplats alls.

..man kanske får skaffa släp tveka.gif
Mats
Nu vet inte jag mycket alls om 203:an, men kan man inte ha lastnät på sidorna och fylla med grejor som man inte måste ha i vagnen?

Bakåtsikten försvinner ju kanske, men har man folk baki så ordnar det sig ju. Fast det kanske är svårare att leda hjulfordon bakåt när man inte ser hjulen/ratten?

Stöldrisk förvisso...

På 90an finns det små ögglor man kan hänga det ena å det andra i, men det är inte riktigt funkis i skog.

Är det inte skog kan det nog gå bra, det lär bli tvunget med 90C.

EDIT: Det kanske inte är så snyggt heller.
Kimster
Bakåtsikten försvinner ju kanske

Ja det gör den kanske.. men det finns backkamera för de lättare manövrerna.
Men sen så.. nej det vore olämpligt att göra en redan 3m+ bred vagn ännu bredare.. den ska helst av allt kunna köra på vägar utan större problem, och att göra den bredare och skymma sikten luktar IG.

Stöldrisk förvisso...

Ja, helt sant, sen slits säkert matriellen mycket mer.. och börja det regna motsv är blir det heller mindre kul. Visst sopsäck i alla ära.. men ...nä

..det är knepigt.. jag vet.
Erik_G
Takräcke och takbox? biggrin.gif
Skämt å sido, kanske skulle lite externt monterade lådor kunna lösa uppgiften. Rätt designade skulle de kanske inte vara ivägen för det allra viktigaste. Med lådor blir ju lasten både väder och tjuvskyddade. Dessutom minskar man risken för utslagning av vagnen pga brand i utanpåliggande last. Något som ju drabbade/drabbar fordon i Irak.

Förmodligen skulle det kosta ett antal förmögenheter att ta fram, certifiera, testa och montera ett dylikt förvaringssystem, så det skulle nog vara billigare med nya pansarbussar istället.

Dessutom löser det ju inte problemet i närtid för Kimster och co.

/E
Kimster
Förmodligen skulle det kosta ett antal förmögenheter att ta fram, certifiera, testa och montera ett dylikt förvaringssystem, så det skulle nog vara billigare med nya pansarbussar istället.

Vi har faktiskt en arkitekt i min grupp som ritade en låda med mått som skulle passa och lämnade in den som förslag till högre instans, den ska ha gått vidare uppåt.. men sen vet jag inte. Tror han tom fick betalt för idén.. FM gör så ibland.. belönar ideer. Men hurvad detta kommer bli verklighet vet ingen..
"Vilken mission som helst"...
danno
QUOTE (The Swede @ Jan 7 2004, 12:31 )
Naturligtvis ingår det en "kjol" av den typ som kajakpaddlare använder som monteras i tornkransen och spänns åt runt midjan på skytten. biggrin.gif

Vi (min grupp MP01) pratade faktiskt om att plasta in hela tornet. Nackdelen är ju då att skytten inte är NBC-skyddad. En rejäl plastsäck (600 liters eller nåt) och så dra den runt tornet och limma fast den i taket... borde funka! biggrin.gif
HotelAlpha
Danno: Tror inte att din unge skytt skulle gilla det gasmask.gif

Men när det gäller packning o.dyl. så vill jag minnas att vi på MP01 ordnade fram en hyfsad packplan till vagnarna, en bedrift som sen upprepades på MP02..
Vi är visserligen bara 5 man per vagn, men ändå.
JohnDoe
jag är lite borta på det här med pansarfordon men:

Har bordet ngn riktig viktig uppgift att fylla?

Vad används det till förutom att äta på? är det en bra avlastningsyta annars?

7.gif
John
4425
QUOTE (JohnDoe @ Jan 7 2004, 20:53 )
jag är lite borta på det här med pansarfordon men:

Har bordet ngn riktig viktig uppgift att fylla?

Vad används det till förutom att äta på? är det en bra avlastningsyta annars?

7.gif
John

om du menar bordet i bakre utrymmet så e det till för att signalister o ledande befäl ska kunna ha sina kartor o papper på! alltså så e det en ledningsvagn!
Ingen matvagn biggrin.gif
JohnDoe
laugh.gif

oki men om det inte är någon ledningsvagn, vad har de då bordet till?
The Swede
QUOTE (JohnDoe @ Jan 7 2004, 21:09 )
laugh.gif

oki men om det inte är någon ledningsvagn, vad har de då bordet till?

Då finns där inget bord helt enkelt.

The Swede pansar2.png
Kimster
QUOTE (HotelAlpha @ Jan 7 2004, 20:14 )

Men när det gäller packning o.dyl. så vill jag minnas att vi på MP01 ordnade fram en hyfsad packplan till vagnarna, en bedrift som sen upprepades på MP02..
Vi är visserligen bara 5 man per vagn, men ändå.

..mmm jo ja men det är ju en jevla skillnad på 5 o 7 därbak... vi har ju 2 fetton till som tar en jevla massa plats.. *pekar på Ing bland annat*
Jag hoppas den är byggd för 7 pers annars vore den ju himla konstig.. hmm.. efter närmare eftertanke så är det en himla märklig vagn till de uppgifter den har fått.
danno
QUOTE (Kimster @ Jan 7 2004, 21:36 )
QUOTE (HotelAlpha @ Jan 7 2004, 20:14 )

..mmm jo ja men det är ju en jevla skillnad på 5 o 7 därbak... vi har ju 2 fetton till som tar en jevla massa plats..

@Kimster
För att göra dig ännu mer besviken så måste jag meddela att HotelAlpha menar 5 totalt i vagnen... dvs 2 där bak och gott om plats. Och då har vi inte räknat med att någon ska köra GWn. Så på en tiomanna MP-grp finns det två patgb och en GW. Inte så trångt om plats alltså...

Ännu rymligare är vi det på stri som på pappret är 4 pers på samma typ och antal fordon... unsure.gif

@HotelAlpha
Min lilla skytt gör som vi andra säger... dock är det nog sillstryparn från Götet som är skytt nu. MH (du vet förarn) sa att han var jäkligt vass på akan! Den lille är för det mesta ändå tailgunner...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.