Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Imun webläsare?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Flak
Stridskamrater!

Är någon av er tillräckligt påläst för att kunna tipsa mig om en bra web-läsare som står emot självinstallerande scrip???

Jag fick en riktigt tråkig mask i helgen och den ställde till med mycket ofog i burken, så nu är mitt tålamod slut med Internet Explorer. angry.gif

Nu är jag inte helt okunnig om datorsäkerhet och jag kör bl a: Outpost, PGP, Eudora, Ad-watch och Ad-aware, men masken smet in via IE ändå. Maximerar jag säkerheten i IE går det ju knappt att surfa för alla jäkla rutor som ploppar upp.

Kom igen nu, speciellt ni där med staniolhattarna och alla gemen i tröjorna ph34r.gif , någon av er måste väl ha en bättre webläsare?

(Win 2000 SP3, dynamisk IP via ADSL)
Flygmek 003
Finns kanske säkrare men jag har inte haft problem med Opera. Kör standardinställningar med ändringen att man bara öppnar efterfrågade fönster, så slipper man pop-ups. Har i övrigt bra finesser. Fungerar med allt utom datorbanken och windows update.
Blå Brigad
Använder också Opera, både på min Linux maskin och på mina Win2K & XP maskiner. Stabil och säker webbrowser om du jämför med IExplorer.
LeadHead
Idiotsäker och superb webbläsare (och separat) mailprogram:
http://www.mozilla.org

Glöm inte att kolla igenom alla FAQ och tips och trix.
Pal_oldpc
Gör så här om du har MS Internet Explorer.

Meny;Verktyg;Välj Internet Alternativ
Klicka flik; Säkerhet
Klicka knappen; Anpassad Nivå
Scrolla ner listan;
Active Scripting; klicka i Inaktivera
Kör skript på Java-appletar; klicka i Inaktivera
Tillåt inklistringåtgärder via skript; klicka i Inaktivera
Peo
Du kan skaffa en personlig brandvägg, de skyddar en del.
Flak
Soldater!

Tack för alla utmärkta förslag!:)

Opera installerades för två dagar sen, fast när jag såg hur mycket nytt det var att lära om programmet så ville jag kolla vilka andra alternativ det fanns...
Nu blir ju hela tiden Opera lättare och lättare att använda ju mer van jag blir.
Kan nog vara ett riktigt bra program och det var skönt att höra att några av er rekommenderade det.

- - - - -

@LeadHead: Mozilla måste jag också kolla upp. Tänker köra det tillsammans med Opera för att se vilket jag trivs bäst med. Va jag garva när jag såg dinosaurieskallen! Bara det är ju nästan så man måste ha Mozillan!:)

@Pal: Fantastiskt bra tips! Säkerhetsinställningarna kände jag förståss till, men nu när jag kollade så upptäkte jag att många av dem var ändrade och tillät nästan allt. Mask-fan hade alltså varit där och fifflat också!!! Grrrr, tänkte inte på det.

@Peo: Brandvägg är ju absolut nödvändigt och jag har Outpost, en fantastiskt fin brandvägg... Tyvärr så tog den ju inte maskjäveln eftersom den använde script för IE och IE hade jag ju sagt att Outpost ska tillåta...
Torak
Opera ar bra - gillar gesture recognition - men jag anvander mest Netscape 7 nu for tiden. Ett svart val - jag hatar NS - men IE funkar inte alls pa min dator nu for tiden, sa det fick duga.
LeadHead
Angående Mozilla så är det Mozilla Firebird som är spetsprodukten numera.
J-Star
Viktig tips, oavsett vilken webläsare du har: Kör Windows Update, ofta.

Vanligtvis brukar patcharna vara först. Det skulel inte förvåna mig om crackers helt enkelt väntar ut en säkerhetsfix och sedan skriver maskar/virus/ondsinta websidor eftersom de vet att svensson-användaren inte kommer att uppdatera sin dator. Så ett bra sätt att undvika intrång är att alltid vara snabb med att ha sin dator uppdaterad.

Ett bra sätt att veta om uppdateringar är på gång är att ha "Windows Critical Update"-programmet körandes. Vid uppstart kollar det om det finns några viktiga uppdateringar.

/J
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.