Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Blir vi en FOLKRÖRELSE?
SoldF.com Forum > SoldFs Garnison, C Isgubbe > SoldFForum
Pages: 1, 2, 3
Ragulin
... att vi idag är 2135 medlemmar. Det är inte illa pinkat. Ingen marknadsföring, inga pop-ups, inga utskick. Bara word to mouth mellan en massa kompisar. Soldf växer varje dag... Häftigt! camo.gif
dxl
Snart så kanske man på ett mer organiserat sätt kan börja sätta lite krav på ledingen i lite olika organisationer.
Och kanske påverka sortimentet i diverse affärer (läs militaryshop m.m) clap.gif
Ragulin
Visst... Tänk att dunka en fet lista i skrivbordet och väsa fram: Såhär tycker VI! Kanske rent av bilda ett parti, komma in i Riksdagen och rent av bli vågmästare... eller varför inte bli Regeringen... Idag nätet, i morgon VÄRLDEN! HAHAHAHAHA!...(leds bort iförd märkligt knäppt skjorta av två bastanta män i vita rockar...) ph34r.gif
Sgt1clHansson
Bortsett från Ragulin:s storhetsvansinne (vilket tydligen botades med Krama-sig-själv-tröja) så är det inte omöjligt att beteckna SoldF:s forum som en sådan där "ny social rörelse"...

Fast en som inte kastar gatstenar... bara handgranater!
wacko.gif
Vakten_F4
Hemvärnet får av någon mystisk anledning ett S istället för H på kragspeglarna?

Och kopplingarna mellan SSG och vissa individer på SoldF.com har ju kommit fram och tystats ner tidigare... ph34r.gif
Raffsec
SoldF.com den femte statsmakten eller ??????????

HV.gif
Ragulin
Precis! Jag menar: Bara sedan igårkväll har tre nya medlemmar reggat sig... Vi sväller ju som faen. Snart är vi STÖRRE än Miljöpartiet! Pax för en plats i Försvarsutskottet!!
SBP
Då tar jag Justitieutskottet.
Ragulin
@SBP

...ehh, vill inte du bli CRPS med Särskilda Befogenheter? ;)
SBP
Bytt, bytt kommer aldrig igen. Solklart!!!
robot
Tänk om vi skulle organisera oss och lyckas skaffa politiska mandat! Vi kanske skulle kunna bli invalda som missnöjesparti och sen breda ut oss.
Vilken önskedröm!!

I brist på annat, började jag filosofera om hur långt vi skulle kunna gå i nån form av gerilla-krigsföring.
Det verkar ju som om forumet besitter stor kunskap om militärisk verksamhet och vapen.

:P laugh.gif
Vargas
"Reclaim The Regiments" biggrin.gif
Ragulin
@Vargas laugh.gif
Gotcha
QUOTE (Vargas @ Nov 21 2003, 10:55 )
"Reclaim The Regiments"  biggrin.gif

Hehe, den var fanimig BRA..!! smile.gif
jed
Va fan, det är väl bara att satsa högt: Försvarsministerposten är min!!

Ragulin: börja jobba med en plan för hur vi ska kunna öppna alla regimenten som har stängts de senaste åren!
Tid till förfogande: 14 dagar - FRAMÅT smile.gif

Vargas: den där var klockren, tar du illa upp om jag "lånar" den? ;)
SBP
@jed

Du får nog göra Vargas till CFM. ;)

@vargas

glockrent!!! laugh.gif
Mr_mEtZ
Låter som om en moderniserad version av sparta vore bra att inför i Sverige då biggrin.gif Pax för utbildningsdepartementet som sen snarast möjligast bör slås ihop med försvars departementet så att vi kan träna barn och ungdomar från tidig ålder i krigandets konst. 6n.gif 6n.gif
jed
SBP: det är vansinnigt uppfattat! smile.gif

Vargas, posten är din om du vill ha den!
Rokare
Minister hit, och minister dit. Jag vill vara skuggan bakom gardinen, den onsynliga rösten i ledarens öra, den grå eminensen... Men jag antar att allt det där kommer vara vikt för BlåGul... men om inte... jag sa det först.

GMY
Gotcha
[Gotcha C KJ]

"Kind'a has a ring to it.." B)
Torak
Horni, skamt asido, vi skulle egentligen kunna starta ett SoldF-parti... ohmy.gif

Kom igen, kan inte nagon av er i Sverige kolla reglerna for det?
Rokare
QUOTE (Gotcha @ Nov 21 2003, 13:58 )
[Gotcha                        C KJ]

"Kind'a has a ring to it.."  B)

Hmm någonting säger mig att ön aldrig skulle bli sig lik, eller så kanske den skulle bli lik det den en gång var...

[Rokare C Amf1]

"Hörru C Kj, var är kaffet... framåt!"
Kimster
....oh my. brow.gif
SBP
QUOTE (Kimster @ Nov 21 2003, 15:19 )
....oh my.  brow.gif

Blågul orolig?? ;)
Fk Satan
QUOTE (Vargas @ Nov 21 2003, 10:55 )
"Reclaim The Regiments"  biggrin.gif

dags att trycka upp T-tröjor?

på bröstet

"Reclaim The Regiments"

och regementsbeteckningar på regementen som blivit avskaffade de senaste 10 åren smile.gif
SBP
@Fk Satan

Go for it!!!

Får alla plats??? blyg.gif
jed
Om du skriver förkortningnen (tex I13) i 8 punkters storlek och använder ryggen också... Kanske... :(
Mojo
på bröstet
"Reclaim The Regiments"
och regementsbeteckningar på regementen som blivit avskaffade de senaste 10 åren

Ja. Och datum! Överst står det Soldf swedish tour 2004 eller nåt.
Så åker vi runt och "demonstrerar" fun_icon_nana.gif
Kockis
Jag röstar för ett parti...

jag kan ta över efter Per Nuder som samordningsminister biggrin.gif
Lund
(Kanske världens flummigaste tråd?)

Annars det där med gerillakrigföring tror jag stenhårt på... ifall vi växer till ungefär 5000 sen åker vi till nått farligt ställe som inte ens jänkarna vill till, sen sitter vi där och grillar korv och håvar in pengar av länderna som slapp åka!

Fast det lät ju intresant att sparka ut miljöpartiet...
Kimster
Skippa era åsikter om politiken tack !

Sen får ni en chans att göra nått vettigt av tråden eller så kastar jag ner den till markan om ni ska fortsätta som det är nu.

/ BlåGul
Cinnes
Kimster tråkig....

:(
granQ
det absolut skönaste med soldf som parti är att det i sann soldf anda är helt icke godkändt att diskutera politik. Det där med militaryshop utbud är dock man seriöst kan driva vidare men snart så finns bara SoldF.com shopen förhoppningsvis.
Fu Bodin
Unigefär som PRO:s dilemma som aldrig kan finna någon egen representant som kan föra deras talan. blink.gif
Syster Håkan
QUOTE (Torak @ Nov 21 2003, 14:07 )
Horni, skamt asido, vi skulle egentligen kunna starta ett SoldF-parti... ohmy.gif

Kom igen, kan inte nagon av er i Sverige kolla reglerna for det?

Ja alla har rätten till att starta ett parti.
Fu Bodin
Mötesfrihet och åsiktsfrihet faller väll under begreppet att bilda ett parti?
Pi PI
Vänner!

Föreslog för en tid sedan för skaparen av SoldF att vi kunde bilda en förening, främst för att finansiera webben, domäner etc. Funderade vidare och kom fram till att inget hindrar att man förhandlar fram medlemsrabatter i butiker eller tar fram egna produkter. Bara fantasin sätter gränserna...

Att skapa en förening är inte svårt, inte heller att administrera den. Att hitta på aktiviteter är inte heller svårt om man gör det gemensamt. Henrik menade att det inte kändes aktuellt just nu men att det kan vara möjligt under våren.

Vad skall man då ha en förening till?? Vissa aktiviteter som man skulle vilja bedriva kanske inte är möjligt att göra eller ens önskvärt inom FM´s regi, såsom studiebesök etc.

Fundera på detta, det är ju medlemmarna som gör en förening. Skicka gärna ett PM till mig om vad ni eventuellt tycker en förening skall göra så kan jag sammanställa era tankar och föra vidare till BlåGul. I vår kanske det är dags att dra igång?

Någon partibildning kanske inte är aktuellt men väl att yttra sig i försvarspolitiska frågor...

Annars är ju att ha skoj en väl så god anledning. smile.gif

Bästa hälsningar

Pi PI
Syster Håkan
@Pi PI, låter bra clap.gif
SBP
För att som sagt vara On Topic. Det låter som en mycket intressant idé Pi PI.
109 Eken
@Pi Pi låter som ett utmärkt förslag, då kanske den där irl träffen kommer till skott också! clap.gif
Torak
JA!

Count me in! fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif

Vill helt klart vara med - far jag nagon slags officerspost?

Har nagra bra ideer till evenemang.
Tivaljör
QUOTE (jed @ Nov 21 2003, 11:15 )
Va fan, det är väl bara att satsa högt: Försvarsministerposten är min!!

Ragulin: börja jobba med en plan för hur vi ska kunna öppna alla regimenten som har stängts de senaste åren!
Tid till förfogande: 14 dagar - FRAMÅT smile.gif

Vargas: den där var klockren, tar du illa upp om jag "lånar" den? ;)

10 års förbehållning till eventuell kristid kommer att kortas ner väsentligt antar jag ? smile.gif
mace
Låter som ett bra förslag med förening, med detta medlemsantal så borde vi kunna förhandla fram lite rabatter på diverse ställen samt kanske vara lite påtryckande i försvarsdebatten med insändare och mail till politiker, känns mer kraftfullt om det är drygt 2000 personer som skriver under en protestskrift än om alla ska genomföra egna initiativ.
Det är dock lite att tänka på, t. ex. finansiering, stadgar, talespersoner o.s.v.

Men jag stödjer helt klart förslaget. fun_icon_nana.gif
Torak
Vad galler organisation o dyl hjalper jag mycket garna till - jag har dessutom bra kontakter inom utlandska forsvarsmakter (ja, okej da, Brittiska forsvaret och FN Herstal, men det racker val? biggrin.gif )

Snalla sag att det blir nagot av det har? Jag gor vad som helst - kan hjalpa till med stadgar och sant ocksa, finansiering kan ske via PayPal (medlemsavgift och fortjanst fran SoldF-shopen kanske?) och besok pa anlaggningar m m.

Vad sags? Snalla?
Pi PI
QUOTE (mace @ Nov 22 2003, 14:14 )
Låter som ett bra förslag med förening, med detta medlemsantal så borde vi kunna förhandla fram lite rabatter på diverse ställen

samt kanske vara lite påtryckande i försvarsdebatten med insändare och mail till politiker, känns mer kraftfullt om det är drygt 2000 personer som skriver under en protestskrift än om alla ska genomföra egna initiativ.

Det är dock lite att tänka på, t. ex. finansiering, stadgar, talespersoner o.s.v.

Men jag stödjer helt klart förslaget. fun_icon_nana.gif

Jag tror inte alla registerade medlemmar på forumet vill bli medlemmar i en eventuell förening men säg i alla fall 500 första året. Våra aktiviteter och förmånser styr ju sedan medlemstillströmningen.

Finansiering: Medlemmar. 500 st á 100 kr = 50 000 kr.

Stadgar: Har ett förslag som mailas ut vid tillfälle. Andra får gärna justera.

Talespersoner: Lämpligen ordförande och vice ordförande i frågor som är allmänna.

Sponsor ansvarig i kontakter med sponsorer, försäljing av produkter etc.

Kan tyckas stökigt med en nationell förening och sedan behöva åka till årsmöten någon stans i landet. Det finns inget som hindrar att styrelsemöten genomförs per telefon och att årsmöten genomförs via Internet.

Administrationen skall vara så liten som möjligt. Viktigt är dock att bokföring sköts och att revisorerna är kompetenta. Gärna några som arbetar med det.

Tänk till så sammanställer jag gärna allas åsikter.

Pi PI
Pi PI
QUOTE (Torak @ Nov 22 2003, 14:25 )
Snalla sag att det blir nagot av det har? Jag gor vad som helst - kan hjalpa till med stadgar och sant ocksa, finansiering kan ske via PayPal (medlemsavgift och fortjanst fran SoldF-shopen kanske?) och besok pa anlaggningar m m.

Vad sags? Snalla?

Finansiering och medlemsavgifter:
Föreningen öppnar ett postgiro och alla inbetalningar sker där.

Om det blir något av det här??
Ja det är ju upp till dig och alla andra.

Viktigt att höra också hur BlåGul ser framtiden.

PI PI
Cinnes
ett hett tipps vad det gäller medlems avgift är att en mindre summa (typ 50- 60 kr) lockar betydligt fler folk än 100 kr...
Och det är väl inte pengarna vi är te efter om vi bildar en förening?
Pi PI
QUOTE (Cinnes @ Nov 22 2003, 15:36 )
ett hett tipps vad det gäller medlems avgift är att en mindre summa (typ 50- 60 kr) lockar betydligt fler folk än 100 kr...
Och det är väl inte pengarna vi är te efter om vi bildar en förening?

Sant. 50 kr kanske är med rimligt? Vad säger ni andra? Å andra sidan är 100 kr inte mycket.

Tänk bara att även medlemmar utan Internet access skall vara välkomna och att man får räkna med lite portokostnader och så.

Produktion och utskick av medlemskort går på en 15 kr styck. Webhotell och domäner kostar. Kanske skaffa en samlingsdomän där fler föreningar eller "sidor" kan husera och erbjudas plats.

Vad jag lärt mig genom många års föreningsarbete är att man inte kan förfoga över för mycket pengar. Skall vi göra gemensamma inköp kan det var en fördel att ha en kassa. Likaså om vi skaffar profilprodukter som tröjor, märken etc. Ett varulager i en "Internet-shop" kostar. Förvisso kan vi bygga upp soliditeten på sikt.

/Pi PI
Cinnes
Om man har 50 kr som medlemsavgift får man med människor som tänker "kan väl va en kul grej". man får altså fler medlämmar som genom staten genererar pengar (brukar gå o fixa bidrag).
Dessutom så desstå fler medlemmar vi är desstå större tryck kan vi sätta på leverantörer och försäljare av diverse grejer = mer förmåner för medlemmarna.
Sen de som är villiga 100 kr i medlems avgift är säkerligen villiga att lägga 5 kr extra på "det där märket" istället som kompensation för mindre medlemsavgift...
mace
QUOTE (Mojo @ Nov 21 2003, 15:46 )
på bröstet
"Reclaim The Regiments"
och regementsbeteckningar på regementen som blivit avskaffade de senaste 10 åren

Ja. Och datum! Överst står det Soldf swedish tour 2004 eller nåt.
Så åker vi runt och "demonstrerar" fun_icon_nana.gif

Jag tycker att vi siktar på en återgång till 1901 års härordning.
28 Infanteri regementen (I1-I28)
8 Kavalleri regementen (K1-K8)
8 Artilleri regementen och 2 kårer (A1-A10)
4 Ingenjörskårer (Ing1-Ing4)
6 Trängkårer (T1-T6)
Totalt 44 regementen och 12 kårer. biggrin.gif
För resten av truppslagen och dom andra vapenslagen så tar vi väl härordningen från slutet av 2 VK. clap.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.