Medlemsavgift på 50:- verkar lagom. Fast 100:- är ju inte mycket pengar det heller. Frågan är ju, hur många fler medlemmar får man för den 50-lappen mindre?? Lägga på lite mer på sakerna i shopen så får man kanske igen den där 50-lappen.
@mace
Varför inte dela ryggen i två delar, ena delen med 1901:s förteckning och den andra sidan med 2001:s förteckning... Försvarets "utveckling" under 100 år.... ;)
Fran min sida sett skulle jag inte ha nagot problem med medlemsavgift uppat 100-150, men 50-100 verkar nog rimligast.
Jag atar mig garna talesman (och utlandsrepresentant?

) och jag larde mig bokforing i skolan.
Nagon slags medlemskort och marke behovs naturligtvis.
Mattsson
Nov 24 2003, 09:24
QUOTE (Torak @ Nov 23 2003, 15:52 )
Fran min sida sett skulle jag inte ha nagot problem med medlemsavgift uppat 100-150, men 50-100 verkar nog rimligast.

Som den där MÖP bågen du alltid velat ha?
SnowFlax
Nov 24 2003, 15:53
Mycket intressant läsning. Vad gäller medlemsavgift anser jag att 100kr är rimligt.
Jobbar själv som politisk sekreterare, vill ni typ ha hjälp med starta parti, stadgar, bidragsregler för föreningar alternativt göra en kupp

så kan jag säkert bistå-
Reclaim the regiments
Syster Håkan
Nov 24 2003, 20:06
Så har vi del kontor i de stora städerna.
Kockis
Nov 25 2003, 13:18
Kockis- mycket intreserad

Man kan lagga medlemsavgiften pa 50kr forsta medlemsoret och sedan ta 100 kr for or 2 och framot...
QUOTE (Mattssonmannen @ Nov 24 2003, 08:24 )
QUOTE (Torak @ Nov 23 2003, 15:52 )

Som den där MÖP bågen du alltid velat ha?
Nejmen vilken bra ide!
Gillar Kockis' ide, och Facits forslag verkar ocksa bra. Heja kupp!
Jag åtar mig positionen C HKV/PROT efter statsomvälvningen. Som chef för Protokollet ansvarar man ju bland annat för framtagningen av UniRFM...
Vit armbindel på!
Ragulin
Nov 25 2003, 21:32
Det där med förening kan bli lite jobbigt... Stadgar, styrelse, justeringsman och årsberättelse... Näfyfan! Man är ju redan med i så mycket och man hinner med allt mindre och så får man ständigt dåligt samvete och så. Förutsättningen är att ALL verksamhet inom möten och styrelser sker på nätet. Skippa medlemsavgift. Det skall bara administreras och så skall det hållas koll på det och så blir man trött och lackar ur på dem som inte betalar... Nä, låt det vara GRATIS medlemskap!! Vi kan nog få snurr på en schysst grej ändå. Som påtryckarorganisation kan vi kanske fixa en del skojsigt och deala till oss bra rabatter och kanske även säga något om en och annan motion i riksdagen eller motsvarande (se annan tråd i ämnet).
Ett par polare till mig i Hv var på en häftig resa vid invasionskusten i Frankrike förra sommaren. Inget organiserat, utan självfixat och kul som fan... Sådana saker kan ju bli hur skoj som helst. Eller varför inte gå Nijmegen i Soldf-kontigenten? Eller varför inte göra en resa till Poltava. MHB har anordnat skitfina resor i många år, men det är så lyxigt och dyrt att man inte kan hänga på. En trevlig Soldf-tripp till Poltava hade ju varit dökul. Chartrad buss i Carolus spår! Jag gillar idén att vi snart är ganska många som hittat hit och som delar ganska många värderingar och intressen, även om vi förmodligen är djävligt olika på alla håll och kanter.
Larsleo
Nov 25 2003, 21:37
Hämtat från Mistakens citatsida..
Ollevarm om vad en politiker tyckte om att ha en yrkesarmé
”Hihi, detta har kanske inte så mycket med SSG att göra men jag pratade med en politiker som är med i vårat regeringsparti här om dagen och denne gillade tanken på ett yrkesförsvar då detta "Kan skapa en icke önskvärd paramilitär kultur".
Killen har aldrig varit på SoldF.com.”
QUOTE (Ragulin @ Nov 25 2003, 20:32 )
Som påtryckarorganisation kan vi kanske fixa en del skojsigt och deala till oss bra rabatter och kanske även säga något om en och annan motion i riksdagen eller motsvarande (se annan tråd i ämnet).
Eller varför inte gå Nijmegen i Soldf-kontigenten? Eller varför inte göra en resa till Poltava. MHB har anordnat skitfina resor i många år, men det är så lyxigt och dyrt att man inte kan hänga på. En trevlig Soldf-tripp till Poltava hade ju varit dökul. Chartrad buss i Carolus spår! Jag gillar idén att vi snart är ganska många som hittat hit och som delar ganska många värderingar och intressen, även om vi förmodligen är djävligt olika på alla håll och kanter.
Nja, jag tycker nog det kan funka riktigt bra som forening - du behover ju inte ata dig nagot jobbigt, det finns andra som garna gor det.
Gillar dock ideerna till resor - Nijmegen later kul, har velat gora det sen jag gick med i ATC som 13-aring.
Wendisten
Nov 26 2003, 07:48
QUOTE (Ragulin @ Nov 25 2003, 21:32 )
Ett par polare till mig i Hv var på en häftig resa vid invasionskusten i Frankrike förra sommaren. Inget organiserat, utan självfixat och kul som fan...
lite OT: Askul hade vi och vi hann också med Verdun, Bastonge, Nijmegen (inte marchen!!!), Eindhofen och Arnhem. allt på 9-10 dagar... Man bilr verkligen gald över att man inte var med på dessa platser.

till alla veteraner vi träffade.
Annars så håller jag nog med Ragulin 100%
//Wendisten
BertilXerxes
Nov 26 2003, 10:52
[SIZE=1][SIZE=1][SIZE=1]Faktum är ju att det i diverse lagrum och skatteparagrafer finns en massa fina saker ordnade för föreningar....kommunanslag etc...
Dessutom borde 2000 medlemmar kunna fixa lite schyssta rabatter och/eller resor/utflykter till diverse intressanta besöksmål...
För att inte tala om påtryckargrupp... Visst är 2000 underskrifter inte så mycket - men vi blir ju fler och fler hela tiden....och hur svårt är det att värva nya kamrater på nästa övning eller FBU-kurs?
/S
Rokare
Nov 26 2003, 11:28
Tycker att förslaget låter mycket intressant, frågan är väl om BlåGul har intresse och tid att så att säga utöka sitt engagemang, eller om någon annan skall göra det. Sen bör man väl också tänka på att steget från 2000 registrerade medlemmar på ett forum, till 2000 betalande föreningsmedlemmar är ganska långt. Kimster, du är väl C Statistik, hur många medlemmar är aktiva, låt oss säga de som skriver? Och hur många av de registrerade medlemmarna besöker aldrig forumet, helt inaktiva alltså?
GMY
Skulle det ga att skicka ut en intresseforfragan via mail eller PM till alla medlemmar, se hur manga vi kan forvanta oss? Kan ju starta omrostning annars - "Skulle du vilja ga med i en SoldF-forening, och till vilket pris?"
Jag tror inte vi kommer att ha 2000 betalande medlemmar. Kanske 500. Tanken är inte att BlåGul skall administrera det hela. Däremot finns det inget som hindrar om individer under BlåGul engagerar sig i styrelsen.
Mycket kan ske via Internet. Jag tycker en årsavgift om 100 kr är skäligt. Detta skall bland annat bekosta domän, webhotell utskick per snigelpost, medlemskort etc.
De som är intresserade kan ju skicka mig ett PM så gör jag ett utskick sedan via mail till dessa med stadageförslag och en del övriga tankar.
Personligen är jag intresserad av följande arbetsområden:
Medlemsansvarig
Sponsorkontakter
Sekreterare
Det är ju ypperligt att det finns andra som bland annat behärskar bidragsfrågorna. Detta förutsätter väl dock aktivitet på kommunal nivå? Personligen ser jag att vi inte kan förutsätta bidrag utan det blir så att säga lök på laxen, utan vi får själva finansiera föreningen.
Utflykter á la Ragulin låter spännande.
Pi PI
Edit: tyrkfelsnisse
Haller med, kan aven hjalpa till med - som du sa - sponsorkontakter.
Men jag VILL HA min fina lilla MÖP-bage.
Syster Håkan
Nov 27 2003, 03:13
QUOTE (Torak @ Nov 27 2003, 01:59 )
Men jag VILL HA min fina lilla MÖP-bage.
Kan inte alla som går med få MÖP bågar eller för en 20a så går vi alla runt i MÖP bågar,
Är på toraks sida jag vill ochså ha MÖP bågar
Menige Ryan
Nov 27 2003, 10:20
Det här tycker jag låter bra, och resor och annat skoj skulle ju vara as kul.
Ställer mig gärna in i ledet på Folkrörelsen.

edit: feta fingar.
Ragulin
Nov 27 2003, 14:33
Jaha. Då väntar vi bara på att någon skall ta ett steg framåt och anmäla sig att administrera det här då.
Jag hjalper garna till med sa mycket som mojligt, men jag ar i Bryssel for tillfallet. Jag kommer formodligen att vara i Stockholm fr o m jul t o m augusti nasta ar, sa kan nog gora mer da.
Ragulin
Nov 27 2003, 18:47
Jag har grunnat vidare på det här med medlemsavgift och så, och jag vidhåller att medlemskapet skall vara så enkelt och smärtfritt som möjligt. Ett lösligt sammansatt nätverk är betydligt smidigare än en formaliserad föreningsstruktur. Det är absolut inte en ekonomisk fråga, de summor som nämnts här tidigare kan man ju panta tomglas till, men det är hela den andra apparaten som blir bökig. Fast, å andra sidan, kanske Henke hade velat ha en slant för det jobb han och de blågula lägger ned... En bärs på krogen i allafall. ;)
Jag ser resorna som min lilla grej. Jag är historiker med känningar i resebranchen och det borde inte vara allt för komplicerat att sy ihop ett par trevliga paket per år. Det hade varit häftigt att ta en europa-tour på alla slagfält som finns och kolla in platserna med lite lämplig kurslitteratur i bagaget. Kul att pysa iväg på en tripp med likasinnade till Ypres, Marne, Verdun, Austerlitz, Blenheim, Waterloo, Breitenfeld, Poltava, Dannevirke, Kursk, Stalingrad, Berlin, Bastogne, Poiters, Invansionskusten, Trastfältet... Försöker man smita in på något militärt intressant när familjen är med får man ju nästan spö. Hoppas jag får bli CRes!
Visst far val Ragulin bli CRes? Sa lange jag far bli C UK-Plut...
Fu Dahlberg
Nov 27 2003, 21:04
Ett tips är att bilda ett gäng utskott, där intresserade männsikor får ansluta sig och engagera sig... så slipper EN ta allt jobb och ansvar...
// Fu Dahlberg... Civilt: ordf, Dhisk, Högskolekårens datasektion, Skövde... (chef Dhisk, HIS

)
Men hörni, vi pratar en väldans massa, men vi verkar inte få någonting gjort. Ska vi gora det här eller inte? Om vi ska, kan vi väl göra något åt det!
Jag har redan sagt vad jag kan tänka mig att göra, nu får någon i Sverige åta sig att "sparka på" så att den här föreningen faktiskt startas.
Kom igen - jag vill ha min MÖP-båge!
Drar också på mig den vita armbindeln - Livgardist som jag är numera - och rättar in mig i ledet.
Vill bara passa på att vända blickarna bakåt för ett ögonblick och peka på den betydelse som diverse olika privata initiativ haft vad avser påverkan på den svenska försvarspolitiken genom tiderna. Pansarbåtsinsamlingar, bondemarscher osv. Det har slagit mig förr att SoldF kan bli dess moderna motsvarighet.
Bildande.
Jag har förslag till stadgar etc. Meddela intresse och vad du kan bidraga med och eventuella önskemål om styrelse eller arbetsgrupper.
Maila mig från giltig e-mail adress till:
soldf.org@spray.se
så mailar jag informationen.
Mvh
Pi PI
Vad hande nu med det har? Det kom inget mail, och inget mer har hant har pa traden... var ar min lilla folkrorelse?
QUOTE (Torak @ Dec 7 2003, 12:50 )
Vad hande nu med det har? Det kom inget mail, och inget mer har hant har pa traden... var ar min lilla folkrorelse?
Två personer har hört av sig. Tyder på vagt intresse när vi talar allvar. Återkommer torsdag dennes.
/Pi PI
Ja för i helvete en förening med MÖP:are vad finns det något i denna förpestade värld ? Neej skulle inte tro det.
Vill ha min MÖP båge!!!
R.T.R
Är ny här och ser fram emot mot många intressanta diskussioner.
Lyckades tydligen bli den 2600:e medlemmen.
Det här är definitivt en folkrörelse om än i skymundan. Låt oss ändra på det!
en förening låter som ett mycket bra förslag...
för att få reda på intresse och betalningsvilja kan väll någon som är mer insatt slänga upp en vote på lämpligt ställe.. borde kunna ge ett någorlunda hum om hur många som är intresserade... är förövrigt helt klart en av dom ;)
det enklaste är nog att först bara starta en förening, utan medlemsavgift, resor, mm.. för att få till en organisation (50 eller 500 medlemmar har mindre betydelse) som man sedan kan bygga vidare ifrån, det gäller bara att någon sparkar igång det... frivillig ?
Låter jävligt bra det här... Men ett tips, bara:
Lägg en tråd om det på Markan också... här tittar ingen!
Presentera ett seriöst förslag utan skitsnack i en tråd och låt folk
anmäla sig sen.
Bli gärna överens med BlåGul först. Oenighet försvagar bara...
Dock mina herrar. DOCK! Det börjar lukta Fight Club.
"His name is Robert Paulsen, his name is Robert Paulsen, his name is Robert Paulsen"
Lycka till! Anmäler mig när detta blir seriöst på riktigt!
//SNAFU
Att bilda förening är jobbigt
Att driva förening är jobbigt
Har varit med och startat ett antal och det är inget jag vill göra igen
Det tar all ledig tid om man är i styrelsen
Därmed inte sagt att andra får engagera sig
Gillar tanken med utskott
Då kan man ha en grupp som pysslar med sponsring/inkomster
En grupp som planerar resor
En grupp som fixar rabatter
Med mera
Björn-
Dec 15 2003, 22:28
Tänkte bara hur många har sätt den här tråden tror ni?
MAn kanske ska rösta fram den till årets tråd lr nåt?
Hejsan !
Håller med om att fler måste börja läsa om detta om det ska bli något. Kanske en ny tråd med röstning i Markan? Man skulle kunna rösta om man är intresserad av att gå med och hur mkt man kunde tänka sig att lägga ner på det (pengar och tid).
Eller vad tycker ni? Avgiften bör dock hållas till ett min. om det ska bli fler medlemmar än bara de mest MÖP:iga av alla här. :P
Förslaget om en förening låter dock mkt trevligt, kör hårt !
Haller med. Jag skulle nog kunna tanka mig att betala 100:-, kanske 200:-, per ar, men det ar nog vettigare att ha det avsevart billigare. Kanske 50:- om aret? Eller kanske tva prisskalor, en for ultraMÖPar och en för "diverse".
Hursomhelst, kan nagon frivillig blagul starta en omrostningstrad sa vi vet att det blir officiellt sanktionerat?
Froddan
Dec 18 2003, 23:59
QUOTE (Raffsec @ Nov 21 2003, 09:23 )
SoldF.com den femte statsmakten eller ??????????

Får jag bara fråga vilken som är den fjärde?

Ååå, vad det känns bra att vara besserwisser kl. 23:59 på en torsdags kväll.
Tja.
Media eller har man bytt på senare år?
Då media statsmakt på samma sett som SoldF.com
Dr.Koma
Dec 19 2003, 16:26
F*ck föreningsliv! Vi kör Operation Villervalle. Femtusen Soldf-are hijackar ett gäng herculesplan åker till karibien infiltrerar, tar och säkrar saint Batholomeus på terriotorialhistoriska grunder Länge leve den Kontrarevolutionära Interrimregeringen i Gustavia!
Förslag på stadsskick någon?
Now wheres´ my realitypills?
Men monarki förstås.
Självklart med samma ranger som vi alla bär här och nu...
För att skall gå ordnat till är det väl bäst om blågul tar hand om undersökningen om intresse och ev avgift mm. genom en omröstning i en ny tråd...?
Frivillig blågul ??
tunnan
Dec 22 2003, 14:06
Samtliga medlemmar: i händelse av kris/krig, Bakre ÅSA vid spottkoppen på centralstationen. med B) tag all mtrl som kan tänkas göra nytta i händelse av krig
Okej, det är mycket prat men inte mycket som händer. Anhåller om tillstånd från blågul att göra officiell förfrågan i Markan.
Kimster
Dec 29 2003, 16:25
En förfrågan kan du alltid göra. Men sen får det nog hända nått större engagemang från medlemmarna. Vi har avaktande tittat på hur denna tråd utvecklat sig, och från våran sida så ser det mycket tvetydigt ut. Det är lätt att säga .."det här verka vara en kul idé, så gör vi..." men sen händer inget..
Vi har idag inte tiden till att starta upp nått utan att vi vet att den finns minst över 100 intresserade, och det är bara i början. Vi kommer heller inte göra nått officiellt av det förrän vi vet att detta är nått att ha.
Det finns många föreningar där ute idag som hittar på spektakel, vad skulle vi kunna göra bättre eller annorlunda ? Att spekulera är lätt men inte tillräckligt för att vi ska sätta oss in i det... inte än iaf. Isåfall får ni visa att ni är tillräckligt många och handlingskraften finns, och sen visa upp svart på vitt att nu ser det ut så här.
Ett exempel, Visst skulle det vara kul, men rent konkret vad är det ni skulle betala för? En klubb ett tufft medlemskort är skoj .. men sen då ?
Lite sånt här vill vi ha på det klara innan Henrik och vi andra tar våra feta rövar och gör nått av det. Det är roligt att se att det finns en viss vilja och kompetens, men som sagt lite mer konkret.
/ BlåGuls
sleget
Sep 23 2004, 04:51
Fvrf
Va sveriges fvfb
fmk
fbu
gbgs infanteribefälsfb
Fn, kommer nästan inte ihåg alla föreningar jag redan är medlem i.
Men visst låter det intressant om det finns substans i det hela.
Gillar ideerna med resor eftersom jag anser att de som anordnas i dag är på tok för dyra.
LIQUID_
Sep 23 2004, 07:54
Har idén om en förening dött helt eller

Om det ska bli något tycket jag att någon blågul kunde undersöka intresset antingen via PM eller en omröstning.
Idén är bra men jag tror att det behövs att en blågul drar igång det hela för att ge det legitimitet och att folk ska ta det på allvar.
Magnus Redin
Sep 23 2004, 15:18
QUOTE (LIQUID_ @ Sep 23 2004, 08:54 )
Har idén om en förening dött helt eller

Om det ska bli något tycket jag att någon blågul kunde undersöka intresset antingen via PM eller en omröstning.
Idén är bra men jag tror att det behövs att en blågul drar igång det hela för att ge det legitimitet och att folk ska ta det på allvar.

Vad hindrar att SoldF folk spontant drar igång kul verksamhet och
samordnar den via SoldF?
Vitsen med en förening är att underlätta logistik och kommunikation,
göra effektivare reklam och förse hobbyorganisatörer med tidsfördriv.
SoldF.com utan förening är redan helt ok för kommunikation och reklam.
Vad har det tex ordnats för träffar för SoldF folk?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.