Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Blir vi en FOLKRÖRELSE?
SoldF.com Forum > SoldFs Garnison, C Isgubbe > SoldFForum
Pages: 1, 2, 3
Skuggan
jag röstar för att det ordnas träffar där man kan träffas och knyta kontakter samt att en eventuell förening/motsv försöker ordna resor till diverse militärhistoriskt intresannta platser/museum..

vi kan ju typ bli nån form av "försvarsmaktens kamratförening"
och att man är reggad på SoldF.com bör ju ingte vara något krav för att få vara medlem smile.gif
Ing
QUOTE (Magnus Redin @ Sep 23 2004, 16:18 )
QUOTE (LIQUID_ @ Sep 23 2004, 08:54 )
Har idén om en förening dött helt eller unsure.gif  Om det ska bli något tycket jag att någon blågul kunde undersöka intresset antingen via PM eller en omröstning.
Idén är bra men jag tror att det behövs att en blågul drar igång det hela för att ge det legitimitet och att folk ska ta det på allvar.
HV.gif

Vad hindrar att SoldF folk spontant drar igång kul verksamhet och
samordnar den via SoldF?

Vitsen med en förening är att underlätta logistik och kommunikation,
göra effektivare reklam och förse hobbyorganisatörer med tidsfördriv.
SoldF.com utan förening är redan helt ok för kommunikation och reklam.

Vad har det tex ordnats för träffar för SoldF folk?

BlåGul har annat att göra än att pyssla ihop en förening har jag en känsla av.
Jag tror jag kan tala för allihop i den frågan....

Det har ju uppenbart förekommit att folk från forumet träffats, minns särskilt en SIB-övning som verkade mycket väl organiserad. Helt säkert förekommer det mer småträffar ute i stugorna också...BlåGul (m.fl.) har haft stabila träffar emellanåt. saint.gif
Så, jag själv ser inte riktigt syftet med en förening.

Att skapa en förening tror jag är mest att vända omkring papper och få folk som sitter på någon sorts möte ett par gånger om året. Idéer kan mycket väl bollas omkring bland alla på forumet istället.
Karin
Om det är så att det finns intresse för resor med historiska tema etc, varför inte bara lägga upp en tråd och samordna nånting om det finns några som är intresserade?
Likadant om man vill träffa SoldF:are, använd forumet, chatten, PM.

Verkar onödigt att starta en förening men om det ska organiseras nån slags väpnad motståndsrörelse är jag självklart med! 6n.gif
C 2.a pjäs
QUOTE (Karin @ Sep 23 2004, 17:33 )
Verkar onödigt att starta en förening men om det ska organiseras nån slags väpnad motståndsrörelse är jag självklart med! 6n.gif

Har för mig att det finns någon lag mot det i fredstid. "Mörnerska frikåren" vill väl regeringen inte ha tillbaka. Men jag kan ju ha fel. Jag sällar mig i varje fall till gerillapjäsplutonen! navy2.gif
Pappsen
Efter kriget, när ryssen förbjöd finnarna att skapa hemvärn o liknande bildade man i varje by en frivillig brandkår. Dom behövde ju öva ihop, ja ni fattar...
eskil
QUOTE (Pappsen @ Sep 24 2004, 08:44 )
Efter kriget, när ryssen förbjöd finnarna att skapa hemvärn o liknande bildade man i varje by en frivillig brandkår. Dom behövde ju öva ihop, ja ni fattar...

För att inte tala om att många erövrade, icke bokförda vapen bara "försvann" sådär. ohmy.gif
Ifall inte FM vill/kan lägga materiel i malpåse så kan man göra det själv. ;)
Pappsen
Vet inte om det är Ot, men... blågul kan säkert dela tråden då.

Det här forumet fungerar ju mycket bra, engagerade blågul, heta debatter osv. Dessutom tekniskt välsmord maskin.

Jag skulle tycka om att vårt Hv antingen skapade ett likadant forum, både för "ryktesspridning" och även för "daglig" kommunikation.

Alternativt att Hv fick en egen sektion här.

Eftersom mycket som avhändas bland Hv-folk inte bör spridas publikt skulle en sådan självklart lösenskyddas.

Har ni andra några tankar om detta?
Karin
QUOTE (Pappsen @ Sep 25 2004, 08:11 )
Vet inte om det är Ot, men...  blågul kan säkert dela tråden då.

Det här forumet fungerar ju mycket bra, engagerade blågul, heta debatter osv. Dessutom tekniskt välsmord maskin.

Jag skulle tycka om att vårt Hv antingen skapade ett likadant forum, både för "ryktesspridning" och även för "daglig" kommunikation.

Alternativt att Hv fick en egen sektion här.

Eftersom mycket som avhändas bland Hv-folk inte bör spridas publikt skulle en sådan självklart lösenskyddas.

Har ni andra några tankar om detta?

Jag har lite tankar om detta.

1. Ja ditt inlägg är liiiiite OT.

2. Det finns redan trådar där detta disskuterats. Tror att Lt. Payne har haft förslaget uppe.

3. Hur skulle administrationen av lösenorden gå till? Räcker det med att det står HV i profilen eller krävs kontroll med MD-grupp för att få ett lösenord?

Slutligen verkar det som att halva forumet redan tas upp av snack om hemvärnet. Det tycker jag visserligen är lite tragiskt eftersom hemvärnet i mångas öron har en dålig klang, men jag anser ändå inte att det motiverar en egen forumsdel.

Är det bättre att man råkar sladda in i en tråd i materielplatsen som råkar ta upp hv-materiel eller att man helt enkelt skiter i att öppna forumsdelen "Hemvärnet", eftersom man inte är intresserad av hemvärnet, och därigenom missar en massa trådar?

Om du eller någon annan väljer att starta och administrera ett Hemvärnsforum så är det jättebra, jag kommer säkert titta in, iaf en gång. ;)
Ragulin
Karin. Försvarsmakten är snart med innevarande utveckling en DEL av Hemvärnet. Det är bara att gilla läget, för mitt i all defaitism och hängande läppar som man helt begripligt stöter på inom FM, så finns denna organism med motiverade och engagerade människor som i alla fall VILL göra en insats till landets försvar och det allmännas gagn.

Att Hemvärnet har en negativ klang är fullt beklagligt, men inte helt obegripligt. I media och i den stora delen av omvärldens ögon, är det en samling Åsa-Nissar i vadmal som med trekantig hatt och långbössa sitter i skogen och "övar" med att jaga älg, dricka kask och loda i största allmänhet. I andra sammanhang utmålas Hemvärnet som en samling småfjuniga kryptofascister med osunda intressen som hänger på sig världens "köpe"-kitt från Military Shop, största Kniven Allan och drömmer om att få skjuta plundrare. I verkligheten stämmer ingetdera och just nu genomgår Hemvärnet en massa förändringar både utrustningsmässigt och personellt. Kraven på de som deltar har ökat. Uppgifterna blivit mer kvalificerade.... Besök din lokala Insatspluton på en övning, erbjud dina tjänster och kolla läget. Är du RO eller YO, så erbjud dig att ställa upp som instruktör... Men lämna dina fördomar hemma.
Foxtrot Lima
@ Ragulin

Ingen rök utan eld...

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Ragulin
@FL

Både röken och elden är gammal skåpmat. (stalkar du mig nu?) ;)
Foxtrot Lima
QUOTE (Ragulin @ Feb 27 2005, 00:06 )
@FL

Både röken och elden är gammal skåpmat. (stalkar du mig nu?) ;)

Det kanske är sant, men jag vet vad många yoff i Försvarsmakten tycker om Hemvärnet och jag tänker inte bli utskrattad när jag är på möte med kamratföreningen. :P

Seriöst så är jag medveten om att dagens Hemvärn inte är samma organisation som för t ex tjugo år sedan. Men faktum är att ni gamlingar (lite elak får man vara, men med glimten i ögat) som var med redan när det begav sig och grunden för HV:s dåliga rykte lades, också är med idag. ;)

Nja, jag har "utsatts" för rekryteringsförsök från en IP, men ändå tackat nej, I första hand pga min nuvarande situation, fast också för att jag inte är säker på om Hemvärnet ändå är en organisation jag vill förknippas med. När jag läser på forumet om att ni inte ens fått ut Hjälm 90 allihopa eller kan ställa upp med enhetlig klädsel får det mig att tveka ytterligare. I andra hand vill jag heller inte bli medlem i en organisation som kan tänka sig ha med mig som medlem. biggrin.gif

Ni har säkert kul ihop på helgerna ändå och det får ni gärna fortsätta med. Kom dock inte och hävda att övriga försvaret är en del av ert älskade Hemvärn, som om inget annat behövdes för att försvara landet än några lönnfeta f d psksoldater utposterade vid ett övergivet mobförråd. Alla har sin uppgift, även HV.

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif *night stalker*
Ing
inte hemvärnssnack här va....
öwall
ingen pr för soldf?
skolinformatören som kom till min klass berättade iallfall om SoldF.com samtidigt som han förklarade vad en MÖP var för något..
annars hade jag aldrig hittat hit pansar2.png
Ragulin
Nu är vi över 4700 "and still tickin'".... Hur många MÖP:ar får det plats i ett land av Sveriges storlek? Vi bör ju snart vara fler än de politiska ungdomsförbunden i alla fall, om vi nu talar VERKLIGA siffror alltså, och inte Mor Lisas hund Putte och motsvarande... vissel.gif
simon
QUOTE (öwall @ Feb 27 2005, 03:06 )
ingen pr för soldf?
skolinformatören som kom till min klass berättade iallfall om SoldF.com samtidigt som han förklarade vad en MÖP var för något..
annars hade jag aldrig hittat hit pansar2.png

Samma här.... Fast utan MÖP... ;)
Ragulin
Hur stora kan vi bli egentligen? Varje gång jag loggar in på sidan noterar jag att våran lilla hop svällt ut med ytterliggare medlemmar. Nu är vi uppe i 5698 registrerade medlemmar av forumet och det är onekligen RESPEKT! salute.gif
henke
Det finns ett ganska stort mörkertal i de där siffrorna.
Ett tag rensade vi mer frenetiskt och tog bort alla som varit inaktiva en viss tid och inte skrivit inlägg.

Vissa är här flera gånger varje dag, andra kanske nån gång året och ytterliggare de som kanske reggar sig och aldrig kommer tillbaka.

Helt klart måste tidsutrymme ges för att vara frånvarande för Värnplikt/utlandstjänst.
Hur rensning av medlemskonton skall ske och vilka kriterier som bör gälla är inte fastställt.

Det är även tråkigt att läsa trådar många av inläggen inte har en reggad medlem längre och man inte kan följa dess resonemang genom olika trådar (läsa alla medlemmens inlägg), etc.

En snabb sökning visar att 1812 st inte varit inloggade på ett år.
Ett sätt att minska "frånvaron" är att aktivt skicka nyhetsbrev, be folk själva be om att säga upp sitt konto. Andra forum som kräver att medlemmar måste ha konto för att ens läsa inlägg har ännu större mörkertal. Eftersom SoldF Forum kan läsas fullt ut utan medlemskap kan det tom vara så att visa som har konton inte loggar in då de inte har för avsikt att skriva.
marcuzt
Finns ingen möjlighet att skicka mail till dom som inte varit aktiva under ett år t.ex. och fråga snällt vart dom tagit vägen och att deras konto kommer tas bort inom en månad ifall dom inte hör av sig. Kanske är en bra idé? vem vet? inte jag iaf Malajn.gif
henke
Ja det är tanken att vi mailar ut en liten påminnelse. Det vore även trevligt att ha ett mer formellt nyhetsbrev nån gång i månaden till alla medlemmar. Men då måste en redaktör Utses.
Hans Engström
Jag kan en hel del om lobby verksamhet sedan min tid på Berghs SoC och även studierna på JMK. Om man allvarligt ville göra en insats när vissa beslut tas så kan jag stå tilltjänst med hur man organiserar upprop, skrivelser och så vidare. Känns dock som det är nära politisk verksamhet så...
skaya
Jag gillar SoldF.com och allt som hör dit.
Stort tack till blågula som modererar och leder sveriges bästa forum.
Hatten av.

Sen gillade jag idén med förening. Jag vet inte varför, men jag vill käka guldburk med likasinnade.
Sist men inte minst, MÖP-bågen måste bli reglementerad!
J-Star
QUOTE (Raffsec @ Nov 21 2003, 09:23 ) *
SoldF.com den femte statsmakten eller ??????????

HV.gif

Tätt efter Lunarstorm och Helgon.net då eller? biggrin.gif

/J
Frantic
Nästan så man blir lite rädd unsure.gif
BertilCesar
NU är det nästan lika många medlemmar på soldf som det är vpl:iga .. bara slog mig.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.