QUOTE (ABP @ Nov 18 2003, 14:17 )
Sist så behöver man väl inte släppa in radio tv tjänst i lägenheten? De har väl ingen rätt snoka omkring i ditt hem?
Jag brukar stänga dörren direkt efter att personen identifierat sig som kontrollant från Radiotjänst. Du har enligt lag ingen skyldighet att prata med dem eller släppa in dem så länge de inte kommer med polis och de rätta papperen. Jag har precis vunnit en strid mot Radiotjänst, så jag kan ge ett exempel på hur det kan gå till att bråka med dem:
1. När jag bodde i studentlägenhet så fick jag besök av Radiotjänst ungefär en gång i kvartalet. Jag hade ingen TV och störde mig därför rejält på att få min studiero förstörd en gång i kvartalet av deras kontrollanter. Jag stängde därför dörren i ansiktet på deras kontrollanter.
2. I februari i år så fick jag ett brev från dem där de skrev att deras kontrollant hört en TV när hon besökte mig och att jag därför skulle betala TV-licens. Bifogat var en kopia på ett handskrivet brev från kontrollanten där hon skrev att jag varit "otrevlig" och stängt dörren direkt varje gång hon besökt mig.
3. Jag skrev till Radiotjänst och förklarade att jag inte hade en TV, att jag haft musik på vid kontrollantens besök, att jag enligt lag inte gjort mig skyldig till något brott genom att inte prata med deras kontrollant, och att jag störde mig rejält på deras återkommande trakasserier. Jag skrev dessutom att deras kontrollant påstått att hon *hört* en TV hos mig, att detta kan ha orsakats av musiken och att hon i skrift medgivit att hon tycker illa om mig. Förutom missförstånd så kunde därför inte ett hämndmotiv inte uteslutas som skäl till hennes anmälan. Jag krävde att de drog tillbaka sina ekonomiska krav på mig och anmärkte även allmänt på sättet de bedriver sin verksamhet på.
4. Inget hände och jag trodde saken var ur världen. Jag flyttade under sommaren till en ny lägenhet.
5. Jag fick i höst ett brev från Kronofogdemyndigheten med ett krav från Radiotjänst på TV-avgift från februari. Jag ringde till Radiotjänst och frågade vad som är i görningen. De sade att de skickat ett brev till mig där de skrivit att de inte gått med på min "bestridan" (ja, det heter så) i punkt 3. Jag sade att jag inte fått detta brev och att skälet kunde vara min flytt. Jag sade att eftersom jag inte hört mer från dem, så hade jag trott saken var ur världen. Jag frågade om de kunde skicka papperet på nytt. De lovade att göra det. Jag ringde till Kronofogdemyndigheten och ordnade uppskov med betalningen eftersom jag inte tänkte betala. Jag meddelade Kronofogdemyndigheten att jag var beredd att gå upp i rätten om det behövdes för att häva Radiotjänsts beslut.
6. Jag fick efter en vecka brevet från Radiotjänst. Det var en kopia. Sidan där det står hur man "överklagar" deras beslut var inte kopierad. Jag skret ett vanligt brev till dem där jag upprepade vad jag skrivit i brevet i punkt 3.
7. Jag ringde till Radiotjänst efter ungefär en vecka och hörde hur det gick med ärendet. De hade inte börjat behandla det. Jag frågade vad jag skulle göra, då Kronofogdemyndigheten börjat hota med utmätning då det hela drog ut på tiden. Hon jag pratade med hade inget svar. Jag ringde till Kronofogdemyndigheten och fick ytterligare uppskov med betalningen. Jag ringde till Radiotjänst på nytt. Jag frågade om jag får prata med en av deras jurister. Det fick jag inte. Jag frågade när de tänkte börja behandla ärendet med tanke på de hade skickat Kronofogden på mig. Hon jag pratade med sade att hon skulle markera ärendet så att det behandlas fort. Jag ringde till Kronofogdemyndigheten och meddelade detta. Jag skrev, efter tips från Kronofogdemyndigheten, ett brev till Radiotjänst där jag sade upp det avtal om TV-innehav jag aldrig ingått, så att min skuld inte skulle öka mer om det hela drog ut på tiden.
8. Jag fick efter fem dagar ett brev från Radiotjänst där det stod att "Vi mottog i februari en anmälan om TV-innehav. Denna anmälan har visat sig vara felaktig.". De skrev även att de dragit tillbaka sina ekonomiska krav på mig och att de meddelat detta till Kronofogdemyndigheten. Jag ringde till Kronofogdemyndigheten, bekräftade detta och tackade min handläggare för att de varit väldigt hjälpsamma och proffisionella.
9. Nu sitter jag och väntar på att Radiotjänst kontrollant åter ska komma och förstöra min läsro och störa min hemfrid fyra gånger per år resten av mitt liv som straff för att jag inte vill köpa deras produkt.

Edit: I brevet i punkt 7 så skrev jag även att jag tänkte kontakta Konsumentombudsmannen angående det sätt på vilket Radiotjänst bedriver sin verksamhet i allmänhet, och mitt eget specifika ärende i synnerhet. Jag vet inte om detta eventuellt kan ha snabbat upp dem något.