SERG. B
Nov 16 2003, 22:27
Jag hörde förlänge sedan att Amfibiekåren hade köpt in flera svävare men de har inte levererats ännu. Någon som vet mer?
Hittade detta
DNMen det förklarar inte riktigt vad som har hänt?
Sillen
Nov 17 2003, 15:04
Hittade en bild på amf1:s hemsida som verkar vara på den svävaren som har levererats.
Man har väl kommit fram till att man inte har råd med svävare längre.
Eller så kanske de inte var effektiva nog.
J-Star
Nov 17 2003, 15:20
Vad är det svävare kan som inte stridsbåt klarar av och är detta en avgörande faktor?
/J
Fågel Fenix
Nov 17 2003, 15:29
QUOTE (J-Star @ Nov 17 2003, 15:20 )
Vad är det svävare kan som inte stridsbåt klarar av och är detta en avgörande faktor?
/J
Ta sig fram när och där det är isbelagt.....tex ;)
Det lilla jag vet så används inte svävaren till landstigningar (har dock sett kort från någon internationell övning med Amfsk motsv som landstiger på en sandstrand) utan till stab/tross/sjv transporter. Jag
tror att det står fel i tidningen. Stabskomp/Trosskomp (eller vad dom nu heter) använder sig av den.
http://www.amf1.mil.se/article.php?id=4399
En svävare har ju en rad fördelar.
Ta sig fram där det är väldigt långgrunt
Spelar ingen roll om vattnet är dyigt/skitigt (ingen impeller som suger in skit och som då går sönder)
Kan köra över isbelagda områden
Behöver inte stanna och släppa av i strandkanten utan kan köra upp över stranden och släppa på fastare mark/ närmare trädridå, etc.
Vet inte om de klarar minor och sådant bättre än vanliga båtar och hur deras magnetiska signatur etc ser ut.
Inte har råd längre??
Jag fick intrycket av att FM/FMV både hade råd och vill ha svävare men att Koskums har fullt sjå med andra projekt och inte vill leva upp till sina ingångna avtal då de tycker att de inte får tillräckligt betalt.
Rokare
Nov 17 2003, 15:54
Godafton
Som VH säger så skall inte svävaren ses som någon ersättare till stridsbåten utan som ett komplement till trossfärjan. Ny stridsbåt är även under utveckling. Jag har skrivit lite kort om det i en annan tråd här i transportcentralen. Brigaden/Bataljonen har mycket intressant på gång, som kan utveckla oss rejält. Frågan är snarare om Amfkåren överlever överhuvudtaget, samt hur mycket pengar som finns till oss. Nu blev det ju, troligtvis, rätt intressanta kragspeglar på den nya ÖB, vi får se hur det påverkar det hela.
GMY
Edit: hittade den andra tråden
här.
A2Keltainen
Nov 17 2003, 16:21
QUOTE (J-Star @ Nov 17 2003, 15:20 )
Svävaren har förmåga att förflytta sig på land och is. Många svävare kan dessutom ta en tyngre last än Stridsbåt 90. Finska marinen har köpt in svävare och som jag förstått det så ska dessa främst användas som vapenbärare. Jag vet dock inte vilka vapensystem som är aktuella. Vid Nylands brigad så fanns dessutom, åtminstone när jag tjänstgjorde, ett antal hydrokoptrar för okänt bruk.
Edit: Inte bra att svara på trådar när man inte uppdaterat tråden på länge...
Svävare kan köra över minor (både till sjöss och på land) utan att utlösa dom.
Den är väldigt mycket svårare att upptäcka på radar och sonar en vad en stridsbåt är.
Rokare
Nov 17 2003, 16:55
Och hur går det när det är minor med sensorer för magnetik? Är ju inte direkt ovanligt på sjön.
SERG. B
Nov 17 2003, 16:55
Jo det stämmer att det finns en svävare i Amf och den tillhör trosskompaniet, jag såg den dock aldrig användas. Jag tror att det främst var en prototyp. De nästkommande skulle inte nödvändigtvis vara utformade på samma sätt.
Så det är fortfarande osäkert vad som hänt med resterande svävare.
A2Keltainen
Nov 17 2003, 17:05
QUOTE (dxl @ Nov 17 2003, 16:48 )
Den är väldigt mycket svårare att upptäcka på radar och sonar en vad en stridsbåt är.
Jag ställer mig tveksam till åtminstone påståendet om radar. De stora framåtdrivande fläktarna på svävarnas ovansidor borde fungera som extremt goda radarreflektorer, med stor radarsignatur som följd. De flesta svävare har dessutom större sidoarea än Stridsbåt 90, oavsett vilken vinkel man ser dem ifrån.
Edit: Stavfel.
Nestor
Nov 17 2003, 17:47
Undrar bara lite hur en svävare reagerar på en svärm 12.7 kulor i kjolen.
dessutom låter dom ju rätt bra..
Magnetminor???? Hmm det sa dom inget om på (reklam) filmen jag såg om svävare på tv :P
Tar tillbaka det jag skrev om radar...
Tycker också det låter konstigt så jag minns nog fel.
Sedan så låter dom inte så mycket som man kan tro.
Jag har åkt svävare en gång i mitt liv och den lät inte mer en vad en lastbil låter.
(edit, segt internet ställer till det ibland)
QUOTE (Hendrix @ Nov 17 2003, 17:47 )
Tror inte att det påverkar så mycket.
QUOTE (Hendrix @ Nov 17 2003, 16:47 )
Troligtvis inte så bra, men det är ju inte det den är byggd för att vara längst fram i ett anfall heller. Kan ju inte säga att Strb90 gör sig så bra gentemot 12.7...
edit: S-T-A-V-A
Kjolen är det sista du behöver oroa dig för... Det är det som finns ovanför som mår direkt obra vid beskjutning.
Gotcha
Nov 17 2003, 22:12
QUOTE (ARN @ Nov 17 2003, 20:18 )
Kjolen är det sista du behöver oroa dig för... Det är det som finns ovanför som mår direkt obra vid beskjutning.
!!!LOL!!! B)
Rokare
Nov 17 2003, 22:23
Godafton
Ta inte illa upp nu dxl, jag vill mer peka på ett "forum-problem"
Först svarade du så här.
Och sedan
Magnetminor???? Hmm det sa dom inget om på (reklam) filmen jag såg om svävare på tv
Tar tillbaka det jag skrev om radar...
Tycker också det låter konstigt så jag minns nog fel.
Så det första du skrev grundade sig alltså på något som du (1) sett i en reklamfilm och (2) själv tyckte lät konstigt. Detta lästes säkert av många, som inte lika säkert sedan läser vad vi andrar svarar. De tar då kanske din (des?)information och gör till fakta, människan funkar tyvärr så. Denna info kanske de sedan sprider vidare..
Snälla kan vi inte försöka hålla oss till Fakta?? Forumets syfte är att, förutom diskussion och meingsutbyte, vara informativt... låt oss då försöka uppnå det. Som kollegan 69.an sa (tror jag) Bara för man skjutit Mp5 i Rainbow Six så vet man inte så mycket om dess egenskaper. Givetvis förstår jag att vi måste ta till oss info från media, exempelvis discovery, men ange då källan, eller skriv "Jag såg ett program där de sa... är det så?"
Som sagt DXL, nothing personal, du fick bara stå som exempel, hoppas inte du tog illa upp ;)
GMY
Edit: BTW, ARN u are my hero ;)
Vad jag menade med (reklam) film var att programmet var utav discovery typ.
Det är ju sällan så att jänkarnas fordon är kass vetu
Och att sedan magnetminorna föll bort.... well lessen för det men majoriteten av minorna en svävare kan tänkas stöta på tror jag är tryckutlösta strv och fordons minor så då får jag ju lite rätt hos mig själv iaf.
Sedan så har jag letat och letat men inte hittat någon konkret info om svävare vs radar..
Men på en modern svävare tror jag att signaturen är väldigt liten.
Rokare@ inget personligt taget, så som du ger kritik så är det np med stort N.

edit=fingrar som elfantfötter
Svävare brukar ju ha någon form av propellrar/snurrande föremål för sin framdrift. Svårt att dölja för en radar.
QUOTE (Mats @ Nov 17 2003, 22:44 )
Svävare brukar ju ha någon form av propellrar/snurrande föremål för sin framdrift. Svårt att dölja för en radar.
Beror på vart radarn är i förhållande till propellern.
Den ger bara doppler eko i samma riktning som bladen.
Erik_G
Nov 17 2003, 23:30
Jetflygplan brukar också ha stora snyrrande saker som kan ge fina ekon, men kan man bygga bort det där borde man teoretiskt kunna bygga bort det på en svävare också.
SERG. B
Nov 18 2003, 00:09
Om vi övergår till ämnet, tack.
QUOTE (Erik_G @ Nov 17 2003, 23:30 )
Jetflygplan brukar också ha stora snyrrande saker som kan ge fina ekon, men kan man bygga bort det där borde man teoretiskt kunna bygga bort det på en svävare också.
Tycker inte att detta är alls OT.
Diametern skiljer rätt mycket på en svävares fläktar och en modern jetmotor, borde göra det mera komplicerat. Man måste nog bygga rätt mycket runt sin fläkt för att dölja den. Det blir lite av kompromiss mellan att suga in/ut luft och "stealth".
Britterna anvander svavare ganska duktigt (och lyckades tydligen sanka en av sina egna med en Milan under GW2), och det ser ut att vara en modell som ar ganska lik den dar bilden.
Verkar vara mycket anvandbara.
Erik_G
Nov 19 2003, 18:17
QUOTE (Mats @ Nov 18 2003, 07:46 )
Diametern skiljer rätt mycket på en svävares fläktar och en modern jetmotor, borde göra det mera komplicerat. Man måste nog bygga rätt mycket runt sin fläkt för att dölja den. Det blir lite av kompromiss mellan att suga in/ut luft och "stealth".
Och vad hindrar att man har turbofans med mindre diameter på en svävare? Kanske mindre ekonomiskt, men hej, sen när var stealthpryttlar ekonomiska.
alternativt kör man med invändigt monterade fläktar som på rc-flygplan. Förmodligen dyrare och sämre ur framdrivningssynpunkt, men åter igen, ett pris man får betala för stealth.
Man kanske skulle försöka ta bilen till england nästa gång man ska över, och passa på att åka med svävarfärjan. Det närmaste en LCAC som vi civila kan komma

/E
dxl: de svävare jag träffat på, som iofs var rätt stora, lät liiite mer än en lastbil, även om lastbilen helt saknat avgassystem! Högt, med andra ord.
Jehova
Nov 20 2003, 15:02
Finns minsystem med en mängd olika sensortyper i olika kombinationer. Moderna minor kan programmeras med speciella algoritmer för detonation beroende på hur de ska användas.
Ex. Fjärde från bäring Z passerande farkost med deplacement över X och akustisk signatur Y.
En svävare ger nog rätt liten tryckföränding men en rätt karraktärisktisk akustik så man kan skapa fall där man vid svävarakustik inte behöver någon annan parameter uppfylld.
111 SSK BAT
Nov 20 2003, 21:07
Har åkt väldigt mycket svävare. Har tom kört en, med 60 pers i lasten. Har åkt i 58 knop på is och över snöbeklädd ö. Helt maxat.
För mycket väsen, går hyfsat även i grövre sjö(storm). Körs med enkelhet på land, enda tillfället då man behöver sänka farten är då man går från land till vatten eller tvärtom. Lastar mycket.
Hade varit idealiska för Amf. Synd att man inte slog till på de tre när de såldes.
Jag vet att dåvarande KA testade en av dem. Men då var inte svävare riktigt intressant för FM.
"C GRM fick också en kort presentation av svävaren som är tänkt att inplementeras i birgaden. "
Taget från
AMF1BILD 1BILD 2
SERG. B
Nov 22 2003, 01:20
I Försvarsutskottets betänkande 2002/03:FöU1 - Försvar och beredskap mot sårbarhet – budget för år 2003 så står det att marinstridskrafterna kommer att tillföras bl.a. stridsbåt 90, torped 62 och svävare till amfibiekåren.
Men det verkar ju inte som om de blivit levereade i år.
LÄNK
Rissanen
Nov 27 2003, 12:57
QUOTE (A2Keltainen @ Nov 17 2003, 17:21 )
Finska marinen har köpt in svävare och som jag förstått det så ska dessa främst användas som vapenbärare. Jag vet dock inte vilka vapensystem som är aktuella.
Ja, finska marinen har en svävare, Tuuli, som är tänkt att fungera som vapenlavett. Man hade tänkt skaffa flera men projektet skrotades både pga pengabrist och för att nyttan i jämförelse med vanliga fartyg inte var så stor. Det var stor kalabalik i medierna för att man lagt så mycket pengar på ett projekt som inte ledde någonstans.
BlackIce
Sep 8 2004, 20:44
*Hur går det med svävarna till AMF? Nån som ligger inne nu som kan berätta om dom börjat användas?
*Nån skrev att det inte gjorde så mycket att få några 12,7mm hål i kjolen... Men luften borde väll gå ur ganska snabbt med x antal feta hål??
*Hur snabbt pumpas det in ny luft?
*Vad händer om luften skulle ta slut?
*Finns det nån "reserv-kjol"?
Frågar man inget får man ingenting veta :P
luften kan väl inte ta slut, då man tar den från.....ja luften...
Ignis nitidus
Sep 8 2004, 21:28
för att förtydliga det som Simon skrev så är det inte som en ballong som svävaren ligger på utan en "kjol", den är alltså öppen undertill och där blåser fläktarna in luft som gör att den trycks upp.
edit: stort S i Simon
En sak jag kom att fundera på är hur 'resistenta' svävare är mot minor (land och sjö).
Torpeder ska ju detonera några meter under målet för att få störst verkan, men då svävaren inte befinner sig i vattnet borde ju verkan bli anorlunda då dels tryckvågen färdas i en annan hastighet i luft, dels bryts likt alla andra vågor i övergången vatten/luft.
Skulle vara intressant att få reda på sjöfrigången (? jämför markfrigång) på dessa farkoster...
Optimalt kanske bara kjolen flyger åt helvete och den stackars svävaren plumsar ner i vattnet även om detta får ses som mindre sannolikt... Kankse kan dock skillnaden mellan verkan vara så stor att besättningens liv kan räddas?
Edit - stavar som en kråka
BlackIce
Sep 9 2004, 07:34
QUOTE (Ignis nitidus @ Sep 8 2004, 22:28 )
för att förtydliga det som Simon skrev så är det inte som en ballong som svävaren ligger på utan en "kjol", den är alltså öppen undertill och där blåser fläktarna in luft som gör att den trycks upp.
Ja men om man gör ett tillräkligt stort hål i kjolen så borde luften hinna gå ur den snabbare än vad den pumpas in igen, eller är jag helt ute och cyklar?
Fö så ser din avatar riktigt rolig ut i Netscape
Vad har svävaren för möjligheter när det gäller utveckling?
Vad jag hört, vet inte alls om det stämmer, så består problemet av två saker:
1. Svenska marinen har bara 1 utbildad förare för svävare av denna typ och han är för tillfället stationerad i Karlskrona.
2. Svävaren av den typ som står på marken på Amf1 uppfyller inte de civila ljudkraven vilket innebär att den inte får köras inne i skärgården överhuvudtaget.
Har också hört att amfibiekåren ska satsa på något mindre och tystare svävare istället.
För övrigt så ska svävaren på Amf1 använts senast för cirka 1,5-2 år sedan samma dag som den årskullens plutonbefäl ryckte in.
Som sagt, det kan också vara rent skitsnack och lösa rykten...
Meteor
Feb 14 2005, 14:32
http://www.fmvupphandling.se/files/file_743.pdfJaja, nu ser det iallafall ut som man har bestämt sig för att beställa 3 nya svävare, de ska tydligen ta 50 soldater vardera eller minst 8000 kg(se sid 42).
A2Keltainen
Feb 14 2005, 18:01
QUOTE (Meteor @ Feb 14 2005, 14:32 )
http://www.fmvupphandling.se/files/file_743.pdfJaja, nu ser det iallafall ut som man har bestämt sig för att beställa 3 nya svävare, de ska tydligen ta 50 soldater vardera eller minst 8000 kg(se sid 42).

"TR:41 There shall be a FM stereo with CD and at least two loudspeakers installed (car stereo)."
Sidan 38 i PDF-filen.
Mattsson
Feb 14 2005, 18:51
Jag tycker att punkt TR:59 är ganska intressant:
"TR:59 The bow ramp width (min 2500 mm effective width) shall be adapted to take on
board the vehicles BV 309 S(LxWxH=6920x2000x2200) and the Humvee, at different
types of beaches and angles, adequately."
Förberedning för internationella insatser?
Maverick
Feb 14 2005, 20:01
QUOTE (Mattssonmannen @ Feb 14 2005, 17:51 )
Jag tycker att punkt TR:59 är ganska intressant:
"TR:59 The bow ramp width (min 2500 mm effective width) shall be adapted to take on
board the vehicles BV 309 S(LxWxH=6920x2000x2200) and the Humvee, at different
types of beaches and angles, adequately."
Förberedning för internationella insatser?
Troligtvis inte just den punkten
tror det är mer att Hummern är bland de bredaste 4x4 som 'r en standardbil idag...
Dock kommer den ju att anpassas till ett varmare klimat avseende AC som byggs in i den....
lanrezac
Feb 15 2005, 11:34
Om jag inte missminner mig så verkar sjöminan främst genom tryckvågen (gasbubblan) i vattnet och eftersom svävaren i princip inte har vattenkontakt så borde den vara rätt osårbar. Och hastigheten borde rädda farkosten från ett ev vattenuppkast.
@ponti
1. Svenska marinen har bara 1 utbildad förare för svävare av denna typ och han är för tillfället stationerad i Karlskrona.
2. Svävaren av den typ som står på marken på Amf1 uppfyller inte de civila ljudkraven vilket innebär att den inte får köras inne i skärgården överhuvudtaget.
Mej veterligt fanns det flera befäl på båtkompaniet som var utbildade på svävaren, och det skulle förvåna mig om man inte kört en kurs om det har slutat folk.
Vilka "civila ljudkrav"
Meteor
Jul 10 2005, 12:12
Nu var det klart med svävarna:
pressmeddelande
röjsop
Jul 14 2005, 20:12
@Lanrezac:
Land/sjögående fordon får inte väsnas så mycket att risk för hörselskador uppstår då man inte kan tvinga folk runtomkring att bära hörselskydd. Sedan vill man inte gå runt dessa regler då man är mån om sin PR.
SERG. B
Jul 23 2005, 12:22
Detta är ju intressant, någon som vet mer om hur dessa farkoster kommer att användas. Internationella insatser sa någon, hur ska de då transporteras?
QUOTE (Meteor @ Jul 10 2005, 13:12 )
Nu var det klart med svävarna:
pressmeddelandeSWEET! Lycklig den bassen kommer bli som får äran att ratta en sån! ;)
Precis som Serg.B frågade så blir det intressant att se vad de ska användas till. Kanske har man gett upp idén med små landstigningar och slår på stort med 3 båtar och 3000 pers på en gång.
Likaså i internationella sammanhang. Vad har dem tänkt där? Dags för amfibiska operatoiner? ÄNTLIGEN!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.