Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Svävare till Amfibiekåren
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > SJÖ
Pages: 1, 2
Rokare
Kul att se..

Med den rådanden logiken vad det avser nybyggnation, nyanskaffning osv så är det dock dags att man som medlem i förbandet nu börjar se sig om efter ny krigsplaceringsplats i antingen flottan eller armén smile.gif

Skämt åsido så är väl så, utifrån det jag hört/fått mig föredraget, att svävaren blir en resurs likt trossbåtar motsv. dvs. för oss REMF's. Dock lär den användas flitigt vid attachebesök, reg-dagar och annat som landstigningsfarkost för de hårda gubbarna och gummorna.

GMY
AMFLarsson
Våran pluton (3.skytte pluton, Elfsborghs kompani, AMF4) medverkade Under Baltops i våras. En övning där vi övade tillsammana med bl.a Amerikanske marinkårs plutoner. Vi genomförde ett landstigningsmoment i Polen med deras svävare. Riktigt smidigt om man ska få iland fordon och dylikt. Svenska Amfibiekåren tror inte jag inte dagsläget har samma behov att kunna transportera fordon. Men det vore ju onekligen coolt med svävare ändå!
Maskirovka
En sak jag riktigt inte förstår är varför man köper Griffons svävare som bara kan lasta 11-12 ton. Den amerikanska marinkårens standardsvävare LCAC är ungefär lika stor och kan lasta 60 (!) ton.

Griffons 8100 TD. Längd: 21.20 Bredd:11.00 Den svenska modellen är förmodligen lite större eftersom det är en militär "stretched" version. Lastförmåga 11-12 ton.

LCAC. Längd: 24,7 Bredd:13.1 Lastförmåga 60 ton.

Även om det i dagsläget inte finns behov så vore det ändå bra om det fanns möjligthet att kunna lasta tyngre prylar, stridsfordon, stridsvagn osv...
SERG. B
QUOTE (AMFLarsson @ Aug 4 2005, 07:55 ) *
Våran pluton (3.skytte pluton, Elfsborghs kompani, AMF4) medverkade Under Baltops i våras. En övning där vi övade tillsammana med bl.a Amerikanske marinkårs plutoner. Vi genomförde ett landstigningsmoment i Polen med deras svävare. Riktigt smidigt om man ska få iland fordon och dylikt. Svenska Amfibiekåren tror inte jag inte dagsläget har samma behov att kunna transportera fordon. Men det vore ju onekligen coolt med svävare ändå!

Du får gärna berätta mer om denna övning. Den har jag totalt missat, skulle vara intressant att höra om dina erfarenheter. Själv deltog jag i Strong Resolve 02 i Polen, där Amfibikåren på sin första stora amfibiska övningen skulle ha övat med bl.a. USMC men de åkte till Afganistan i stället.

@Maskirovska
Detta är så typiskt svenskt, skulle helt klart föredra den amerikanska verisionen så att man kan frakta både fordon och trupp eller använda den till alla de behov som trossen har.

Frågan är vad man har tänkt att använda dem till. Om det nu är så att Kåren har för avsikt att sätta upp IAS:en (ATU) och att kunna använda den utomlands så antar jag att dessa svävare då ska användas, för stridsbåtar har en begränsad användning då de inte kan gå in på långgrunda sandstränder, dessutom måste man ha fordon för transport av trupp när man väl har kommit i land.
Maskirovka
B)-->
QUOTE(SERG. B @ Nov 12 2005, 20:57 ) *

[quote name='AMFLarsson' post='373743' date='Aug 4 2005, 07:55 ']
[/quote]

Du får gärna berätta mer om denna övning. Den har jag totalt missat, skulle vara intressant att höra om dina erfarenheter. Själv deltog jag i Strong Resolve 02 i Polen, där Amfibikåren på sin första stora amfibiska övningen skulle ha övat med bl.a. USMC men de åkte till Afganistan i stället.

@Maskirovska
Detta är så typiskt svenskt, skulle helt klart föredra den amerikanska verisionen så att man kan frakta både fordon och trupp eller använda den till alla de behov som trossen har.

Frågan är vad man har tänkt att använda dem till. Om det nu är så att Kåren har för avsikt att sätta upp IAS:en (ATU) och att kunna använda den utomlands så antar jag att dessa svävare då ska användas, för stridsbåtar har en begränsad användning då de inte kan gå in på långgrunda sandstränder, dessutom måste man ha fordon för transport av trupp när man väl har kommit i land.
[/quote]

Svarar du på min fråga eller håller du med? Griffonsvärvaren kanske uppfyller de krav man ställer just idag men vem vilka krav som ställs om 10 år.

Kan ingen svara på varför LCAC kan lasta 5 ggr mer utrustning än de svenska svävarna? De är ju för f*n nästan lika stora, vad kan vara sådan stor skillnad?
eskil
QUOTE (Maskirovka @ Nov 13 2005, 05:35 ) *
Kan ingen svara på varför LCAC kan lasta 5 ggr mer utrustning än de svenska svävarna? De är ju för f*n nästan lika stora, vad kan vara sådan stor skillnad?

Jag skulle tro att det beror på motorstyrkan. Det är ju den luft som motorerna orkar trycka in i kjolen som håller svävaren uppe. Om man lastar för tungt så kollapsar kjolen.

Griffon 8000TD = Två motorer á 800 hp
LCAC = Fyra motorer á 3070 hp
johanp
nu står det ju på fmv's hemsida att de ska ha 2*1000hk men det är ändå en ofattbar skillnad till jänkarnas...
karon
QUOTE (johanp @ Nov 13 2005, 17:21 ) *
nu står det ju på fmv's hemsida att de ska ha 2*1000hk men det är ändå en ofattbar skillnad till jänkarnas...

Skillnaden är inte så ofattbar, då LCAC drivs/lyfts av 2st tf40 gasturbiner för vardera funktion.Dessa
drar mycket,mycket mer drivmedel än de moderna kolvmaskiner som kommer att sitta i 8100TD.
Textrons LCAC har som funktion att fungera som "bro" mellan ett par LHD/LPD och land i en
amfibie operation av amerikanska mått och har dimensionerats för en totalvikt av 200T, och
kan alltså ta upptill 12 humvees eller en M1A1 per lyft.En typ av kapacitet som svenska AMF
varken behöver eller ens kan försörja med drivmedel.Det återstår naturligtvis att se men Griffon
8100 TD ter sig för mig som ett utmärkt val för de funktioner inom Svenska AMF de är avsedda
att fylla.

MVH // Karon navy2.gif

Maskirovka
Då har jag fått det svar jag sökte. Tack alla ! smile.gif
Dizzy_keys
Såg på Nyhetsmorgon alldeles nyss, Under deras kvart med barnprogram förevisades svävaren från AMF 1.
Det var ett ganska långt inslag som visade svävaren under färd och inuti. Det förättades även ett dop då svävaren fick byta namn från M10X till Lattjo jollen. Under inslaget spelades marschmusik. smile.gif

Undrar om det nya namnet kommer med i Örlogsboken Malajn.gif
hagsell
Vad jag har hört om svävare så ska dom klara av att köra över minor utan att utlösa dom i med att det är ju en luftkudde den svävar på.
rhdf
beror ju på vad det är för minor
sitter det en brytpinne på den så är det ju rätt kört
hagsell
QUOTE (rhdf @ Jan 13 2006, 21:27 ) *
beror ju på vad det är för minor
sitter det en brytpinne på den så är det ju rätt kört

Ja det är ju sant tänkte inte på det banghead.gif
Hemvärnsman av guds nåde
QUOTE (hagsell @ Jan 13 2006, 21:08 ) *
Vad jag har hört om svävare så ska dom klara av att köra över minor utan att utlösa dom i med att det är ju en luftkudde den svävar på.

Det funkar på minor som ligger under vattnet med hela minkroppen.
Risken att utlösa magnetminor ska tydligen vara mycket mindre.
Tydligen så tar svävaren inte så stor skada av smällen heller.
Den ligger ju inte nere i vattnet.

Jag påstår INTE att den inte ska kunna ta skada av minor.
Är den tillräckligt stor(Atom mina? smile.gif ) eller om det är en gammal piggmina.
Så blir nog till och med en svävare lite bränd i kanterna.

Men det finns säkert magnetminor som kan detektera en svävare också.
PB-Syte
QUOTE (Maskirovka @ Nov 12 2005, 06:30 ) *
En sak jag riktigt inte förstår är varför man köper Griffons svävare som bara kan lasta 11-12 ton. Den amerikanska marinkårens standardsvävare LCAC är ungefär lika stor och kan lasta 60 (!) ton.

Griffons 8100 TD. Längd: 21.20 Bredd:11.00 Den svenska modellen är förmodligen lite större eftersom det är en militär "stretched" version. Lastförmåga 11-12 ton.

LCAC. Längd: 24,7 Bredd:13.1 Lastförmåga 60 ton.

Även om det i dagsläget inte finns behov så vore det ändå bra om det fanns möjligthet att kunna lasta tyngre prylar, stridsfordon, stridsvagn osv...

Precis som någon svarade tidigare så är LCAC inte ngt bra val för AMF. En LCAC kostar ungefär lika mkt som ett flp 39 i anskaffning, dom drar mellan 3500-4000 liter soppa i timmen (mer än en robotbåt gjorde), dom kräver minst 500m för att stanna och närmare 2km för att göra en 180graders gir (dessa siffror gäller vid full fart!).
Trots sin lastkapasitet kan dom bara transportera 24 soldater åt gången. Anledningen till detta är att ingen får befinna sig ute på däck under gång då risk finns att man blir insugen i nån utav fläktarna, därför finns små passagerar utrymmen mellan motorerna på var sida, där soldaterna får sitta under gång camo.gif .
En LCAC är dessutom väldigt svår att köra, och kräver väldigt mkt från besättningen på 5 man. En LCAC förare skulle nog tänka sig för både en och två gånger innan han gav sig in i svenska skärgården med sin farkost, den är ju trots allt inte byggd för det ändamålet...... :P
Hemvärnsman av guds nåde
En LCAC kanske inte är idealisk för den svenska skärgården.
Men den är ball. wub.gif
PB-Syte
Visst är dom det, var på studiebesök på LCAC förbandet på NAB Little Creek, VA för ett par år sedan och fick klättra och klämma lite på grejerna, vi fick även se ett par av dom "komma och gå" på plattan (står uppställda på en stor betongplatta när dom inte används!), kan ju säga att dom bröllar ganska duktigt under gång...... banan_rock.gif
Maskirovka
QUOTE (PB-Syte @ Jan 19 2006, 13:50 ) *
Precis som någon svarade tidigare så är LCAC inte ngt bra val för AMF. En LCAC kostar ungefär lika mkt som ett flp 39 i anskaffning, dom drar mellan 3500-4000 liter soppa i timmen (mer än en robotbåt gjorde), dom kräver minst 500m för att stanna och närmare 2km för att göra en 180graders gir (dessa siffror gäller vid full fart!).
Trots sin lastkapasitet kan dom bara transportera 24 soldater åt gången. Anledningen till detta är att ingen får befinna sig ute på däck under gång då risk finns att man blir insugen i nån utav fläktarna, därför finns små passagerar utrymmen mellan motorerna där soldaterna får sitta under gång camo.gif .
En LCAC är dessutom väldigt svår att köra, och kräver väldigt mkt från besättningen på 5 man. En LCAC förare skulle nog tänka sig för både en och två gånger innan han gav sig in i svenska skärgården med sin farkost, den är ju trots allt inte byggd för det ändamålet...... :P

Se där. Ett mycket utförligt svar och nu ter det sig självklart varför inte LCAC var påtänkt. Tackar och bockar smile.gif
Ypsilon
Ville bara säga att jag har rörta amf1s svävare happy.gif
carl0s
QUOTE (Ypsilon @ Jan 26 2006, 22:44 ) *
Ville bara säga att jag har rörta amf1s svävare happy.gif

Gjorde det själv nu i veckan..

Den ligger förnärvarande på Lövlund/ Gamla helikopter ute på berga...

Den kommer inte användas iår vad jag vet, men hörde att man skulle börja köra den igen till 2007 smile.gif
STRB
Enligt en av de ansvariga för svävarprojektet så håller man på att utveckla navigationsmetoder för svävaren. Den körs rätt flitigt av de som kan.
Drömmer om att de ska komma fram till att stridsbtåts förarna lika gärna kan köra dom laugh.gif
men det lär ju inte hända....
Vet någon om de kommer att vara bestyckade på ngt sätt? eller är det endast trupp transport?
Nestor
QUOTE (STRB @ Jul 11 2006, 12:41 ) *
Enligt en av de ansvariga för svävarprojektet så håller man på att utveckla navigationsmetoder för svävaren. Den körs rätt flitigt av de som kan.
Drömmer om att de ska komma fram till att stridsbtåts förarna lika gärna kan köra dom laugh.gif
Vet någon om de kommer att vara bestyckade på ngt sätt? eller är det endast trupp transport?

Navigationsmetod = Inte bry sig om grunden?
Har du någon mer info om vad detta innebär?
STRB
QUOTE (Nestor @ Jul 14 2006, 12:34 ) *

När man framför olika fartyg så tillämpar man sig av BryggIM det innehåller allt från ordergivning till hur man vrider på rodret. denna instruktion moddas beroende på vilket fartyg som används. En svävare girar ju inte likadant som en Stridsbåt. Dessutom så skiljer sig navigationen mkt från ftg till ftg. Behöver en svävare ta hänsyn till te x. 3 meters kurvor, bränningar motsv.? hur snabbt girar svävaren vid fullt roderutslag? misstänker att det kan skilja sig en hel del från att framföra Strb tex. någon som har erfarenhet.
Lite ordbajs..hoppas att jag nästan har svarat....
Nestor
QUOTE (STRB @ Jul 14 2006, 22:45 ) *
QUOTE (Nestor @ Jul 14 2006, 12:34 ) *

När man framför olika fartyg så tillämpar man sig av BryggIM det innehåller allt från ordergivning till hur man vrider på rodret. denna instruktion moddas beroende på vilket fartyg som används. En svävare girar ju inte likadant som en Stridsbåt. Dessutom så skiljer sig navigationen mkt från ftg till ftg. Behöver en svävare ta hänsyn till te x. 3 meters kurvor, bränningar motsv.? hur snabbt girar svävaren vid fullt roderutslag? misstänker att det kan skilja sig en hel del från att framföra Strb tex. någon som har erfarenhet.
Lite ordbajs..hoppas att jag nästan har svarat....

Ungefär det svaret jag var ute efter.
Tackar smile.gif
Olle P
Jag fastnade för pressmeddelandets beskrivning:
Svävarna har en lastförmåga på cirka 11 ton och kan nyttjas flexibelt mellan att transportera 50 personer, fordon eller containrar.
Hur man får ombord 50 fordon eller 50 containrar i det lilla utrymmet är en gåta. Hur man gör det utan att samtidigt överskrida tillåten maxvikt på lasten är också ett mysterium... Malajn.gif ;)

/Olle
carl0s
QUOTE (Olle P @ Jul 17 2006, 15:26 ) *
Jag fastnade för pressmeddelandets beskrivning:
Svävarna har en lastförmåga på cirka 11 ton och kan nyttjas flexibelt mellan att transportera 50 personer, fordon eller containrar.
Hur man får ombord 50 fordon eller 50 containrar i det lilla utrymmet är en gåta. Hur man gör det utan att samtidigt överskrida tillåten maxvikt på lasten är också ett mysterium... Malajn.gif ;)

/Olle

- 50 personer
- X-antal fordon
- X-antal containrar
zetruz
Personligen fick jag intrycket av att Olle P var ironisk ;)
bbb_thor
Om jag inte är helt felunderättad så är det svävaren som syns på google maps uppe på land vid strandkanten längst in i hamnen

http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=59.3926...003616&t=k&om=1

smile.gif
PB-Syte
Då har den första av Amf:s nya leksaker levererats... fun_icon_nana.gif

Click on me!

Ser ju faktiskt riktigt schyst ut... camo.gif
Triggerpuller
Så om man rycker ut sätena borde man kunna lyfta 2-3 plutoner åt gången. Nice. Nån som vet om det hunnits med lastförsök med GW samt Galtar?
Berg
QUOTE (STRB @ Jul 11 2006, 11:41 ) *

För egenskydd finns en förberedd plattform där ett fjärriktat vapensystem kan monteras, ett system som för närvarande inte är operativt men är under utveckling.
Citat från Mil.se.
QUOTE (PB-Syte @ Dec 15 2006, 20:47 ) *
Då har den första av Amf:s nya leksaker levererats... fun_icon_nana.gif

Click on me!

Ser ju faktiskt riktigt schyst ut... camo.gif

Ner till Göte och gjör lite nytta! :P

Men hon ser riktigt fin ut, hojta till när det kommer fler bilder på henne. (från mil dvs)
navyseal
Jag har för mig att det inte finns någon form av backförmåga på svävare. Stämmer det? Det borde betyda att de har en väldigt lång stoppsträcka när de slår av fläktarna. Inget Crash stop här inte...
PB-Syte
QUOTE (navyseal @ Dec 16 2006, 12:58 ) *
Jag har för mig att det inte finns någon form av backförmåga på svävare. Stämmer det? Det borde betyda att de har en väldigt lång stoppsträcka när de slår av fläktarna. Inget Crash stop här inte...

Nej, det stämmer inte! Misstänker att det går att ändra vinkeln på propellerbladen likt dom på många konventionella fartyg (s.k. variable pitch propeller!). I vilket fall som helst så går det att lägga back även på en svävare... navy2.gif
navyseal
QUOTE (PB-Syte @ Dec 16 2006, 13:12 ) *

Nej, det stämmer inte! Misstänker att det går att ändra vinkeln på propellerbladen likt dom på många konventionella fartyg (s.k. variable pitch propeller!). I vilket fall som helst så går det att lägga back även på en svävare... navy2.gif

Ah, tack för hjälpen!
kerran
Amf borde kanske skaffa egna JAS 39 Gripen till att stödja markförbanden?
USMC har ju egna F/A-18 Hornet biggrin.gif
amfvrak
QUOTE (kerran @ Dec 26 2006, 13:22 ) *
Amf borde kanske skaffa egna JAS 39 Gripen till att stödja markförbanden?
USMC har ju egna F/A-18 Hornet biggrin.gif

Har den förmågan genom att "låna" in JAS-39 Gripen från FV iom. att vissa eldenheter är CAS utbildade.
kerran
I verkligheten på slagfältet kan nog USMC fotfolk få ett mycket mycket kraftfullare flygunderstöd från USMC flygdivisioner än amf får om man ringer till flygvapnet när det har "skitit sig"

Hur många andra länder opererar just med denna typ av svävare?
Är den framtagen, främst för "svenska behov" eller för att användas utomlands i framtiden av exempelvis NBG?
Erik_G
QUOTE (kerran @ Dec 27 2006, 16:30 ) *
I verkligheten på slagfältet kan nog USMC fotfolk få ett mycket mycket kraftfullare flygunderstöd från USMC flygdivisioner än amf får om man ringer till flygvapnet när det har "skitit sig"

Har du tänkt på att USMC råkar vara större än hela sveriges försvarsmakt sammantaget? Man får nog tänka lite i skalor här. Ett marinflyg för sveriges del skulle kanske handla om fyra-fem Gripen. Kanske Liiiite mer ekonomiskt då att låta FV ta hand om allt istället. Ett separat mini-FV för en handfull Gripen ser ut som slöseri med mina skattepengar, men det kanske finns någon fiffig finess jag missat..

Och ja. vilken enhet som helst inom de amerikanska väpnade styrkorna kan nog räkna med ett betydligt kraftigare flygunderstöd, var de än befinner sig på jorden, än valfri svensk enhet (inklusive ässässgee) om skiten träffar fläkten.

/E
lanrezac
QUOTE (PB-Syte @ Dec 16 2006, 13:12 ) *

Slår man av lyftfläkten och drar av på gasen så sätter sig skrovet i vattnet och man tappar farten fort. Den gamla 20manna svävaren kunde inte reversera utan man tiltade/lyfte kjolen fram för att backa eller sidoförflytta
kapi
Så här står det till med svävare i AMF sist jag hörde så har svävare nummer 2
kommit. Denna är lite större än den första och kommer från ENGLAND!
Kockum har inget med den att göra.

Lite fakta då Den tar 50 soldater med packing
eller en container har jag för mig. Ja det går att ta bort taket för att sätta ner den.
Vad det gäller magnetiska minor så är dom värdelösa mot ngt som är byggt i
kolfiber, gummi och aluminium.
Har för mig jag läste ngt om att det var någon som ville se hur kjolen skulle klara
sig vid påskjutning. Nu är det såhär att du kan i princip skjuta sönder hela kjolen
men den kommer att köra vidare endå.
Fördelarna med svävare är som många sagt att man kan köra på grunt vatten
(mindre än 80cm djup), kan köra på is, land och så kan den lasta förhållandevis
mycket.

Svävarna finns på Stab och trosskompaniet detta är ett kompani som inte finns i
fredssituation då det är ledning och underhålls kompaniet som är ihopslagna.

Allt detta vet jag då jag själv har legat ett tag på stab/tross under min i värnplikten
så sent som förra året(06) och två av killarna som jag delade rum med var de två
värnpliktiga som hade till uppgift att åka svävare. Detta fick de ju då inte göra så
mycket då den kom i dec och den andra ständigt var sönder.

hoppas detta har gett er några svar på era frågor.
Dizzy_keys
Såg svävaren åka lite på hårsan i måndags, vilket ljud!
När den åkte ut på mysingen via märsgarn så lät det riktigt högt.
Hur många decibel är det egentligen ombord?
SERG. B
Hur är det meningen att dessa farkoster skall transporteras till ett eventuellt missionsområde? för det är väl vad de är till för, de ska ju trots allt provas i Polen under en NATO-övning nu i år. Och mig veterligen så är det för att landstiga på stränder och sådanna har vi inte så många i Sverige.
SERG. B
Provtur med svävare: http://www.marinen.mil.se/index.php?lang=S...ws&id=36277
C PI62
Här finns en artikel om svävare 2000 i FMV:s tidning PROTEC. navy2.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.