Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Humve
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2
Rille
Jag och en polare satt och pratade terrängbilar och vi kom in på humve.
Han sa bland annat att man kunde sänka och höja lufttrycket i däcken under körning kan det verkligen stämma?
The Swede
Det skulle väl inte vara någon omöjlighet.
Den funktionen finns på ett antal terrängfordon men om den finns på just HMMWV vet jag inte.

The Swede pansar2.png
Nifelhel
High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV) (M998 Truck)

Den civila varianten Hummer har ett system som heter CTIS( Central Tire Inflation System). Och det gör att man kan sänka alternativt höja däcktrycket inne ifrån bilen. Detta finns dock inte på militärvarianten HMMWV, då det är både dyrt och krångligt att ha med att göra. För det är ju soldater som skall bruka fordonen, då bör man inte ha onödiga prylar som lätt går sönder... ;)
Rille
Men hur går det till rent tekniskt?
För däcket snurar ju och luften måste ju komma från en kompresor någonstans
Nifelhel
Exakt hur det går till kan jag inte gå in på. Men jag utförde en svår och tidskrävande sökning(0,11sekunder) på www.GOOGLE.com och hittade följande sida med info. www.humvee.net
Rille
Den underbara google där hittar man allt så behöver man inte fråga andra
Haggeman
QUOTE (Rille @ Nov 15 2003, 02:27 )
Den underbara google där hittar man allt så behöver man inte fråga andra

Ja men om ingen skulle fråga något så skulle forumet dö ut,
lika bra å fråga någonting ibland å låta någon briljera med sina kunskaper lite ;)
APC-mannen
Det stämmer att militära HMMWV inte har detta "lyx-system". I alla fall inte den som jag fyllt på luft i en gång. På TAB:en i Bosnien stod det en Humvee (med ytterst lite luft i ett däck) parkerad jämte min SISU. Jag erbjöd mig att bjuda på lite luft. Det var jänkaren glad för. Jag kopplade in slangen i SISU:n och började fylla på. Han knappt börja inna det var stopp. Jänkaren skulle kolla trycket med en liten mätare han hade. Så fortsatte det, jag kanske hann fylla på c:a 0,001 kilo varje gång innan han skulle kolla trycket igen... smile.gif Till slut så var det dock ok!
Defender
När dom utveklade C3 serien på volvo (TGB 11,12,13, 20) . så provades också ett system för central pumpning av däcken. Men dom la ner det på grund av att det inte fanns nått komeriellt intresse
martinator
kolla på
http://www.syegon.com/cadreproduitsgb.htm
dom har ett par varianter. Finns för eftermontering och förekommer en del på svenska timmerbilar för att klara tjällossning. Är dock förbaskat dyrt att eftermontera.
/Martinator
Pi PI
Hummern är för övrigt ingen rolig bil. I alla fall inte den civila. Såg för en tid sedan, tror det var hör på soldf, att ryssarna har en variant. Den ser fräckare ut.

Möjligen är Hummer II trevligare men är inte insatt i den.

Pi PI
Charlie Spartan
Visst finns CTIS på en del Militära HMMWV, den är vanlig på fordon som används av scoutplutonerna, också kan man lägga till den som sats.

Måste säga för att vara så stor fordon som den är så är det förskräckligt trångt när man sitter i den, ben utrymmet är minst sagt i minsta laget. speciellt för oss långa nordbor.

HV.gif
Rick
Peo
Hörde om en jämförelse mellan den och en 13 bil i terräng lådan.
Tydligen var 13 bilen fullständigt överlägsen.
111 SSK BAT
Och efter att ha kört båda två i jämförande test hösten 95 kan jag avföra det som helt fel. TGB13 var fullkomligt underlägsen.

HMMWV var överlägsen på allt förutom på att ta sig fram i skog. Då TGB 11/13 är smalare kommer den lättare fram mellan träden (Vi har förhållandevis tät granskog i Sverige) och kan därför framföras i högre takt i skog utanför väg eller på smala skogsvägar/stigar.
Klinken
Jag har under två år kört ca 4000 mil i Hummern och att säga att den är undelägsen en Tgb 13 är fullkomligt vansinne.

Vill dock inte påstå att det är en prisvärd bil....det ex jag dundrade fram i kostade 1.2 millar och läckte som ett såll när det regnade (detta var den civila varianten). Man blev blöt i ansikten när man körde fort i regn för att det kom in vatten via ventilationen vid framrutorna. Vi hade även en hel del elfel på bilen vilket resulterade i att fel blinkers blinkade osv... blink.gif

Ett annat lustigt fel som uppkom var när vi hade kört ungefär 1500 mil så började det knaka lustigt i karossen vid vänstersvängar. Detta uppkom efter en körning på stridsvagnsbanan vid Gardemoen i Oslo. Jag tog då reda på att det fanns en serviceleverantör i Oslo och tog mig dit....en kille lägger sig under bilen på en skateboard och hans polare sätter sig i bilen och kör iväg....såg mycket intressant ut! Dom hittade felet....karossen höll på att lossna från bottenplattan.

Slutsats.....ska jag vara cool...då kör jag Hummer. Vill jag veta att det funkar....då kör jag 11,13 eller 20.

Fridens liljor // Fk Klinken
2Sharp
QUOTE (Fk Klinken @ Nov 19 2003, 08:45 )
en kille lägger sig under bilen på en skateboard och hans polare sätter sig i bilen och kör iväg....såg mycket intressant ut!

I Norge.. man blir inte förvånad... egentligen borde vi uppenbarligen fortfarande bestämma över norrmännen, om inte för deras olja så för deras vålmående..

:P

Jag håller med om att den militära modellen är trång för att vara en sådan stor bil, de bepansrade jag åkt i var dessutom väldigt stötiga.

Men det är ett vansinnigt coolt fordon smile.gif
Lindeberg
-Fk Klinken, hur kommer det sig att du kört så mycket Hummer H1?
111 SSK BAT
Om jag inte minns fel deltog Klinken i någon Nokia kampanj (kanske ballonflygning) och de hade bilen som evenemangsbil.
Klinken
QUOTE (111 SSK bat @ Nov 19 2003, 21:28 )
Om jag inte minns fel deltog Klinken i någon Nokia kampanj (kanske ballonflygning) och de hade bilen som evenemangsbil.

@ 111 SSK bat: Wow....jag är impad! Du verkar ha bra minneskretsar! ;)

Det stämmer precis....jag jobbade med ballongflygning på den tiden och vi körde en "roadshow" tillsammans med Nokia. Vi använde "Hummern" som publikmagnet och till VIP-evenemang med kunder.

Fridens liljor // Fk Klinken
Peo
QUOTE (111 SSK bat @ Nov 18 2003, 22:17 )
Och efter att ha kört båda två i jämförande test hösten 95 kan jag avföra det som helt fel. TGB13 var fullkomligt underlägsen.

HMMWV var överlägsen på allt förutom på att ta sig fram i skog. Då TGB 11/13 är smalare kommer den lättare fram mellan träden (Vi har förhållandevis tät granskog i Sverige) och kan därför framföras i högre takt i skog utanför väg eller på smala skogsvägar/stigar.

Tja som sagt var nåt jag hört.
Var ett antal år sen så att säga, kanske var mest för skogskörningen.
martinator
nu till ite fakta ni inte visste om Hummer.
Den har INTE diffspärr i axlarna utan bara i mellandiffen. den har ett sytem som liknar det min LandRover har med ABS som bromsar spinnande hjul och därmed fördelar kraften till de andra.
Bilar utan diffar i axlarna klara inte DIAGONALSPIN, hummern förlitar sig på sin låååånga och breda hjulbas för att undkomma detta.
varför man inte slängt in detta i en i övrigt jäkligt dyr bil är förmodligen för att den blir mer svårmeckad, mer som kan gå sönder och att man måste ha tryckluft eller vakum. fast fan har man CTIS så har man luft.
Men i övrigt håller jag helt med om att Hummern är en MYCKET kompetent terrängbil.

/Martinator
Gorg
Vad sägs om denna?
http://www.army-technology.com/projects/fu...ture/index.html
dribble.gif
Syster Håkan
Hej
Finns hummern inom den svenska FM?
Legjia
Med tanke på våra egna kära 11,13 och 20 bilar när nu dessa fått hård kritik för att vara en trafikfara skall till den stora skrottgården i himmlen eller vart det nu kan vara någonstans.
Då hummern inte verkar vara någon poppis kandidat till deras efterträddare vad kan tänkas vara en värdig efterträdare till dem ?
Någon som kan spåna lite i det ?
APC-mannen
QUOTE (Legjia @ Dec 3 2003, 02:20 )
Med tanke på våra egna kära 11,13 och 20 bilar när nu dessa fått hård kritik för att vara en trafikfara skall till den stora skrottgården i himmlen eller vart det nu kan vara någonstans.
Då hummern inte verkar vara någon poppis kandidat till deras efterträddare vad kan tänkas vara en värdig efterträdare till dem ?

Ja men är det inte Sprintern? smile.gif
Legjia
Sprintern ?
Torak
Gillade den dar nya ryska Tgbn... men Tgb 11 ar fortfarande min favorit.
Recon
Nån land rover variant borde fungera i svensk miljö
106
QUOTE (Syster Håkan @ Dec 3 2003, 02:11 )
Hej
Finns hummern inom den svenska FM?

Nej, den fanns på försök men anskaffades aldrig. Kommer dock inte ihåg om det var HMMWV (aka Humvee) eller den civila Hummer men det borde varit HMMWV.

På frågan om ersättare till Tgb11-20 så måste jag i så fall fråga om det skall vara en direkt ersättare eller om den skall ha några andra egenskaper.
Vill man ha softskin men mer krocksäkert och mer personbilslikt skulle jag rösta på Land Rover, Toyota Land Cruiser 70 eller Mercedes/Puch Geländewagen som ersättare för Tgb11-13. Unimog borde kunna ersätta Tgb 20 och ledningsvarianterna av Tgb13, kanske till och med Tgb30 kan ersättas av Mog i vissa fall.
Vill man ha min- och/eller splitterskyddat har ju Alvis en hel del fordon, men även vanliga Land Rover går ju att få som splitterskyddade och GW går säkert att få i sådant utförande också.
GeBe
Norrmännen har splitterskyddade GW. Tröga ök, som vanligt, för liten motor kontra last...
Triggerpuller
Skall man bara köpa en relativt billig terrängbil motsv Tgb 20/Tgb 13/Tgb 11 kan ju Pinzgauer-familjen kanske vara nåt. För övrigt är ju deras 4x4 jäkligt lik en Tgb 11 så där plockas ju nostalgipoäng också.
Sundman_MA03_BA02_KS01
Min högst personliga åsikt efter att ha kört en hel del av försvarets teräng bilar är att kompromisser inte blir mer än kompromisser. Nu begränsar jag mig till hjulfordon.

I princip alla FM bepansrade hjulfordonen är stora, klumpiga och har begränsad terrängförmåga. Den nya sisun är ett skämt i terängen, speciellt om man har framfört den gamla varianten i den balkanesiska leran, den nya är mer en blysläde. Man får inte glömma bort att syftet med vagnarna är splitterskyddad persontransport. Ska man ligga och rulla långt på dåliga grusvägar så fungerar dom utmärkt. Se på det faktum att den gamla sisun har varit med på balkan sen MA01 1993 utan några jätteproblem.
Mamban som jag körde på KS01 är en påbyggnad på ett Unimog chassi, Unimog är ett utmärkt terängfordon i vanliga fall men med X ton pansar påbyggt ganska kasst. Men nu är ju tanken att just det fordonet ska vara riktigt bra på en sak, att skydda folket mot minor.
Faktum är att britterna hade några mambor med förstärkt bottenplatta. De hade helt enkelt satt dit bottenplattan från sin stridsvagn för att kunna minklarera. Dom körde helt enkelt fram och tillbaks på ytan som skulle klareras tills de bedömde att de kört över varje grässtrå.

Vill man ha ett fordon som är bra i terräng så får man nog minimera splitterskyddet, vikten och vips så har man en landrover eller en toyota landcruser. Själv tycker jag att FM skulle investera i fler riktiga softskinns. Ofta är inte läget ute i missionerna att man måste rulla runt i splitterskyddade fordon. Har man ett stort fordon per grp så blir man låst, Hade man däremot ett antal "jeppar" per pluton som komplement så skulle man i många fall kunna lösa fler uppgifter.
jake the snake
QUOTE (Sundman_MA03_BA02_KS01 @ Dec 5 2003, 11:04 )
Men nu är ju tanken att just det fordonet ska vara riktigt bra på en sak, att skydda folket mot minor.

Det är därför som FN och andra organisationer skall sluta med div minröjningsprojekt i U-länderna och istället skänka en UNIMOG till varje statschef.........

Jake (som inte kunde hålla sig Malajn.gif )
SWJ
Land Rover Wolf är ett trevligt alternativ. Det är en 110" Defender HT med kevlar topp.... 5.gif
Sir Vival
Mitt alternativ skulle vara en Bowler "Wildcat"!!!
SWJ
Jag har sett ditt alternativ, Sir Vival. Till och med åkt i det. Förordar fortfarande the "Wolf". Den är helt lysande.... 5.gif

ps har du fixa något viltstaket i fronten ännu.

ds Bowlern är för civil....
Sir Vival
QUOTE (SWJ @ Dec 12 2003, 12:01 )
har du fixa något viltstaket i fronten ännu

OT
Nej, vågar inte för då kommer "fordonschefen" att börja jaga fotgängare!
/OT
SWJ
Det är jävligt uppfattat. Hälsa fordonschefen från mig att ta det lugnt med fotgängarna.... 5.gif blyg.gif
EO4
QUOTE (Legjia @ Dec 3 2003, 03:20 )

Idag används väl Tgb endast som "fredsfordon"? I nuvarande och framtida krigsorganiserade förband skall väl stridsfordon och Pansarterrängbilar ersätta de funktioner som Tgb:erna hade? Finns det då någon "skarp" funktion i FM där man behöver hjulgående terrängfordon utan splitterskydd? D.v.s. behöver vi någon ersättare till Tgb 20 et. al.?

*kustartillerist med noll koll* :P

EDIT: var jag undrade var om inte den funktion Tgb har idag kan ersättas med vanliga standardfordon, helst grönmålade Malajn.gif
SWJ
Vid vissa tillfällen kan det vara bättre med en lite tgb än en stor PBV.(även om jag skäms för att erkänna det)Till exempel vid spanningsförband och luftlandsättningsförband.... 5.gif
Recon
QUOTE (SWJ @ Dec 12 2003, 13:36 )
Vid vissa tillfällen kan det vara bättre med en lite tgb än en stor PBV.(även om jag skäms för att erkänna det)Till exempel vid spanningsförband och luftlandsättningsförband.... 5.gif

Bah, spaning+pbv302= wub.gif

Vad jag vet så har mekbrigspan fortfarande pbv/strf. Sen om det är det bästa alternativet beror väl på situationen.
SWJ
Alla kan tyvärr inte vara på mek.... pansar2.png
martinator
QUOTE (SWJ @ Dec 12 2003, 10:57 )
Land Rover Wolf är ett trevligt alternativ. Det är en 110" Defender HT med kevlar topp.... 5.gif

DU menar en Defender 110 Hcpu med någon form av top. Finns SoftTop, skitdålig Top och numera, efter mycket om och men skickar engländaran ner en med skottsäker top till Irak. Dessa har stått och skräpat i mobbföråden ett tag, men efter att styrkorna i Irak lackade ur så bestämde sig MoD för att skicka ner några. Vidare har wolf den nya förstärkta Roverdifen bak (civil 110 & 130 har salisbury), denna sitter annars bara på 90:an.

feta bilder på Landisar in action hittar ni på:
http://www.expeditionexchange.com/action/index.htm

Den 3-axliga varianten Perentie (efter en ödla) är framtagen av australiska försvarsmakten. den tillverkas alltså inte av LandRover. Man sätter, till skillnad från TGB 11/13/20 som har kraftuttag på mellandiffen, en extra kardan från fördelningslådans kraftuttag till bakersta axeln.

/Martinator
Defender 110 CSW -99
Salisbury bakaxel / Rover fram
SWJ
Man tackar för en kanon länk. Nu är det min tur att dregla dribble.gif

SWJ
Defender 90 CSW, 98
HotelAlpha
Under en av utbildningsveckorna på Gardet kom FMV och visade en ny bil som eventuellt skulle köpas in( de ville för en gång skull ha våran åsikt som användare).
RG-32... nånting

http://www.army-technology.com/contractors...moured/vickers/

http://www.vickers.co.uk/ProductGallery/Wh...RG-32/RG-32.htm
106
Nå, vad hade ni för åsikt om den då?

Länkar till tillverkaren:
http://www.alvisomc.co.za/index1.htm
http://www.alvisvickers.co.uk/default.html
HotelAlpha
Bättre än Gw'n. Vad vi ville ändra var: Bättre bromsar, och tornkrans för Ksp(motsvarande) som saknades på den vi såg. 3.gif
Defender
Marinator är du helt säker på det där med Rover bakaxel?? Mig veterligen är den mycket klenare än salisbury axel.

Defender/
Discovery 200tdi -92
LR Serie 3 109D STW -76
LR Serie 2a 88P -66
och ständigt på jakt efter flera.
SWJ
Rätt inställning Defender. Man är alltid på jakt efter en till Land Rover.... 5.gif

MVH SWJ
Defender
Ja vad skulle livet vara utan Landrovers??????????????
Jag är på g att köpa mig en Defender 90 PU -97 att ha istället för discon.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.