Situationen är denna:
Hemma hos mig önskar jag bygga om ett befintligt lokalt nätverk för ett mindre antal datorer. I dagsläget kommer Internet-uppkopplingen från Bostream via ett ADSL-modem. Från modemet går en kabel till en router (med inbyggd brandvägg) där uppkopplingen delas upp och går vidare till en switch. Till switchen är det sen möjligt att ansluta sig med vilken dator som helst.
Jag vill åstadkomma följande:
Problemet är brandväggen. I dagsläget sätter den stopp för det mesta när det kommer till spel mm. Min önskan är att istället för att öppna separata portar för varje enskild programvara dela uppkopplingen redan innan den når routern. Har funderat över följande alternativ.
Alt 1:
Köpa en extra router som placeras mellan ADSL-modem och den befintliga routern. Förhoppningen är då att kunna öppna två portar i den nya routern och låta den ena linan gå direkt till mig medan den andra går till den redan existerande routern. Är detta en bra lösning?
Alt 2:
Kan den befintliga routern konfigureras så att den har två portar öppna där den ena är helt ospärrad (all data passerar brandväggen opåverkad) och leder direkt till min dator och den andra (med brandväggen inkopplad) går vidare till switchen så som vi har det idag?
Modem: Orckit ADSL
Router: D-link Dl-804
Switch: D-link DES-1008D
Tacksam för hjälp!
/Johan ES