Help - Search - Members - Calendar
Full Version: fd. KJ Major beskjuten under biljakt.
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Romulus
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,388674,00.html

Saxat ur artikeln:
Gunnar Hällgren är major i kustjägarna och har tidigare gjort FN-tjänst i bland annat Libanon och Bosnien.
Hemma i Sverige väntar fru och sex barn som inte vill något hellre än att få hem sin pappa. Men han tänker inte checka ut, i alla fall inte än.
- "Du måste ha klart för dig att jag är gammal officer i ett jägarförband. Min inneboende känsla är att uppdraget måste fullföljas".

Hooah!

GMY major.

Romulus.
Gotcha
- Någonstans måste humanism också innebära realism. Men vi kan inte åka in bara när det är riskfritt, då är vi inte trovärdiga.
  - Man måste ha en grundläggande livsfilosofi och för mig är det viktigt att vara lojal. Jag skulle föredra att dö på slagfältet än att tyna bort i den nedmonterade svenska långvården.

Goth krut i skogsmatroserna!! salute.gif

// Gotcha rests his case.

GMY Mj!!
panzerkampfwagen
Vad kan man säga, killen e grym.
"Näe, de där irakierna skickade en 3-4 magasin efter oss, men vi hade ju en gammal dam att skjutsa till busshållplatsen. No biggie."
Respekt ska han ha salute.gif
Delta Golf
" - Man måste ha en grundläggande livsfilosofi och för mig är det viktigt att vara lojal. Jag skulle föredra att dö på slagfältet än att tyna bort i den nedmonterade svenska långvården."

RESPEKT!!!! salute.gif navy2.gif

//Delta-Golf

Ser att Ölmannen var först, men aja...det är tanken som räknas..
HvPrsk
salute.gif

- HvPrsk
Livhusaren
sicken go fomme allså.. laugh.gif laugh.gif navy2.gif
Gator
Hear, hear !! salute.gif
HV.gif
jed
Det är människor som han som gör att svenskar har respekt ute i världen, all respekt för Mj Hällgren! salute.gif
Mårten
worthy.gif
dau
Det är sånna människor som gjorde att ryssen aldirg kom...

camo.gif
SISU
salute.gif FN1.gif salute.gif
Myran
worthy.gif worthy.gif
sgt Järvinen
vill absolut inte racka ner eller så, men det är lustigt hur aftonbladet får det att verka som en scen plockat ur valfri matrix-film, hur bilen beskjutits på nära håll med automateld i flera mil...
När Mjren redogör framgår det att bilen träffats av 6-10 skott, vilket jag inte alls tycker låter särskilt mkt.. (ok, helt klart minst 10skott fler än jag nånsin vill ha i min bil)...
Det är häftigt nog utan att aftonblaska ska hålla på med att måla upp krigsscener...
Romulus
QUOTE (sgt Järvinen @ Nov 11 2003, 22:58 )
vill absolut inte racka ner eller så, men det är lustigt hur aftonbladet får det att verka som en scen plockat ur valfri matrix-film, hur bilen beskjutits på nära håll med automateld i flera mil...
När Mjren redogör framgår det att bilen träffats av 6-10 skott, vilket jag inte alls tycker låter särskilt mkt.. (ok, helt klart minst 10skott fler än jag nånsin vill ha i min bil)...
Det är häftigt nog utan att aftonblaska ska hålla på med att måla upp krigsscener...

Okey, jag förstår att du inte litar på vad AB skriver i alla lägen och detta kan vara ett felcitat men.....
Bilen kom upp jämsides.
Plötsligt tittade Gunnar Hällgren rakt in i en kalasjnikov.
Sedan small det - flera gånger.
- De jagade oss i två mil och sköt hela tiden. Jag borde vara död nu, säger han.

Det där skulle nog vara en ganska obehaglig situation oavsett vad Aftonblaskan skriver eh?
Sen att "bad guys" "BARA" träffar med ett tiotal skott beror troligtvis inte på att dom inte försökte döda Majoren?

Bara min åsikt, värd vad du betalade för den..

Romulus.
sgt Järvinen
jag kanske var otydlig, men
" det är tufft nog ändå, utan att aftonbladet ska måla upp en krigsscen"
torde väl förklara för den som läser att jag reagerar mot att artikeln ger intrycket att det va full strid, när bilen "bara" träffades av ca 10 skott...

Jag litar på vad majoren säger, det är aftonblade som gör fel som har för osaklig ton

edit: med kommentaren att 10skott inte är mkt mycket menar jag alltså att när man läser att bilen var sönderskjuten, och i övrigt i artikeln, får man intrycket att bilen snarare skulle sett ut som ett såll...
jed
Det framgår ju inte av texten, men jag antar att buset avlossade betydligt mer än 10 skott...

Det var 10 skott som träffade bilen, det är skillnad.

Det som jag blir imponerad av är majorens attityd "uppdraget skall slutföras!", inte antalet skott som träffade/inte träffade hans bil.
Tackelberry
Det är en cool major. salute.gif
kronvrak
Om någon skjuter på min bil har jag då något val än att fortsätta köra? Det är ju inte så att de som skjuter bara vill få stopp på mig för att tala om att min högra baklykta är trasig eller nått.

Själv skulle jag antagligen kört av vägen alt tvärbromsat då jag inte har tänkt igenom en sådan situation som de som jobbar i Irak förhoppningsvis redan har gjort innan de kommer dit.
breach
Major, du har all min respekt! salute.gif Rangern.gif
Vildmannen
P1 om ca 10 minuter!!

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index....D=759&nyheter=1

Gunnar Hällgren, katastrofchef på hjälporganisationen Hoppets Stjärna, är gäst i Studio Etts måndagsintervju den 1 dec.
För några veckor sen var han nära att dödas under hjälparbete i Irak, men han klarade sig med blotta förskräckelsen. Trots hoten och rädslan har han inga planer på att byta jobb.

Vad driver Gunnar Hällgren att riskera livet för främmande människor i krigshärjade länder?

Måndagsintervjun sänds från Vaxholms amfibiebataljon - som förre kustjägaren Gunnar Hällgren har många och starka minnen från. Programledare: Staffan Dopping. 16.05

salute.gif
Runqvist
worthy.gif FN1.gif Tuff Major.
Swed65
Lyssnade på intervjun, vilken kille. Han har hög moral och en otrolig drivkraft. Går programet i repris så lyssna....
Kp Ampe
Mj Hällgren i SVT2 i dag, 9 dec. kl 1815 !!
Aliyar
salute.gif
det där är en man som aldrig kommer gå i pension ;)
Arneving
i föra tidningen kustjägarna tror jag att dom tog upp denna major och som jag förstog så var det nog inte första gången som han kan ha kommit i en otrevlig sitvation

men jag tyckte det stog lite konstigt "Gunnar Hällgren är major i kustjägarna"
va vadå major i kustjägarna
Gotcha
QUOTE (Arneving @ Dec 15 2003, 11:23 )
men jag tyckte det stod lite konstigt "Gunnar Hällgren är major i kustjägarna"
va vadå major i kustjägarna

Hehe, tja du vet ju.."media"...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.