Jag har skrivit ett bokmanus som jag kallar Operation Northern Safety. Det handlar framförallt om ett framtida krig mellan Sverige och USA där både EU och Ryssland dras in.
För bokens framsida vill jag ha ett fotografi eller en teckning föreställande en modernt utrustad soldat färdig till strid (maskerad eller motsvarande, ev. actionbild) med AK4B, bärsystem 2000 och Hjälm 90. De fyra utrustningsdetaljerna är grundkravet Om någon gör en teckning är det okej med en renoverad KSP58C eller en AK5 med bildförstärkare alt. en vanlig AK5.
Att jag ens anser mig kunna skriva en så märklig bok beror på att jag
har gjort följande antaganden:
USA är ett imperium som idag innehar ekonomisk och militär hegemoni
EU kommer inom 5-10 års tid att bli en lika mäktig ekonomisk supermakt som USA (om än i en ny och annorlunda form)
USA motverkar EU:s utveckling aktivt men det är bara en "fördröjningsstrid"
Militär hegemoni vilar i grunden på ekonomisk makt
EU kommer inom 10-20 år att bli en militär supermakt
Inget imperium har hittills givit upp utan strid...
USA har att inom 5-10 års tid att bestämma sig för ett av två val:
Allians med en likvärdig supermakt och därigenom förlust av den militära
hegemonin (95 procents chans)
Öppet fiendskap (5 procents chans)
Det är de sista 5 procenten i form av ett absolut "worst case-scenario" som min bok handlar om.
Att Sverige blir ett slagfält grundar jag på följande antaganden:
USA kommer att förlora/ge upp striden om oljan i mellanöstern
USA vänder sig redan idag mot Ryssland (Novaja Zemlja & Murmansk) för att säkra sin oljetillförsel
Norge har olja
Norge är USA:s östra flank i Atlantförsvaret mot Ryssland
Skandinavien, Färöarna, Svalbard, Island och Grönland blir USA:s norra/vänstra flank mot den Europeiska Unionen
Som sagt, jag sätter 5 procents chans för scenariot eller något som liknar det men vem kan på allvar säga att det är för mycket eller för lite?
Jag behöver alltså hjälp med en bild eller teckning.
Nån som vet nån eller som har ett kort som passar?
Mvh
Skalden