Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hjälp med bild eller teckning?
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Skalden
Hallå!

Jag har skrivit ett bokmanus som jag kallar Operation Northern Safety. Det handlar framförallt om ett framtida krig mellan Sverige och USA där både EU och Ryssland dras in.

För bokens framsida vill jag ha ett fotografi eller en teckning föreställande en modernt utrustad soldat färdig till strid (maskerad eller motsvarande, ev. actionbild) med AK4B, bärsystem 2000 och Hjälm 90. De fyra utrustningsdetaljerna är grundkravet Om någon gör en teckning är det okej med en renoverad KSP58C eller en AK5 med bildförstärkare alt. en vanlig AK5.

Att jag ens anser mig kunna skriva en så märklig bok beror på att jag
har gjort följande antaganden:

USA är ett imperium som idag innehar ekonomisk och militär hegemoni
EU kommer inom 5-10 års tid att bli en lika mäktig ekonomisk supermakt som USA (om än i en ny och annorlunda form)
USA motverkar EU:s utveckling aktivt men det är bara en "fördröjningsstrid"
Militär hegemoni vilar i grunden på ekonomisk makt
EU kommer inom 10-20 år att bli en militär supermakt
Inget imperium har hittills givit upp utan strid...

USA har att inom 5-10 års tid att bestämma sig för ett av två val:

Allians med en likvärdig supermakt och därigenom förlust av den militära
hegemonin (95 procents chans)
Öppet fiendskap (5 procents chans)

Det är de sista 5 procenten i form av ett absolut "worst case-scenario" som min bok handlar om.

Att Sverige blir ett slagfält grundar jag på följande antaganden:

USA kommer att förlora/ge upp striden om oljan i mellanöstern
USA vänder sig redan idag mot Ryssland (Novaja Zemlja & Murmansk) för att säkra sin oljetillförsel
Norge har olja
Norge är USA:s östra flank i Atlantförsvaret mot Ryssland
Skandinavien, Färöarna, Svalbard, Island och Grönland blir USA:s norra/vänstra flank mot den Europeiska Unionen

Som sagt, jag sätter 5 procents chans för scenariot eller något som liknar det men vem kan på allvar säga att det är för mycket eller för lite?

Jag behöver alltså hjälp med en bild eller teckning.

Nån som vet nån eller som har ett kort som passar?

Mvh
Skalden camo.gif
Gustav-TS
Är det något som du tänker ge ut på eget förlag eller? Oftast så brukar förläggaren fixa sånt... Har du kontaktat några bokförlag eller?
Skalden
QUOTE (Gustav-TS @ Nov 9 2003, 13:37 )
Är det något som du tänker ge ut på eget förlag eller? Oftast så brukar förläggaren fixa sånt... Har du kontaktat några bokförlag eller?

Hej,

Jag har kontakt med förlagen. Men det är hårt. Det är ju inte ett politiskt korrekt scenario som jag skriver om. Dessutom konkurrerar man ju med mängder av andra manus. Förlagen måste ju också lägga arbetstid på boken. De måste prioritera. Tre manus är inne hos lektörer nu. Två har skickats tillbaka och dessutom har jag kontakt med en branschkunnig som letar efter mindre fölag åt mig. Men jag är alltid beredd så det är därför jag planerar ett omfall, dvs egen utgivning. Då behövs en bild.

Men jag har nu gjort en schysst framsida själv.

Mvh
Skalden
Mattsson
Häftigt, när tror du att boken tidigast kan komma ut?
Och kan jag få ett singerat ex? smile.gif
Skalden
QUOTE (Mattssonmannen @ Nov 9 2003, 22:02 )
Häftigt, när tror du att boken tidigast kan komma ut?
Och kan jag få ett singerat ex? smile.gif

Hej,

Om man ser krasst på det så fanns det alltså 2 alternativ:

1. Ett förlag ger ut boken, svar kommer inom 6 veckor, produktionen tar låt säg tre månader, boken kommer ut i april 2004 och den blir en bättre bok och tack vare att ett förlag står för marknadsföring och den ser proffsigare ut så säljer den bra och jag tjänar pengar.

2. Inget förlag antar manuset förmodligen för att det är för "hett", jag måste redigera om manuset själv och bekosta egen utgivning. Boken blir sämre och den kommer ut typ i februari eller mars.

+ Om boken trots egen utgivning säljer hyfsat så kan jag återigen kontakta förlagen och få dom att hjälpa till med en nyutgåva som blir något bättre än min egen samt i bättre kvalité och tjäna lite mer pengar... ;)

Signerade exemplar blir det inte fråga om. Jag vill hålla en låg profil... ph34r.gif

Mvh
Skalden
bowman
Kom den omtalade boken någonsin ut?
NisseNord
ja
http://www.hjartatellerdoden.com/
Sir Vival
QUOTE (NisseNord @ Aug 22 2005, 14:59 )

Nja... Med hjälp av "Pay-n-Print"!
GrodanBoll
Är det någon här som har läst den där boken?
Lockwed
Jag har läst den, och jag tyckte faktiskt att den var rätt bra.
Den är lite svårförståelig i början när man får sig en lektion i kulturidealism men när själva boken kommer igång så är det en bra historia.

Det är iaf inga SSG120 som sänker hangarfartyg eller motsv med i handlingen om det var det du undrade.

Jag tycker att den är läsvärd.
GrodanBoll
Aight, den kanske man borde kolla in... brukar ha lite svårt för såna där svulstiga och klämkäcka historier, typ Operation Garbo. Men den här kanske är bättre?

Vet du om den finns att låna på biblotek, eller måste man köpa den?
Varför blev författaren utkickad från forumet förresten, hadde det ngt med boken att göra?
Kimster
QUOTE (GrodanBoll @ Aug 23 2005, 01:43 )
Varför blev författaren utkickad från forumet förresten, hadde det ngt med boken att göra?
*

Nej.
Han hade svårt att följa de regler och direktiv vi gav han, även efter varningar.
BUCK
Är det någon här som har läst den där boken?

Något som störde mig var att boken var överfull med stavfel och andra gramatiska fel.
I övrigt var den OK.
Hjelm
QUOTE (Kimster @ Aug 23 2005, 04:23 ) *
*

Nej.
Han hade svårt att följa de regler och direktiv vi gav han, även efter varningar.

vad gjorde han för hyss?
Ing
QUOTE (Hjelm @ Oct 18 2005, 10:18 ) *

*

Nej.

vad gjorde han för hyss?

Han körde sitt eget race kan vi säga.

Slut.
Hjelm
QUOTE (Ing @ Oct 18 2005, 10:35 ) *
QUOTE (Hjelm @ Oct 18 2005, 10:18 ) *

*

Nej.

vad gjorde han för hyss?

Han körde sitt eget race kan vi säga.

Slut.

Kollade igenom hans inlägg.. han hade lite märkliga idér för sig.. 7.gif jaja
Ing
QUOTE (Hjelm @ Oct 18 2005, 10:54 ) *
Kollade igenom hans inlägg.. han hade lite märkliga idér för sig.. 7.gif jaja

ja...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.