Skrämmer liv i en kul tråd...
Här nämns ju lite av varje som är kul....KG KSP och AG tumme, galopperande järnhästar, KSP 36, 39 och KG37 o allt...
Jag hoppas kunna ge svar på några av frågorna här ändå...
xx-tumme... Det är ju AG man syftar på eftersom att man vid laddning med laddram kan ha velat till det med uppspänningen så att, när man med tummen trycker ner patronerna i laddramen, lyckats ta manövergreppet på ett sådant sätt att slutsycket åker fram o då gör det nog ont.... Som på en pistol när man skjutit sista skottet så hänger manteln uppspänd, man kan då ta ur magasinet o sätta dit ett nytt och sen bara trycka på mantelhaken o så slår manteln igen.
Galopperande järnsängen är KG M40. Det användes av bland annat Hemvärnet, och SS faktiskt.... Det är ett av världens sämsta vapen genom tiderna eftersom det föll isär när man sköt med det...Kanske som en "galopperande järnsäng" skulle göra...
KSP 36 är en vattenkyld kulspruta som byggts på Browning M1917.
Det som vi kallar KSP M39 är en variant av Browning M1919A1 och vi känner också igen den som KSP M42
Den största skillnaden mellan KSP 36 och 39/42, förutom kylningen, är att på 36:an så åker slutsycket omedelbart fram när man tar laddgrepp och patronen hamnar därför i loppet. På 39/42 så fastnar slutsycket i uppspänt läge med patronen hängande i slutstycket men inte i pipan. Detta på grund av just kylningen...Man vill inte att 39/42an ska skena eller att patronerna ska sprängas i loppet. Annars är dessa vapen oerhört lika och man kan byta de flesta rörliga delarna med varandra.
KG M37 är spännande... För oss militärfreaks så kan man säga att allas våran älskade KSP 58 är en KG37 med MG42 matning..... Sug på den en stund....

att byta laddning från 39 till 58an kan jag tänka mig kan vara svårt...

Speciellt när man ska göra en blindavfyring efter att matat in bandet i mataren och sen spänna upp igen... Att göra det på en 58 är ju.......inte nödvändigt....

/Styggo