Hotel Charlie One
Nov 6 2003, 09:06
Har fått i uppgift att inhandla en skotsk maltwhisky till en kollega som fyller jämnt. Övre prisgräns är 400 spänn. Själv köper jag bara Lagavulin och den ryms inte inom angivet pris. Jag behöver förslag!!!
Laphroaig 10-års. Väldigt rökig whiskey, mycket god.
398:-
Dalwhinnie, 15-års
399:-
MacLeod's Islay, Väldigt trevlig virre för bra pris
299:-
Jadu.. gillar personen rökig whisky? Isf är bowmore, laphroaig eller ileach fina.
Kolla på www.systembolaget.se eller
http://www.systembolaget.se/pris/owa/sokpi...p_ordinarie%3D1Det finns mycket att välja på men det är ju smaken som avgör.
Inom den prisramen finns inte mycket att välja på om vi talar Systembolagsvaror.
Det finns dock fyra som jag personligen tycker om.
Cragganmore för 399.
Auchentoshan för 365.
Bowmore 395.
Laphroig 398.
Highland Park 12 Years 412:-
Är ett mycket bra köp enligt mig. Lagom rökig och mycket god.
Skulle också rekommendera Highland Park eller Cragganmore. Enjoy, lads !
QUOTE (Hotel Charlie One @ Nov 6 2003, 08:06 )
Har fått i uppgift att inhandla en skotsk maltwhisky till en kollega som fyller jämnt. Övre prisgräns är 400 spänn. Själv köper jag bara Lagavulin och den ryms inte inom angivet pris. Jag behöver förslag!!!
Mitt förslag är att åka besöka våra kära grannar på andra sidan sundet, prisbilden är _något_ bättre där

. Gräset är grönare (rött o vitt) på andra sidan!!!
Hotel Charlie One
Nov 6 2003, 10:08
Tyvärr finns inte tiden att besöka vårt eminenta grannland...
Ragulin
Nov 6 2003, 10:53
När det gäller sprit kan du lita på mig! Highland Park för 412:- är ett klipp. Personligen hade jag gått in för Laphroaigen, men Highland Park är inte lika "torr" och "extrem". Publikvänligheten avgör. Ta Highland Park!
Mattias
Nov 6 2003, 11:01
Håller med många innan, Laphroig är väldans fin men mitt val skulle nog ha blivit en Oban 14 årig. Mumma!
Edit: Såg nu att Oban kostade 469 spänn på systemet men frågar du mig så är den värd 70 kr. extra.
Jag har ett liknande "problem".
Min käre lillebror fyller 25 nästa år och jag tänker inhandla en flaska med samma ålder. Dvs från 1979. Vad rekommenderas i detta fall?
Sir Vival
Nov 6 2003, 11:39
Vill man inte ha något extremt, men ändå välsmakande och drickbart så rekommenderar jag Dalwhinnie.
Egentligen så skulle jag vilja säga Glenkinchie som är fruktigt mjuk lowland, men den har systemet avskaffat...
Är personen som ska få den en kännare? Om inte så finns det trevliga alternativet "The Six Classic Malts", kostar 289kr men är volymen är bara på 300ml.
För er som bor "här nere omkring" så kan jag glatt rekommendera
Juul's Vin og Spirtus i Köpenhamn.
/Ulf
Själv kan jag rekommendera
Black Ribbon 10 yearsDet låga priset (277:-/700 cl) ger kanske intryck av lågbudget men i mina ögon är det en trevlig dryck som inte är extrem i någon smak. Tyvärr har jag märkt att smaken kan variera. Jag har fått detta förklarat för mig av en mer kunnig kompis och tydligen är det så att BR är en blandning av olika maltwhisky´s (ingen single malt alltså) och blandningen varierar lite och därmed smaken. Jag tycker själv det låter lite mysko men men...det är ju inte så att någon tappning smakar illa, bara annorlunda sinsemellan.
Mycket drickvänlig hojtarolja ;)
EDIT: recension av BR från nöje.nu:
Black Ribbon 10 years
KattenJansson
Nov 6 2003, 16:25
QUOTE (Axial @ Nov 6 2003, 14:12 )
Själv kan jag rekommendera Black Ribbon 10 years
Det låga priset (277:-/700 cl) ger kanske intryck av lågbudget
Kanske intryck av lågbudget. Hmm jooo, ja just det. Misstänker att du tryckt dit en nolla för mycket. Annars så ÄR det lågbudget.
Hans Engström
Nov 6 2003, 18:37
Jag skuloe vilja rekommendera Talisker, tydligt sjögräs inslag och rökig, plus, skitsnygg flaska.
Patroels
Nov 6 2003, 19:07
Vet inget om prisläget i Sverige, men Highland Park
är ett bra val!
Någonstans mellan att vara anonym i smak och ändå jätte populär.
Annars har jag en svaghet för Glen Moray, men det har vi ju prattit om förut
Sir Vival
Nov 6 2003, 19:29
QUOTE (Axial @ Nov 6 2003, 15:12 )
... tydligen är det så att BR är en blandning av olika maltwhisky´s (ingen single malt alltså) och blandningen varierar lite och därmed smaken.
Då borde den per definition vara en blended... Det är nog bara en kass slutkontroll eller ojämn tillverkning.
(Men mig kvittar det, då jag inte dricker eländet... :P )
Jag tycker Isle of Jura Superstition (nr 70396) är väldigt trevlig.. Ganska söt och inte alls så rökig som dess släktingar från Islay. Angående Black Ribbon så kan det vara en vatted malt också, kommer inte ihåg.
/sesub
QUOTE (KattenJansson @ Nov 6 2003, 16:25 )
QUOTE (Axial @ Nov 6 2003, 14:12 )
Själv kan jag rekommendera Black Ribbon 10 years
Det låga priset (277:-/700 cl) ger kanske intryck av lågbudget
Kanske intryck av lågbudget. Hmm jooo, ja just det. Misstänker att du tryckt dit en nolla för mycket. Annars så ÄR det lågbudget.
Vaddå en nolla för mycket ? Blandar själv ju.
Black Finkel 10 days.Nej naturligtvis skrev jag fel.
@Sesub: Enligt recensionen jag länkade till är det en vatted malt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.