bushman
Nov 6 2003, 01:04
efter att ha läst operation garbo och hört rykten av äldre k3 jägare, från skövde tiden, så kall det ha utbildas på armborst på K3 under 80-talet.
armborstarna skall dessutom finns kvar i mobförråd.
finns det någon som helst sanning?
är de tex tillåtna enl genevekonventionerna osv.
stilla min undran tack
Fu Dahlberg
Nov 6 2003, 01:23
Var i boken/böckerna nämner dom detta??
Kanske borde läsa böckerna igen....
bushman
Nov 6 2003, 01:27
i första delen där kärleksparet möter kj.
de förklarar att de har tatt livet av ryssar med armbort, pianotråd och bajonetter.
Fraggel
Nov 6 2003, 07:33
QUOTE (bushman @ Nov 6 2003, 01:04 )
efter att ha läst operation garbo och hört rykten av äldre k3 jägare, från skövde tiden, så kall det ha utbildas på armborst på K3 under 80-talet.
armborstarna skall dessutom finns kvar i mobförråd.
finns det någon som helst sanning?
är de tex tillåtna enl genevekonventionerna osv.
stilla min undran tack
Låter högst osannolikt, onekligen så låter det coolt.

Som värsta ninjorna
Min bror sköt med armborst när han låg på K3 (skövde tiden), som jägarplutonchef, men det rörde sig om ett befäls privata armborst...
- HvPrsk
Läser man i boken "Spetznas" av Viktor Suvorov (även om fler än jag misstänker att den är spökskriven och en sammanställning av uppgifter från flera källor (sorry 69:an!)) så påstås det att vissa ur Spetznas (idrottsgrupperna) har tränats på armborst tillverkade på olika high-tech sätt.
Annars så är armborst mest bara en cool grej.
QUOTE (Tollen @ Nov 6 2003, 09:46 )
Skulle våga påstå att det är mer än en cool grej. Armborsten idag är mycket elaka (och har alltid varit).
Vi hade en variant på en vapenaffär där jag jobbade som tappade 80 cm på 300 meter, den slog på 200 meter igenom ett 200 liters oljefat och spräkte en lastpall bakom det. Givetvis med "rätt" sorts skäkta...
Jag ser klart användbara området inom militär verksamhet, och det finns många beskrivningar på specialförband som har dom tillgängliga för olika syften.
- HvPrsk
Sir Vival
Nov 6 2003, 11:19
QUOTE (HvPrsk @ Nov 6 2003, 10:56 )
QUOTE (Tollen @ Nov 6 2003, 09:46 )
Skulle våga påstå att det är mer än en cool grej. Armborsten idag är mycket elaka (och har alltid varit).
Vi hade en variant på en vapenaffär där jag jobbade som tappade 80 cm på 300 meter, den slog på 200 meter igenom ett 200 liters oljefat och spräkte en lastpall bakom det. Givetvis med "rätt" sorts skäkta...
Jag ser klart användbara området inom militär verksamhet, och det finns många beskrivningar på specialförband som har dom tillgängliga för olika syften.
- HvPrsk
Instämmer till fullo!
- HvPrsk
Ge gärna exempel! =)
panzerkampfwagen
Nov 6 2003, 12:52
Läste någonstans att SAS har tillgång till dem. Huruvida de används som mordvapen eller för glada "wilhelm tell"lekar på fyllan vet jag ej. Och ja, jag vet, jag är en dålig människa som inte bifogar källhänvisning men det var ett tag sen jag läste det.
80 cm på 300 meter? Ok... om vi räknar på fritt fall och noll luftmotstånd så innebär det en utgångshastighet på 750 m/s.
En snabb sökning på google säger att topphastigheter för jakt-arborst ligger en faktor 10 under... det vill säga 75 m/s... vilket betyder att det tar ca 4 sekunder för pilen att ta sig 300 meter.
Så... vad menar du
egentligen med den siffran?
/J
QUOTE (J-Star @ Nov 6 2003, 14:58 )
80 cm på 300 meter? Ok... om vi räknar på fritt fall och noll luftmotstånd så innebär det en utgångshastighet på 750 m/s.
En snabb sökning på google säger att topphastigheter för jakt-arborst ligger en faktor 10 under... det vill säga 75 m/s... vilket betyder att det tar ca 4 sekunder för pilen att ta sig 300 meter.
Så... vad menar du
egentligen med den siffran?
/J
Men var inte det där en lite för enkel fälla J-star?
En skäkta lever inte i fritt fall eller 0 luftmåtstånd, en pil genererar en förvånansvärd grad av egen lyftkraft. Visst håller jag med om att 80 cm på 300m låter lite väl bra men inte är det så illa som du vill ge sken av.
Larsson
Nov 6 2003, 20:23
Borde inte ljuddämpade vapen rimligtvis vara bättre?
Jag menar jämför ett armborst modell "herrejösseskraftigt"
med ett repetergevär med integrerad ljuddämpare i kaliber .338 Whisper.
Precision, eldhastighet, användarvänlighet, kompakthet och
ljudnivå borde alla vara bättre för .338:an.
fast med armborst kan man ju skjuta änterhakar och klättra upp för slottsmurar
Man bör tänka på att när Armbosten köptes in så hade inte "ljuddämparna" kommit så långt i utvecklingen utan var stora klumpiga saker. Jag har aldrig sett några armborst i FM men enligt äldre YO så köptes det in några av amerikansk tillverkning. Anledningen var att man ville testa om ett förbands ordonnanser skulle beväpnas med dem.
QUOTE (GA KA @ Nov 6 2003, 19:42 )
Man bör tänka på att när Armbosten köptes in så hade inte "ljuddämparna" kommit så långt i utvecklingen utan var stora klumpiga saker. Jag har aldrig sett några armborst i FM men enligt äldre YO så köptes det in några av amerikansk tillverkning. Anledningen var att man ville testa om ett förbands ordonnanser skulle beväpnas med dem.
Varför beväpna ordonanserna med armborst för?
Och fungerande ljuddämpare fanns ju t.o.m. redan under WK2...
Du får gärna förklara lite närmare.
Jag såg på discovery för nåt år sen om att SWAT

i Miami använder sig av armborst för att tysta gängmedlemmars/knarkhandlares kamphundar och dylikt. Detta gjordes för att kunna ta sig in oupptäckta.
//toMPa
Raffsec
Nov 6 2003, 22:53
Såg för ca 10 år sen en dokumentär om diverse specialförband och då visade dom Taiwanesiska marinsoldater och dom använde sig av armborst men dom använde dom på ca 60m max
QUOTE (imint @ Nov 6 2003, 19:17 )
En skäkta lever inte i fritt fall eller 0 luftmåtstånd, en pil genererar en förvånansvärd grad av egen lyftkraft. Visst håller jag med om att 80 cm på 300m låter lite väl bra men inte är det så illa som du vill ge sken av.
Det var ju därför jag frågade vad det var du menade med den siffran.

/J
QUOTE (J-Star @ Nov 7 2003, 09:52 )
QUOTE (imint @ Nov 6 2003, 19:17 )
Det var ju därför jag frågade vad det var du menade med den siffran.

/J
Nu var det ju jag som "menade" något och inte imint. Det jag syftade på var att de glasfiberskäktor vi sköt med sjönk 80 cm från riktpunkten (ej samma skäkta eller spets som sköt igenom oljefatet).
Har för mig att det var med 3:ans hjul på bågen, vilken då låg på en utväxling (säger man så) 240 pound +. Man spännde inte detta manuelt, inte ens med draghanske, utan den vevades upp.
- HvPrsk
Glöm att det stämmer med 300 m och 80 cm. Inte en möjlighet.
QUOTE (Coma @ Nov 8 2003, 21:56 )
Skönt att expertisen uttalar sig
Sir Vival
Nov 9 2003, 09:49
Vet inte om detta kan vara till hjälp för någon att räkna lite... (Jag bryr mig inte så mycket, nämligen.)
In order to win a major NFAS competition, you would need to estimate the range to targets out to 60 yards to an average error of under 2 yards. This is because at 60 yards, the bolt will strike 3.6" low for every yard you have underestimated the range. This figure is calculated for an 80 Lb draw weight crossbow achieving 220 ft/sec.
Edit: har ingen viktuppgift för skäktan.
Jasså? Så jag ljuger alltså?
Har du någon aning om hur du beräknar en armborstskäktas/pils sträcka?
[HvPrsk enters ironi mode]
Men okej, visst jag ljuger särskilt på detta forum där det inte finns några som är kunniga i allt och inget. Ljuga kan man ju alltid göra på ett forum som detta då det inte finns någon som har för vana att läsa på, eller kontrollera fakta när något intressant dyker upp...[/ironi mode slut]
Motbevisa mig då min "vän", utveckla ditt påstående...Eller knip igen...
- HvPrsk
Det blir bara värre och värre på detta forumet.
För ni skämtar väl inte?
QUOTE (Coma @ Nov 9 2003, 14:06 )
Det blir bara värre och värre på detta forumet.
För ni skämtar väl inte?
Vad menar du nu? Det står dig fritt att låta bli att besöka forumet om du inte får ut något vettigt av det...
Skuggan
Nov 9 2003, 14:36
en pil har en helt annan ballistik än en kula...
en pil får tack vara vingarna en rakare bana då den alstrar sin egen lyftkraft.. det gör inte en kula...
och om du ger den tillräckligt hög utgångshastighet.. så kommer den gå rakt.. PUNKT!
hade bågen över 240 pound i dragkraft så kan den mycket väl sparka upp en pil i HÖG hastighet..
så för min del låter det inte orimligt att den bara faller 80cm på 300m
Vakten_F4
Nov 9 2003, 17:03
Klargörande: kan just inget om armborst, men jag tycker det är

som fan!
Iakttagelse:
Efter en snabb titt i Comas
(Övrig militär verksamhet: Så lite som möjligt) repektive HvPrsks presentationer och efter att ha läst deras inlägg så får man en
liiiiten känsla av att HvPrsk, till skillnad från Coma
vet vad han pratar omNo offense Coma, men sluta bajsposta
Vilken kille. Vilka slutsatser.
Man blir ju mörkrädd.
Får man lära sig mycket om armborst och dess ballistik på någon hemvärnskurs eller vad menar du?
Eller om man sysslar mycket med "övrig militär verksamhet" så kan man automatiskt mycket om armborst och dess ballistik?
Ja du Vakten_F4, är det du eller jag som bajspostar?
QUOTE (Coma @ Nov 9 2003, 19:22 )
Vilken kille. Vilka slutsatser.
Man blir ju mörkrädd.
Får man lära sig mycket om armborst och dess ballistik på någon hemvärnskurs eller vad menar du?
Eller om man sysslar mycket med "övrig militär verksamhet" så kan man automatiskt mycket om armborst och dess ballistik?
Ja du Vakten_F4, är det du eller jag som bajspostar?
Lägg av nu Coma, vart vill du komma med detta? Jag har fortfarande inte fått klart för mig vad det är du hänger upp dig på?
Coma, hur mycket menar du att skäktan borde dala då? Mer eller mindre än 80cm? Och vad baserar du ditt uttalande på, har du armborsterfarenhet, eller har du hittat tabeller om detta, eller vad? Nu vill jag veta, hurdana prestanda har ett modernt armborst med moderna skäktor etc?
Gustav-TS
Nov 9 2003, 22:33
Jag är också tveksam till om de små fjädrarna längst bak på en pil kan ge så mycket lyftkraft... Vart blidas tryckskillnaderna, och därmed lyftkraften?
Jag vill se en vettig förklaring innan jag tror på det. Inte bara ngt i stil med att "jag låg i flotta, så jag vet. En torped zooo bara; det skulle sätta stopp på'at".
Vad jag dock vet är hur gravitationen fungerar och hur den påverkar föremål som färdas genom luften.
Isgubbe
Nov 9 2003, 23:42
ehm man kanske inte ska förutsätta en flack bana för pilen?
Jag har svårt att visualisera framför mig en pil som går flackt i 300 m men jag kan ju ha fel. Jag har ju inte så stor erfarenhet av armborst.
Fjädrarna som jag förstår att de funkar ska väll stabilisera pilen genom att förflytta tyngdpunkten på pilen då denna fördas framåt om jag inte förstår saken helt fel?
ehm

blev ett konstigt inlägg det här
@Coma:
Du startade detta lilla bråk genom att posta ett inlägg där du, helt utan täckning, påstår att någon far med osanning. Du behöver inte tro på varken armborstets ballistik eller HvPrsk, men har du inte någon form att fakta att backa upp med så ger du fan i att posta svar.
Är det så att du tycker forumet blir "värre och värre", så står det dig fritt att sluta besöka det.
-Archon-
Nov 10 2003, 01:06
Armborstar presterade förr i världen sämre än långbågarna, i alla fall på slagfälten. De hade ungefär samma effektiva räckvidd som Långbågarna och var mycket långsammare och bökiga att använda.
Är du verkligen säker på 80cm drop på 300meter?
"As illustrated in the trajectory chart, a modern hunting crossbow sighted in at 20 yards, will impact the arrows 21 inches low at 40 yards."
(källa:
Horton Manufacturing )
Ungefär dessa siffror har jag sett på flera andra tillverkares bågar också.
HvPrsk
Nov 10 2003, 08:42
Jag förutsatte att samtliga här insåg att allt som är kasstat eller skjutet från en punkt inte har en flack bana mot sitt mål (från start till nedslag).
För en projektilbana gäller alltid följande:
- Nedslagsvinkel är alltid lika stor som utgångsvinkeln.
- Bantoppen ligger mitt emellan mynningen och nedslagspunkten.
- Bantiden till bantoppen motsvarar halva tiden av bantiden till nedslagspunkten.
- Maximiskottvid nås vid en utgångsvinkel på 45 grader.
Det jag avsåg var kanske dåligt förklarat, vi sköt på 300 meter, skäktan slog 80 cm lågt från riktpunkten. Med detta är inte sagt hur riktmedlet var ställt…
Ni som vill läsa mer ”googla”, det finns massor av information att hämta på amerikanska sidor med jaktarmborst. Glöm bara inte att dessa inte är ”maxade” det vill säga det värsta dom finns att uppbringa. Detta på grund av att man ska kunna hantera dom i skogen och snabbt ladda om. Det vill säga inte veva eller spänna det med verktyg.
Ni som kommer ihåg den gamla goda tiden när man som 15 åring kunde beställa armborst från Frankonia och Edward Kettner i tyskland utan licens kommer säkert ihåg vilka monster som man kund köpa. Sen kom lagen som sa att detta klassades som vapen och efter ytterligare ett eller två år var det stop på att plocka hem dom i delar som ”reservdelar”.
En pils/skäktas anslagsenergi och hastighet är beroende av längd, vikt, tyngdpunkt, fjädrar, storlek på fjädrarna mm.
När det gäller medeltida armborsten så finns många beskrivningar om hur dom användes, vilken maxskottvidd dom hade och hur dom fruktades av samtliga arméer. Dom var till och med så fruktade att man via påven stiftade ett förbud på att använda dom mot kristen trupp. Sök på nätet…Eller läs i ”Vapen genom tiderna”
Erik_G
Nov 10 2003, 08:47
Vad jag förstått hade armborsten (eller dess pilar) bättre genomslagskraft på nära håll än vad långbågarnas pilar hade. Ett slags pv-vapen med andra ord.
Men som sagt, de var otympligare och hade lägre eldhastighet än pilbågarna, så pilbågen var väl bättre som personligt phv (pilhandvapen

)
/E
kronvrak
Nov 10 2003, 11:05
QUOTE (Archon- @ Nov 10 2003, 01:06 )
Armborstar presterade förr i världen sämre än långbågarna, i alla fall på slagfälten. De hade ungefär samma effektiva räckvidd som Långbågarna och var mycket långsammare och bökiga att använda.
Det är nog mycket svårare att skjuta en tyngre armborstpil för att få den att gå så långt som möjligt då den ju är just tyngre men även kortare och får mindre bäryta, på kortare avstånd kan man dock dra fördel av den flackare banan för att lättare få en träff.
En bågskytt kunde enligt en dokumenterär på discoverymix skjuta 10-12 pilar per minut men med ett armborst kunde man skjuta två pilar i minuten, så på den punkten vann ju bågen men utbildningstid och uthållighet samt motståndskraften mot mindre skador på skytten gjorde att armborstet vann i längden. Rent fysikst kan man ju även lättare vänta på att få in målet i siktet då man inte måste hålla en båge spänd samtidigt.
Jag gissar även att ett armborst även har bättre förmåga att, som någon skrev, tränga igenom pansar då det är en tyngre pil med hög hastighet. När rustningarna inte gick att få hål på med en vanlig båge så krävdes det ju bättre vapen.
bushman
Nov 10 2003, 12:03
armborstet var överlägset de första musköterna i både eldhastighet, träffsäkerhet och kraft.
men musköten vann slaget pga audiovisuella effekter som en jävla smäll och rök.
Först lät det så här:
"Vi hade en variant på en vapenaffär där jag jobbade som tappade 80 cm på 300 meter..."
Sen lät det såhär:
"Det jag avsåg var kanske dåligt förklarat, vi sköt på 300 meter, skäktan slog 80 cm lågt från riktpunkten. Med detta är inte sagt hur riktmedlet var ställt…"
Det sista är ju inte konstigt alls. Riktmedlet kan du ju ha ställt in vart du vill. Nu kanske du förstår varför jag (bland få...) tyckte det första lät märkligt?
HvPrsk
Nov 11 2003, 08:18
QUOTE (Coma @ Nov 10 2003, 18:46 )
Först lät det så här:
"Vi hade en variant på en vapenaffär där jag jobbade som tappade 80 cm på 300 meter..."
Sen lät det såhär:
"Det jag avsåg var kanske dåligt förklarat, vi sköt på 300 meter, skäktan slog 80 cm lågt från riktpunkten. Med detta är inte sagt hur riktmedlet var ställt…"
Det sista är ju inte konstigt alls. Riktmedlet kan du ju ha ställt in vart du vill. Nu kanske du förstår varför jag (bland få...) tyckte det första lät märkligt?
[ot]
Det må vara hänt, det var kanske inte så lämpligt formulerat av mig. Anser dock att du bör fundera över ditt sätt att utrycka dina synpunkter på.
[/ot]
Dreaden
Nov 12 2003, 19:31
Men om den nu har funtits armborstar nyligen relativt i alla fal så borde det finnas lite foton. Finns det non sida där man kan köpa beställa riktiga nya armborstar?
Sir Vival
Nov 12 2003, 19:44
1) Armborst heter även i pluralis armborst
2) Armborstinnehav är licenspliktigt i Sverige
Dreaden
Nov 12 2003, 20:06
det kunde jag inte ha den vildaste aning om. Efter som man kan köpa blåsrör och pilbågar dom kan väl göra ganska stor skada dom med fast det är ingen licens på dom fast är en armborst 100gr farligare eller?
Mattsson
Nov 12 2003, 20:27
Ett armborst är inte något man vill ge bort till ungarna som en kul grej?, Eller man vill väl inte ge bort en älgstudsare till en 10-åring?
Ett blåsrör kan i värsta fall petat ut någons men det kan inte döda en (om nu inte spetsen är inbaddad i gift)
Och en pilbåge är svårt att skjuta med.
Men ett armborst är ungefär som att skjuta med ett luftgevär, liten/ingen rekyl, tyst och väldig dödlig.
Slut. Frågor?
"Anser dock att du bör fundera över ditt sätt att utrycka dina synpunkter på."
Det kom ju från rätt person...
Knighthawk
Nov 13 2003, 06:09
Kan man inte göra en realistiskt o vetenskapligt test:
Ställ upp herr Coma 300 m framför Hvprsk, så får Hvprsk sikta vart han vill, han berättar dock innan avfyrning vart han siktar. Sedan kan vi kolla vart skäktan träffar!!!
Låter det OK?????
Jag kan ställa upp som akademiskt vetenskapligt vittne!!!
målobs
Nov 13 2003, 12:08
QUOTE (Coma @ Nov 13 2003, 01:41 )
"Anser dock att du bör fundera över ditt sätt att utrycka dina synpunkter på."
Det kom ju från rätt person...
Tycker väl att efter 1500+ inlägg varav den större delen mycket vettiga och informativa har man rätt att bli lite stött om man anklagas för lögn.
Koskela
Nov 13 2003, 12:52
Hej
Med risk att få smäll på fingrarna vill ja kommentera Hvprsk:s påstående
"För en projektilbana gäller alltid följande:
- Nedslagsvinkel är alltid lika stor som utgångsvinkeln.
- Bantoppen ligger mitt emellan mynningen och nedslagspunkten.
- Bantiden till bantoppen motsvarar halva tiden av bantiden till nedslagspunkten."
Nedslagsvinkeln är inte lika stor som utgångsvinkeln. Detta förhållande beror på det lika felaktiga antagandet nr 2, att bantoppen ligger i mitten. Bantoppen ligger i den senare delen av projektilbanan. Orsaken till detta är att projektilen förlorar hastighet under hela sin flykt på grund av förlorad energi och luftmotstånd(om det nu inte är en raket i rymden man skjuter iväg) och faller mot jordytan i en vinkel som är brantare än utskjutningsvinkeln. Projektilbanan kan liknas vid en ellips. Om man nu skjuter på korta avstånd är skillnaden inte märkbar men om man skjuter med indirekt eld märks detta bättre.
/Koskela
HvPrsk
Nov 13 2003, 14:31
Min källa: "Skjutlära för armén, 1986 års utgåva, M 7742-186012"
Men jag kan hålla med dig om bantoppen, själv räknar jag med att bantoppen (y-topp) befinner sig på ca: 55% av avståndet till målet...
- HvPrsk
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.