SERG. B
Nov 5 2003, 23:03
AJA BAJA
AftonblaskanÄr det någon som skjutit vådaskott eller? Hoppas det inte är brorsan.
Lite väl klumpigt, befälen borde ju vara så pass vana och uppstyrda att sånt inte ska hända men det finns väl mer än en version
Förövrigt möte jag upp brorsan inne i Stockholm när han och hans pluton kom paddlandes i patrullbåtar från Karlbergs mot Centralstation.
Kan ju säga att det vara flera som tittade två gånger när en pluton stridsutrustade grönmålade soldater helt plötsligt dyker upp från ingenstanns på en central gata i Stockholm. Det såg riktigt jävla ASBALLT ut. Många trodde väl att nu har det hänt något? Tur att man själv vet bättre.
SERG. B
Nov 5 2003, 23:19
Jo jag vet
Men kanske inte alla andra.
Ni som bor i stan, har ni sett eller hört något?
SERG. B
Nov 5 2003, 23:33
Kanske kan skriva lite mer när jag träffar brorsan i helgen.

ja vad kan man säga? dålig kommunikation eller vad?
Verkar å andra sidan konstigt att det skulle blir strul på det här sättet. LG övar ofta inne i stan och måste ju ha förbannat bra kontakt med citypolisen för att få det att gå ihop.
En kväll när jag och en annan lumpare satt vakt vid ett ammunitionstält nere på plattan på F10 så passerade en patrull från baskompaniet. Inget konstigt i sig. Några minuter senare får dock kompisen syn på något bort på nästa komps uppställningsplats. Vi blir oroliga för det är definitivt inte fråga om patrullen. Efter ett kort tag till hör vi patrullen börja snacka med vakten om att de omhändertar någon... vilket avslutas med att någon löjtnant förklarar att han har agerat markör åt patrullen.
Tack för den(!) tyckte vi. Så medan vi sitter med skarpladdade vapen springer det alltså omkring folk nere på plattan oannonserade och leker inkräktare?! Jo hej du lille löjtisen... var du glad att du inte fick ett hål i magen.
---
Vid ett annat tillfälle är vi ute på grupperingsplats utanför Ljugbyhed. De som känner till område vet att parallellt med F5 ligger en lång smal raksträcka. Vår fordonskollon har varit ute på en klargöring och svänger av från flygrakan in på grupepringsplatsen.
Just då brinner en larmmina av. Alla tvärstannar och hoppar ute ur fordonen för att försvara sig. Det får som resultat att tankbilen står kvar med hela häcken ute i vägen... mitt i den kolmörka natten.
Och vad kommer då om inte någon som tycker det är skitkul att köra fort på flygrakan... den som nu är delvis blockerad av en släckt mörkgrön tankbil. Föraren får syn på bilen och tvärnitar... får stopp på ekipaget (som om jag minns rött innehöll passagerare också) ca 10 meter från tankbilen efter att ha varit uppe i en bra bit över 100 km/h.
Det visade sig att varningsskyltarna som skall upplysa allmänheten om att "MILITÄR ÖVNING PÅGÅR" itne satts upp. Vår löjtnant var inte glad... för att uttrycka det hela milt. KC fick sig en utskällning efter noter för att inte ha sett till detta.
---
Ergo: Militären är inte strul-fri.
/J
Vad det verkligen stadsskytte? Jag visste inte att de använde Fx. Mina tankar gick åt andra håll.
http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=77198Elitsoldater från K3 övar personskydd...
LG och stadsskytte är oskyldiga
Rangerbob
Nov 6 2003, 09:51
Luktar SSG lång väg om ni frågar mig...
Känner inte till något förband i Sverige som använder FX. Inte särskilt många som har 9mm vapen heller. Såg på nyheterna imorse och det var definitivt inga 5,56 eller 7,62 som låg på backen på "brottsplatsen".
Polisen själva använde benämningen "civilklädd" och "elitstyrka".
Dessutom slår de ju på stora trumman och gör en anmälan samt läcker som fan till media (för att retas?).
Allt detta sammantaget talar väl för att det skulle ha varit SSG.
Det var SSG. Har fått det bekräftat från Livgardet idag.
Uttern
Panzerfaust
Nov 6 2003, 13:18
Ha.... ger man fan på att detta är med flit... Allt för att väcka nyfikenhet och säga "vi finns".
Panzerfaust
Nov 6 2003, 13:25
QUOTE (Rangerbob @ Nov 6 2003, 09:51 )
Luktar SSG lång väg om ni frågar mig...
Känner inte till något förband i Sverige som använder FX. Inte särskilt många som har 9mm vapen heller. Såg på nyheterna imorse och det var definitivt inga 5,56 eller 7,62 som låg på backen på "brottsplatsen".
Vilket nyhets program va det?
Här finns filmen:
SVTOch visst är det FX de använt.
Uttern... när få vi öva så?

FX?
/J
QUOTE (J-Star @ Nov 6 2003, 13:48 )

FX?
/J
Färgkulor, enkelt uttryckt
J-star
Paintball de-luxe... typ
GMY
Edit: And the winner is... one, O, six...
QUOTE (Rangerbob @ Nov 6 2003, 08:51 )
Känner inte till något förband i Sverige som använder FX.
Vi kan ju hoppas att det kommer i framtiden. Detta ser ju rätt bra ut:
MSSPatronerna (som ser ut som små läppstift!

) på bilden är av samma typ som SSG nyss använt.
Rangerbob
Nov 6 2003, 21:09
QUOTE (Wittman @ Nov 6 2003, 13:25 )
Vilket nyhets program va det?
Ledsen... Satt och matade lillkillen med frukostvälling strax efter 06:00 så jag minns inte vilken kanal det var...
SERG. B
Nov 6 2003, 21:30
SVT - ABCJäkligt märkligt det där. Konstigt att "DE" genomför en övning samtidtigt som LG och stadsskytte genomför övningen operation stockholm.
Man kan förstå att folk blir skrajja när civilklädda militärer skjuter löst mitt inne i stockholm, jag menar det skulle lika gärna kunna varit gängbråk.
Sen när började förband ej tillhörande LG öva i stockholm och hur går det egentligrn till. En sak att Polisen vet vad som försigår men allmänheten har ju inte en anning.
Godafton
Sen när började förband ej tillhörande LG öva i stockholm
Att förband som inte tillhör LG övar i sthlm är väl rätt naturligt. LG har ju inte direkt monopol på Sthlm, samt att de inte direkt kan lösa samtliga uppgifter som behöver lösas i storstaden. Ex. Har LG dyk-kompetens? Behövs militära dykare vid strid i Sthlm...
GMY
Vari ligger det konstiga? Det är väl sabla smidigt att passa på att öva ute bland folk när det ändå är en större övning på gång.
Livgardet har inte ensamrätt på att öva på Stockholms gator, eller ens sina egna övningsfält. Hv i Stockholm är ju ute i landet och övar ibland, så vaddå?
Polisen har nog inte fått mer info än att "det kommer hållas övning med eventuell löskjutning i område X" samt dag och tid.
Visst är det tråkigt att folk blir rädda, men man dör faktiskt inte av att "tro att något är ett gängbråk". Övar SSG personskydd så är det självklart att det någon gång måste ske "ute i verkligheten".
Jag är mest avis!

Edit: Lade till lite
SERG. B
Nov 6 2003, 22:32
För att förtydliga mig.
Klart de förband som behöver öva i en miljö som stockholm självfallet ska få göra det men eftersom jag aldrig hört talas om det tidigare så tykte jag det lät konstigt sen tycker jag det borde finnas andra mer avskilda städer som man kan öva i.
I en mindre stad kan man lätt informera allmänheten om att en militärövning kommer att grnomföras, detta är svårare i stockholm om man inte går ut via radio.
Jag såg nu på TV att FM tydligen visst hade informerat att de skulle öva och mer ingående bar och hur, tydligen har det varit brist i kommunikation.
NEJ det är väl inte så farligt att tro att det är ett gängbråk så länge man inte själv hamnar MITT I övningen. Alla har inte gjort lumpen och vant sig vid vapen och skottlossningar. Jag är övertygad om att det finns människor som skulle bli skräckslagna.

:(
Lite OT men jag tycker det är bra att militären övar så att folk kan se dom. Då får folk i alla fall någon gång i sitt liv se en del av det svenska försvaret. "Avståndet" mellan civila och militära blir då lite mindre liksom.
Vad det gäller civilklädda militärer som skjuter på gator och torg så är väl inte alltid det världens bästa. MEN de hade informerad polisen om detta, sen om det var "rätt" poliser som blev informerade är en annan sak. Så illa som polisens informationskanaler fungerar ( ofta ) så tror jag faktiskt betydligt mer på militärens förklaring än på polisens. Sen blev det ju faktiskt en bra övning för Citypolisen också med spärrar, egen kanal med mera...
Att militären blev anmäld är ju rena skitsaken, dessutom om jag förstått rätt enligt tidningarna har "vi" dessutom anmält dom för ett brott de inte ens begått...
om det inte ens var lösskjutning så vad gnäller dom om? "paintball de luxe" är väl ändå inte nått som smäller lika mycket som lösskjutning?
rätta mig gärna om jag har fel.
Kimster
Nov 7 2003, 11:31
Det var INTE "paintball" nu.. FX ammo smäller ungefär som vanlig ammo. Tråd om FX finns i Kasunen för den som vill veta mer.
QUOTE (SERG. B @ Nov 6 2003, 21:32 )
För att förtydliga mig.
Klart de förband som behöver öva i en miljö som stockholm självfallet ska få göra det men eftersom jag aldrig hört talas om det tidigare så tykte jag det lät konstigt sen tycker jag det borde finnas andra mer avskilda städer som man kan öva i.
I en mindre stad kan man lätt informera allmänheten om att en militärövning kommer att grnomföras, detta är svårare i stockholm om man inte går ut via radio.
Jag såg nu på TV att FM tydligen visst hade informerat att de skulle öva och mer ingående bar och hur, tydligen har det varit brist i kommunikation.
NEJ det är väl inte så farligt att tro att det är ett gängbråk så länge man inte själv hamnar MITT I övningen. Alla har inte gjort lumpen och vant sig vid vapen och skottlossningar. Jag är övertygad om att det finns människor som skulle bli skräckslagna.

:(
Det är varken någon konstigt eller något nytt. Förbanden i Stockholm har rätt många gånger övat ute på stan.
Vi det här tillfället var alla "på marken" informerade. Det var en person på en balkong som inte uppfattade att det var övning (enligt DN) och larmade Polisen. Samma sak har kunnat hända i vilken stad som helst. Även om Stockholm totalt sett är större än Varberg så är det inte mer folk som bor i ett liknande kvarter i någon stad i det här landet.
Det finns alltid en risk att någon inte uppfattar informationen, oavsett hur tydlig man är eller i vilken stad man genomför övningen. Men det får inte hindra FM att anordna realistiska övningar ute i verkligheten.
Vad som i sa fall skulle oroa mig mest ar om nagon uppe pa sin balkong inte uppfattar att det ar en ovning, har vapen hemma, och vill "hjalpa polisen".
QUOTE (SERG. B @ Nov 6 2003, 22:32 )
Du är stockholmare va?
Mer avsides stad: hur då?, avsides från vad?
QUOTE (Kimster @ Nov 7 2003, 11:31 )
Det var INTE "paintball" nu.. FX ammo smäller ungefär som vanlig ammo. Tråd om FX finns i Kasunen för den som vill veta mer.
Enligt länken ovan (http://www.mss.mil.se/utbildning/photo.php?id=52761&aid=9522) så står det:
praktiskt räckvidd 20-25 m
inget buller
och enligt någon annan så använde dom FX..
*förvirrad*
kan bara säga en sak - vi ägde stan.... =P fan klart det roligaste jag gjort!
här följer en kort redovisning om vad som skedde: 1330 måndag, sthlm blir attackerat av terrorister som har språngt vitala delar t.ex. kaknästornet och rosenbad, vi åker ut till bromma flygplats för att säkra utflykt av regering m.m. därefter marsch genom underjordiska tunnlar till centralen, kort upp och kolla runt i staden, ner igen, upp på södermalm, rapport om fi i nacka så vi marscherade dit och tog en byggnad på kvarnholmen. dag2. rappelering.. tyvärr kom vi inte in i de silosar som vi skulle så höjden blev inte riktigt de 68m som utlovats.. =( förflyttning till beckomberga mentalsjukhus för övernattning och vidare övning på plutons anfall. dag3. march till stadshuset, därefter var det underbart att få paddla gummibåt till karlberg för vidare marsch till skogaholmsfabriken där vi fortsatte öva strid i fabrikslokaler. dag4. kompanianfall mot en fientlig spaningspluton i skogaholm, finns inget bättre att göra med byxorna uppe... GRYMT!!! därefter march till slottet för utdelning av stadsskyttebågen. 1130 torsdag hemma på gardet tillsammans med 139 andra stadsskyttar!
kan meddela att civila höll på att ramla baklänges så fort vi visade oss..
och ja det var ssg som "klantade sig"...
@johanp (eller nån): Läser "strf" i din profil.
Har ni 90:or på Livgardet? Har inte riktigt förstått hur det funkar där. Har det varit 203/302/90 omväxlande eller? Fått en massa olika bud.
Förstår att ni inte hade fordon nu i veckan?
SERG. B
Nov 7 2003, 23:39
QUOTE (GeB @ Nov 7 2003, 11:51 )
QUOTE (SERG. B @ Nov 6 2003, 22:32 )
Du är stockholmare va?
Mer avsides stad: hur då?, avsides från vad?
Ja jag är stockholmare.
Det jag menar var att man inte behöver förlägga en sådan övning mitt i stockholm.
Man skulle också kunna förlägga övningen i en förort till sthlm där samma typ av miljö finns, medela hela området via radio mm och jag tror att det skulle gå att genomföra utan att man skrämmer slag på folk, men som det sades tidigare bra övning även för polisen.
Sen att förband som stadskytte övar i Stockholm är ju rätt så självklart, de måste ju lära känna den terräng de en dag kanske måste strida i.
OT kanske.
Men för några år sedan när det var övning i Göteborg så hade man ju glömt helt att informera både polis och allmänhet.
Gissa om man skrämde tant Agda när man kom upp ur kloakerna och biffiga amfibie nissar kämpade sig upp ur kanalen
QUOTE (dxl @ Nov 8 2003, 01:13 )
OT kanske.
Men för några år sedan när det var övning i Göteborg så hade man ju glömt helt att informera både polis och allmänhet.
Gissa om man skrämde tant Agda när man kom upp ur kloakerna och biffiga amfibie nissar kämpade sig upp ur kanalen

fett me combat!
SERG. B
Nov 15 2003, 23:17
QUOTE (Casper @ Nov 8 2003, 17:47 )
OT kanske.

fett me combat!
Berätta MER!!!
johanp
Nov 29 2003, 19:36
QUOTE (Mats @ Nov 7 2003, 19:52 )
@johanp (eller nån): Läser "strf" i din profil.
Har ni 90:or på Livgardet? Har inte riktigt förstått hur det funkar där. Har det varit 203/302/90 omväxlande eller? Fått en massa olika bud.
Förstår att ni inte hade fordon nu i veckan?
vi har en ynka 90a kvar på gardet tyvärr.. dock så är det gammal info i mina uppgifter - det var tjänsten jag var uttagen till, därefter bytte man fordon tills min inryckning.. ja man har pendlat ganska mycket fram och tillbaka med olika bepansrade fordon inom stadsskytte. vi var alla fotsoldater under op sthlm, beroende på att om vagnarna går sönder eller fotfolket behöver hjälp i krig så går även vi in och hjälper till i husen.
bushman
Nov 30 2003, 12:53
OT kanske.

den kommer jag ihåg
gick omkring på avenyn och var på väg att ta en öl efter jobbet ,då det plödsligt lyfts på ett brunnslock och upp stusar två lagom avloppsunkiga herrar i m90 som tittar sig omkring, får syn på burger king och ler mot varandra.
locket på igen och 5 min senare kommer samma två upp igen, rusar mot BK och kommer ut lite senare med händerna fulla av påsar.
slinker ner i underjorden igen och försvinner.
kvar står några förundrade vittnen och bara gapar

vad gäller sthlms övn så har "vägranytt" en notis om att det de Stora Stygga Gossarna som orsakade polisingripandet.
hade inte informerat att de också hade eskortövn samma kväll.
sköt med lös ammo och blev polisanmälda.
SSG Hade!! Anmält att dom skulle öva den dagen...Dock 2 veckior i förväg och just den dagen inte almänt så jag skulle vilja säga att det delvis är dåligt av polisen att inte "komma ihåg" en sån sak....
johanp
Nov 30 2003, 17:47
sen var det färgmarkeringskulor och inte lösplugg de använde...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.