Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Äta bör man...
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Knekt
Fältransoner har vi vridit och vänt på i evigheter. Men när det lagas mat hemma, vad rör ni helst ihop?

Är det wok med skaldjur och nudlar? Är det linssoppa och riskakor? Är det stekt falukorv och pulvermos? Rårakor med lingon?

Hur ser favoritmenyn ut när ni själva är Ckök?

Jag är barnligt förtjust i att marinera (vitlök och whisky som bas är ljuvligt) lammkotletter och grilla dem snabbt på hög värme. Till lammen blir det gärna gnocci (gorgonzola-fyllda) och grillad sparris, paprika eller dyl. Mmmm! fun_icon_nana.gif

Ett bra lite kraftigt rödtjut eller en len pilsner måste man ju också ha till... för matsmältningen! biggrin.gif
Doggydriver
Litegrann av allt det ovannämnda smile.gif

Är lite amatörkock och tycker det mesta är ganska skojjigt. Har man bråttom är det falukorv i ugn och grejjer, har man lagom med tid sitter ju aldrig crèpes med någon exotisk fyllning fel. Har man mycket tid eller lagar med vänner brukar det bli det mesta. Några är vegeterianer, någon är laktosintolerant, fullt ös med mycket ingredienser och olika improviserade påhitt. Skitkul biggrin.gif
HVU Forces
Brukar bara slänga ner lite nudlar i en kastrull och koka dom och käka det

Skit fint salute.gif
Amfibieslusken
För min del blir det kött ( har jag råd blir det oxfilé ) och potatissallad. Snabbt, enkelt och skitgott med nåt grönt till. Äter även gärna pasta om jag kan hitta på något annat än köttfärssås till.

Rangern.gif
Knekt
QUOTE (Amfibieslusken @ Nov 2 2003, 16:36 )
För min del blir det kött ( har jag råd blir det oxfilé )

Inte helt fel.

Annars kan jag rekomendera struts. Mörkt som tusan, magert uta att bli torrt, sså det behåller verkligen vikten. Mättande som tusan.

Marinerar man det ett dygn blir det helt oslagbart på grillen!
Fbj972
Jag är usel på käk... Vanligtvis serveras det stekt kycklingfilé alt. nötkött med ris och grönsaker hemma hos mig...
Raffsec
Jobbar man sent som jag gör och bor ensam så blir det väldigt ofta BK eller pizza eller liknande i en sån pass stor grad att man nästan längtar efter koldolmar eller levergryta.

HV.gif
xteam
Fredagskäk @ xteam =

Marinera en Fläskfilé, elda på grillen och slänga på den en stund. Avnjutes med stekta potatiskroketter, nybakade minibaugetter samt en lite schysst sallad med fetaost-tärningar. Funkar prima.

pansar2.png xteam (som blev hungrig nu)
Alexandersson
Ja brukar laga fläskfilé med annanass.. Det är en riktig höjdare faktiskt biggrin.gif
Kockis
Vad ska man dra till med??? 7.gif

Förätt:
Hummersoppa

Varmrätt:
Klyftpotatis som steks i ungn med timjan, paprikapulver, salt och peppar. En blodigt grillad oxfile och Vildsvampssås. Serveras med ett kraftigt franskt rödvin, grönsaker och nybakad vitlöksbaguette.

Decert:
marängsviss

Det får la duga!!! =)
Raptor
Standardmaträtt:
Korv med mackaroner och ketchup.

Backup:
Köttfärsssås och pasta.

Backup2:
Fiskbullar, Mackaroner och remuladssås.
KattenJansson
Tagliata är en hit, lättlagat å bra. Inkoktlax är också enkelt å bra och har hyffsad imponans faktor.

Tagliata. tunt skuren ryggbiff eller en rejäl bit med rostbiff (jag får bäst resultat med rostbiff) som man putsar upp.
köttet skall när det steks (går naturligtvis att grilla också) vara ca 2-3cm tjockt.
och se ut lite som en landgång. När jag steker använder jag bara peppar och salt samt lägger 2-3 st vitlökar i pannan. kött skall aldrig vara kylkalt när man tillagar det. Därefter när man tycker att köttet fått en trevlig färg inuti så slänger man upp det och skär det i strimlor om 1,5-2cm tjocka, som finska pinnar typ. Därefter lägger man upp det för att serveras på en bädd av ruccola sallad och strör lite hyvlad eller riven parmesan över. Som förrätt kan man ha lite parma skinka med melon eller nått annat som man tycker passa. Till detta dricker man öl eller nått rött vin exempelvis en italiensk valpolicella.

Laxen. En laxsida som passar i en ungsform som du har hemma. salta å peppra gnid in den i en halv fiskbuljongstärning lägg fisken i formen fyll upp med vitt vin och grädde så att du täcker fisken blandningen skall vara 50-50 går bra med någon billig åkesson vittvin eller nått strö över resten av din buljongtärning. Lägg på några kvistar med dill över det hela. Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter. under tiden kan man ju dricka upp det åkesson vinet som inte gick åt till såsen som fisken kokas i. Serveras med kokt potatis och att dricka kan man ta en australiensk flaska koonungahill från penfolds.
Hotel Charlie One
Här kommer ett tips på nåt enkelt men grymt gott, Thaikyckling:

Marinad:
2 msk olivolja
4 msk chilisås
2 tsk äkta soja
2 vitlöksklyftor
REJÄLT med tabasco (gudagåvan...)

Marinera kycklingbitar (helst från filén) i en plastpåse i minst två timmar. Bryn ganska hårt tillsammans med hela marinaden. Slå på grädde tills det ser lagom ut, sjud upp och servera med pasta. Servera sallad och rödtjut till så är saken biff! (Eller snarare kyckling)
soldat isak
Jag är nog lite av allätare... Jag äter det mesta...blandkost,typ... Det brukar bli enklare kost på veckorna,typ falukorv,fisk,köttfärssås,mm.... På helgerna när jag har gott om tid så brukar jag dock görna fixa till nåt finare och mera avancerat som tex oxrulader eller andra mera rätter som tar mera tid. laugh.gif
The_mistaken
Jaha det är dags att ta fram Mistakens gryta salute.gif
1 pkt köttfärs
2 burkar gröna ärtor
2 pkt färsk pasta
1 pkt grädde
1-2 burkar böngroddar
1 burk uncle bens thaicurry
1 pkt bacon
lite oliver och kryddpeppar

Bara koka påastan och steka köttfärsen med baconet. Häll av pastan och lägg det tillsammand med köttfärsen och baconet i kastrullen, häll på alla andra ingerdienser och låt koka en stund
Enkelt och gott wub.gif worthy.gif fun_icon_nana.gif Malajn.gif dribble.gif
Torak
Jag brukar experimentera rätt friskt i köket - än så länge har jag inte haft några större katastrofer, förutom då jag blir överentusiastisk och glömmer att jag har något i ugnen...

Favoriten är naturligtvis min beromda "Duck Fried Rice", som jag gjorde en variant på igår kväll; ank-"bacon", stekt med ris, lök, ärtor, och en massa härliga kryddor...

Andra höjdare inkluderar en otroligt god pyttipanna gjord pa potatis, buffel, bacon och - tro't eller ej - ananas.

Planerar just nu en pyttipanna med potatis, struts och anka, men kör kanske med vildsvin i stället.

Ids jag inte laga något stort svänger jag bara ihop lite stekt potatis (ingen klår mig när det gäller potatis), eller fixar lite pommes frites eller Mamma Scans Pyttipanna ur påse.

Wok används ALLTID.
Jehova
Fisksoppa som jag brukar laga rätt ofta:

Ett block fisk
200g skalade räkor
8dl hummerbuljong
2 purjolökar
1 paket bladspenat
Vitt vin
2.5:a matlagningsgrädde
Salt
Peppar

Fräs purjolöken strimlad och spenaten i lite smör i en gryta. Tillsätt buljong, vin och grädde. Låt koka i några minuter medan du skär fisken i 3cm stora bitar. Lägg i fisken och låt det hela koka i några minuter till. Smaka av med salt och peppar. Precis innan servering tillsätter du räkorna och låter det hela bli varmt igen (koka inte!).
Ize-Q
först tar man en djup tallrik->stimlad bränd falukorv->vattenutspädd senap->makaroner->vattenutspädd ketchup blir en mycket delikat och onyttig måltid...(':P')
M4A1
Min favvorätt är förstås FMs nödlivsmedel(kex)..... nä jag bara skojar laugh.gif
Älggryta med potatis och gele' är smaskens! Annat som e gott är struts å spagetti :P
Kockis
QUOTE (M4A1 @ Nov 4 2003, 15:57 )
Min favvorätt är förstås FMs nödlivsmedel(kex)..... nä jag bara skojar laugh.gif
Älggryta med potatis och gele' är smaskens! Annat som e gott är struts å spagetti :P

Kexen är bäst! Alltså när man inte ätit på hur länge som helst och man får en burk leverpastej till dom!!!!!
Torak
Verkar vara manga som gillar struts... Har i Bryssel far man tag i massor av olika kotter, jag startar en omrostning om favoritkott... biggrin.gif
Dreaden
Hmm inget kött för mig det blir lite olika grönsaks biffar mycket ris potatis mjölk ost vatten bröd a lite olika saker allt utom kött i olika mat räter men om jag kan välja så 5 majskolvar med smör på och lite tilltugg då e kvällen räddad eller pankaor fun_icon_nana.gif Malajn.gif
fk_urb
När jag har tid och lust och vill göra något gott blir det kanske:
*Ungsbakad torsk m. dragonsås och pressad potatis. ett glas ljus lager, gärna tjekiskt.
*En pepprig Tournedos m. klyftpotatis och grönpepparsås samt en flaska "Baron de Lay"
Men den absoluta favoriten är nog nyfångad röding, buken fylld med enris, inlindad i folie och lagd direkt på glödbädd bredvid den öppna elden, bredvid sjön, en flaska kilkenny...Aaaaaaahhh.
Kockis
Fan finns det assa grasatare pa forumet...

Maste vara arm'eare camo.gif jag menar gront som gront.

Ta inte illa upp jag bara skojja!!! navy2.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.