QUOTE (Gustavsson @ Nov 2 2003, 02:15 )
Tjenare!
Jag har läst alla trådar här om bevakning.
Läste på K4 att de som rycker in som bevakningssoldater där blir insatssoldater istället vilket för mig lät mycket roligare.
Tror det var Wittman som sa att insatssoldaterna fick mycket mer utbildning i SiB osv. än Bevakningssoldaterna. Stämmer det?
Enligt en jag pratat med och det jag läste på värnpliktsnytt om K3's bevakningssoldater så var de lite mer av insatssoldater där.
Är det sant?
Någon från K3 som kan berätta lite vad Bevakningssoldaterna gör?
På K4 heter det insatssoldat, på K3 heter det bevakningssoldat... är det samma saker?
Borde finnas många från K3 som kan berätta lite, tycker man.
Ska på Informationshelgen nu den 7:e så jag kommer nog få rätt mycket information om det jag ska göra då.
Förresten, är det för sent att försöka byta till K4 om jag får reda på att det inte alls blir roligt på K3?

Kanske ska tillägga att sib va väl inet riktigt det jag menade... snarare "inbrytning".
Hittade inget bättre ord än sib vid tillfället, men kan minnas att jag sa "ungefär typ sib".
Det man gör är alltså mycket genomsök av objekt/hus. SIB är ju stadsstrid, vilket är fel ord av mig.
Kalla det genomsök, taktisk inbryting osv...
*Bravebat
Du har ju delvis rätt, att man inte pysslar med strid, men ändå är bevakining dom enda som är skrapa hela tiden, och förmodligen kommer vara det dom närmste åren, så sug på den du :P
Sen tycker jag själv att den utbiling vi haft med strid och vapen, inbryting, genomsök, samt massa olika grepp och gripande utbilingar har slagit allt annat! skulle inte byta bort det mot att ligga veckor i skogen och tränas på att jaga ryssen/talibanen/terroristen (som ändå alldrig kommer).
Delvis ångrar jag att jag inte tog annan tjänst, och det är chansen att få göra utlandstjänst... men vissa säger att det mest har med kontakter att göra.
Men att åka ut skarpt på larm och känna adrenalinet när folk kommer och bråkar eller om man såg skummisar, slår allt annat jag varit med om.
Hände att man såg nåt på kamerona eller så och fick dra ut... det är en grym upplevelse. ofta är det bara ungar eller djur som kommit in i ett hål, men så tänker man inte när man ska dra ut och kolla.