Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Servering av alkohol till pers mellan 18 och 20.
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Mattias
Jag har haft vilda disskusioner med vissa ur min släkt samt vänner om huruvida man får servera personer som är över 18 men under 20 år alkohol till middag. Dvs perioden mellan det att man får dricka på krogen och gå på systemet.

Jag hävdar att lagen om förbud mot att köpa ut även gäller här, dvs att man INTE serverar alkohol till dem, oavsett om det är till en middag.

Vet inte vart de har fått detta ifrån men finns det nån sanning i deras påstående?!! Ni som är poliser borde väl veta....
Sillen
Nej, det får man inte. Om man inte utskänkningstillstånd, förstås. biggrin.gif
mjukis
Ehm, i sitt eget hem får man väl bjuda vem man vill på alkohol?
Civil Skyddsvakt
I slutet sällskap måste man väl få det? Eller har jag fel?
Stridsmarsvin
Detta sade en polis för ca 2 år sedan (SäkI Alkis).
Man får bjuda folk i sitt hem, men inte för mycket. (det finns någon fräsig formulering, typ "i ringa mån"). Det vill säga du får ge ett glas champagne för att vara snäll, men du får inte supa din son under bordet. Som vanligt är det luddigt men man förstår vad som menas; "samkväm tillåtet, fylleslag förbjudet" fun_icon_nana.gif
Alexandersson
I min ljuva ungdom ordnade vi lite då och då större tillställningar för uppmot 100-200 pers. På dessa tillställningar krängde vi alltid en förjävla massa öl och sprit.
Nu när Alexandersson har blivit mycket äldre och visare börjar ja misstänka att farbror blå inte hade uppskattat vår verksamhet biggrin.gif
Mattias
QUOTE (Stridsmarsvin @ Nov 2 2003, 13:39 )
Man får bjuda folk i sitt hem, men inte för mycket. (det finns någon fräsig formulering, typ "i ringa mån"). Det vill säga du får ge ett glas champagne för att vara snäll, men du får inte supa din son under bordet. Som vanligt är det luddigt men man förstår vad som menas; "samkväm tillåtet, fylleslag förbjudet" fun_icon_nana.gif

Mjaha, där ser man, då hade jag alltså fel (för en gångs skull biggrin.gif ) Jag tycker nog ändå att det är fel och skickar lite konstiga signaler till ungdomarna.... 7.gif
106
QUOTE (Mattias @ Nov 2 2003, 14:08 )
QUOTE (Stridsmarsvin @ Nov 2 2003, 13:39 )

Mjaha, där ser man, då hade jag alltså fel (för en gångs skull biggrin.gif ) Jag tycker nog ändå att det är fel och skickar lite konstiga signaler till ungdomarna.... 7.gif

Hade det skickat bättre signaler om det var helt förbjudet att dricka ett glas vin eller två under civiliserade former i samband med en släktmiddag eller liknande, men helt OK att gå ut på krogen med sina lika unga polare och supa skallen i bitar?
Alexandersson
hmm kom o tänka på detta vi höll på med.. Ja minns den största festen vi hade, var la typ en 250 pers som vi hade slängt in i en lokal vi hade hyrt..
Tror vi sålde ut en sisådär 35 lock starköl och x antal flaskor sprit totalt.. Jävlar va pengar vi gjorde på den festen.. min polispolare Mike anser att vi gjorde moraliskt fel och tom bröt mot lagen..
Aja de var tur iaf att inte farbror blå kom på oss=)
Nu när man är äldre och visare förstår man ju att de inte var någon vidare hit biggrin.gif
Kockis
QUOTE (106 @ Nov 2 2003, 22:17 )
Hade det skickat bättre signaler om det var helt förbjudet att dricka ett glas vin eller två under civiliserade former i samband med en släktmiddag eller liknande, men helt OK att gå ut på krogen med sina lika unga polare och supa skallen i bitar?

Alkohollagen säger att nyckterhet ska gälla där det serveras alkohol
D.v.s. det är inte meningen att man ska supa skallen i bitar på krogen.¨
Så när vi ungdommar blir aspackade på krogen bryter krogen mot lagen och ska alltså bli av med sitt tillstånd.

Jag ska väll säga att jag tycker att det är skönt att dom bryter mot lagen men det är vad som står...
Jag håller även med om att det är bätre att man får lära sig dricka med "ansvarsfulla vuxna människor" istället för att supa skallen i bitar.
Tyvärr funkar inte det häller för ungdommar och tom. barn super ju ändå när man känner att man "vill ha lite kul" men tanken är god...
KattenJansson
Tror till och med att det är förbjudet för krogar att servera och sälja alkohol till personer som är berusade. Min empiriska forskning i ämnet säger mig att den lagen inte efterföljs. Men att dricka öl o vin på en släktmiddag om man är över 18 är ju helt ok.
Axial
Efter lite sökande på Rixlex uppenbarar sig en Alkohollag (1994:1738)
3 kapitlet, 9 §:
"Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt
sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 8 § inte har
rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också
förbjudet att i större omfattning tillhandagå annan med att
anskaffa alkoholdrycker.

Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva
eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte
överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18
år.

Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck
för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får
dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn
till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är
uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl
beträffande den som inte fyllt 18 år. Lag (2001:414)."

Utan att på något sätt vara bevandrad i juridikens irrgångar tolkar jag tredje stycket som så att det är OK att bjuda en 19-åring på en snaps men det är inte OK att bjuda en 14-åring på 70 cl starksprit. Lagen gör också skillnad på öl och starköl.

Vad gäller nykterhet på krogen säger lagen såhär: ( 3 kapitlet, 4 §)
"Försäljning av drycker som omfattas av denna lag skall skötas
på ett sådant sätt att skador i möjligaste mån förhindras.

Den som tar befattning med försäljning av alkoholdrycker skall se
till att ordning och nykterhet råder på försäljningsstället."

Den gamla lagen från 1977 säger dock att förutom ordning och nykterhet ska det också råda trevnad på försäljningsstället biggrin.gif Tyvärr har man strukit den formuleringen.

EDIT: av någon anledning går det inte att länka direkt till lagtexten. Följ därför nedanstående länk och skriv in exempelvis "servering" i rutan för fritext. Då kommer bland annat Alkohollag (1994:1738) att uppebara sig.

LÄNK
Mattias
QUOTE (106 @ Nov 2 2003, 22:17 )

Njaä, men är man 18 så går man nog ut och super skallen av sig på krogen oavsett om man (mellan 18 och 20) dricker ett glas vin under ordnade former hemma. Sin inställning till sprit får man nog bygga upp tidigare än vid 18 års ålder.
106
QUOTE (Mattias @ Nov 3 2003, 12:21 )
Njaä, men är man 18 så går man nog ut och super skallen av sig på krogen oavsett om man (mellan 18 och 20) dricker ett glas vin under ordnade former hemma.

Självklart gjorde man det. Men i ditt tidigare inlägg tyckte jag det lät som att du tyckte att det borde vara förbjudet att dricka öl/vin hemma (exempelvis till maten) för de som är 18-20. Men jag kanske missförstod dig.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.