QUOTE (Car Dai shan @ Apr 27 2006, 09:04 )

Hur många minor ligger det i en spärr per km?Nu menade jag det avstånd som var standard i en minspärr mellan två minor, om det fanns.
Hur laddar man om minspärren?Efter ett avfyrande, var minspärren då förbrukad eller kunde den laddas om?
Vilken tid tog detta?
Nu kommer bonus frågor.
Vilka minor användes under 1970-talet, var fanns det minspärrar?
Har Sverige haft fasta torpedbatterier, var låg dom?
OT: Vet någon en sida med sjökort av stor noggrannhet, gratis.
Ange ej uppgifter som kan vara känsliga för FM.
1. Jag skulle
gissa på runt ett dussin minor per slinga, inbördes avstånd har jag ingen aning om.
2. Minutläggningsdivisionerna kunde säkert "ladda om" spärren, men troligen avbröts invasionsföretaget, eller också bekämpades kustförsvarsbataljonen/minspärrtroppen.
Att få minutläggningsdivisionen till troppen, med rätt minor och byta var nog ingen praktisk möjlighet man räknade med. Det fanns ju flera minor i en slinga, ofta två slingor per tropp, och man sprängde oftast en mina i taget.
3. M7 hette den minan som jag gissar användes under den här tidsperioden. Möjligen hann M9 användas av de modernaste. Minspärrtroppar ingick organisatoriskt i kustförsvarsbataljoner/spärrkompanier. Det finns en tråd som heter "Kustartilleriets krigsförband RIP", där du kan se var dessa låg. Det fanns även "fristående" minspärrtroppar, utan artilleri, som t ex Kalmar, Västervik och Oskarshamn. Där skyddades dock minlinjerna av värnkanoner.
4. Torpedbatterier, jag tror att det fanns ett inom Vaxholms fästning runt förra sekelskiftet, men det kan ha varit någon försöksverksamhet. Det fanns i alla fall inte torpedbatterier i någon större omfattning. I Norge fanns det dock.
Som sagt, minor var inte min huvudtjänst, så mycket är antaganden.