Så, så länge axpi.net är nere har vi slumpat fram servern absolute.us.coolchat.net och kanalen är fortfarande #soldf
Välkomna.
Tackar Ing, du är vår GUD i brist på annat så här en lördag kväll... B)
DP
QUOTE (IIHF_Ref @ Nov 1 2003, 20:54 )
Tackar Ing, du är vår GUD i brist på annat så här en lördag kväll... B)
DP

*host*
Ja, just det. Tack.
axpi fungerar igen.
irc.axpi.net #soldf
Chatta på en lördagskväll..? Uhm.. Vad annat kan man göra..?
QUOTE (Gotcha @ Nov 2 2003, 11:53 )
Chatta på en lördagskväll..? Uhm.. Vad annat kan man göra..?

Va?
uh.. ja.
jag tog ett litet avbrott och slipade knivar och drack lite öl där på kvällen.
Eller tänkte du på något annat?
softfeel
Nov 2 2003, 14:42
QUOTE (Ing @ Nov 2 2003, 09:55 )
axpi fungerar igen.
irc.axpi.net #soldf

...och nere igen. Samma server (absolute.us.coolchat.net) igen?
Nifelhel
Nov 2 2003, 15:55
irc.axpi.net mår inte bra.... Dax för den att somna in?!?!
Kanske en avlivning vore det bästa... Och nåt nytt vore på sin plats.
Nifelhel
Nov 2 2003, 16:20
Jahopp då vart axpi nere igen....
Tillbax till stället Ing nämner i första inlägget....
SnowFlax
Nov 4 2003, 18:08
Vad sägs om att börja köra på ett "riktigt" nätverk istället t.ex Undernet som har en hel del servrar att välja mellan?
Vad sägs om att välja det nätverk som utan tvekan är störst i Europa, det vill säga Quakenet? (
statistik)
Jag är dessutom ircop på QuakeNet, så jag kan hjälpa till med en channel keeper bot, Q heter den på QuakeNet. Behändigt och bra, det finns måååånga svenska servrar och nätet har ytterst låg downtime (
servrar).
Jag har tagit mig friheten att reservera kanalen #soldf på QuakeNet nu. Känner ni för att byta till QuakeNet lämnar jag givetvis gärna över ägandeskapet och moderatorrättigheterna i kanalens Q-bot till Henke samt ni andra moderatorer.
Kimster
Nov 5 2003, 00:39
Vi har funderat på quakenet... men vi ville ha möjligheten att använda nickserv.. en bagatell kanske... men .. ja ..
Sen måste det finnas en lösning med att kunna använda en javachat, färdigprogramerad o klar helst vilket vi har fått från aXpi. Jag vet att det finns men kan nån presentera en fungerande lösning så lyssnar vi på förslag.
/IRCop aXpi
SnowFlax
Nov 5 2003, 12:05
QUOTE (Kimster @ Nov 5 2003, 00:39 )
Vi har funderat på quakenet... men vi ville ha möjligheten att använda nickserv.. en bagatell kanske... men .. ja ..
Sen måste det finnas en lösning med att kunna använda en javachat, färdigprogramerad o klar helst vilket vi har fått från aXpi. Jag vet att det finns men kan nån presentera en fungerande lösning så lyssnar vi på förslag.
/IRCop aXpi
UnderNet har i alla fall en
webbchatNetServ finns dock inte, vad man nu ska med det till...
EDIT: Hittade en javachat som fungerar med samtliga nätverk:
http://www.jpilot.com/products/jirc/
Raffsec
Nov 13 2003, 17:08
Hmm den verkar inte funka nu igen :(
www.coolchat.net
Där finns även en java-chat som är smidig att hoppa in på för er som inte kör mirc.
Kimster
Dec 1 2003, 16:04
Det har varit lite problem med att komma in de senaste dagarna.
Nu har jag pratat med Admin och han säger att de har insallerat allt nytt, även linuxburken med servern på, vilket förklarar störningarna.
Då jag har varit iväg i helgen har jag inte kunnat säga detta förrän nu.
Samt så kan DNS´en bråka ibland, men det har inte med aXpi att göra.
Skulle du inte komma in så prova med att mata in IP adressen till serven istället
skriv
/server 69.64.35.78:6667 i mirc.
Ni Java-raggare får leva på hoppet tillsvidare.. sorry

Edit
Är det nån som undrar statusen på servern är det bara fråga, ni kan messa på ICQ 19543256 om ni vill.
[OT]
En tanke bara...
Detta tar väl för alltid död på myten att linux är så himla felfritt o aldrig drabbas av några fel. Vilket många här inne verkar ha fått för sig...
Nu säger jag inte att pyttemjuk på något sätt gör några ultraprodukter men det är inte utan att jag myser lite... B)
[/OT]
SnowFlax
Dec 2 2003, 18:43
QUOTE (Vc_90 @ Dec 1 2003, 17:26 )
[OT]
En tanke bara...
Detta tar väl för alltid död på myten att linux är så himla felfritt o aldrig drabbas av några fel. Vilket många här inne verkar ha fått för sig...
Nu säger jag inte att pyttemjuk på något sätt gör några ultraprodukter men det är inte utan att jag myser lite... B)
[/OT]
Inget kedja är starkare än sin svagaste länk.
Inget operativsystem blir bättre än administratören/erna gör det.
Visst, GNU/Linux är inte felfritt, men det mesta brukar bero på fel 40.

Appropå chatten: tycker fortfarande att vi ska använda något av de större nätverken då de brukar vara stabilare.
QUOTE (Ing @ Nov 1 2003, 20:46 )
Så, så länge axpi.net är nere har vi slumpat fram servern absolute.us.coolchat.net och kanalen är fortfarande #soldf
Välkomna.

Välkomna.
DP
Nifelhel
Feb 9 2004, 19:27
Axpi.net är up'n'runin sedan 091836...
KattenJansson
Feb 27 2004, 19:11
ÄHar någon mer än mig problem med att komma in på chatten. Har haft det i tre dagar nu.
Eller är det jag som klantat till några inställningar?
Nifelhel
Feb 27 2004, 22:37
Kattenjansson
Närå det funkar. Troligen dina leprafingrar som ställt till det.. ;)
Sedan 271730 så funkar det inte för mig heller!
Så Nöffes teori föll som vanligt...
Fu Dahlberg
Feb 28 2004, 00:11
QUOTE (Vc_90 @ Feb 28 2004, 00:08 )
Sedan 271730 så funkar det inte för mig heller!
Så Nöffes teori föll som vanligt...
ähh det är du som är kass

Den funkar fint
KattenJansson
Feb 28 2004, 00:12
Jag å VC har rätt ni e kassa. Dessutom så fuskar ni. Så det så!
Nifelhel
Mar 1 2004, 22:16
QUOTE (Ing @ Nov 1 2003, 20:46 )
Välkomna.

jaha då gällde denna för kvällen........
Nifelhel
Mar 1 2004, 22:57
jahopp då vart Axpi uppe igen
Får jag än en gång föreslå Europas största irc-nät med stabila servrar runt om hela Europa och en användarkapacitet dubbelt så stor som det största antal användare man haft?
QuakeNet går aldrig ner, det värsta som kan hända är att ett par servrar splittar, men sånt är över på ett par minuter och skapar inga större problem. Inte heller kommer det bli några problem med kanalhantering och sånt, det kan jag sörja för.
Nackdelen är att quakenet inte har någon javachatmöjlighet om man inte sätter upp en sådan klient här på SoldF, fast å andra sidan är det oerhört lätt att installera mirc. Det är väl lite skönare att ha en chatkanal som alltid fungerar än en som går upp och ner lite då och då? Dessutom tror jag många av forumbesökarna redan hänger på QuakeNet, varpå besökarantalet i kanalen antagligen kommer öka.
How 'bout it?
Edit: Som SnowFlax ovan påpekade, javachatklient som verkar funka bra:
http://www.jpilot.com/products/jirc/Någon NickServ finns ju alltså inte på QuakeNet, men jag förstår inte vad den skulle tjäna till. Kanal-botten Q håller koll på vem som är vem och ger rätt personer op, jag använde själv DalNet under en tid och har efter min flytt till QNet insett att nickservs bara skapar oreda...
Kimster
Mar 2 2004, 00:35
Jag kan väll ge svar på tal direkt medan jag kommer ihåg.
Jag drog igång en diskussion och röstning bland mina officerare och övriga blågul hurvida vi skulle se oss om, med en annan server. Jag bedrev även denna diskussion med aXpis admin o sysop.
Vi kom fram till att något byte inte är aktuellt. Stabila servrar i all ära men det jämnades ut med att vi hade nickserv och mej som IRCop.
aXpi går inte ner lika ofta som den gjorde förr efter uppgradering av hårdvara och brandväggar. Det som var orsaken till deras downtime tidigare var DoSS attacker, och att då byta server var ju då att bli göra det script-kiddiesen vill.
Javan är mer än ett alternativ. Den ger vissa möjlighet att chatta utan att behöva installera mirc som inte alls behöver vara enkelt i alla ögon. Sen finns det datorer på jobb/skolor/förband motsv som inte tillåter mirc eller installation, och då är javan en bra ersättare.
Sen så är det inte så svårt att klicka på "new serverwindow" om man vill vara på både Q-net och aXpi om man nu är en mirc-användare.
Tack Kimster för det skyndsamma svaret!
Antagligen är jag bara lat och det känns självklart att SoldF-chatten ska förbli där blågul känner sig som mest hemma. Men låt mig bara bemöta dina argument ett i taget:
* IRCop - Det betyder antagligen inte så mycket för dig eller de andra moderatorerna, men jag har varit ircop på QuakeNet i snart fyra år och jag kan försäkra dig om att det inte kommer vara några problem alls. Kanalbott, spambot, trojansökarbot, allt sånt kan lätt ordnas. I övrigt är många av "fjortisarna" som tycker det är kul att sabba alldeles för rädda för att göra sånt på QuakeNet, dels eftersom vi har bra kontakt med abuseavdelningarna hos isperna och dels eftersom de använder QNet för att chatta med vänner. Ett externt nät framkallar känslan av "vafan bryr jag mig, jag använder inte axpi ändå, jag kan spamma lite".
* Javan - Se länken till chatklienten, lätt att installera, lätt att skinna, SoldF får all credd. Jag fixar domain trust så den får komma in på QuakeNet.
* Downtime - QuakeNet har ingen. Nätverket drivs av alla europas stora ISP:er som har routrar dyra nog att kunna filtrera ut SYN4 och ICMP-floods som kommer. Om en server försvinner finns tjugotalet till att använda.
* Nickserv - Jag vet inte hur pass bekant du är med QuakeNet, men botten Q håller koll på globala användarnamn så att användare (efter att ha authat) får op i rätt kanaler och känns igen. Nicks enforcas inte av den anledningen att det som på dalnet skulle leda till att alla "normala" nicknames blev upptagna. Däremot finns det regler som förhindrar "impersonation" och med en ircop i kanalen är det lätt att ta itu med dylika människor.
Tack för att du tog dig tid att läsa mina argument (om du orkade hela vägen hit)
Vi glömmer en sak här:
Korkeksinvasion!
Skulle vi byta till kalle anka nätet skulle vi bli invaderade av en miljon Kalle"tuffast hårdast coolast basker" nissar.
Dessutom ett helt gäng folk som bara kommer ha lust att förstöra!
Vc 90: Förstör någon blir det G-line och hejdå. Börjar man gnata om baskrar så finns det /mode #soldf +b *dumskalle*. Om någon spammar blir man plockad av S, spamboten. Om någon har virus blir man plockad av T, trojanbotten. Finns ju ett par, tre hundra tusen kanaler redan, det är knappast någon pionjäraktivitet vi talar om här.
Fogelström
Mar 2 2004, 11:30
Folk som är angelägna att hålla sina nick gör det via bnc ändå, så alla normala nicks är fortfarande upptagna. Dessutom är ju jag av åsikten att om man har ett nick som blir stulet är det dags att hitta på något lite mera orginellt.
Fogelström - Quakenetstammis
Kimster
Mar 2 2004, 14:43
Känns tamt kanske, men allt grundar sig på att vi vill och har avsikten att ha samma nick som på forumet.
Då finns det andra större servrar som använder nickserv, som vi kan använda som har typ samma uptime som Q-net.
Så, så ofta är inte aXpi nere. Kanske 2 gånger varannan månad. Så stabiliteten med Q-net är inget slående argument i mina ögon. Men jag låter dock officerarnas ord här väga tyngst, det är ändå dem och + blågul som är de som använder chatten mest.
Så ska ni övertyga någon så är det dem
Kimster: Ok...
Heeeenkeeeee... Vill du kraaamaaaas?
mja... jag gillar axpi.
Axpi funkar.
Och funkar det inte.. så har vi backup. Funkar inte den.. uhm. Så lär ni få reda på det här.
If it ain't broken, don't fix it?
Nifelhel
Mar 3 2004, 23:41
Me gillar Axpi oxå....
Att byta till quakenet skulle ju vara döden för kanalen. Quakenet är numera allt annat än stabilt. Blir numera väldigt många netsplits per dag. Quakenet var stabilt förr men sen började diverse stora kanaler att byta till Quakenet från Dalnet som blev för överbefolkat. Och quakenet håller nog på att bli detsamma. Med servrar som går ner hela tiden. Som tur var finns det ju många servrar så alla far ju inte med en gång utan det blir då netsplits. Men det är mycket jobbigt då just L eller Q blir "netsplittade" bort och det inte finns någon @ i kanalen och ingen kan få @ före L eller Q kommer tillbaka.
Jeppekiller: Q har splittat två gånger de senaste tre månaderna. Tänk, tryck, tala.
QUOTE (Shock @ Mar 3 2004, 23:51 )
Jeppekiller: Q har splittat två gånger de senaste tre månaderna. Tänk, tryck, tala.
Ehem? Q ja men L då?
L har mig veterligen splittat exakt lika många gånger.
Hmm jag vill minnas det är uppemot en 5-6 gånger L försvunnit från "min" kanal. Men det är ju ändå dom "vanliga" netsplittarna som är jobbiga.
KattenJansson
Mar 6 2004, 16:59
Nu är chatten kass igen. någon som har lösnung?
Nifelhel
Mar 6 2004, 17:03
QUOTE (KattenJansson @ Mar 6 2004, 16:59 )
Nu är chatten kass igen. någon som har lösnung?
Nopes det funkar..jag är där...
@Shock
Så om man fjäskar tillräckligt för dig så kan du fixa Q till mig
Jodå, något i den stilen... ;)
Smocken
Mar 10 2004, 20:26
För att yttra mig lite i frågan så vill jag nog tycka att det Shock säger är förnuftigt, jag är för ett byte till Qnet. Det skulle säkert locka fler folk till chatten. För övrigt kommer inte jag in nu adios amigos
Kimster
Mar 10 2004, 22:11
hmm nått strul är det.. jag håller på att kolla upp det..
i´ll be back..
Kimster
Mar 23 2004, 23:11
Orientering
Då våran host har ändra IRC-mjukvara helt, så kommer inte javachatten funka som den ska på ett tag. Men det jobbas på att fixa det.
Tillsvidare finns givetvis det vanliga via IRC-program som MIRC eller PIRCH
Dock krävs det för att ni som reggat nick innan måste göra om det igen, då databasen är ny.
slut orientering
/ Kimster BlåGul
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.