strvkomp
Nov 1 2003, 14:56
Jag vet att vi har 120st Stridsvagn 122, 160 strv 121 osv osv... Men hur många stridsfordon 90 har vi?? Då menar jag inte bara 9040Bertil utan alla inräknade, Lvkv, Epbv, Ledningsvagnen osv.
//Strvkomp
Maskirovka
Nov 1 2003, 15:09
En gammal notis jag hittade, vet dock inte hur gammal den är och hur väl den stämmer.
"Strf 9040 A/B 209 st A, 146 st B. A slutlev. B slutlev i mitten av 2002
Epbv 90 42 st (slutlev)
Stripbv 90 56 st (under lev)
Bgbv 90 26 st (slutlev)
Lvkv 90 30 st (slutlev)
+40 CV 90 beställda 29 mars"
Hans Engström
Nov 1 2003, 15:14
Allvarligt talat så verkar det vara lite oklart. Officiella svenska källor har sagt olika i olika publikationer. MilTech och Janes har dock bägge ca 750 vagnar i olika varianter plus ca 50 försöksvagnar levererade. Skulle rent generellt tro att det stämmer bra.
Maskirovka
Nov 1 2003, 15:19
QUOTE (Hans Engström @ Nov 1 2003, 15:14 )
Allvarligt talat så verkar det vara lite oklart. Officiella svenska källor har sagt olika i olika publikationer. MilTech och Janes har dock bägge ca 750 vagnar i olika varianter plus ca 50 försöksvagnar levererade. Skulle rent generellt tro att det stämmer bra.
De siffror jag skrev var enbart till den svenska armén. Det blir väl ca 550 vagnar. Räknar man med vagnarna som sålts till Norge, Finland och Schweiz så kommer man ju absolut upp i 750 då. Kan väl stämma ganska bra.
Hur många vagnar är det som modifieras till C-version då? Antar att alla A och byggts om till B-versioner...
QUOTE (strvkomp @ Nov 1 2003, 14:56 )
Jag vet att vi har 120st Stridsvagn 122, 160 strv 121 osv osv... Men hur många stridsfordon 90 har vi?? Då menar jag inte bara 9040Bertil utan alla inräknade, Lvkv, Epbv, Ledningsvagnen osv.
//Strvkomp

Jag ligger inne på P4 och Strv kompaniet sa att det fanns 280 st Strv 122 i Sverige.
Nielsen
QUOTE (rockka @ Nov 1 2003, 17:10 )
Jag ligger inne på P4 och Strv kompaniet sa att det fanns 280 st Strv 122 i Sverige.
Vi har bara köpt 120 st 122or, så de andra 160 måste ha smitit in bakvägen, alternativt menade han 280 Leopardvagnar (122or plus 121or).
!20 strv 122 är vad vi har, om ingen vpl lyckats slarva bort någon...
/E
Fk Fjellman
Nov 3 2003, 18:53
Maskirovka
Nov 3 2003, 23:11
QUOTE (Serg. Fjellman @ Nov 3 2003, 18:53 )
Men se där. Då stämde mina siffror då. De ytterligare 40 strf 90 som beställts har väl kanske inte hunnit levererats...
Citerar mig själv i en annan tråd:
Mina beräkningar:
4 st 121/90 bataljoner: 14x2x4=112 st 121 och lika många 90.
4 st 122/90 bataljoner: 14x2x4=112 st 122 och lika många 90.
4 st 90 bataljoner (räknar med 3 kompanier): 14x3x4=168 st 90.
8 st för många 122 och 48 stycken för många 121 samt 37 stycken för få 90.
Jämförelsen är gjord mot precis siffrorna i ovan nämnda länk. Passar rätt bra med 40 extra om alla är 9040. Stri/E/Bg/Lvkv orkar jag inte räkna på.
QUOTE (Maskirovka @ Nov 1 2003, 15:19 )
Hur många vagnar är det som modifieras till C-version då? Antar att alla A och byggts om till B-versioner...
strf9040A är en uppgradering från strf9040 och ska i dagsläget inte uppgraders mer.
strf9040C är en uppgradering av strf9040B (främst mer pansar, samt annorlunda ksp lavett) och finns endast för utlandstyrkans beredskapsenheter, vilket skulle ge ett antal på cirka 35-40 st.
Skulle misstänka att det är de 40 som tidigare diskuterats då ett flertal av C-vagnarna uppgraderades från B innan de ens var byggda...
Fk Fjellman
Nov 4 2003, 00:44
Lite ot men om ni kollar in
http://disarmament.un.org:8080/UN_REGISTER.NSF så kan ni få upp liknande uppgifter om ett ganska stort antal länder...
//Sgt Fjellman
jonte72
Nov 4 2003, 01:38
2001 beställdes 40 st stridsfordon 90 till SSG 120. C varianten byggdes väl på befintliga 9040 vagnar?
Totalt finns det då när samtliga är levererade med samtliga versioner 509 st + 40 st .
Jo, 9040C byggdes på 9040B chassien som inte byggts än vad jag förstått. Vissa E-pbv 90C på redan färdiga och använda vagnar efter vad jag hört.
Elias M lär ha bäst koll.
36 chassien beställdes till grkpbv 90 och 14 till tva90 om jag inte missminner mig
Hans Engström
Nov 4 2003, 18:10
Samt i fallet prov ex som inte behövr redovisas så hade MilTech en liten blänkare. 4 90120 beställda för utvärdering
Enklaste svaret.
Vi har för få.
Hans Engström
Nov 5 2003, 17:17
QUOTE (Peo @ Nov 5 2003, 16:59 )
Enklaste svaret.
Vi har för få.
Har vi inte fler än vi har besättningar för? :(
QUOTE (Hans Engström @ Nov 5 2003, 17:17 )
QUOTE (Peo @ Nov 5 2003, 16:59 )
Enklaste svaret.
Vi har för få.
Har vi inte fler än vi har besättningar för? :(
Möjligt.
Är för få hursomhelst.
Tycker ju hela armén är för liten.
Tillexempel borde man ersätta alla 401:or med cv90 eller BvS10 samt även "brigLv rbs90" med ASRAD på 90 vagnar.
Triggerpuller
Nov 14 2003, 16:27
Jag tycker att mängden materiel ger en viss bild av hur stor armé vi kommer att ha efter FB 2004. Vi har 120 Strv 122, 121 skall ju enligt uppgift säljas, skrotas och byggas om till fältarbetspansarvagnar. 122:orna räcker till 8 kompanier. Våra 209 Strf 9040 räcker till 14 kompanier. Summa summarum har vi nog med vagnar till 4 pansarbataljon 122/90 dvs 1 brigad samt två Mekskyttebataljon 90.
Överskott 9040: 13 st
Överskott 122: 8 st
Lvkv räcker till 10 bataljoner vid 3 vagnarsplutoner. 7 med 4 vagnars.
Grkpbv 90120 räcker till 9 bataljoner med 4 vagnarsplutoner.
Jag tror inte att 401 kommer att skrotas, inte alla i alla fall, de behövs som sjvtp, trupptransport inom lv, ing mm.
Lägg till detta LBB, en AMF-Bat, 1-2 SSK-Bat, 1 Jägarbat.
Plus Art mm.
Sen kan man ju spekulera i huruvida uppgifterna om 121:orna stämmer?!
En liten organisation, ja men vi skulle slippa dagens system med vakanta bataljoner.
EDIT: Blev lite fel här, vi har ju 355 Strf 9040. Men jag tror ni ser konceptet även fast siffrorna inte stämmer.
QUOTE (Akktu Stakki @ Nov 14 2003, 16:27 )
Att kalla det överskott tycker jag är att ta i. Hur ofta är samtliga vagnar fullt funktionsdugliga?
En brigad?
Kvarstår kravet på att hela landet skall försvaras?
Eller är det bara Åmål?
(Inget ont om Åmål tog bara den första av små orterna jag kom på.)
QUOTE (BJE @ Nov 14 2003, 18:43 )
QUOTE (Akktu Stakki @ Nov 14 2003, 16:27 )
Att kalla det överskott tycker jag är att ta i. Hur ofta är samtliga vagnar fullt funktionsdugliga?
Röda skador/fel är faktiskt förvånansvärt få. Men vagnarna är ju nya de allra flesta, de kommer ju inte heller rulla så ofta nu. Jag har fått intrycket att hydraulsystemet chassiet som styr bandspänning men vad viktigare är kylfläkten krånglar mest.
Äkta svensk gammal hederlig och beprövad teknik det mesta.
QUOTE (Mats @ Nov 14 2003, 19:29 )
Röda skador/fel är faktiskt förvånansvärt få.
Förvånansvärt få = fler än inga ;)
Alltså borde några reservvagnar inte skada, så att vagnsbesättningarna inte står sysslolösa medan mekgrupperna jobbar.
Triggerpuller
Nov 14 2003, 20:54
Jo, men det blir ju reservvagnar över.. Annars får väl folk ta telehjälmen och kuta över till Hertz eller Budget... ;)
Triggerpuller
Nov 14 2003, 20:58
Idag gäller inga bindande brigadorganisationer, även om vissa ute på förbanden verkar tro att så är fallet. De mekaniserade insatsbataljonerna liksom alla andra insatsbataljoner skall kunna plockas lite här och var och bilda/stoppas in i brigader.
Detta förfaringssätt kommer nog att bli än mer tillämpat framöver.
QUOTE (Akktu Stakki @ Nov 14 2003, 20:58 )
Idag gäller inga bindande brigadorganisationer, även om vissa ute på förbanden verkar tro att så är fallet. De mekaniserade insatsbataljonerna liksom alla andra insatsbataljoner skall kunna plockas lite här och var och bilda/stoppas in i brigader.
Detta förfaringssätt kommer nog att bli än mer tillämpat framöver.
Skulle vilja se den tänkta möjligheten att bedriva divisions strid med den där fåniga organistationen.
Det är idioti att flytta runt bataljoner.
Man får ingen kontinuitet.
QUOTE (BJE @ Nov 14 2003, 20:34 )
QUOTE (Mats @ Nov 14 2003, 19:29 )
Röda skador/fel är faktiskt förvånansvärt få.
Förvånansvärt få = fler än inga ;)
Alltså borde några reservvagnar inte skada, så att vagnsbesättningarna inte står sysslolösa medan mekgrupperna jobbar.
Varför ha fler vagnar än besättningar?
Varför ha vagnar som står tomma och väntar när kriget utkämpas? Låter ganska onödigt. Nog för att vi ändå kommer ha rätt mycke fler vagnar än besättningar/grupper om vi inte redan har det.
Det skall dock finnas reservvagnar och besättningar på trossbataljoner. Låter ganska tokigt egentligen.
@BJE: Skulle inte ni i FV vilja se att ni hade förare till alla Gripen så att ni rent teoretiskt skulle kunna skicka upp alla samtidigt?
Nu vet jag inte vad tillgängligheten är i procent på varken 39, 90 eller 122.
Men det är ju klart att alla aldrig kommer fungera samtidigt så länge som vht bedrivs, allra minst strid.
Nu är ju inte heller besättningarna några som är rädda att få gegga eller smörjfett på handskarna och bara tittar medan mekanikerna jobbar utan hjälper dem när det behövs. ;)
@Mats
Varför ha flera vagnar än besättningar? Just för att alla vagnar inte alltid fungerar. Egentligen så bör man ha reservbesättningar eftersom även människor felfungerar.
FV har alltid haft fler flygplan och flygförare än som krävts för att fylla upp divisionerna. I alla fall har intentionen varit det, även om den kanske inte alltid lyckats på personalsidan. Däremot så verkar armén utgå från att om en brigad ska ha 60 stridsvagnar så behöver man bara köpa 60 styck. För mig verkar det som en garanti för att den brigaden aldrig kommer att gå i strid med 60 vagnar.
Sedan menade jag inte att vagnbesättningarna inte skulle hjälpa till. Snarare att deras kompanichef skulle vara back en vagn medan reparationen pågår.
Edit: Eftersom jag glömde lite saker
Jaha, om en brigad skall ha 60 vagnar av en viss sort, och har fyra i reserv, varför inte fylla upp dem med och skicka dem till striden för att öka allas odds?
Om man då har 64 vagnar i striden, och fortfarande vill ha reserver, och skaffar fyra till... då slutar vi med oändligt många vagnar...
Däremot tycker jag att exempelvis IA03 borde ha reservvagnar då de lär rulla fler mil under en insats än vad några kommer att göra i det "Stora fosterländska kriget" och en vagns avbräck försvagar en pluton mycket märkbart. Vet inte exakt hur många 90C som finns, men det lär ju inte vara jättemånga att ha i reserv.
Sillen
Nov 15 2003, 01:34
Jag ska tydligen åka pbv 401 som pionjär i Boden. Vad händer när nu när alla 401:or ska skrotas? Kommer man krigsplaceras i lastbil, eller?
The Swede
Nov 15 2003, 01:37
Vem har sagt att dom ska skrotas?
The Swede
Sillen
Nov 15 2003, 02:25
Läste det i tidningen förra veckan. Fram till 2007/8 ska alla 401:or och 501:or skrotas. Kan kolla om jag hittar den så kan jag skanna in.
Kommer du att göra lumpen efter 2007?
QUOTE (Sillen @ Nov 15 2003, 01:34 )
Jag ska tydligen åka pbv 401 som pionjär i Boden. Vad händer när nu när alla 401:or ska skrotas? Kommer man krigsplaceras i lastbil, eller?
Skidor?
Billigt och bra.
Eller kanske nån av de kvarvarande bv206 om nån nu finns kvar.
QUOTE (Mats @ Nov 15 2003, 01:25 )
Jaha, om en brigad skall ha 60 vagnar av en viss sort, och har fyra i reserv, varför inte fylla upp dem med och skicka dem till striden för att öka allas odds?
Om man då har 64 vagnar i striden, och fortfarande vill ha reserver, och skaffar fyra till... då slutar vi med oändligt många vagnar...

Visst kan man resonera så.
Min tanke var dock att man borde planera för att kunna upprätthålla RU när det gäller vagnar, som torde vara brigadens viktigaste vapensystem.
Sillen
Nov 15 2003, 15:13
QUOTE (Limp @ Nov 15 2003, 03:37 )
Kommer du att göra lumpen efter 2007?
Nej, men det stod även att man skulle sluta använda fordonen som låg i malpåse.
The Swede
Nov 15 2003, 15:21
Pbv 401 står inte i malpåse.
Dom används på ett flertal platser.
Pbv 501 står däremot i malpåse.
The Swede
Undrar om de ska byta tillbaka till 221 bilar på rb70 förbanden då...
De är ju så otroligt bra vid brigad strid...
Stämmer mycket bra att även PBV 401 ska bort men det kommer inte ske förrän "runt" 2010 när FM förhoppningsvis har fått leverans av SEP.
Det stora problemet med 401 är utrymmet.. man får ju inte plats med ens hälften av vad man skall ha med sig enligt RU, detta gäller då Pansarförbanden, vet inte hur det är inom tex ing..
Att sen inte allt som står i RU finns att få tag på är ju ett annat problem..
QUOTE (Mats @ Nov 3 2003, 23:18 )
Citerar mig själv i en annan tråd:
Mina beräkningar:
4 st 121/90 bataljoner: 14x2x4=112 st 121 och lika många 90.
4 st 122/90 bataljoner: 14x2x4=112 st 122 och lika många 90.
4 st 90 bataljoner (räknar med 3 kompanier): 14x3x4=168 st 90.
8 st för många 122 och 48 stycken för många 121 samt 37 stycken för få 90.
Jämförelsen är gjord mot precis siffrorna i ovan nämnda länk. Passar rätt bra med 40 extra om alla är 9040. Stri/E/Bg/Lvkv orkar jag inte räkna på.
Har visst fel här upptäckte jag när jag läste en bildtext i mitt BrigR A P-/Mekskplut/-grp 90 reglemente. Ett mekskyttekompani skall endast ha tre plutoner medan pansarskytte har fyra. Detta gör ju att det finns tillräckligt med vagnar... hmm... för de krigsförbanden vi skall ha iaf...
jonte72
Nov 28 2003, 18:57
Av de totalt 509 Stridsfordon 90 som beställts av försvaret i de olika versionerna är följande:
Strf 9040 (A,B,C) - 355 st.
Strf 90 LV - 30 st.
Strf 90 Eldledningsvagn - 42 st.
Strf 90 Bärgningsvagn - 26 st.
Strf 90 stridsledningsvagn - 56 st.
Av dessa är följande av C "utlandsmodellen - det är för farligt att sända i väg svenska soldater i grundvagnarna " : 42 st 9040C, 8 st eldledningsvagnar C, 2 st stridsledningsvagnar C, 3 st bärgningsvagnar C, 3 st luftvärnsvagnar C.
Det är alltså endast 385 st av de 509 vagnarna som är beväpnade med 40 mm kanon - övriga endast med KSP. Det är även 58 st av vagnarna reseverade för utlandsstyrkan - återstår då 451 vagnar för Mekbataljonerna.
Utöver de 509 vagnarna är ytterligare 40 st vagnar ( Chassien) beställda och kommer bli Granatkastarvagnar och eventuellt några televapenvagnar.
Panzerfaust
Nov 29 2003, 12:00
Varför
Varför ska allt alltid skrotas... jag skulle vilja ha en 401:a... kan tom betala ett par tusen för den
Shit va ballt att åka till Power Meet med en 401:a part vagn... en ombyggd ledningsvagn :P
Nu va det inte därför jag posta... gick ett rykte när jag va liten, typ när 90 vagnarna kommit... att en strf 90 gick under isen vid I13. Nån som vet om det stämmer? asså... djupt... inte nåt kärr... Låter ju skumt för dom innuti borde ju dött...
Sen undra jag va det va för vagn som krasha när vpl va tvungen att kapa benet på sin kamrat, sen när dom va klara så explodera vagnen typ... dom han pricis därifrån... nån som känner igen händelsen? va det en 90 vagn eller nåt annat? tror det va I13 eller I14... men kan ha varit nåt helt annat ställe...
The Swede
Nov 29 2003, 12:10
QUOTE (Panzerfaust @ Nov 29 2003, 12:00 )
Sen undra jag va det va för vagn som krasha när vpl va tvungen att kapa benet på sin kamrat, sen när dom va klara så explodera vagnen typ... dom han pricis därifrån... nån som känner igen händelsen? va det en 90 vagn eller nåt annat? tror det va I13 eller I14... men kan ha varit nåt helt annat ställe...
Det låter som om du pratar om trafikolyckan med en tgb 11 (eller 13) på Gotland för några år sedan.
Föraren satt fastklämd vid ratten efter att ha krockat med ett träd.
Hans kamrat var tvungen att hugga av benet med en yxa för att få ut föraren ur den brinnande bilen.
The Swede
Panzerfaust
Nov 29 2003, 12:16
QUOTE (The Swede @ Nov 29 2003, 12:10 )
Det låter som om du pratar om trafikolyckan med en tgb 11 (eller 13) på Gotland för några år sedan.
Hans kamrat var tvungen att hugga av benet med en yxa för att få ut föraren ur den brinnande bilen.
The Swede
Låter ju nästan som det ja... Har för mig att det va ett pansar fordon dock.
Men förmodligen är det den händelsen du snackar om... Jag har säkert blandat ihop det med nåt annat... har för mig att det skedde en allvarlig olycka vid I13 dock, med liknande utgång... när man är liten kis lägger man ju inte detaljer på minnet
Triggerpuller
Nov 30 2003, 08:43
Följande olycka skedde under övningen "Snödrev" på älvdalens skjutfält i dalarna: En 9040 framrycker på kanten av en myr där det växer träd och dylikt, vanligtvis brukar detta innebära att det går bra att köra där, dock ej denna gången. Plötsligt kör vagnen ner i ett riktigt myrhål och sjunker. Det enda som sticker upp ur "blötan" är toppen av antennerna. Blågul som framryckt bakom sagda vagn i en bandvagn hoppar ur denna och springer fram till "vaken".
Eftersom folk inte direkt på en gång börjar ploppa upp tror ju stackaren att nu jäklar är det tal om en riktig tragedi och dags att samla ihop krisgrupper, präster och likn. Så plötsligt ploppar vagnchefen upp och kravlar sig upp på fast mark, snabbt därefter övriga ur skyttegrupp och besättning. Alla utom föraren som fyllt sin nödutrymningsgång med värmerockar och all möjlig bråte. Han blir tvungen att vänta tills sörjan stigit så pass högt upp att det är möjligt för honom att öppna sin lucka. De övriga är ju fullt övertygade om att han är död och blir väldigt lättade när så även han krälar upp ur hålet.
Olyckan skedde i mörker. Efter att det hela fått ett lyckligt slut så vidtog en bärgning utan dess like. Armédykare kämpade i 12 timmar med att fästa bärgningsvajrarna för att kunna dra upp vagnen ur hålet.
Vagnen kom från dåvarande NB21, Ångermanlandsbrigaden.
Panzerfaust
Nov 30 2003, 17:02
QUOTE (Akktu Stakki @ Nov 30 2003, 08:43 )
Följande olycka skedde under övningen "Snödrev" på älvdalens skjutfält i dalarna: En 9040 framrycker på kanten av en myr där det växer träd och dylikt, vanligtvis brukar detta innebära att det går bra att köra där, dock ej denna gången. Plötsligt kör vagnen ner i ett riktigt myrhål och sjunker. Det enda som sticker upp ur "blötan" är toppen av antennerna. Blågul som framryckt bakom sagda vagn i en bandvagn hoppar ur denna och springer fram till "vaken".
Eftersom folk inte direkt på en gång börjar ploppa upp tror ju stackaren att nu jäklar är det tal om en riktig tragedi och dags att samla ihop krisgrupper, präster och likn. Så plötsligt ploppar vagnchefen upp och kravlar sig upp på fast mark, snabbt därefter övriga ur skyttegrupp och besättning. Alla utom föraren som fyllt sin nödutrymningsgång med värmerockar och all möjlig bråte. Han blir tvungen att vänta tills sörjan stigit så pass högt upp att det är möjligt för honom att öppna sin lucka. De övriga är ju fullt övertygade om att han är död och blir väldigt lättade när så även han krälar upp ur hålet.
Olyckan skedde i mörker. Efter att det hela fått ett lyckligt slut så vidtog en bärgning utan dess like. Armédykare kämpade i 12 timmar med att fästa bärgningsvajrarna för att kunna dra upp vagnen ur hålet.
Vagnen kom från dåvarande NB21, Ångermanlandsbrigaden.
Ah tack!!!
ArtSS Älvdalen sköttes ju till stor del av I13, Vakter och en del annan personal gjorde sin GSU vid I13. Jag skulle ha setat vid ArtSS älvdalen, om jag inte bytt..
Så det är nog därifrån jag hört det...
QUOTE (ipren @ Nov 16 2003, 10:38 )
Stämmer mycket bra att även PBV 401 ska bort men det kommer inte ske förrän "runt" 2010 när FM förhoppningsvis har fått leverans av SEP.
Det stora problemet med 401 är utrymmet.. man får ju inte plats med ens hälften av vad man skall ha med sig enligt RU, detta gäller då Pansarförbanden, vet inte hur det är inom tex ing..
SEB ? Vad är det ?
Antagligen inte skandinaviska enskilda banken eller det är dom som ska leverera pengar ....
jonte72
Nov 30 2003, 23:49
QUOTE (SISU @ Nov 30 2003, 23:34 )
QUOTE (ipren @ Nov 16 2003, 10:38 )
SEB ? Vad är det ?
Antagligen inte skandinaviska enskilda banken eller det är dom som ska leverera pengar ....
SEP inte SEB.......
Splitterskyddad Enhets Plattform.
Fan va pinsamt

Man har blivit analfabet på senare år...klart att de står SEP.
Tack för svaret
QUOTE (Panzerfaust @ Nov 29 2003, 12:16 )
QUOTE (The Swede @ Nov 29 2003, 12:10 )
The Swede
Låter ju nästan som det ja... Har för mig att det va ett pansar fordon dock.
Men förmodligen är det den händelsen du snackar om... Jag har säkert blandat ihop det med nåt annat... har för mig att det skedde en allvarlig olycka vid I13 dock, med liknande utgång... när man är liten kis lägger man ju inte detaljer på minnet
Föraren blev fastklämd av motorpaketet och bilen började brinna. Efter att ha försökt få ut föraren och släcka elden återstod bara att kapa av benen på föraren för att få ut denne.
Eftersom det var så varmt av branden fick två soldater turas om att hugga tills föraren kom loss.
Föraren överlevde.
Båda soldaterna fullgjorde sin värnplikt.
Finns en minnes sten för händelsen, har för mig att den är på vägen mot tingstäde.
/Recon, GB BrigSpan P18 Tingstäde Komp
EDIT: stavfle
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.