QUOTE (Skalden @ Oct 29 2003, 16:01 )
Om vi gör ett antal antaganden:
USA är ett imperium även om det är i en modern form.
Inga imperier har hittills i historien fallit utan föregående krig även om skälen egentligen kan vara ekonomiska.
NATO är inom 5 år inte längre aktuellt ens som ett forum.
EU kommer inom 5-10 år vara lika mäktigt som USA ekonomiskt.
EU kommer inom 10-15 år vara en militär supermakt.
Hur reagerar USA om plötsligt en ny supermakt utmanar deras ställning ekonomiskt?
Mvh
Skalden
Jag fyller på lite...
För det första vidhåller jag att EU kommer att bli en supermakt. Vi kan då bli tvungna att tänka i andra banor. Det kommer aldrig bli ett land utan snarare en union som tillsammans har makt och därmed ansvar som en supermakt. EU bygger på helt andra principer än ett land och i framtiden kan möjligen supermakter se annorlunda ut.
Vissa här på forumet hävdar att konflikterna mellan de olika medlemsländerna är för stora. Då är det viktigt att påpeka att konflikter medvetet förstoras upp för att blidka hemmaopinionen. EU används sedan som "scapegoat" när landets politiker skall förklara varför de var "tvungna" att nöja sig. "Det är EU:s fel!"
Konflikterna länder eller områden emellan är i själva verket mycket små, det handlar snarare om tillvägagångsätt, hastighet och metoder. Att utvecklingen går långsamt är också fel. Sedan 1989 har det hänt oerhört mycket och EU är en extremt beslutsam och effektiv organisation. Idag kostar administrationen 45 miljarder kronor om året för denna union med över 300 miljoner invånare. Den totala budgeten för hela EU är en bra bit under Sveriges statsbudget.
Nåväl...
Jag fortsätter mina antaganden:
USA kommer fortsätta att söndra och härska.
Storbrittannien och de nordiska länderna påverkas liksom östländerna och sydeuropa. Men detta är en fördröjningsstrid, det vet USA.
USA står inom 10 år sikt inför två val.
1. Acceptera att en ny supermakt kommer att etableras parallellt med USA! :(
2. Gå i öppen fiendskap med EU!
Jag tror att risken för alternativ 2 är 5 procent men det är oerhört svårt att bedöma ett imperium och vad dess "hela kropps- och system" reaktioner kommer att generera för effekter.
Vid öppen fiendskap kommer Atlanten, Island, Grönland, Norge, Svalbard och Sverige att få ökad betydelse för USA som "vänstra flanken" mot EU. Därför är förslaget om pipelines till Murmansk och oljebrytning för amerikanska intressen på Novaja Zemlja oroande. Om USA ger upp "kampen om Mellersta österns olja", då kommer dessa installationers betydelse bli oerhört viktiga för USA. Norge kommer även fortsättningsvis att vara intressant som östra flanken mot Ryssland under överskådlig tid.
Vad gäller att EU:s och USA:s ekonomier är beroende av varandra så har sådant aldrig stoppat ett krig.
Att östländerna är fattiga gynnar snarare EU eftersom det ger möjlighet för tillväxt. Redan idag lever också 1/3 av Polens befolkning på samma levnadsnivå som medelsvensken. Det rör på sig.
Blir det krig då kommer det dock att bli ett lågskaligt krig. Redan nu utkämpas det i form av ekonomisk och psykologisk krigföring, det vore naivt att tro något annat.
Mvh
Skalden