Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Halloween...
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
lobo
Är jag ensam om att ogilla "halloween" ? För mig känns hela skiten som en tjäna pengar grej för näringslivet. Att jag sen läste i någon tidning att det var Buttericks VD:s hustru som kom på idén eftersom hon var amerikanska gör ju inte saken bättre.

Helt onödig tråd men jag måste få tömma gnälltarmen lite. angry.gif
Sgt1clHansson
Är inte alla högtider till för Näringslivet? Eller firar du julafton utan gran, presenter och tomten också
lobo
Givetvis inte men jul,påsk midsommar firades från början av andra orsaker än att handla prylar.
Halloween är ju så uppenbart införd för att det skall spenderas pengar.
Tompa
Halloween har ju blivit ännu en anledning för yngre att dricka massa alkohol precis som lucia var för några år sen dry.gif

Men det är väl som allt annat,vi "lånar" ju en hel del traditioner från andra länder (inget fel med det) men jag tycker att vi borde värna om vår egna tradition med All helgona helgen (stavning) då många går till kyrkogården och tänder ljus för avlidna nära o kära. salute.gif
Sgt1clHansson
Jag tror herrarna skulle må bra av att studera kultur-kunskap. En av anledningarna till att kultur är så svårt att definiera är att den ständigt förändras. Vi lånar ganska friskt av USA just nu precis som vi lånat av andra nationer och kulturer genom hela historien.
J-Star
Tycker för egen del att det är trevligt med Halloween som en anledning att parta lite i det annars urtrista höstmörkret. Jag menar, vårterminen är ju fullspäckad med festligheter och diverse avbrott. Påsk, pingst, kristi flygare, midsommar... ja ni fattar. Men vad händer på höstterminen?! Svar: absolut ingenting. Det är kräftpremiären... och eftersom jag inte äter de vedervärdiga asätarna finns det alltså ingenting för mig från midsommar till jul. Det blir bara mörkt, kallt och astrist i sex djävla månader... förutom den där förbannade julhetsen som får mig att längta till mellandagar och 1:a januari.

Så tack för lite trevlig import som lyser upp höstmörkret lite. Vad gäller eventuellt begär efter det som finns i min plånbok så är det skit samma. Alla andra är ju ute efter det ändå så varför skulle just Halloween vara så extra hemskt bara för att det gör det som alla andra redan gör?

/J
bushman
är det inte bara så att vi möp:ar tycker att halloween e onödig, pga att vi spökar ut oss i maskeradkläder oftare än andra "normala människor"?

jag tycker iofs att maskerad är en trevlig form av fest.
och om folk vill spöka ut sig och supa skallen i atomer, någon gång under mörka hösten så låt dem göra det.

dessutom så är väl inte alla helgons afton så svensk den heller, och var väl förr i tiden också förkippad med spöken och troll.
och jag tror inte att det vore så bra att införa midvinterblot igen va?
för det var väl den helgen som allahelgonsafton ersatte.

fast å andra sidan så är tanke på att offra ett par bilfabriksarbetare(läs trälar) i någon gammal ek lockande.......
Raffsec
Jag har aldrig och kommer aldrig fira Halloween, däremot har jag alltid gått till mina annhörigas gravar på Allhelgona helgen om jag kunnat.

HV.gif
A527
Ett annat problem är alla "småbus" som kommer och vill ha godis. Bekämpa dess är ett måste för inre välbefinnande. camo.gif
Erik_G
Alltid detta gnällande om den kommersiella Halloween..

Priset tog väl insänadren jag läste förra året skriven av en präst som ogillade att barn spökades ut i occulta kläder och skickades runt för att tigga godis. En helg som handlar om sataniska varelser och det occulta gillade han INTE..

Undrar om skribenten tänkte på helgen som firas på vårkanten, där barn klär ut sig till kvastbärande djävulsdyrkare och tigger godis som betalning för massproducerade papperskladdar?

Vad beträffande kommersialism.. Ni vet väl vilket företag som "uppfann" tomten. Dvs gav världen bilden av tomten som en rödklädd fet gubbe som säger Ho ho ho?
Säger "coca cola-röd" er något?

Om ingen hade velat fira halloween hade inte buttericks fått sälja några svarta struthattar, konsum inga pumpor och godisaffärerna haft en normalförsäljning. Tydligen finns det folk som gärna tar och förgyller höstmörkret med lite fest och skoj.

Själv tänker jag fira med att äta lite halloweengodis..

mvh
Erik G
lobo
Tydligen var det bara jag som vill höstgnälla lite, de säger ju att man skall våga visa sina kvinnliga sidor ibland. :P
Nestor
QUOTE (Öst @ Oct 28 2003, 10:02 )
Ett annat problem är alla "småbus" som kommer och vill ha godis. Bekämpa dess är ett måste för inre välbefinnande.  camo.gif

Hehehe så sant så...
Planderade förra året et storstilat "eldöverfall2 med gamla ägg, vattenmalonger och mjölpåsar. biggrin.gif biggrin.gif Very satisfying

Jag är inte heller mycket för den amerikanska varianten, själv så skall jag med min kornfirmadgrupp(Jag är ledare) till ett allahelgonaläger för en riktig alla helgons natt.
Ragulin
Jag tillhör också "old school" och tycker att Halloween är ett djävla komersiellt mög. Det är ju fan bara plastkrafs och tingeltangel överallt och att likna det hela med Julen är lite överdrivet. Visst har Julen också kommit att handla en hel del om julklappar ochslikt, men det finns trots allt en kärna av "äkta" mitt i köpfesten. Ljusen, granen, maten och Fabror Tomten (Elfgren! passa dig!).
Den dag vi börjar fira Thanksgiving (inte allt för avlägset scenario) så går jag till skogs och bygger en koja att bo i och så sätter jag upp en ring av försvarsladdningar runt omkring...

Tyvärr är jag oxå småbarnsförälder och då blir det tyvärr att kapitulera inför marknadskrafterna och låta ungarna gå loss. Men det skär i inälvorna.... Man vill ju inte känna sig som en Taliban direkt.
Lt. Payne
OT-Varning nu..

Jag retar mig mer på de affärsmän och kommersiella intressenter om börjar placera ut Julprylar i OKTOBER surprise.gif

Sånt sabbar min julstämning rejält..

Halloween tycker jag är en liten kul grej i höstmörkret. smile.gif
nsky_517
finns bara en bra högtid. Midsommar.
allt annat är skit.
gurra
Jag tycker Halloween suger ganska rejält med röv, är det inte nu det kommer massa giriga småglin o kastar ägg om de inte får godis? angry.gif
109 Eken
hörde en intervju med Buttericks chefen på radion idag. Han sa att intresset för halloween hade avtagit något men han trodde att Thanksgiving skulle bli nästa stora grej i Sverige. Varför ska vi fira Thanksgiving!? det har väl nåt att gjöra med indianerna som gav några vita mat så de inte svalt ihjäl? eller?
@Ragulin finns det plats för en till i din koja? ;)
@Lt Payne; håller med dig till 100%, läste om ett konditori som börjat sälja semlor
bash.gif
Raptor
Min handlingsplan mot Halloween-ungar:

- Svara aldrig om någon knackar på dörren.

- Ta fram SuperSoaker 3000 och ladda med rikligt med vatten. Reservmagasin placeras lättillgängligt runt om i lägenheten.

- Lagra minst tre rader sandsäckar vid fönstren.

- Riv upp golvet och skapa en fallucka.

- Ta fram luftgeväret och ladda med salt.

- Skapa Shgr av ballonger, ruttna ägg, aktivt kol och fyra veckor gammal köttfärs. (Shgr = Stinkhandgranater).

- Sätt på kaffekokaren och avskärma dig från världen några timmar medan den värsta hysterin blåser förbi.

- I händelse av att fienden bryter in, gör motstöt med minst 5 liter vatten, komplettera gärna med Shgr.

- Krigsfångar rullas i ströbröd och placeras i gardroben för vidare förvaring.
SwePace
Annars finns det en annan taktik för att få glinen att hålla sig borta. Den begagnade jag mig av, om än oavsiktligt just då iaf.

Få föräldrarna att tro att du är FARLIG...

Jag åker hoj. Med andra ord svart läder på sommaren, helsvart. Samt rakat huvud, skägg och solglasögon så inte ögonen syns. Då backar föräldrar med barn i "bus eller godis"-åldern. Enda nackdelen är ju att man är "alfahannen" när de litet äldre barnen/ungdomarna på gården är ute samtidigt.

Så testa gärna min metod om ni tror att det hjälper hemma i ert grannskap.
henke
@109 Semlor saluförs from förra veckan iaf i Konsum Extra där jag bor.

Ang Halloween. Nja det är väl en skoj högtid och som J-star säger är ju denna halvan av året dåligt fylld med glädjepunkter. Dessutom finns det ju ingen annan tillställning där det är generellt acceptabelt att för vuxna kä ut sig och ha skräckmaskerad. Maskerader är ju annars bara för barn....och män som gillar att leka krig på helgerna. camo.gif

Varför klaga på buttericks, det är ju ett gyllene tillfälle att be frugan om att få lite extra fickpengar till ny maskeradkostym som givetvis inhandlas på Militaryshop, motsv eftersom du årligen enbart klär ut dig i militärtema. camo.gif

En och annan skräckfilm på tv som gör en lite mörkrädd är ju bara positivt surprise.gif
Vc_90
/me skall som den MÖP han är sjävklart gå på kvällens maskerad i militärtema!
Har beväpnat mig upp till tänderna med KSP, pistoler, handgranter, rökbomber samt diverse försåtsmineringar! Kan bli en riktigt rolig kväll det här! Malajn.gif

Skulle dock aldrig sänka mig till att skämma ut m/90 systemet så jag har inhandlat utländska prylar! laugh.gif
mace
QUOTE (lobo @ Oct 27 2003, 17:24 )
Är jag ensam om att ogilla "halloween" ?  För mig känns hela skiten som en tjäna pengar grej för näringslivet. Att jag sen läste i någon tidning att det var Buttericks VD:s hustru som kom på idén eftersom hon var amerikanska gör ju inte saken bättre.

Helt onödig tråd men jag måste få tömma gnälltarmen lite. angry.gif

WORD!

Glad att det finns fler än mig som inte gillar den här anledningen till att alla vuxna ska spendera halva lönen på onödigt skit.
Varför är vi svenskar så förbannat korkade att vi alltid ska sträva efter att bli så amerikaniserade som möjligt? Låt dom ha sina små egenheter och lustiga traditioner för sig själva.

Det spelar ingen roll om den ena halva året är fyllda av skojiga saker. Måste ni ha en speciell dag för att ha roligt så är det inte mycket bevänt med er fantasi.

Bara för att handlarna har fått för sig att importera denna synnerligen konstiga tradition till vårt land så behöver vi ju inte ta emot det med öppna armar. Vill ni att era barn nödvändigtvis ska föräta sig på godis denna dag så kan ni ge dom en påsen sen ni varit iväg till kyrkogården och tänt en lykta på en anhörigs grav.

Förbjud sånt här skit och låt oss vara nöjda med dom högtidsdagar som fanns tidigare. angry.gif

Innan någon kommenterar detta så kan jag själv klargöra fakta:
Nej, jag firar inte jul (som numera firas med anledning av Kalle Ankas födelse och Coca-Colas uppfinnande) eller påsk eftersom jag inte är kristen.
Den enda högtiden jag anser vara värd att fira är midsommar, men även den är en besvikelse eftersom den numera inte firas på rätt dag.
ABP
Tycker också att Halloween känns löjligt ditplacerad av "näringslivet" för att kräma ut lite extra pengar.

Okej att en 5 åring står utklädd till ett spöke stör väl mig inte så mycket men när ungdomar (hände här hemma) som inte ens klär ut sig tigger godis börjar man undra.

Tacka vet jag brorsans taktik hemma hos sig.

Valfritt monster: Bus eller godis
Brorsan: Nä vi firar inte sånt, min familj.
Valfritt monster: Men bus då?
Brorsan: Nä vi skipar det i år med...
Knekt
QUOTE (109 Eken @ Oct 31 2003, 23:13 )
hörde en intervju med Buttericks chefen på radion idag. Han sa att intresset för halloween hade avtagit något men han trodde att Thanksgiving skulle bli nästa stora grej i Sverige. Varför ska vi fira Thanksgiving!? det har väl nåt att gjöra med indianerna som gav några vita mat så de inte svalt ihjäl? eller?
@Ragulin finns det plats för en till i din koja? ;)
@Lt Payne; håller med dig till 100%, läste om ett konditori som börjat sälja semlor
bash.gif

Thanksgiving vette sjutton om det kommer slå. Att Halloween funkat är ju för att vi kunnat koppla festandet till en befintlig svensk högtid. Hur skulle man få tilld et med Thanksgiving?

Men att intresset för Halloween avtagit är tydligen glasklart inom handeln. Det är därför många handlare valt att gå direkt på julskyltningen istället.

Det verkar med andra ord som om Halloween kanske bara var en fluga (eller spöke? ;) ) i Sverige.
Rangerbob
QUOTE (gurra @ Oct 29 2003, 16:56 )
Jag tycker Halloween suger ganska rejält med röv, är det inte nu det kommer massa giriga småglin o kastar ägg om de inte får godis?  angry.gif

Lite larmminor på garageuppfarten/runt grinden så slipper du dem nästa år. ;)
Raffsec
Hmm har tänkt på en sak att både till Påsk och Halloween så går barn och ringer på helt främmande personers dörrar och ber om godis kanske jag som är cynisk men det finns många knäppskallar bakom dörrarna.

HV.gif
bushman
vänta bara tills glinen upptäcker "devils night" alltså kvällen innan halloween.
i usa går de äldre ungarna ut och bränner ödehus, sina lärares bilar och allt annat som de lyckas sätta eld på.

kan se en folk afa-aktivister springandes nedför avenyn i gbg, kastandes molotovs på allt som rör sig.
vid gripande skyller de på att de firar devils night och går fria.
Axial
QUOTE (Sgt1clHansson @ Oct 27 2003, 18:43 )
Jag tror herrarna skulle må bra av att studera kultur-kunskap. En av anledningarna till att kultur är så svårt att definiera är att den ständigt förändras. Vi lånar ganska friskt av USA just nu precis som vi lånat av andra nationer och kulturer genom hela historien.

Dessutom är det ju så att halloween inte är ett amerikanskt påfund från början utan en tradition från de brittiska öarna där framförallt kelter och även irländare firade det keltiska nyåret på "All Hallows Eve", dvs 31 oktober. Man trodde vid den tiden att det endast var under nyåret som det gick att få kontakt med andar och det gällde då även att skydda sig mot onda andar. När så flyttkaravanerna gick mot det förlovade landet fick traditionerna följa med. Efterhand som åren gått har traditionen förändrats. T ex var pumpan med ljus i från början en urgröpt kålrot med ljus i och hade till syfte att skrämma bort onda andar. Att traditionen "kapitaliserats" är inget konstigt, det har ju våran julhelg med. Att säga att det är fel är inte riktigt sant eftersom traditioner ändras med tiden och med generationernas syn på traditionerna.
Vår "svenska" Allhelgonahelg infaller 1 november och är alltså inte samma sak som halloween även om det finns vissa yttre likheter och vissa gemensamma beröringspunkter.
Den som vill kan ju fira bägge helgerna, välja en av dem eller inte fira någon av dem. Tyvärr (för den som inte gillar halloween) lär det nog bli svårt att inte bli antastad av små spöken, andar och andra godisdrivna busmaskiner.

Själv gillar jag Helloween bättre än halloween ;)
panzerkampfwagen
En alternativ lösning. Öppna för alla barn som kommer o tigger godis. Nej, jag skojar inte.

Ge dem sen skitäckligt godis.

Tjejens farsa tilldelades vid sin avgång som chef för ett större försäkringsföretag en enorm påse godisar uppmärkta med företagets logotyp. Sagda godisar orsakade stor glädje bland tjejens småsyskon ända tills de förtärdes...

Godiset var av vidrig typ. Sånt där som gör en illamående och förbannad.
Alltså. Inhandla skitäckligt godis. Typ chokladdoppade marinerade peppardadlar. Ge kidsen. Avnjut resten av halloween skrattandes.
Vildmannen
QUOTE (henke @ Nov 1 2003, 11:37 )
En och annan skräckfilm på tv som gör en lite mörkrädd är ju bara positivt  surprise.gif

Helgens bästa skräckis var utan tvekan "Bordello of blood" biggrin.gif
http://us.imdb.com/title/tt0117826/
Kockis
Hallowen? Nja vist i min oldersgrupp (17-21) ar det nastan bara systemet och taxi som drar in pengar, mogligtvis akuten oxo...

Jag hade kul (tror jag 7.gif) men sjalva traditionen *stavning* ar ju inte sa speciell...

OT- Jag hatar jul (forutom maten)
Nestor
Eller så ger man glinen morotsmintkarameller gjorda på mormors helmliga recept
Kommer ihåg förra årets halloween:
Jag och några vännet hade planerat att inte ge bort vårat snask så vi gjorde en skiss över stridsområdet, planerade överfallspunkt, bestämde en ÅSA och bunkrade upp med ammunition. Vi tillverkade även en primitiv GrG med ett stuprör och gummiband.laugh.gif
Och när Fi anlände så flydde dom skrikandes.
Vi belönade oss efter framgngsrikt överfall med popcorn,chops och en bra film

Hälsningar Hedrix
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.