Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hjälp att bygga ett schema!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Ragulin
Då jag just är hemkommen från en veckas övning till sjöss, så tänkte jag höra med alla klokskallar här på forumet (här får man tammefan svar på allt) om det finns ngn som har vana vid att planera arbetsschema för skiftarbete. Utgångspunkten är att det system man idag kör med är väldigt slitsamt i längden. Folk har svårt att få tillräckligt med sömn helt enkelt, och om förbandet skall kunna lösa uppgiften över en längre tidsutdräckt än en till två veckor, så bör man titta på alternativa lösningar.

Som det är nu, så är man uppdelad på två täter enligt följande:

Lag 1 Lag 2
0600-1200 Arbete Vila
1200-1500 Vila Arbete
1500-1800 Arbete Vila
1800-0000 Vila Arbete
0000-0600 Arbete Vila

och så rullar det på.

Grejen är att med detta system blir det svårt att få tid till ngt annat än att försöka sova. Väljer man att fys:a eller glo på en film eller sitta och snacka, så missar man sömntid. På plattvakten (de korta passen på e.m) skall även de som är lediga vara till förfogande för att sköta löpande underhåll (städning och ev. återställning) i en timme eller så.
Jag inbillar mig att längre sammanhängande arbetstid både i form av skiftets längd och plats på dygnet skulle vara mycket bättre, men är osäker på hur det skulle se ut. Jag har tidigare jobbat med rullande tre-skift där man hade 6 h jobb, 6 h beredskap (bakjour) och 6 h vila och det funkade ypperligt, men då blir man ju färre personer i jobb per skift. Hur gör man?
Vysotskij
Om det inte enkelt funkar med längre tvåskift kanske man kan köra fyra lag (A,B,C,D) i fyratimmarsskift?

0-4 A&B
4-8 B&C
8-12 C&D
12-16 D&A
16-20 A&B
...etc

I detta kan man låta det nytillkomna gänget ha de mer kvalificerade uppgifterna och det gäng som redan kört ett tag ta korkskallejobben. Men alla kanske inte är så allround?
Fk Satan
köra längre skift? vilket leder till längre vila.

alt köra med Vysotskij lösning.
Axial
Pröva följande:
jobba 12 timmar, ledig 6 timmar, jobba 6 timmar, ledig 12 timmar.
När lag A jobbar är lag B ledigt osv.
Hur är personaltillgången för respektive lag ? Skulle det gå att dela upp styrkan i 3 lag eller är det "en man-en uppgift" hela tiden ?
Jehova
Ombord på kkv var det 18 värnpliktiga och 22 yo det året jag låg där. Besättningen är uppdelad på två vakter (styrbord och babord). Till sjöss finns det inte någon beredskapsgrad som tillåter mindre än att en vakt är igång.

I början hade vi det traditionella 4-timmars systemet med vakter där man gick vakt om vakt och hade två stycken plattvakter om 2 timmar för att vända dygnet vartannat dygn. Efter ett tag införde vi det system som Ragulin beskriver. 6 timmarsvakter med två 3 timmars plattvakter för att vända dygnet.

Min erfarenhet är att detta system med 6 timmarsvakter fungerer bra. Vi hade som längst 21 dygn till sjöss. Så länge det inte är alltför mycket beredskapshöjningar till "klart skepp" eller skyddslarmsövningar fungerar det. Problemet med längre vakter är att man bara kan äta när man gått av eller innan man går på en vakt.
Ragulin
Personalbehovet är beroende på i vilken beredskapsgrad man seglar. Man kan ha allt från Klart Skepp (alla i stidsställningarna) till att halva styrkan jobbar och halva är i vila. Med ett treskiftsystem kan man snabbt gripa 3/4 av besättningen för att lösa en uppgift som inte kräver total mobilisering av alla krafter eftersom det gäng som har bakjour (beredskap) snabbt skall kunna vara på plats, men frågan är om man köper förslaget. Vore kul att höra vad en kille som Vargas anser om det här...

Med nuvarande indelning känns det förvisso lite överbemmanat på vissa vakter och i somliga tjänstegrenar, men jag antar att man har en lägstanivå för hur många man anser det vara önskvärt att ha i tjänst under manöverberedskap, som är den lägsta beredskapsgraden. Annars tycker jag att Axials förslag är det bästa hitintills. Skall skicka det vidare till FC för påsyn.

Jehovas erfarenheter från korvetternas 4-timmarspass har jag hört om tidigare. Det verkade ju asjobbigt att jobba i denna indelning och jag förstår att det kändes som en lättnad att gå över på 6-timmarspass, men jag tvivlar på att man orkar jobba sådär någon längre tid. "All work and no play, makes Jack a dull boy" liksom. Man måste ju ha tid över för att lite Fys (Jag gick helt klart upp ett par kilo under veckan. Åt så inihelvete och rörde mig obefintligt), att kolla en film, spela ett spel eller läsa en bok. Det kan ju inte vara bra att man tar av sin sovtid för att exempelvis äta och duscha. Undrar hur man mår efter tre veckor med sjövakt! Plattvakterna har jag aldrig fattat nyttan med... Man är ju fan bara trött och seg i kolan hela tiden.
Jehova
På plattvakterna hade vi ofta rengöring eller ibland lite fys. Vi hade en motionscykel ibland ute på kobryggan som man kunde träna på.

Visst skulle det vara bra med en lägre beredskapsnivå än den som innebär att halva besättningen är aktiv. Tyvärr sammanfaller längre sjövistelser med skarpa lägen, und. uppdrag och internationella övningar och då behövs folket på plats.

De större NATO fartyg jag haft fördelen att tillbringa tid på till sjöss hade 3 vakter istället för våra 2. Nu minns jag inte riktigt hur fördelningen såg ut men jag har för mig att det var 9 - 6 - 3 timmar. Man hade en 12 timmars ledighet vilket är väldigt bra om man vill ha längre uthållighet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.