Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Spring och ta skydd!!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2
strvkomp
Min kompis är spaningssoldat i Östersund. Här om veckan hade de fordonslära motsvarande och vilka åtgärder som tas mot olika fordon i olika situationer.
Tydligen hade dom blivit utbildade att mot stf90, Pbv 302, 401, Bv 206 och motsvarade fordon ta upp pansarskottet och avge eld.
Men när det kommer en strv 122 blev dom lärda att springa och ta skydd för, jag citerar: "Ni har inte sportslig chans mot detta monster till stridsvagn"

Det känns bra i själen.
Gustav Adam, slut kom.

//Strvkomp pansar2.png
Mats
At-strvhybris-hjooo...

OK, Strvkomp, vill du fråga dina befäl hur det gick för Bodens stridsvagnskompani i skogarna kring Skillingaryd under Operation Våreld? När de mötte ett visst ilsket pansarskyttekompani.

Pansarskott biter på Stridsvagn 122, inte i front, man får vara listig. Rb 56 går nog rätt igenom taket på 122an trots extra skydd. 56:or har spaningssoldaterna gott om.

Nog för att det är andra länders motsvarigheter vi skall jämföra med. Men irakiernas RPG bet hål på ett antal M1A1. Lite mera bestämt motstånd och terräng modell svensk hade det nog blivit fler.

Väntar med spänning på rapport från en kamrat som är KB på en lätt spaningspluton på I5 som har 2 pvrb-grupper. Ni ska tydligen möta varandra.

Bra IRV och så vidare hjälper inte mot list.

Det är betydligt lättare att försvara än att anfalla, det senare måste ske mycket lugn och metodiskt. Sök av ordentligt med IRVn ni har, speciellt åt sidorna.
ÖverMÖP:en
Vi blev lärda precis samma sak förra året där uppe. Om man såg en strv skulle man antingen springa eller gräva en kilometer djup grop och ligga jävligt still.
Mats
Enligt svensk armédoktrin skall man ta de risker som krävs för att nå framgång.

Det finns ju en gräns för risktagandet. Står man mitt på ett fält och ett T-80 kompani kommer dundrande tar man ju skydd.

Men har man skogsterräng är ju sannolikheten god att man lyckas med eldöverfall.

Vill man stoppa pansar så går det, kommer att krävas förluster, men det svider värre att få en stridsvagn förstörd än en pvrb-grupp.
joppe
QUOTE (Mats @ Oct 26 2003, 15:44 )
Vill man stoppa pansar så går det, kommer att krävas förluster, men det svider värre att få en stridsvagn förstörd än en pvrb-grupp.

inte för pvrb-gruppen laugh.gif
Mats
De får tapperhetsmedalj postumt så de klagar inte.

Skämt åsido, det krävs offer.
Ing
strvkomp: Jag tror att en vapenverkansförevisning vore väääldigt nyttigt för samtlig personal som kör pansarfordon i sverige.

Edit: Kom ihåg, Murphy är där ute... och väntar.

Och nej. Jag skulle inte vilja ge mig på stridsvagnar med pansarskott.
Men jag tycker inte heller om det här att många verkar vara övertygade om sin odödlighet.
QUOTE (Mats @ Oct 26 2003, 15:44 )
Enligt svensk armédoktrin skall man ta de risker som krävs för att nå framgång.

Det finns ju en gräns för risktagandet. Står man mitt på ett fält och ett T-80 kompani kommer dundrande tar man ju skydd.

Men har man skogsterräng är ju sannolikheten god att man lyckas med eldöverfall.

Det är ju absolut ingen vitts att ta egna förluster i ett försök att bekämpa något man inte har vapenkraft mot. Vi blev som sagt lärda att pskott inte biter på stridsvagnar så om vi inte har någon robot 56 med oss så är det ingen ide att äns försöka.
Mats
Stridsvagn 122 är inte den tänkta fienden. Det är T-XX, och de biter pansarskottet på.

Stridsvagn 122 kan nedkämpas med pansarskott i BT i vilket fall. Tror att det går i verkligheten också. Som sagt, man är förjävla dum om man tror att man ska ta dem i fronten!

Snart har vi MBT-LAW också, förhoppningsvis i alla fall, då jävlar!

Ska vi bestämma oss för att göra detta till Frankrike 1940 och lämna walk over på direkten eller ska vi göra det till Normandie/Vietnam/Tjetjenien där amerikanska/ryska stridsvagnsförband hade stora förluster?

Kunde tjetjenerna göra livet surt för ryska stridsvagnar så borde vi lära oss av det.

Om det enda som ska försvara oss mot fiendens stridsvagnar är våra egna stridsvagnar och pvrb-grupper är det ju kört. Fienden kommer att ha flera stridsvagnar, annars hade han inte anfallit.

Det är helt enkelt så att moderna stridsvagnar kan stoppas, de ryska antagligen lite lättare.
Rattara
Min kompis är spaningssoldat i Östersund. Här om veckan hade de fordonslära motsvarande och vilka åtgärder som tas mot olika fordon i olika situationer.
Tydligen hade dom blivit utbildade att mot stf90, Pbv 302, 401, Bv 206 och motsvarade fordon ta upp pansarskottet och avge eld.
Men när det kommer en strv 122 blev dom lärda att springa och ta skydd för, jag citerar: "Ni har inte sportslig chans mot detta monster till stridsvagn"

Märklig utbildning.
Visst är det sant att de ryska T-XX vagnarna inte har samma högteknologiska pansar som västvärldens, men de är ofta utrustade med aktivt pansar som mycket effektivt stör ut pskottens rsv-stråle.
achilleos
Stridvagnar är inte imuna mot p-skott. Som Mats säger är det på intet sätt omöjligt att få stopp på stridsvagnsförband i betäckt terräng. Lite intelligenta minor, en bra eldöverfallsplats och redan inmätt STRIX-mål gör livet surt för strv-kompaniet.

Till stridsvagnarnas fördel skall sägas att det är svårt att simulera den spränggranatseld som ofta skjuts i förebyggande syfte mot misstänkta platser. Har många ggr varit med om att bli påskjuten från platser mot vilka man nyss skjutit ett antal sgr. Detta i kombination med svårigheter att få full effekt av den indirekta elden som även den skjuts mot misstänka platser innan anfall gör att man kan få en skev bild som skytte/robot-soldat.

En sak som man skall vara försiktig med är att underskatta ryssarnas mtrl. T80/T90 är det inte troligt att man har genomslag på i front med pskott eller grg.
The Swede
Naturligtvis måste man vara försiktig om man möter stridsvagn och själv endast har eldhandvapen och p-skott.
Front är aldrig något man vill bekämpa, tänk på bilden i SoldF (boken alltså)
Aktern är dock mer sårbar, även på en Strv122.
Även bandaggregatet är sårbart, du slår inte ut kanonen men vagnen kan inte röra sig om du skjuter sönder bandet/hjulen.
Naturligtvis måste man väga för- och nackdelar innan man bekämpar men helt omöjligt är det inte.

The Swede pansar2.png
mace
En allmän förevisning i vapenverkan skulle absolut inte vara fel, som Ing skriver, dom flesta skulle behöva en lärdom om dödlighet.

Man måste ju alltid anpassa uppträdande efter situation och dom flesta håller säkert med mig då jag säger att man aldrig bör ge sig på en stridsvagn framifrån.

Enligt stridsfordonkort 1 Sovjetunionen 1984 (M 7745-106052) ska man kunna uppnå verkan i fronten med en 10.5 cm stridsvagnskanon samt robotsystem 55 (TOW) på en T-72 även om den är försedd med s.k. yttre skydd (aktivt pansar?).
Dock anger boken att verkan inte kan uppnås med Pskott M/68 (vet inte hur mycket det skiljer sig mot M/86) i fronten alltså. Från sidorna och i aktern ska man uppnå full verkan. Den psykologiska effekten ska ju inte ringaktas. Dom flesta blir nog lite spaka och nerviga då det börja smälla i plåtlådan.

Edit: Någon som vet om det finns någon nyare version av boken? Måste uppdatera mitt bibliotek.
strvkomp
Mats, din kära pansarskytteslusk...

Jag vet också att pansarskott kan slå ut stridsvaganr. Jag är även medveten om att vi inte är odödliga. Det verkar däremot som om du tog illa upp för att dom inte lär spaningsoldaterna ta skydd eller springa när det kommer en stf9040b.
Sedemera, för att slå ut en strv 122 med pansarskott krävs det på pappret mellen 3-4 p-skott. Dessa ska också träffa bakifrån eller vid drivhjulskransen. Självklart kan du med ett p-skott oskadliggöra en strv 122, men då krävs det en stor portion tur och list. För helt ärligt, som du också vet så krävs det mycket för att en strv 122 och ett strf9040b för den delen inte ska upptäcka fotsoldater i skogen.

För övrigt tycker jag inte riktigt att man kan disskutera p-skotts verkan genom att jämföra dess genomslag i BT-strid. 7.gif

//Strvkomp pansar2.png
Larsson
Ursäkta min ringa och möjligen något oiniteirade fråga,
men ska inte spaningssoldater undvika strid med alla förband?

Jag menar, "se men inte synas".

Det borde rimligtvis vara spaningsoldatens uppgift att lokalisera fi så att
strv, strf, skyttesoldaterna och f.f.a. ie kan verka och så att dessa resurser
kan sättas in där de gör mest verkan och inte att riskera livet för att
slå ut något sketet stridsfordon som de lika gärna kan undvika och låta
de "stridande" enheterna ta hand om.
Mats
Mats, din kära pansarskytteslusk...

Sluta smickras. wub.gif

Jag vet också att pansarskott kan slå ut stridsvaganr. Jag är även medveten om att vi inte är odödliga. Det verkar däremot som om du tog illa upp för att dom inte lär spaningsoldaterna ta skydd eller springa när det kommer en stf9040b.

Hehe, nej, jag tar inte illa upp för att de inte lär ut att de inte behöver springa när det kommer en 90a... det borde de... om det är jag som kommer. ;)

Sedemera, för att slå ut en strv 122 med pansarskott krävs det på pappret mellen 3-4 p-skott. Dessa ska också träffa bakifrån eller vid drivhjulskransen. Självklart kan du med ett p-skott oskadliggöra en strv 122, men då krävs det en stor portion tur och list. För helt ärligt, som du också vet så krävs det mycket för att en strv 122 och ett strf9040b för den delen inte ska upptäcka fotsoldater i skogen.

Hur mycket mot skyttesoldater har ni övat?

Inte en enda gång kom vi i förhand mot skyttesoldater som gjorde eldöverfall på oss, trots uppluckat skytte. När vi gjorde eldöverfall på stridsvagnar med både vagnar och skytte hamnade vi i förhand, varje gång! Eldöverfall är effektivt! Kan inte förnekas.

För övrigt tycker jag inte riktigt att man kan disskutera p-skotts verkan genom att jämföra dess genomslag i BT-strid.

Citerar mig själv:
Stridsvagn 122 kan nedkämpas med pansarskott i BT i vilket fall. Tror att det går i verkligheten också. Som sagt, man är förjävla dum om man tror att man ska ta dem i fronten!

Med det menade jag att BT är BT och man ska inte dra alltför många slutsatser av det. Jag drar min slutsats av att ha kollat sidpansarets tjocklek i tornet på en 122 och jämfört med vad jag sett pansarskott gå igenom, även slpprj 90.

Det är helt enkelt så att man ska akta sig jävligt noga för i betäckt terräng och bebyggelse om man är ett pansarfordon, oavsett typ.

Förhand kommer man inte att hamna i, det enda som hjälper är aggresivt beteende på en gång. Eld åt alla håll med alla vapensystem och möt fienden! För stridsvagnen kan det ju mycket väl bara vara ide att trycka av ett skott mitt i synen på skyttesoldater i skogen, för att få dem "ur balans".

Tyvärr inte en effekt vi kan få under övning, precis som sgr och art.
jöjje
Fan vet om det inte är sämre som skyttesoldat att springa på en 90:a än en 122:a? 112:an är nog inte så intresserad av mig eftersom jag inte utgör ett stort hot, dessutom till hör det inte en strv främsta uppgifter att jaga skytte!

får man dessutom 3-p granater till 90:an så blir tiden mellan inmätning till luftbrisad i fiendes stridsställning betydligt kortare.
Mats
3P i all ära. Men den är gjord för i första hand fartyg och lv-pjäser.

Armeringsavstånd på 300 m. Pansarskott 86 har armeringsavstånd 30 m. Någon som vet ryska armeringsavstånd?

Har en gång, kanske två, bekämpat skyttar på mer än 300 m.

Vanliga slsgr 90 har armeringsavstånd 70 m om jag minns rätt. Även det tycker jag är för långt.

Ska ju vara för att skydda våra avsuttna skyttar. Hoppas vi slipper ta reda på om 70/300 m är långt/kort nog. Jag tror det är för långt.

Tidsmoden är ju dock en klockren funktion mot exempelvis robotgrupper.

Fan vet om det inte är sämre som skyttesoldat att springa på en 90:a än en 122:a? 112:an är nog inte så intresserad av mig eftersom jag inte utgör ett stort hot, dessutom till hör det inte en strv främsta uppgifter att jaga skytte!

Pansar ska ju inte ta strid i onödan. Man kan åka rakt igenom ett eldöverfall skjutandes med allt man har och hoppas på det bästa.

Men har fienden minerat är man tvungen att ta strid. Det blir ett kritiskt ögonblick när första vagnen upptäcker mineringen och gör halt och börjar backa. Perfekt läge för ett pansarskott under bandhyllan på både den vagnen och någon av de som kommer efter. Kaos är resultatet.

Men missar fienden i det läget är det ju de som är kokta istället.
Raptor
Kanske var det länge sedan jag gjorde lumpen... 7.gif

Men våra instruktioner var tydliga. Modern, rysk stridsvagn? Förflyttning!

Inte ens med grg uppmuntrades vi till att anfalla en modern rysk stridsvagn i fronten. Möjligen lägga rök men endast på order. Låg profil och förflyttning var det som våra befäl lärde oss.

Målet med förflyttningen var givetvis att ta sig runt till sidan eller aktern på stridsvagnen.
S-TANK
Det verkar vara värre med försvarets pengar än jag trodde. Har ni inte övat med/mot större förband än enskilda grupper?

Det man kan vara säker på är att ser man en (1) strv finns det förmodligen ett par till inom ett 100-tal meter, ytterliggare 10 inom 500 m. Ett dussin strv till inom 1 km. Dessutom ett par hundra psk-sold tillsammans med ett drygt tjog strf/pbv.

Den minsta stridsenheten för pa/mek-förband är i regel bataljon. I betäckt terräng går oftast psk först, i öppen strv. Summa summarum: Ser du en strv så har du förmodlignen en pansarbataljon i ett terrängavsnitt nära dig.

Så att göra som rb56-gruppen som jag såg på Discovery härom dagen (måste varit en B-reklamfilm från Saab/Bofors de fått tag på) där de efter att den i ensamt majestät framryckande stridsvagnen hade passerat, poppade upp som gubben ur lådan och grupperade systemet mitt på vägen för att därefter i lugn och ro nedkämpa vagnen bakifrån får nog ses som lite overkligt scenario. Men dyker det upp så ta vara på tillfället alla pvrb-gunners!

Men rent tekniskt sett går det att slå ut en 122 med ett p-skott. Det gäller bara att träffa på rätt (fel ;) ) ställe.

Det låter konstigt att man lär ut svenska spaningssoldater att springa och ta skydd när de ser en strv 122!

S-Tank pansar2.png
GeBe
QUOTE (S-TANK @ Oct 27 2003, 00:38 )
Det låter konstigt att man lär ut svenska spaningssoldater att springa och ta skydd när de ser en strv 122!

S-Tank pansar2.png

Övar man inför slutövning eler inför stora hemska kriget...
Mats
Svenskt normalförfarande vid sammanstöt med minering är HERB, halt-eld-rök-bakåt och kringgång på 1000m om terrängen medger.

Möjligt att ryssarna kan tänkas försöka forcera.

Men att skickar de in fler vagnar i ett område som vi har registrerat som mål för IE. Hmm, ja, deras problem.

Skulle var intressant att se detta under en STA övning där försvararen har fyra grkpbv 90120 till förfogande på sin bataljon.

Såg också den filmen, riktigt B-aktigt, men när de sköt den skarpa mot den rörliga vagnen, lite grymmare.

EDIT:
Det verkar vara värre med försvarets pengar än jag trodde. Har ni inte övat med/mot större förband än enskilda grupper?

Vi stred med kompani bestående av 8 st 90:or, 3 st 122 samt närskyddstropp mot 14 90:or och 19 st 122. Våran uppgift var att fördröja. Vi vann, bedömt 12-15 stycken 122 nedkämpades och en mycket förvirrad PzH 2000 som hade hamnat i täten på den anfallande bataljonen tillfångatogs, samt en hel kompanistross, någon enstaka 90a nedkämpade vi men det stod helt klart att fi's pansarskytte inte fått en chans.

Terrängen var gles skog med mycket vägar i, Skillingaryd, perfekt för pansarskytte som hade kunnat tagit i skogen, betydligt listigare än stridsvagnar på vägar. Att stridsvagnarna har dålig uppsikt åt sidorna när de tar längs vägar blev ju ganska uppenbart. Inte nog med att de dundrade över ett antal mineringar.

Det var inte så att det var vår 122 pluton som stod för de flesta nedkämpningarna heller. Inte heller skyttesoldater då de inte fått sina BT-batterier laddade.

Vi hade 12-18 h förberedelser inför fördröjningsuppgiften och minerade som tokar med både "riktiga" minor och skenmineringar.

Detta är givetvis en isolerad händelse . Man ska ju inte dra för stora slutsatser, men, det kan bli så. Att försvara/fördröja med noll förberedelsetid är mycket svårare .

Börjar man springa om T-80na börjar rulla över Tårneälven så får man springa hela vägen till Smygehuk. Pansar är beroende av att ha fått fienden på flykten för att nå framgång.
Pal_oldpc
QUOTE (strvkomp @ Oct 26 2003, 15:02 )
"Ni har inte sportslig chans mot detta monster till stridsvagn"

hehe, helt enkelt beordrad pansarskräck
Kimster
Har fått lära mig nått mellanting.
JAG skulle inte försöka bekämpa NÅGOT pansarmål med 1!pansarskott utan backup.
Defenetivt inte en stridsvagn, sen spelar det ingen roll hur ny eller hur gammal.
Inte heller hade jag gett mig på en strv med 2 pskott, eller ens 3 såvida det inte rörde sig om en order att göra det, eller behöva bekämpa för att lösa uppgiften.

Med 3 pansarskott har du en rimlig chans att nedkämpe en strv om du placerar alla skotten bra och träffar på rätta platser, bak etc..
Men fortfarande hade jag inte gjort det med 3st. Hade vi vart en pluton eller mer med kanske 8-10 pskott då kanske. Man får titta lite på vad som händer efter man blåst på en strv. Du är med störta sannolikhet röjd, och en strv kommer sällan ensam.
..dom e elaka.
tacka vet jag strvminor ;)
Mats
Med 3 pansarskott har du en rimlig chans att nedkämpe en strv om du placerar alla skotten bra och träffar på rätta platser, bak etc..

Det är därför en mekskyttegrupp har 6 pansarskott och ett grg och tio stridsvagnsmina 5 samt en 40 mm akan.

Det borde i alla fall räcka till ett eldöverfall med minor på vägen och som överrullningsskydd.

Det gäller ju givetvis att dra ur fort. Annars blir man ju innesluten av kringgången som fi planerar i stunden efter, även riskerar man ju fientlig IE.

Att fly utslagna vagnar är viktigt för pansar. Man skickar inte fram sina dyrgripar igen där man redan förlorat en vagn.

Man får dra tillbaka och bomba lite först. Sedan kan man ju försöka.
Vysotskij
Det här är fantastiskt viktig information om modern mekstrid för en skrivbordstaktiker som undertecknad. Tack till Mats, Strvkomp och alla andra. Fortsätt gärna.
Lt. Payne
Vet inte om jag har missat nåt, rätta mig gärna i såfall.

Är inte Mjukvaran i en stridsvagn den "ömtåligaste punkten"?
Med mjukvara menar jag personalen inuti. Jag tänker inte heller skjuta mot en strv i front eller sida men ett par kyssar av PSkott modell orsakar väl både tarmtömning och panik i den vagnen?

Vad jag vill komma till är att det finns mänskliga reaktioner som vi kan utnyttja till vår fördel. En panikslagen och kanske flyende besättning skickar inga trevliga signaler till de som kommer bakom dom.
QUOTE (Mats @ Oct 27 2003, 07:28 )

Det är därför en mekskyttegrupp har 6 pansarskott och ett grg och tio stridsvagnsmina 5 samt en 40 mm akan.

Det borde i alla fall räcka till ett eldöverfall med minor på vägen och som överrullningsskydd.

Det gäller ju givetvis att dra ur fort. Annars blir man ju innesluten av kringgången som fi planerar i stunden efter, även riskerar man ju fientlig IE.

Att fly utslagna vagnar är viktigt för pansar. Man skickar inte fram sina dyrgripar igen där man redan förlorat en vagn.

Man får dra tillbaka och bomba lite först. Sedan kan man ju försöka.

Åsikterna huruvida man med pskott ska bekämpa strv går tyldigen isär hos officerare från olika regementen. Vi hade bara 4 pskott per mekskyttegrupp och dessa var alla avsedda att användas mot ett och samma strf då i regel 3 träff krävs för att slå ut ett sådant.
jonte72
T-72 har ett frontskydd som motsvarar över 700 mm pansar mot RSV - räcker då inte långt med p-skott 86 som klarar drygt 400 mm rent pansar.
Men den psykiska effekten på besättningen är svår att mäta + att utrustning på vagnen kan skadas.
GeBe
Föra att relatera till första inlägget:
Som sagts tidigare, knappast en spaningsplutons uppgift att ta strid med strv, annat än som en sista utväg.

Kommentar till de senare inläggen:
Under vår slutövning stötte vi (14 st. strf9040A, norrlandskytte komp+) ihop med 3st. strv 122. Vi i båge runt ett fält, strv snällt tuffande rätt över fältet (som vanligt). Efter ca två min stod alla strv med eleverade eldrör på fältet och samtliga 9040 kunde fortsätta striden...
Då gav iof alla strf eld i princip samtidigt.

Detta gav alltså utslag i front/sida med 40mm akan mot strv 122 med BT. Dock styrkeförhållandet 4:1 och förhand för de fler.

Kan tänka mig att den verkliga situation skulle vara liknande med. Om inte annat torde strv besättningarna sitta och skita på sig då det börjar smälla i pansaret från alla håll samtidigt...
Gotcha
Hmm.. märklig utbildning..

1. Spanare bör inte ta upp strid mot pansar.

2. Ett psk kan knappast slå ut en MBT i front, vilket alla påpekat innan, men det betyder inte att man inte kan VERKA mot vagnen, stoppa den genom att skjuta av banden, spänga motorn, sikten och liknande. Om inte annat han man hejdat/fördröjt deras framryckning till pvrb/strv-folket kan slå till.
Isgubbe
Jag kan bara instämma med Kimsters inlägg för patrullstrid mot pansar. Det är vad jag lärt mig och även lärt ut att göra om man måste ta strid mot en stridsvagn. Ofta om man är en patrull försöker man undvika direkt strid med stridsvagnar om man inte skulle hitta en ensam förvirrad stackare som man känner sig hyfsat säker på att kunna slå ut eller absolut måste.

Lätt att man blandar ihop begreppen bara. Vad är infanteristrid och vad är patrullstrid samt vad gör en spaningsgrupp/patrull.
Mats
Ofta om man är en patrull försöker man undvika direkt strid med stridsvagnar om man inte skulle hitta en ensam förvirrad stackare som man känner sig hyfsat säker på att kunna slå ut eller absolut måste.

Givetvis. Det finns mera stridsekonomiska sätt att ta hand om fiendens anfallande pansar kanske. Stridshelikoptrar är nog ett utmärkt sätt att decimera fienden på håll med minimala risker. Men, det kan bli tvunget att offra en hel del ifall vi inte vill att Ivan ska parkera sin rostiga T-72 i mammas trädgårdsland.

EDIT: Jag skulle ändå kalla det stridsekonomiskt försvarbart att göra avsuttna eldöverfall på stridsvagnar.
Aron
QUOTE (Gotcha @ Oct 27 2003, 14:27 )

Att spaningssoldater får utbildning på P-skott och fordonslära är väl inte så märkligt. Det behöver ju inte ha med själva spaningsutbildningen att göra. Alla är vi väl utbildade på saker som vi inte "bör" göra om du förstår vad jag menar, det skadar ju aldrig.

/Aron
Gotcha
QUOTE (Aron @ Oct 27 2003, 17:20 )
QUOTE (Gotcha @ Oct 27 2003, 14:27 )

Att spaningssoldater får utbildning på P-skott och fordonslära är väl inte så märkligt. Det behöver ju inte ha med själva spaningsutbildningen att göra. Alla är vi väl utbildade på saker som vi inte "bör" göra om du förstår vad jag menar, det skadar ju aldrig.

/Aron

Ah, det var inte så jag menade, visst har vi fått utbildning på sånt som vi inte "bör" göra, självklart.

Snarare menade jag att det var märkligt lära väringarna att "ser ni en stridsvagn, dra fort som fan för ni är ändå tvärtvåa", istället för sätt att möjligen kunna slå ut den (såvida gruppen inte råkar befinna sig mitt i grannen panzer-uppmarschområde..
111 SSK BAT
Även om pansar är rätt värdelöst i bebyggelse borde samma princip kunna användas vid vilken försvarsstrid som helst.

Med hjälp av minering och utplacerad p-skottsskyttar får man stopp på den främre delen av den framryckande enheten. Nu framrycker de inte utspridda på linje utan de är under förflyttning för att ta strid. (vilket de är under större delen av ett krig)

I det stillestånd som alltid följer oavsett hur mycket träning som besättningarna gjort riktar resten av plutonen in sig på de bakre delarna av enheten.

Samtidigt som detta sker ropar utlöser man den förbestämda eldspärren. Och vips ramlar det 30-60 sek senare in några lag med granater.

Syftet med p skotten är inte att slå ut fordonen. Det är att få stopp på dem för att något annat skall kunna slå ut dem.

Personligen är jag säker på att en grg spräng i sidan på ett strf 90 skulle göra besättningen "rather nervous" och få dem att börja fega och ta felaktiga beslut.
Mats
QUOTE (111 SSK bat @ Oct 27 2003, 21:15 )
Personligen är jag säker på att en grg spräng i sidan på ett strf 90 skulle göra besättningen "rather nervous" och få dem att börja fega och ta felaktiga beslut.

Tveklöst, men varför inte välja pansarsprängen? ;)

Känner man sig lite "wild and crazy" kan man ju göra som mitt grg-par, soldaterna H och A som hade perfekt skottläge i ryggen på 3 stycken 122 inne i en skog och valde att skjuta spräng. Malajn.gif De vart lite förvånade när de inte fick utslag och fick ett 12 cm eldrör mot sig.

Lätt att ta fel på BT-bumporna, man tar ju inte fel på de skarpa precis.
nastyheadwound
Jag måste nog säga att "spring och ta skydd om du ser en stridsvagn" är en ganska sund ryggmärgsmässig reaktion att impränta i soldater. När man sedan väl är dold och i skydd kan man ju i lugn och ro överväga vad man bör göra.
Mats
Intressant artikel som det länkades till från en tråd på Tank-Net. Länk till artikel med bilder, HÄR. Någon på Tank-Net spekulerade att det var en stulen AT-4 medan någon sa att det var skitsnack. Kanske FOI som är på resa igen och vill testa MBT-LAW? ;)

From the EB this morning
Defense News
October 27, 2003
Pg. 1
What Killed A U.S. Tank?
Mystery Projectile Punches Through Abrams Armor
By John Roos
Shortly before dawn on Aug. 28, an M1A1 Abrams tank on routine patrol in
Baghdad "was hit by something" that crippled the 69-ton behemoth, according
to an unclassified U.S. Army report.
Service officials still are puzzling over what that "something" was.
The mystery projectile punched through the vehicle's skirt and drilled a
pencil-sized hole through the 4-inch-think steel hull. The hole was so small
that "my little finger will not go into it," wrote the report's author.
The "something" continued into the crew compartment, where it passed through
the gunner's seatback, grazed the kidney area of his flak jacket and finally
came to rest after boring a hole 1½ to 2 inches deep in the hull on the far
side of the tank.
As it passed through the interior, it hit enough critical components -
including the turret network box - to knock the tank out of action, making
it one of only two Abrams disabled by enemy fire during the war this year
and only one of a handful knocked out since they rumbled onto the scene 20
years ago. The other killed in Iraq was hit by an RPG-7 rocket-propelled
grenade earlier in the Iraq war.
According to other experts, whatever knocked out the tank was not an RPG-7
but most likely something new - and that worries tank crews who have come to
regard their M1s as invulnerable to enemy fire.
The M1 has been touted by the Army and its maker, General Dynamics Land
Systems, Sterling Heights, Mich., as the best-protected tank in the world by
virtue of its sophisticated armor plating and novel protective features. For
example, the highly classified armor incorporates dense depleted uranium
panels to protect against enemy rounds.
Mystery and Anxiety
Terry Hughes is a technical representative from the Army's Rock Island
Arsenal, Ill., who examined the tank in Baghdad and wrote the report.
Using the sort of excited language seldom seen in official service
documents, Hughes wrote, "The unit is very anxious to have this 'SOMETHING'
identified. It seems clear that a penetrator of a yellow molten metal is
what caused the damage, but what weapon fires such a round and precisely
what sort of round is it? The bad guys are using something unknown, and the
guys facing it want very much to know what it is and how they can defend
themselves."
Investigators found "residue of what appears to be copper or bronze," and
analysts said copper is a material used in armor-piercing shaped-charge
projectiles, including rocket-propelled grenades and anti-tank rounds.
Despite the incident, the Abrams continues its record of extraordinary crew
protection, officials said. The four-man crew suffered only minor injuries
in the attack. The tank commander received "minor shrapnel wounds to the
legs and arms and the gunner got some in his arm," the report said.
Whatever penetrated the tank created enough heat inside the hull to activate
the vehicle's Halon firefighting gear, which probably prevented more serious
crew injuries.
The soldiers of 2nd Battalion, 70th Armor Regiment, 1st Armor Division, who
were targets of the attack, were not the only ones wondering what damaged
their 69-ton tank. Hughes was also puzzled.
"Can someone tell us?" he wrote. "If not, can we get an expert on foreign
munitions over here to examine this vehicle before repairs are begun?"
His report went to the office of the combat systems program manager at the
U.S. Army Tank-automotive and Armaments Command in Warren, Mich. A command
spokesman said he could provide no information.
Following the Clues
While it's impossible to determine what caused the damage without examining
the tank, some conclusions can be drawn from photos that accompanied the
incident report. Those photos show a pencil-size penetration hole through
the tank body, but very little sign of the distinctive damage - called
spalling - that typically occurs on the inside surface after a hollow- or
shaped-charge warhead burns its way through armor.
Spalling results when an armor penetrator pushes a stream of molten metal
ahead of it as it bores through an armored vehicle's protective skin.
"It's a real strange impact," said a source who has worked both as a tank
designer and as an anti-tank weapons engineer. "This is a new one. ... It
almost definitely is a hollow-charge warhead of some sort, but probably not
an RPG-7."
The well-known RPG-7 has been the scourge of lightly armored vehicles since
its introduction more than 40 years ago. Its hollow-charge warhead easily
could punch through an M1's skirt - whose composition is classified - and
the relatively thin armor of its armpit joint, the area above the tracks and
beneath the deck on which the turret sits, just where the mystery round hit
the tank.
An RPG-7 can penetrate about 12 inches of steel, a thickness far greater
than the armor that was penetrated on the tank in Baghdad.
"When a tank gets hit by a shaped-charge weapon, whether an RPG or a
missile, you won't find a big hole, but one that's basically the width of a
pencil, because the way it penetrates is by very finely focusing blast
energy," said John Pike, the director of GlobalSecurity.org, which tracks
world weapon developments.
"The hope is that you are going to hit the ammunition or the fuel and set
something off, destroying the tank. But the damage described in the report
is consistent - it's a description of drilling a skinny, straight hole
through the tank, which is exactly what you expect from a shaped-charge
weapon."
But the limited spalling evident in the photos accompanying the incident
report all but rules out the RPG-7 as the culprit, experts say.
Limited spalling is a telltale characteristic of Western-manufactured
weapons designed to defeat armor with a cohesive jet stream of molten metal.
In contrast, RPG-7s typically produce a fragmented jet spray.
On the other hand, some experts suggest that a shaped-charge weapon would
have splattered the inside of the tank with molten metal, rather than the
projectile that appears to have pierced the hull, shattering equipment in
its way.
Dean Lockwood, a land warfare analyst for consultancy Forecast International
of Newtown, Conn., said it was unlikely that any of the light armor-piercing
rounds available in Iraq could have defeated the tank's armor.
Instead, Lockwood said the round might have carried a tandem warhead, which
uses one charge to pierce the reactive armor and a second to attack the tank
hull. Two Russian varieties are known: the PG-7VR and the RPG-27, he said.
"This was a lucky shot with a tandem round that did what it was supposed to,
penetrate two layers of protection, the skirt and the hull armor," he said.
"On the other hand, the tank did what it was supposed to as well. The
combination of the skirt and the hull absorbed the blow, and combined with
the Halon fire suppression system, kept the crew alive."
A spokesman for General Dynamics Land Systems, which manufactures the
Abrams, said company engineers agree some type of RPG probably caused the
damage. After checking with them, the spokesman delivered the manufacturer's
verdict: The tank was hit by "a 'golden' RPG" - an extremely lucky shot.
In the end, a civilian weapon expert said, "I hope it was a lucky shot and
we are not part of someone's test program. Being a live target is no fun."
John Roos is editor of Armed Forces Journal.

Man kan ju snabbt konstatera att restverkan i vagnen inte varit alls stor. En träff bak i tornet hade nog blivit betydligt mera spektakulär.

Finns en bild på en Abrams som fastnat på ett räcke på en motorväg ser det ut som och blivit träffad i amlagringen. Man ser tydligt hur blow-off panelerna har flugit all världens väg.

Men, hade någon form av buret PV-vapen genomslag där på en Abrams borde inte amlagringen i chassiet på en 121/122 vara så lyckad. Eller är den förstärkt med mycket pansar just där? Gissar det tills vidare.

Stridsvagnen slogs ju inte ut. Men det var en decimeter från att skytten fick den igenom sig. Hade betytt mycket för vagnens stridsvärde, allra värst hade det varit om den tagit föraren.

Svårt att säga vad en träff i motorn skulle innebära. Kanske skulle kunna fortsätta att gå.

Kommer ju som sagt behövas flera träffar på olika ställen.

Problemet med RSV är väll att restverkan i målet inte är så stor, man måste träffa något viktigt. Verkansdelen i Pansarskott 86 innehåller ju även material som brinner för att ge brandverkan medan öst-vapen lär vara optimerade för genomslag.
A2Keltainen
QUOTE (111 SSK bat @ Oct 27 2003, 21:15 )
Även om pansar är rätt värdelöst i bebyggelse borde samma princip kunna användas vid vilken försvarsstrid som helst.

Pansar är absolut inte värdelöst i SIB. Det kan t.ex. effektivt användas för att ge eldunderstöd från positioner vid öppna ytor och korsningar där det inte kan nås så lätt av fiendens PSV-vapen. Ryssarnas användning av ZSU-23-4 och TOS-1 i Tjetjenien visar hur man effektivt kan använda bepansrade fordon i SIB. Det är främst när du börjar köra med dina vagnar i trånga gränder och gator utan skydd av infanteri som problemen börjar. Ett annat problem är att många av dagens pansarfordon inte är byggda för SIB då de har väldigt begränsade elevationsmöjligheter för vapnen och dåligt med pansar på taket.
Raptor
Såg bilder på stridsvagnar som hade lassat upp sandsäckar på torntaket. Antingen var det för att vagnchefen och laddaren skulle få bättre skydd när det var uppluckat eller så var det för att skydda mot RGP uppe ifrån.

Min spontana fråga till alla er tankfreaks: ;) Skulle ett lager sandsäckar eller två skydda nämnvärt mot p-skott/GRG-bulor?
Ace
QUOTE (Raptor @ Oct 30 2003, 05:41 )
Såg bilder på stridsvagnar som hade lassat upp sandsäckar på torntaket. Antingen var det för att vagnchefen och laddaren skulle få bättre skydd när det var uppluckat eller så var det för att skydda mot RGP uppe ifrån.

Min spontana fråga till alla er tankfreaks: ;)  Skulle ett lager sandsäckar eller två skydda nämnvärt mot p-skott/GRG-bulor?

Nej, inte direkt... Men det ger åtminstone ett (psykologiskt) skydd mot finkalibrig eld när man bemannar tornsprutan t ex.
Just pansarfolk har annars svårt att förstå vitsen av låga ställningar...
( <= Ja, jag vet att jag sitter ALLDELES för högt upp och visar för mycket ovanför prismorna, men det var ju fototillfälle)
achilleos
Det beror ju på vad man har för skydd i taket från början. En 122:a med ytterligare 70 cm sandsäck på taket skulle eventuellt kunna stå emot enklare pv-vapen. Främst för att man får ett för vapnet felaktigt stand-off avstånd. Sand är även en ypperlig substans för att minska RSV-laddningens verkan. Sand har ungefär samma egenskaper som de keramer som finns i modernt pansar för att skydda mot just RSV.
Ful
Sand är små små stenar Malajn.gif
Erik_G
Kanske fanns någon anledning till att många amerikanska stridsvagnsbesättningar under kv2 övelastade sina shermans med sandsäckar. biggrin.gif

Andra knep som förekom var bland annat timmerstockar. Tror att tegelsten även förekom. Huruvida det var effektivt eller ej vet jag inte. Har läst påståenden åt båda hållet. Att det fick konsekvenser för rörlighet och hållbarhet tvivlar jag inte på. Patton förbjöd extrabepansring för att hans styrkor inte skulle sinkas ned i onödan. Men Patton hade ju som bekant bråttom...

/E
Fk Bengtsson
QUOTE (Erik_G @ Oct 30 2003, 10:39 )
Patton förbjöd extrabepansring för att hans styrkor inte skulle sinkas ned i onödan. Men Patton hade ju som bekant bråttom...

/E

Har även hört att han skulle ha en psykologisk anledning till detta beslut. Han ville att tyskarna skulle se stridsvagnarna som oövervinnerliga. Ger inget bra intryck att ens killar gör allt för att förbättra vagnarna.
Erik_G
QUOTE (Fk Bengtsson @ Oct 30 2003, 11:49 )
Har även hört att han skulle ha en psykologisk anledning till detta beslut. Han ville att tyskarna skulle se stridsvagnarna som oövervinnerliga. Ger inget bra intryck att ens killar gör allt för att förbättra vagnarna.

Inte för inte som tyskarnas smeknamn på Sherman var "Tommiecooker". Ett annat beskrivande namn var "Ronson" (Ronson = cigarettetändarfabrikant).

Men nog påverkade det tyskarna psykologiskt att se shermanvagnarna gå upp i rök, men inte på det sätt Patton hade hoppats.

/E
LeadHead
QUOTE (Mats @ Oct 26 2003, 23:35 )
Men har fienden minerat är man tvungen att ta strid. Det blir ett kritiskt ögonblick när första vagnen upptäcker mineringen och gör halt och börjar backa.

Vad är det som får dig att tro att vagnen som "upptäcker" mineringen överhuvudtaget kommer att vara i skick att backa?

Jag vill minnas att pbat/I 19 körde över en väldans massa minor i vintras. Förhoppningsvis ska det upprepas i vinter också... vissel.gif

camo.gif (Ond ingenjörsmiley)
Mats
QUOTE (LeadHead @ Oct 30 2003, 20:43 )
Jag vill minnas att pbat/I 19 körde över en väldans massa minor i vintras. Förhoppningsvis ska det upprepas i vinter också... vissel.gif

camo.gif (Ond ingenjörsmiley)

Därför, att när exempelvis mekförband minerar tenderar det att vara lite bråttom så att man får slänga ut minorna på vägen rätt upp och ned. Kanske med en granruska på så att fienden kan tro att det rör sig om skenminering.

Strävan är ju givetvis att dölja sina minor. Men man kan ha lite olika, man kanske vill ha en minering man kan flytta snabbt själv eller så.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.