Fbj972
Oct 25 2003, 17:00
Är precis hemkommen efter att ha stått och observerat AFA's tilltag i Växjö.
Jag tillsammans med flertalet kurskamrater gick ned på stan för att studera polisens arbete. Tilläggas skall att vi håller på med ordningsstörande brott/särskilda händelser i skolan, vilket gav oss möjlighet till ett besök i studiesyfte.
NSF är griniga över att kommunen har beviljat bygge av en moské, och har därför ansökt om att få bedriva en demonstration.
Naturligvis har AFA tagit sig till Växjö och roar sig nu med att kasta sten och flaskor på polisen.
När polisen blev ansatta med våld första gången började äldre människor, runt omkring, skrika att polisen inte skulle slå deras barn... Föräldrarna stod med andra ord och hejade på sina ungar... Min första kommentar till en av de "polishatiska" föräldrarna var "att de skulle ta sina ungjävlar och gå hem, så slipper de oroa sig". Jag fick till svar att "jag var en nazistjävel"... Det var helt omöjligt att få något vettigt ur dem... Föräldrarna roade sig med att stå och applådera "sina barn" när de stod och kastade diverse ting på polisen...
Man kan knappt tro att det är sant...
Man kan tycka vad man vill om NSF, men dom har ju tillstånd att demonstrera. Det saknar ju uppenbarligen AFA (som vanligt)...
När inte ens föräldrarna kan fatta dom demokratiska spelregler som finns, vart är vi då på väg...
Personligen så tror jag att total negligering av NSF hade gett bättre resultat. Fast det är ju såhär dom vill ha det (både NSF och AFA), så mycket polisiär och massmedial uppmärksamhet som möjligt.
The Swede
Oct 25 2003, 17:39
OBSERVERA!
Denna tråd kan lätt glida in på politik.
Tänk er för vad ni skriver och håll er till ämnet.
Vi kommer att hålla stark uppsikt på denna tråden.
The Swede
BLÅGUL
Fbj972
Oct 25 2003, 17:42
Denna tråd upprättades icke för att diskutera politiska frågor, utan är en reflektion över föräldrarnas agerande.
The Swede
Oct 25 2003, 17:43
Jag har full förståelse för det men jag lyfter ändå ett varningens finger då vi har erfarenhet av dylika trådar sedan tidigare.
The Swede
BLÅGUL
Jag flöt kanske iväg lite, men det jag reagerade på var som sagt oxå föräldrarnas beteende.
Ta ungarna i öronen och gå hem. Man kastar INTE sten på polisen.
Ojojoj. Om det där hade varit i Ryssland hade de där föräldrarna fått hämta ut sina barn på konserv.
Maximus
Oct 25 2003, 18:27
Allvarligt är det någon som är förvånad?
AFA är AFA och dom kommer troligen alltid att försöka förstöra samhället genom stenkastning och liknande.
Att föräldrarna står och klappar händer kan ju bero på att dom själva är liter mer åt det vänstra hållet inom politiken... och som man säger sådan fader sådan sån.
panzerkampfwagen
Oct 25 2003, 20:13
Himla trist att se. Känns ju bra att föräldrarna tar ansvar för sina barn och ser till att de lever som laglydiga människor... inte.
Idioter. Att det skall vara så svårt att följa lagar. Och sen grinar man en skvätt när någon kommer o upplyser en om att man inte får bete sig som osnutna, bortskämda snorungar hur som helst. Fanskap.
Nu står dom och kastar sten och tycker det är så festligt, även föräldrarna. Men, när polisen tappar tålamodet och ger tillbaka, ja då blir det ett jävla liv om övervåld och att polisen var de som startade det hela genom att de provocerad m.m.
Bortskämda snorungar som sagt! Inte mer än rätt att dom får smaka batong
Livhusaren
Oct 26 2003, 09:49
Säger bara att när det gäller aktivisterna så har dom sporrats mer och mer från det som hände i GBG och EU toppmötet när det höll på att bränna ner halva
avenyn..

..Men polisen måste våga ta steget längre tex.Gummikulor som man måste tänka över ,men vattenkanonen skulle
göra susen..
själv vet jag bara hur det var i GBG EU när jag jobbade som väktare och var
med polisen då...samma sak där faktist"Slå inte min grabb Nazipolis" mm
fick man höra..Då kommer frågan Vad fan har uppfortran tagit vägen "som du säger *fbj972*
Jag tycker det är sorgligt ansvar av föräldrarna!!
//Livhusaren
Såg på ett program för ett bra tag sedan där dom visade lite vapen som var tänka att användas vid sånna här situationer.
Det var en amerikanare som hade utveklat ett automatvapen som sköt kulor innehållande någon sort gas som försatte den utsatte ur spel. Han lät en annan avfyra ett par kulor mot sig själv och han kunde knappt resa sig upp.
Kan bara tänka mig hur effektivt detta skulle ha varit i tex Växsjö.
Doggydriver
Oct 26 2003, 13:19
Jisses, enligt DN's artikel hade också NSF försökt sej på ett utbrott mot motståndarna, intelligensreserven framåt på båda fronter.... Synd bara att det är polisen som hamnar i mitten, glömmer aldrig killen jag var på fest med som varit med vid GBG-kravallerna och kastat sten med ursäkten "poliserna stog ju bara ivägen, hade du inte kastat sten på dom?" "Icke! Det var poliser inkallade från hela landet, kunde vara människor du och jag kände som stod där i hjälm och unifrom." "Mummel mummel."
Släpp loss puckona på något obebott ställe och låt som gå lös på varandra, nästan så det blir ett önsketänkande ibland ;)
Fotnot till dau, växsjö med s är en liten by med bara några hundra invånare där jag växte upp, vi har dör varit förskonade från våldsamma upplopp. ;)
QUOTE (dau @ Oct 26 2003, 11:17 )
Det var en amerikanare som hade utveklat ett automatvapen som sköt kulor innehållande någon sort gas som försatte den utsatte ur spel. Han lät en annan avfyra ett par kulor mot sig själv och han kunde knappt resa sig upp.
Om jag inte misstar mig helt och hållet så var det väl bönpåsar eller något liknande som de sköt?
Raffsec
Oct 26 2003, 18:20
QUOTE (Pang @ Oct 26 2003, 18:08 )
QUOTE (dau @ Oct 26 2003, 11:17 )
Om jag inte misstar mig helt och hållet så var det väl bönpåsar eller något liknande som de sköt?
finss ett automatvapen för pepparammo det är nog det du menar.
Lustigt att en organisation som kallar sig för Anti-fascistisk aktion ägnar mestadelen av sin tid åt att förtrycka folk som har annorlunda politiska åsikter.
stridfighter
Oct 26 2003, 20:51
Fan vad förbannad man blir när såna här saker händer...*suck*
Gotcha
Oct 26 2003, 21:26
Rent spontant:
1. NSF hade tillstånd att demonstrera, jag sympatiserar på intet sätt med dem, men likväl försvarar jag deras rätt att uttrycka sig. Dessutom, av det jag såg på tv, betedde de sig i alla fall städat.
2. AFA...tjenare, "AntiFascistisk Aktion" är vad jag har uppfattat inget annat än en bunt skitungar med slappa föräldrar som vill ha uppmärksamhet och att nån annan ska göra jobbet åt dem.
3. Vi har religionsfrihet i Sverige, låt muslimerna bygga sin moské, jag störs inte av det. Snarare är Moskén på Södermalm (ex) ett ganska trevligt inslag i den annars ganska trista och grå stadsbilden.
Vargas
Oct 26 2003, 21:48
Umm, Gotcha sammanfattade det nog ganska bra för min del.

Vargas --->

<--- AFA, föräldrar och NSF
Raffsec :
Jo, stämmer nog bra. Det var en jädra kraft i det ialla fall. Killen som var testobjekt låg på golvet som en råtta och redan efter några kulor så gav han upp.
Något för svenska poliser ?
Fk.Mandrake
Oct 26 2003, 23:41
Ja, vad ska man säga....
Jag läser på framsidan till Kvällsposten där det står "Hon fick nog av nazisterna- Rasande Växjöbor gick till attack mot polisen". Till detta hör en bild på vad som sägs föreställa en medelålders invandrarkvinna med en påk i händerna, ståendes framför ett kravallstaket med poliser bakom.
Min första tanke är: Hur i helvete kan en sådan rubrik få sättas på en tidning? De får det att framstå som om det vore polisen som var nazister. Men å andra sidan så har väl aldrig journalistkåren tyngts av några större etikska eller moraliska betänkligheter.
För det andra så blir jag förbannad på "vanligt folk". Om det nu förhåller sig som tidningen skriver, vilket jag varken hoppas eller tror, så verkar vissa människor helt ha tappat fattningen gällande de grundläggande principerna i en demokrati. De verkar heller inte ha något som helst begrepp om vad polisens roll är.
Gotcha: bra sammanfattat.
Jag har noll och intet sympati för nazisterna, men de har sökt tillstånd för att protestera och i en demokrati så är det bara att gilla läget när några som inte delar din åsikt vill säga sin mening.
Även när de är ungefär lika smarta som en fiskbulle...
Låt muslimerna bygga sin moske, varför skulle de inte det? Vi har religionsfrihet och i det ingår att de ska få bygga sin moske/kyrka/vad det nu må vara.
Enda kravet jag har är att de inte ringer i klockar/ropar ut bön etc när jag vill sova
Tungt för poliserna att alltid bli smutskastade när något sånt här händer.
bruce_lee
Oct 27 2003, 11:39
Oavsett hur dessa antifascistiska grupper agerade kan man inte annat än, även om jag inte sympatiserar för våldsaktioner, känna vrede och frustration emot intelligensbefriade människor inom nsf. NSF-anhängarna talade om "importerade undermänniskor" och hade jag varit på plats hade jag förmodligen blivit skitförbannad,dock inte använt mig av våld. Med sådana starka uttalanden är det kanske inte så konstigt att kaos bryter ut. Men,som ni redan har sagt i diskussionen, det är synd att poliserna får ta smällarna.
J-Star
Oct 27 2003, 13:15
Egnas barn och andras ungar... föräldrar kommer alltid att vara hemmablinda för de egna barnens aktioner.
/J
Fbj972
Oct 27 2003, 16:26
QUOTE (J-Star @ Oct 27 2003, 13:15 )
Egnas barn och andras ungar... föräldrar kommer alltid att vara hemmablinda för de egna barnens aktioner.
/J
Det kan väl knappast kallas för att vara "hemmablind" när man som förälder står och uppmuntrar ungarna att bråka med polisen... Det handlar enbart om idioti, enligt min mening.
Särimner
Oct 27 2003, 22:33
QUOTE (Gotcha @ Oct 26 2003, 20:26 )
1. NSF hade tillstånd att demonstrera, jag sympatiserar på intet sätt med dem, men likväl försvarar jag deras rätt att uttrycka sig. Dessutom, av det jag såg på tv, betedde de sig i alla fall städat.
Mycket bra sagt, som flera anda redan har hållt med om. I det här läget så kan det kanske vara på sin plats att citera den franske filosofen och författaren Voltaire - "Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle ge mitt liv för att du ska ha rätten att säga det."
Och för att vara på den säkra sidan vill jag med mina lungors fulla kraft samtidigt påpeka att mina sympatier för höger- och vänsterextrema organisationer är lika stora som.... tja måttet på min sympati är inte ens mätbar.
Minimi
Oct 28 2003, 17:59
En idiot är ju en idiot, oavsett om han (jo, det är oftast en han) har palestinasjal kring halsen, eller bär brun skjorta... Två sidor av samma värdelösa mynt skulle man också kunna säga.
Raptor
Oct 28 2003, 18:05
Jag sa detta redan under Göteborgskravallerna och jag säger det igen:
Tilldela polisen mindre-dödliga vapen som de kan bryta upp demonstrationer som går snett. Oavsett vilken religion/politisk läggning/åsikter du bekänner dig till, dyker du upp med påkar, knivar och stenar till en motdemonstration så är du där för att ställa till med bus. Och därmed tycker jag att polisen har all rätt i världen att bryta upp den "demonstrationen" även om de måste ta i med hårdhandskarna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.