Särimner
Oct 25 2003, 10:15
Min granne och kamrat sedan länge förlorade sig farfar för några månader sedan. När man rensade upp på vinden efter honom så hittade man i en gammal skokartong ett par kragspeglar med SS-runor på samt en del dokument på tyska.
Detta är förstås förvirrande eftersom ingen vet var de kommer ifrån. Å andra sidan vet tydligen ingen i släkten vad den gamle mannen sysslade med under krigsåren. Jag lovade att försöka kolla upp om det finns några register eller liknande på nätet där man kan spåra eventuella medlemmar i olika förband under kriget.
Så min fråga är helt enkelt om någon här vet var man på nätet möjligtvis kan hitta register över tyska soldater under kriget, särskilt då svenska SS-frivilliga. Alla tips är välkomna.
Förmodligen finns det en fullkomligt logisk förklaring till kragspeglarna och dokumenten, men för att klargöra för min kompis och hans familj så skulle de vilja kunna avfärda farfadern från nazisternas krigsmaskineri så vill de gärna få det bekräftat att han inte finns i något register.
Tack på förhand
Raffsec
Oct 25 2003, 10:26
Ett tips försök att ta kontakt med Bosse Schön han kan säkert hjälpa dig.
Elfgren
Oct 25 2003, 10:30
det gavs ju ut en bok med namn på alla nazister under 20- 30- och 40-talet för liter sedan. Om han var organiserad nazist så stor han nog där..alltid något. Fast det är ju inte alls säkert att han var nazist.
Mikael
Oct 25 2003, 10:37
Ganska många frivillage som ville slåss med finnarna kom istället och slåss med tyskarna istället. Kanske var han en av dem?
Som redan sagts Bosse Schöns bok(böcker?) och filmer är nog det enda som tar upp det här på ett seriöst sett.
Han lägger inte in så mycket värderingar (utom när det kommer till dagens småbyxnazzar

)
utan håller sig till soldaternas berättelser och historiska fakta
panzerkampfwagen
Oct 25 2003, 12:45
Exakt. Bosse Schön har skrivit 2 böcker om SS-svenskarna.
"Svenskarna som stred för Hitler"
och
"Där Järnkorsen växer"
Jag har båda böckerna. Om du vill kan du PMa mig namnet så ska jag se om han förekommer i dem.
Syster Håkan
Oct 25 2003, 14:22
http://forum.skalman.nu gå med där å fråga på Andra värdskriget där finns svaren du söker.
Hej alla
Personligen är jag väl lite mer tveksam till forumet hos skalman, upplever att det är mycket miffon där. men dom övriga sidorna ger bra info:
http://www.skalman.nu/third-reich/ss-sweden.htm börja med den länken och se om någon av namnen stämmer in på din släkting. Du sa inte vad det var för typ av dokument, men har han varit med så borde det finnas någon form av soldatbok eller annan identitetshandling där hans namn förekommer. Det finns även en länk till veteranorganisationer hos skalman.
Har för mig att alla "anställda" hos SS hade sitt nummer tatuerat på armen, sök i minnet.
Elfgren
Oct 25 2003, 22:58
QUOTE (heiho @ Oct 25 2003, 22:37 )
Har för mig att alla "anställda" hos SS hade sitt nummer tatuerat på armen, sök i minnet.
i armhålan
Var det inte blodgrupp i armvecket?
Romulus
Oct 26 2003, 02:40
Blodgrupp intatuerad i armhålan, jag har sett en i verkligheten..
En del som tog värvning(rekryterades) i SS under den senare delen av kriget har dock inte denna tatuering då den kunde identifiera bäraren som del i en "olaglig organisation" (enligt dom allierade).
Romulus.
Särimner
Oct 26 2003, 09:46
Tacka för tipsen. Jag ska vidare befordra länkar och annat till grannen så får vi se vad som händer.
Kan personligen inte alls föreställa mig den gamle mannen, som jag bara talat med vid ett par tillfällen, krigandes för tredje riket? Men å andra sidan är/var han född 1920 så åldersmässigt borde det ju stämma.
@panzerkampfwagen:
PM skickas.
kronvrak
Oct 26 2003, 11:05
Särimne: Fanns en del som inte hade något val om de ville strida eller inte också. Propagandan för Tyskland var ju ganska stark även här och var de väl i Tyskland eller på ockuperat område så fanns det ju ingen väg tillbaka.
Finns väldigt mycket historia som går till spillo när den generationen som var med då börjar försvinna allt mer.
En man vars fru var min dagmamma under några år tjänstgjorde i en Tiger under andra världkriget. Jag minns att farsan nån gång frågade honom varför han ställde upp. Svaret var att man inte argumenterar när tre män i långa svarta skinrockar knackar på en kväll.
Särimner
Oct 29 2003, 08:00
Hej!
Tack för alla tips och PM jag har fått. Jag har vidarebefordrat allt ni föreslagit till min kamrat så får vi se vad hans släkt gör med det. Jag vill inte själv börja rota runt i det eftersom det är lite känsligt så att säga.
I går fick jag höra en förklaring till föremålen. Den siste ur den gamle mannens syskonskara berättade att han efter kriget, 1946 eller 1947, varit i Tyskland och arbetat för något svenskt företag. Han hade under den resan tydligen bytt till sig prylarna mot ett paket piptobak. Varför man byter till sig kragspeglar och gamla brev mot ett paket dyr tobak vet jag inte, men det är numer den officiella förklaringen...
Allmänna funderingar:
Jag tror att det i många familjer finns "skelett i garderoberna" från krigsåren. Sympatierna för Tyskland var starka, det är alla forskare eniga om. Men i till exempel de läroböcker mina elever använder står det bara några få rader om Per Albin Hansson, permitenttrafiken och Midsommarkrisen. Alla som hyste sympatier för Tyskland kan ju i rimlighetens namn inte ha gått och dött allihop. Men eftersom det inte är rumsrent att ha haft sympatier åt Tyskland för 60 år sedan så tigs det.
Vi kan ju tycka vad vi vill, men jag tycker vi ska vara försiktiga med att dömma. Det var ett helt annat samhällsklimat på den tiden och det för många handlade det ju i första hand om att motverka Sovjetunionen som många upplevde som ett reelt hot. Och frågan är ju hur många av de som slogs i SS och kom från Sverige som visste om vad som skedde i lägren när de anmälde sig.
Delta Golf
Oct 29 2003, 08:03
Särminer, precis...
Sen kan man ju fråga sig om släktingarna hade skämts lika mycket om tyskarna vunnit kriget...
//DG
bushman
Oct 29 2003, 08:36
i grännstrakterna mot norge finns det en hel del folk som minns.
jag känner bara till historier från bohuslän, dalsland och lite från värmland.
1. bla var I17´s gamla förläggningsplats backamo utanför ljungkile, fångläger för tyska soldater under 45 - 46.
2. att det i trakterna runt strömstad var regelrätt greillakrig med svenskar inblandade mot tyskar under krigsåren.
3. och att sverige fram tom 1943 sände tillbaks istort sett alla norska flyktingar som länsman hittade i dalsland.
påstående 1. kan jag bekräfta själv, iochmed att min styv-farfar var kommenderad att jobba som vakt där.
en del av dessa fångar skickades till ryssarna under "balt-utlämmningen"
där min farfar också tjänstgjorde.
påstående 2. har jag dåliga bevis för, men det viskades om detta när jag var på kurs i källviken, fbu's kursgård i strömstad.
påstående 3. har jag inga bevis för, men i det läget landet var under kriget, och den inställning som fanns i svenska poliskåren under krigsåren, så låter det inte så otroligt.
så särimner han kan ha fått prylarna på andra sätt än tjänstgöring eller byteshandel i tyskland.
tror inte backamo var det ända lägret för tyska dessetörer i sverige vid dessa år.
Särimner
Oct 31 2003, 02:58
@Bushman:
På tal om I 17, var det inte där som svenska soldater sköt ned en JU 52 1940? Har ett svagt minne av en tysk MG 34 från det planet på regementsmuseet i Uddevalla när jag var där på praktikantläger på 1980-talet. Farfar var där under beredskapstiden och berättade för min pappa om den händelsen.
bushman
Oct 31 2003, 09:37
jo det stämmer att det störtade ett tyskt plan i skalbankarna.
det ligger numera nästan inne i centrala uddevalla.
om det sköts ner vet jag inte, men jag vet att det sköts rätt friskt i området efter alla plan som passerade.
finns ett monument över ett störtat amerikanskt plan, utanför trollhättan.
forklaringen till detta är att trollhättan var och är ett av de större industricenterna i sverige.
med flygvapenindustri, vattenkraftverk och på den tiden militärflygplats var trollhättan ett ganska fett mål för utrikiska bombplan.
alltså sköts det, under hela kriget mot allt ickesvenskt som flög över området.
det flöt i land en hel del lik på bohuskusten under båda krigen.
så det finns ju möjligheter att den äldre herren kan ha hittat prylarna här i landet.
likplundring är väl inget man skryter med, men jag tror att en hel del av befolkningen på öarna i bohuslän, ägnade sig åt detta under kriget.
under första väldskriget inträffade slaget om skagerakk var på ett antal tyska sjömän flöt i land i närheten av fjällbacka i norra bohuslän.
bla en känd poet vid namn grolsh fock.
han och ett antal andra tyska sjöman ligger numera begravda på en tyska krigskyrkogård på en ö i bohuslän.
ön ligger utanför fjällbacka, kyrkogården sköts av tyska försvaret.
förmodligen har de väl köpt tjänster av någon svensk ö-bo, men trots att finns den där.
panzerkampfwagen
Oct 31 2003, 10:51
QUOTE (bushman @ Oct 29 2003, 08:36 )
3. och att sverige fram tom 1943 sände tillbaks istort sett alla norska flyktingar som länsman hittade i dalsland.
påstående 3. har jag inga bevis för, men i det läget landet var under kriget, och den inställning som fanns i svenska poliskåren under krigsåren, så låter det inte så otroligt.
Min morfar skickades inte tillbaka.
Han hade en kompis som var aktiv inom motståndsrörelsen. Tyvärr hittade tskarna kompisen o började sen ge sig på alla som kände honom. Morfar tröttnade och bestämde sig för att dra till Sverige.
Hopp in i bilen, iväg mot Svinesund. Väl där gav han sig i samspråk med en tysk vakt som hade till uppgift att vakta en roddbåt. Vakten förklarade att roddbåten tillhörde någon halvprominent tysk officer och morfar föreslog då att vakten skulle laga läckan i båten om han inte ville att den skulle sjunka. När vakten tittade ner knuffade morfar i honom, snodde båten ch rodde till Sverige.
Länsman där morfar anlände skrattade gott åt historien och ordnade jobb åt morfar som nattvakt på något slags kraftverk som låg i trakten.
bushman
Oct 31 2003, 13:49
det var annorlunda i trakten runt strömstad.
länsman där var INTE tyskvänlig, kanske hade del i gerillakriget??
Sillen
Oct 31 2003, 22:35
Min farfars far stred i vinterkriget (jag är finsk på pappas sida). Vet inte om han stred i fortsättningskriget. Han hade tydligen fått medalj, men vad för medalj har jag ingen aning om. På senare tid har jag blivit lite mer intresserad av det där. Nåt förslag på vart man kan börja söka nånstans? Hittade en detaljerad databas på finska försvarets hemsida, men den var bara över stupade. Skulle vara kul bara att veta var han tjänstgjorde och som vad.
Romulus
Nov 1 2003, 20:08
QUOTE (Sillen @ Oct 31 2003, 22:35 )
Min farfars far stred i vinterkriget (jag är finsk på pappas sida). Vet inte om han stred i fortsättningskriget. Han hade tydligen fått medalj, men vad för medalj har jag ingen aning om. På senare tid har jag blivit lite mer intresserad av det där. Nåt förslag på vart man kan börja söka nånstans? Hittade en detaljerad databas på finska försvarets hemsida, men den var bara över stupade. Skulle vara kul bara att veta var han tjänstgjorde och som vad.
Sillen PM:a mig med din kontakt info samt det matrial du har om din släkting, jag kan ialla fall ta reda på om han tjänstgjorde i Vasa skyddskår.(Vanligt för svenska frivilliga då detta var ett svenskspråkigt förband.)
Du får dock vara lite tålmodig då jag inte planerar att åka tillbaka över än på ett tag.
En vän till familjen deltog både i Vinterkriget och Fortsättningskriget.
Han har både Bataljons och kompaniböcker med bilder samt listor över alla som deltog.
Hoppas jag kan hjälpa till litegrann iallafall.
Romulus.
edit:Du har inte möjlighet att lägga upp en bild på sagda medalj?
edit2: Såg just att han var Finsk? I så fall är ju inte chanserna lika stora om han inte var svenskspråkig?....Upp till dig...
Bytte han till sig grejjerna för piptobak så var det en god affär. De där sakerna är värda mycket i händerna på rätt samlare i dagsläget.
Name Rank KIA
Rune Ahlgren SS-Obersturmführer 30 Oct 1944
Sven Alm SS-Unterscharführer -
Per-Sigurd Baecklund SS-Untersturmführer -
Robert Bengtsson
(aka John B & Bengt Bengtsson) SS-Oberscharführer -
Nils Berg SS-Rottenführer -
Tord Bergstrand (aka Röde Orm) SS-Rottenführer -
Erik Tage Blomqvist ? -
Karl Axel Bodin ? -
Gösta Borg SS-Untersturmführer -
Arthur Brandt SS-Panzergrenadier -
Oscar Brandt SS-Panzergrenadier -
Thure Carlsson ? -
Stig Cederholm SS-Schütze -
Alfons Dahlberg ? -
Erik Dahlin SS-Schütze 1 Aug 1942
Axel Danielsson ? -
Jan Wilhelm Dufva ? -
Carl-Göran Edquist
(aka Carl Dogger & Borgenstierna) SS-Obersturmführer -
Gunnar Eklöf SS-Untersturmführer -
Gustav Ekström SS-Rottenführer -
Wolfgang Eldh-Albitz SS-Untersturmführer -
Ingemar Elf ? -
Arne Eriksson SS-Oberscharführer -
John-Erik Eriksson SS-Rottenführer -
Nils Eriksson SS-Oberscharführer 20 July 1944
Sten Eriksson SS-Unterscharführer -
Valter F ? -
Knut Fagerström SS-Rottenführer -
Jan Falk SS-Kriegsberichter -
Åke Forsell ? -
Bertil Forsman ? -
Lars Forssberg SS-Rottenführer 30 Mar 1942
Harry Gauffin SS-Jäger 7 Mar 1944
Ragnar Gustavsson SS-Untersturmführer 5 Mar 1945
Per Hagberg SS-Sturmman 18 Aug 1943
Rune Haglund ? -
Ulph Hamilton SS-Schütze -
Hans Hansson (aka Hansky) ? -
Bengt Hassler SS-Obersturmführer -
Yngve Hellenborg SS-Untersturmführer -
Lars Hellmér SS-Panzergrenadier -
Torulf Hillblad SS-kriegsberichter -
Karl-Olof Holm SS-Rottenführer Autumn 1944
Elis Höglund SS-Unterscharführer -
Carl-Erik Isgren SS-Rottenführer -
Per Jarl SS-Sturmbannführer -
Ingemar Joelsson SS-Sturmbannführer -
Arne Johansson SS-Panzergrenadier 1 Mar 1945
Arvid Johansson ? -
Hans Johansson SS-Schütze -
Ingemar Johansson - See Ingemar Somberg
Sture Johansson SS-Rottenführer -
Ragnar Johansson (aka Giraffen) SS-Unterscharführer 1 May 1945
Ragnar Johansson ? -
Harald Jonsson SS-Schütze -
Hans-Caspar Kreuger (Krüger) SS-Untersturmführer -
Are L ? -
Karl-Erik Lantz SS-Schütze -
Ivar Larsson ? -
Markus Ledin SS-Unterscharführer -
Harald Lindberg ? -
Gösta Lindborg ? -
Tage Lindborg ? -
Hans Lindén SS-Sturmmann 30 Dec 1941
Albert Lindkvist ? -
Emil Lindström SS-Panzergrenadier -
Hans Lindström SS-Untersturmführer -
Ragnar Linnér ? -
Bengt Lofthammar SS-Panzergrenadier 22 Apr 1945
Kurt Lundin ? -
Heino Meyer SS-Untersturmführer -
Patrik Mineur SS-Rottenführer 13 Sep 1944
Sigurd Mohlin SS-Rottenführer 25 Sep 1944
Bertil N ? -
Kurt N ? -
Fred Nilsson SS-Schütze -
Karl Eric Nilsson (aka "Bålsta") SS-Rottenführer -
Valter Nilsson SS-Oberscharführer 25 Jan 1944
Lennart Nisseby SS-Rottenführer 23 July 1943
Knut Birger Nordberger ? -
Yngve Nordborg SS-Obersturmführer -
Sven Nordqvist ? -
Rudolf Norgren ? -
Folke Nystrand SS-Sturmmann -
Carl O SS-Oberscharführer -
Harry Ohlson ? -
Stig Olsén SS-Panzergrenadier -
Bengt Olsson SS-Panzergrenadier Autumn 1942
Sten Olsson (aka Stesse) ? -
Sven-Erik Olsson SS-Oberscharführer -
Hans-Gösta Pehrsson SS-Hauptsturmführer -
Karl-Erik Persson SS-Oberscharführer 17 July 1944
Stieg Gottfried Pettersson ? -
Knut Posse SS-Panzergrenadier 22 Apr 1945
Stig R ? -
Tage von Rainals ? -
Åke Regnell ? -
Folke Renhammar SS-Sturmmann -
Stig Ridderstedt SS-Jäger -
Bengt Rosmark ? -
Hans Ryde ? -
Sven Rydén SS-Obersturmführer -
Kurt S ? -
Olof S SS-Schütze -
Gustaf S - -
Richard S SS-Unterscharführer -
Sven-Erik S SS-Jäger -
Tor Samuelsson SS-Rottenführer -
S Sandberg SS-Panzergrenadier -
Olof Sandström SS-Oberscharführer -
Erik Silferhjelm SS-Unterscharführer -
Kurt Sjögård SS-Panzergrenadier 22 Apr 1943
Lars Sjölin SS-Jäger -
Ingemar Somberg (aka Johansson) SS-Unterscharführer -
Gösta Stavåsen (aka Stawasen) - -
Kurt Erik Roland Stenberg ? -
Osborn Stolpe ? -
Göran Stålhammar SS-Panzergrenadier 17 Feb 1944
Harald Sundin ? -
Carl Svensson SS-Untersturmführer -
Olle Svensson ? -
Jören Svinhufvud ? -
Karl-Åke Söderberg ? -
H Thomasson SS-Panzergrenadier -
Torkel Tillman SS-Untersturmführer 26 June 1944
Reinhold W ? -
Frans Wahlberg (aka Alfonso) SS-Unterscharführer -
John Wahlström SS-Jäger 19 July 1944
Erik Wallin (aka Viking Jerk) SS-Oberscharführer -
Johan Westrin SS-Oberscharführer 5 Oct 1944
Georg Wiesholler ? -
Bo Wikström SS-Sturmman -
Rune Wikström SS-Sturmman 26 Jan 1944
Carl-Olof Wrang SS-Obersturmführer -
Johan Wrangfors ? -
Carl von Ziepel ? -
Carl-Martin Ågrahn ? -
Johan Österberg SS-Sturmmann -
Ja just det, det var den listan jag länkade till lite tidigare i tråden....
Särimner
Nov 4 2003, 21:43
edit: hjärnsläpp resulterade i en kapital felskrivning
Särimner
Nov 4 2003, 21:45
QUOTE (mjukis @ Nov 2 2003, 01:26 )
Bytte han till sig grejjerna för piptobak så var det en god affär. De där sakerna är värda mycket i händerna på rätt samlare i dagsläget.
Snackade med min granne förut i dag. De hade inte brytt sig om att kolla upp eventuella "skelett i garderoben". Han berättade även att om jag inte ville ha grejerna så skulle de brännas. Eftersom jag inte har något som helst intresse av gamla nazistiska prylar så åkte prylarna in i pannan för några timmar sedan.
Dreaden
Nov 4 2003, 22:12
Det var ju non dokumentär för ett x antal år sen jag kollade på om svenskar som skulle åka över med båt och strida med finland kom i stället ner till tyskland och stred för nazizterna

(om man kan tro på sådana) Ere non som vet not om det stämmer det och i så fal varför kom dom ner till ty i stället för fin*0+
QUOTE (Särimner @ Nov 4 2003, 21:45 )
QUOTE (mjukis @ Nov 2 2003, 01:26 )
Snackade med min granne förut i dag. De hade inte brytt sig om att kolla upp eventuella "skelett i garderoben". Han berättade även att om jag inte ville ha grejerna så skulle de brännas. Eftersom jag inte har något som helst intresse av gamla nazistiska prylar så åkte prylarna in i pannan för några timmar sedan.
Är du från vettet! Jag hade kunnat ta hand om dom! :(
QUOTE (Dreaden @ Nov 4 2003, 22:12 )
Det var ju non dokumentär för ett x antal år sen jag kollade på om svenskar som skulle åka över med båt och strida med finland kom i stället ner till tyskland och stred för nazizterna

(om man kan tro på sådana) Ere non som vet not om det stämmer det och i så fal varför kom dom ner till ty i stället för fin*0+

Vet att många svenskar ville slåss mot ryssen. men när det blev vapenvila med finnarna så skrev dom på för ss. Många skrev på att dom bara skulle kriga mot ryssen,
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.