Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skatjävlar
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Vildmannen
Nu när snön kommit så har man börjat hänga ut talgbollar till småfåglarna som man gjort varje vinter. I år har dock ett gäng skator ett flertal gånger lyckats bita sönder nätet som sitter kring bollen och mumsat i sig den på marken. I morse hade det hänt igen. Utanför vardagsrumsfönstret stod ett gäng skator och hade party. Jag har aldrig sett detta fenomen förr. Har skatorna blivit intelligentare eller vad? Är det en konspiration? Nu måste jag hitta på en lösning så man slipper se eländet varje morgon. Vad göra? Minor, napalm, hagelgevär? 7.gif

2.gif 5.gif 8.gif 3.gif SKATJÄVEL!! rlwhore.gif
A527
Skatfåglar är troligtvis ett av de mest interligenta djuren här på jorden.

Jag har sen barnsben beskutit alla elaka fåglar(inte små snälla småfåglar) med ärtrör så nu landar dom hos grannen. Ingen i min trägård! 8.gif
Fredriksson
Doppa talgbollen i glykol och häng sedan ut den, alternativt spika upp en "sittbräda" under bollen med två ståltrådar kopplade till vägguttaget. Säg inte att jag har sagt det ;)
dau
En kul sak man kan göra är att dränka in bollarna i sprit. Sen är det bara att 5.gif
Honken
Roliga förslag men ni får något som jänkarna så fint kallar "collateral damage".
Den spritindränkta talgbollen drabbar småfåglarna med.

Fixa en bur istället som du sätter runt om med tillräckligt stora hål för att smågåflarna ska kunna komma in.
Vildmannen
Nu har jag köpt en slags spiral av plastöverdragen ståltråd för 22 kr. Det var en fröjd att bevittna skatornas fruktlösa försök att komma åt maten imorse. smile.gif
Fågel Fenix
Man måste ju bara pröva med sitt tyngsta EHV. En softis G3 blink.gif biggrin.gif

skall vi bara se om några skator vill dyka upp vissel.gif
henke
Ang jakt på skator.
Hittade detta på ett forum.
Lite vilka regler som gäller...
Jakt, vapen och handladdnings forumet
Värjan Skämtar Intet
hmm, av erfarnhet med skator och gottgott till småfåglar så vet jag att det är omöjligt att mätta rätt mun (lr näbb).

En rolig närbesläktad historia : Vi har körsbärsträd i vår trädgård och varje sommar kommer en miljard (aningen överdrivet bara) skator och äter up våra körsbär. Förra sommaren fick far min nog , han tog ett luftgevär och vandra ut i trädgården och gick bärsärk över de stackars fåglarna. Säkerligen olagligt, men effektivt var det smile.gif

/värjan
hangatyr
Hejsan
Ny på forumet,så var barmhärtiga.
Vad är det för fel på att skatorna tar till sig den mat du sätter ut år fåglarna? De vet ju knappast att det endast är för småfåglar? tvärtom är det väl snarast intressant att de är sådana opportunister?
Gotcha
"Skatdjävlar" läser jag...så handlar tråden om FÅGLAR..!! *suck* blink.gif
Värjan Skämtar Intet
QUOTE (Gotcha @ Oct 26 2003, 21:19 )
"Skatdjävlar" läser jag...så handlar tråden om FÅGLAR..!! *suck*  blink.gif

får man tro att du menar att du trodde det handlade om s.k "skejtare". det trodde jag med först ;) så jag var ivirig att få hålla med om att de var jävlar :P men det gick lika bra med skator... 2.gif

/värjan
Gotcha
QUOTE (Värjan Skämtar Intet @ Oct 27 2003, 15:41 )

får man tro att du menar att du trodde det handlade om s.k "skejtare". det trodde jag med först ;) så jag var ivirig att få hålla med om att de var jävlar :P men det gick lika bra med skator... 2.gif

/värjan

Hehe, nej, inte "skejtare" heller. Gissa igen!
gpd
"Skatdjävlar" läser jag...så handlar tråden om FÅGLAR..!! *suck* 

Tror att gotcha just fick ihop till en brun skiva ....... biggrin.gif
Axial
QUOTE (Gotcha @ Oct 27 2003, 16:19 )
QUOTE (Värjan Skämtar Intet @ Oct 27 2003, 15:41 )

/värjan

Jag tror att Gotcha precis varit och svingat ett par bägare på "lonely jägers heart break club".
Nestor
Ja dom där skatorna är är ju ett litet helvete...särskilt med katten...
Gotcha
QUOTE (Axial @ Oct 27 2003, 23:32 )
QUOTE (Gotcha @ Oct 27 2003, 16:19 )

Jag tror att Gotcha precis varit och svingat ett par bägare på "lonely jägers heart break club".

Hehe, nja...för tillfället har jag inget att anmärka på! *kors in da roof* smile.gif

(men på lördag blir det troligen akkurat med minst 1 till forumsmedlem som har något att fira)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.