Såg denna
bild och började tänka på hur vänsterskyttar upplever "elefantballen" på AK4an, är den ivägen? Jag och säkert många här på forumet är vänsterskytt, finns det någon vs som sitter på dessa erfarenhet av AK4an?
// XiT
Hans Engström
Oct 24 2003, 01:19
Den stör inte så mycket, dock irriteras jag mycket av det faktum att man inte kan få et vapen som inte är anpassat för högerskyttar avseende handgreppet.
Jag är högerskytt, men har tränat en hel del på att skjuta från vänster axel (anser att alla ska kunna skjuta från bägge axlarna).
Jag har inga större problem med att skjuta från vänster, det jag kan irritera mig på är säkringen, den kan vara lite svår att nå ibland...
Hammar
Oct 24 2003, 12:39
Jag är själv vänsterskytt och mitt problem är inte elefantpungen eller handgreppet. Det jag ser som den största nackdelen, är att det i stort sett är omöjligt att använda vapenremmen på ett bra sätt (eller för den delen att hitta fästpunkter en egentillverkad).
Det enda man kan använda remmen till är att ha vapnet på ryggen.
Eller så går du till en vapentekniker och ber honom/henne att sätta fästpunkter på andra sidan vapnet...
Jag vet inte om de kan/får göra det, men jag har sett vänsterskyttar som har gjort det själva (tänk pianotråd och eltejp).
Inget jag rekommenderar att göra själv dock, med tanke på försäkringar och säkerhetsbestämmelser angående modifieringar av vapnet.
Såg denna bild och började tänka på hur vänsterskyttar upplever "elefantballen" på AK4an, är den ivägen? Jag och säkert många här på forumet är vänsterskytt, finns det någon vs som sitter på dessa erfarenhet av AK4an?
Vi sköt dubbel PEK under GU:n (stadsskytte), dvs hela PEK:en från båda axlarna, inga som helst konstigheter. Den ligger inte i vägen på något sätt. Sen att den är ful som stryk och förorsakar eldavbrott lite då å då är en annan sak...
De är inge problem att skjuta så...
fråga dig kompani C om du får slänga pungen sidan.. de får du säkert ja fick!
han anser att de inte är bra att ha nåt som försämrar en sold.
Lt. Payne
Nov 7 2003, 15:49
QUOTE (Arox @ Nov 7 2003, 15:33 )
De är inge problem att skjuta så...
fråga dig kompani C om du får slänga pungen sidan.. de får du säkert ja fick!
han anser att de inte är bra att ha nåt som försämrar en sold.

Jag undrade ett tag vad ni gjorde, du och din kompani C?
Slänga pungen sidan låter lite kinky.. Sen fattade jag.
Hylsfångaren får endast tas av vid skarp vakttjänst.
Och i händelse av skarp ofred!?!?!?!
QUOTE (SBP @ Nov 7 2003, 16:04 )
Och i händelse av skarp ofred!?!?!?!

Eftersom det är SäkI som påbjuder att hylsfångare skall användas utom vid kontrollskjutning eller vakttjänst/prov för vakttjänst och SäkI så gäller detta inte i följande fall:
*vid strid i krig
*under förberedelser för strid i krig
*vid övning i krig som är en direkt förberedelse för en förestående stridshandling
sequent
Jan 28 2004, 22:02
QUOTE (Hans Engström @ Oct 24 2003, 01:19 )
Den stör inte så mycket, dock irriteras jag mycket av det faktum att man inte kan få et vapen som inte är anpassat för högerskyttar avseende handgreppet.
Arbetar som vapentekniker, och det går utmärkt att komma in med vapnet för att ändra handgreppet på underbeslaget (kan även göras vid HV-kontrollerna). Ändra sida på vapenremmen är det lite värre med då kolven är ihålig och det blir då svårt att göra en bra fästanordning.
Tycker att det går lika bra Vä & Hö.
QUOTE (sequent @ Jan 28 2004, 21:02 )
Arbetar som vapentekniker, och det går utmärkt att komma in med vapnet för att ändra handgreppet på underbeslaget (kan även göras vid HV-kontrollerna). Ändra sida på vapenremmen är det lite värre med då kolven är ihålig och det blir då svårt att göra en bra fästanordning.
det går ju att kapa kolvar för småväxta... skulle man inte kunna vänta på kolven för att få fästet på andra sidan?
Klinken
Jan 29 2004, 09:51
QUOTE (Knekt @ Jan 28 2004, 21:22 )
det går ju att kapa kolvar för småväxta... skulle man inte kunna vänta på kolven för att få fästet på andra sidan?
Men.....tänk nu Knekt!!! Vända på kolven...hahaha
Fridens liljor // Fk Klinken
QUOTE (sequent @ Jan 28 2004, 22:02 )
Arbetar som vapentekniker, och det går utmärkt att komma in med vapnet för att ändra handgreppet på underbeslaget (kan även göras vid HV-kontrollerna).
Hur görs det ?
Jag är vänsterskytt och retar mig lite på att greppet är utformat för högerskyttar.
Millitant HV-are
Jan 29 2004, 17:30
var under många år vänsterskjut men insåg att det är lättare att ändra sig än att få ändrat vapen. nu skjuter jag lika bra (dåligt) från både vänster och höger, dock använder jag mest höger nu.....
sequent
Jan 29 2004, 20:31
QUOTE (Axial @ Jan 29 2004, 09:56 )
QUOTE (sequent @ Jan 28 2004, 22:02 )
Arbetar som vapentekniker, och det går utmärkt att komma in med vapnet för att ändra handgreppet på underbeslaget (kan även göras vid HV-kontrollerna).
Hur görs det ?
Jag är vänsterskytt och retar mig lite på att greppet är utformat för högerskyttar.
Det finns inga speciella handgrepp till vänsterskyttar. Det man gör är att lämna vapnet till vapentekniker så slipar han ner utformningen så att handgreppet blir likadant på båda sidorna.
QUOTE (Fk Klinken @ Jan 29 2004, 08:51 )
QUOTE (Knekt @ Jan 28 2004, 21:22 )
Men.....tänk nu Knekt!!! Vända på kolven...hahaha
Fridens liljor // Fk Klinken
Inte vända hela kolven bak och fram... mer vända på den biten som fästet sittter i... fast det kanske blir för svagt med alla ändringar som måste göras.
Kan man inte tälja en snygg i valnöt?
Fila lite (som næmnts tidigare) på handgreppet. Annars ær det mkt irriterande med "tummgreppet" som sitter dær "orginalt".
Annars ær problemet att handen som fattar handskyddet/framstocken trycker in eller ut "pungen", beroende på hur man håller och på så vis får man eldavbrott då hylsorna inte ramlar ner i pungen utan blir liggande uppe vid utkastarhålet som till slut blockeras.
Det blir också lite bakvænt med manøverhandtaget på v-sida på vapnet men det ær en vanesak. Vid "reglementerad" vapenhantering får man tænka till då man inte kan ladda mm som man vanligtvis gør. (tænker hær på årliga BAS-kontroller mm)
Men trots detta ønskar jag inte byta ut ak4an mot 5an. Jag upplever tillførlitligheten som betydligt høgre på 4an.
JS
*OT raderat*
.. just driftsäkerheten finns det andra trådar om, så dit ska vi inte i den här tråden.
//blågul
ALLA färändringar på vapnet är väl förbjudna enl säki?
Inte ens vapentekniker får fila på plastdetaljer för att anpassa till vänsterskyttar om man skall vara petig.
larsev
Apr 21 2006, 12:47
QUOTE (ammo @ Feb 19 2004, 21:33 )

ALLA färändringar på vapnet är väl förbjudna enl säki?
Inte ens vapentekniker får fila på plastdetaljer för att anpassa till vänsterskyttar om man skall vara petig.
Om det är några som får anpassa vapnet så det väl vapenteknikerna?
QUOTE (Knekt @ Jan 28 2004, 23:22 )

QUOTE (sequent @ Jan 28 2004, 21:02 )
Några i min plut har fått kolven kortad av tekniker, men det gör dom(får inte?) inte längre.
Och det är ju jävligt märkligt kan man tycka....jag har ju förmånen att ha fått ut en kortare kolv. Jag har svårt att se varför man inte ska få korta kolven det är ju inget ingrepp i vapnets funktion.
Vilket är värst att ta bort 5 cm plast eller ha en skytt som inte kan använda sitt vapen ordentligt och därtill ev är en säkerhetsrisk(vilket jag själv var innan kortningen) vill dock påpeka att det var teknikern som utförde detta begrepp.
Om man nu inte får ändra på kolven varför kan/får man då förlänga den??????
Sequent kanske vet?
QUOTE (Psson @ May 3 2006, 13:44 )

Och det är ju jävligt märkligt kan man tycka....jag har ju förmånen att ha fått ut en kortare kolv. Jag har svårt att se varför man inte ska få korta kolven det är ju inget ingrepp i vapnets funktion.
Vilket är värst att ta bort 5 cm plast eller ha en skytt som inte kan använda sitt vapen ordentligt och därtill ev är en säkerhetsrisk(vilket jag själv var innan kortningen) vill dock påpeka att det var teknikern som utförde detta begrepp.
Om man nu inte får ändra på kolven varför kan/får man då förlänga den??????
Sequent kanske vet?
Pengar pengar pengar.
Allt som ska göras kostar, och det får det inte göra.
(Senaste jag hörde, och det låter ju fullt realistiskt)
Genomfördes teknikerkontroll på vissa ehv i går i mitt område o jag pratade med de teknikerna som var där och tydligen så hade de kortade kolvar med....fick inte ngn förklaring till varför. Har dock själv en redan så jag behövde ingen men ändock kul att se att det händer ngt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.