Fk Satan
Oct 23 2003, 16:01
Hemvärnsförbanden i Västerbotten provar nu ett nytt koncept för att organisera delar av sina styrkor med en högre beredskap. I helgen genomförs en övning i Umeå där snabbinsatsenheter prövas för första gången.
I Norrbotten har man nyligen avslutet ett försök med särskilda beredskapskontrakt för att kunna ha styrkor lättare gripbara för skydd och bevakning. Nu utökas försöken till att även omfatta Västerbotten.
Insatsplutoner vid länets alla hemvärnsbataljoner har organiserats och i helgen övas detta på Umeå garnisons skjutfält.
Uppgifterna är bland annat underrättelseinhämtning, ytövervakning och strid för att skydda viktiga totalförsvarsobjekt.från vk.se
ska bli intressant att se hur denna övning kommer att fungera. samt vilka övningsmoment de kommer att använda. Gissar att de även kommer att få öva på fältanmälan till Generaler under denna övning
Rattara
Oct 23 2003, 19:12
Nu ska jag bli en trist sjävutnämnd listpolis.
Men ovanstående inlägg bryter mot lagen (om inte den FK Satan har gjort upp med VK i förväg. Då är det givitvis helt schysst).
Man har en visserligen generell citaträtt men inlägget är för långt och för att räknas som citat och saknar helt verkshöjd.
Om VK nu har lust kan de utan vidare skicka en räkning på 10 000 kronor.
Fk Satan. Min mening med det här är inte att peka ut dig som skurk eller överläset näpsa dig. Har helt enkelt sett så många brott mot upphovrätten att jag måste reagera.
Det är så lätt att istället länka till den ursprungliga artikeln. Visst det är krångligare. Men lagligt. Mitt förslag är att man tar ett kort citat som sammanfattar artikeln, exempelvis ingressen, och sedan lägger till en länk.
DÅ kan läsaren snabbt bilda sig en uppfattning om inlägget är intressant och i så fall gå vidare in på länken.
Och länkar utan förklaring suger nästan lika mycket som brott mot upphovsrätten.
@ Rattara: Hur långt får citatet vara då? Och hur tolkas "verkshöjd"? Vad är det för fel på källan?
Utveckla gärna!
Rattara
Oct 23 2003, 19:29
Hur långt ett citat får vara kan jag inte svara på.
Kan inte rättsfallen som finns men jag bedömer att citatet här ovanför är för långt.
Sen tror jag inte VK kommer att höra av sig eftersom forumet är ideellt och inte kommersiellt.
Men risken finns att någon tar illa upp av att en artikel ur VK hamnar på ett forum för, ja vi vet alla vad vi är i andras ögon.
Verkshöjd. Upphovsrätten talar om verkshöjd. Det är en när en text (bild, musik, konst) omarbetas så pass mycket att den får en egen status.
Ta exempelt ovan. Om Fk Satan hade läst texten och sedan skrivit om den med egna ord så hade det gått bra. Då får man tillräcklig verkshöjd för att själv "äga" arbetet, under förutsättningarna att den är så pass omgjord att den skiljer sig.
Jämför med alla diskussioner om musiker som beskylls för att sno varandras låtar eller om de bara låtit sig influeras.
Man får alltså inspireras men sen är det upp till juristerna att bedöma om den nya låten har tillräcklig verkshöjd eller om den är snodd.
Ett lite rörigt svar. Hoppas det förklarade något i alla fall.
Jo, jag glömde. Det spelar alltså ingen roll om källan till texten anges eller inte. Tar man mer än citaträtten anger så bryter man mot lagen. Om du kopierar en tidningssida och delar ut till dina plutonskamrater så bryter du mot upphovsrätten även om det framgår vilken tidning det är.
Om du däremot köper tio tidningar, klipper ut texten utan att det framgår vilken tidning eller journalist som har skrivit och delar ut så klarar du dig.
Menige Ryan
Oct 23 2003, 19:35
Ni får förlåta mig men handlar den här tråden om "citat" eller Hemvärnets snabbinsatsenheter ?? ;)
Rattara
Oct 23 2003, 19:41
Citat så klart! Jag har nu kidnappat den och håller den som gisslan. Sänd in NI.
Nä, hoppas ni kan ha överseende med mitt ämnesbyte. Men jag reagerade reflexmässigt. Har drillat inläggsskrivandet så pass att det sitter i ryggraden och utlöses av den minsta lilla impuls samtidigt som att jag har kvar mental energi som kan fokuseras på annat.
Fk Satan
Oct 23 2003, 22:39
Nu kanske vi kan lämna OT. jag vet hur Rattara menar med copyright osv. samt att han vet hur jag tänker.
Undrar om ngn här inne kommer att vara med på denna övning, och ifall de vet vilka moment som kommer att övas. samt att det skulle vara kul med en liten övningsrapport efter avslutad övning. för det är inte vardag som IP övas på detta sätt.
Günther
Oct 24 2003, 08:40
Jag skall vara med och köra bandvagn. Tillhör vanligtvis ett ordinarie HVkompani,
så det skall bli roligt att se hur IP löser dom uppgifter dom får. Vet att dom bla kommer att få öva checkpoint, OP, ytövervakning (det vanliga)osv.
Dessutom ska mina ordinarie HVkamrater vara B-styrka så jag kommer att sätta en enorm ära i att få "skjuta" mina kompisar.
ja en annan har jag också blivit till fråga om att ingå i B styrkan...men jobbet vill annat

.....konstigt att frågan gick ut på torsdag om b-styrka.......
Bertil Adam
Oct 24 2003, 09:55
Halvfärsk "artikel" om insatsplutonsövning i centrala Sverige (utan general men med helikopter):
http://www.mdn.mil.se/lapplandsjagargruppe...c=news&id=17804/ BA
Sir Vival
Oct 24 2003, 10:02
Det står "särskilda beredskapskontrakt" är dessa utformade annorlunda än de som var aktuella runt -95 [då jag tillhörde beredskapskomp], eller är just den delen helt enkelt ingen nyhet?
[edit]
Sir Vival
Oct 24 2003, 10:08
[Bild]Representativ personal för "Lapplandsjägarnas" insatsplutoner??? [/ironi]
Rattara
Oct 24 2003, 10:46
[Bild]
Representativ personal för "Lapplandsjägarnas" insatsplutoner???
Astunga grabbar ju. Någonting säger mig att de två lirarna kan åstadkomma mer skada hos fienden är ett stridspar bestående av 20-åringar som lägger veckopengen på att köpa camelback´s och stridsvästar.
Halv - men inte hel - ironisk Rattara, som annars inte är hemvärnskramare.
QUOTE (Rattara @ Oct 24 2003, 11:46 )
Astunga grabbar ju. Någonting säger mig att de två lirarna kan åstadkomma mer skada hos fienden är ett stridspar bestående av 20-åringar som lägger veckopengen på att köpa camelback´s och stridsvästar.
Är faktiskt benägen att hålla med Rattara. Engagemanget och färdigheterna hos HV-personal i norr (kanske särskilt längs svensk/finska gränsen) har väl aldrig saknats?
Fk Fjellman
Oct 24 2003, 11:04
Skall ingå som stridande i B-styrkan på lördag iaf...
//Sgt Fjellman
QUOTE (Serg. Fjellman @ Oct 24 2003, 11:04 )
Skall ingå som stridande i B-styrkan på lördag iaf...
//Sgt Fjellman
ovanligt fjellman ovanligt ;)
QUOTE (Rattara @ Oct 24 2003, 10:46 )
[Bild]
Representativ personal för "Lapplandsjägarnas" insatsplutoner???
Vem vet, kanske är det så. Jag har då lärt mig att inte underskatta vissa människor. Men det ser ju inte snyggt ut med en pinne i käften..
Det var ju inte utan anledning som hyfsat många jägarofficerare ville stanna kvar och arbeta som instruktörer i frivilligförsvaret i de där trakterna. Kan tänkas att det var ungefär samma anledningar som gjorde att Övlt Forsman gick från att vara tf chef FJS till att bli chef för G66. Lite speciella förutsättningar där vad gäller instruktörer, miljö och soldater.
Rattara
Oct 24 2003, 14:10
Vem vet, kanske är det så. Jag har då lärt mig att inte underskatta vissa människor. Men det ser ju inte snyggt ut med en pinne i käften..
Ähh. Kom igen nu. Kolla lite närmare. En frontveteran som han fattar ju givetvis det här med ljus- och ljuddiciplin så ciggen är självklart otänd.
Tänder gör han ju självklart först efter att anfallsmålet är taget och det är dags att relaxa.
Tänkt dig själv att se en våldsam hemvärnare anfalla med ciggen i mungipan. Dödligt.
Hoppas han bara inte hinner få ett DART-meddelande i örat först bara.
QUOTE (Rattara @ Oct 24 2003, 14:10 )
Ähh. Kom igen nu. Kolla lite närmare. En frontveteran som han fattar ju givetvis det här med ljus- och ljuddiciplin så ciggen är självklart otänd.
Tänder gör han ju självklart först efter att anfallsmålet är taget och det är dags att relaxa.
Tänkt dig själv att se en våldsam hemvärnare anfalla med ciggen i mungipan. Dödligt.
Hoppas han bara inte hinner få ett DART-meddelande i örat först bara.
"Tänkte inte på det"
Och som så många gånger förut så ska man inte spekulera i en bild man inte vet något om.
De kanske sitter och väntar på transport, väntar på lunch, eller en massa annat.
Sir Vival
Oct 24 2003, 22:45
QUOTE (dxl @ Oct 24 2003, 19:23 )
Och som så många gånger förut så ska man inte spekulera i en bild man inte vet något om.
De kanske sitter och väntar på transport, väntar på lunch, eller en massa annat.
Ja det är ju dumt att ha tilltro till det som står under bilden. [/ironi]
QUOTE (Sir Vival @ Oct 24 2003, 23:45 )
QUOTE (dxl @ Oct 24 2003, 19:23 )
Ja det är ju dumt att ha tilltro till det som står under bilden. [/ironi]
och de närmaste veckorna kommer ni finna DXL springades i skogen för att komma till en plats där ingen ser hans skam
pinsamt

pinsamt

pinsamt att missa texten
Fk Satan
Oct 25 2003, 06:52
Då är det kanske tid att ta påsig de gröna kläderna och bege sig ut till I20-skogen :P
Fk Satan, Fjellman och övriga deltagare, vi förväntar oss en utömmande rapport när ni får tid
Fk Satan
Oct 26 2003, 11:11
QUOTE (SSN @ Oct 25 2003, 20:49 )
Fk Satan, Fjellman och övriga deltagare, vi förväntar oss en utömmande rapport när ni får tid

Vill inte skriva ngn rapport om det hela. men att skriva på ett diplomatiskt sätt kan man lugnt säga att plutonsledningarna, kompaniledningen har fått mängder av erfarenheter, på hur man kan förbättra arbetet och rapporteringen mellan postering, plutonsledning,kompanistab. samt att komp.stab fått en ny inblick i kravet på att rapportera uppåt, samt vikten av att dokumentera.
Vidare kan man även hoppas att komp. ledningen och resp pluton har nu insett vad det innebär att ytövervaka ett område, och vad man bör göra resp inte göra. Sedan när det gäller att bevaka skyddsobjekt är det dumt att lämna vissa infartsvägar till objektet helt obevakade, så man kunde i teorin köra in med en bil fullastad med dynamit rätt in i komp. staben utan att bli stoppad eller ens blivit utsatt för ett försök att bli stoppad eller hindrar.
man kan lugnt säga att de INTE lyckades lösa sina uppgifter. sedan att det tog 5timmar för insatskompaniet att förförflytta sig ca 5-8km för att påbörja utövervakning av ett område, och ändå inte övervaka mer än 5-10% av området och glömma viktiga korsningar att övervaka. Vidare att stoppa och vara otrevliga mot vanliga svenska medborgare som vill åka på allmän väg är inte heller bra.
kan gissa att Fjellman har ännu mer att berätta.
Fk Fjellman
Oct 26 2003, 11:23
Verkade som om det var lite problem med ledningen som resulterade i att andra saker (samordning, ect) blev lidande.. sen fortplantade detta sig neråt i hirarkin.
EDIT: Detta dök just upp på VK.se
http://www.vk.se/redaktion/extra/oktober/hemvarn.shtml .. kolla även
http://www.vk.se för en bild.
//Fjellman
Det låter som övningen inte gick helt perfekt...men det är väl därför vi övar. Vilka moment genomfördes? Och hur kunde det ta 5 timmar?
Fk Fjellman
Oct 26 2003, 17:31
QUOTE (SSN @ Oct 26 2003, 16:51 )
...Vilka moment genomfördes?...
Ytövervakning, Skyddsvakttjänst, OP (tror jag), Posttjänst, förläggningstjäns(gissar jag), stabs/uh tjänst, stridsskjutning och säkert nått mer...
//Sgt Fjellman
Lindqvist
Oct 26 2003, 19:44
Vilka moment genomfördes? Och hur kunde det ta 5 timmar?
Enligt gällnade bestämmelser måste ju tydligen vapnen skjutas in innan man får genomföra insats, så då spelar det ingen roll att man står beredd och på plats 20 minuter efter att larmet gått, då man måste vänta på att hela kompaniet anlänt och skjutit in sina vapen. Dessutom skulle alla få ut och tillpassa stridsväst 2000 innan övningsläget påbörjades. Men självklart vore det ju dumt att försöka hävda att vi vore några überjägers. Det var helt klart inte en klanderfri insats av G61i nsatskomp. Men förhoppningsvis kan vi lära av det som gick mindre bra och göra bättre nästa gång. Får vi dessutom ut all utrustning och all personal vi behöver så kanske vi t.o.m en dag kan stå där och påstå att vi löst uppgift till punkt och pricka helt exemplariskt!
Vidare att stoppa och vara otrevliga mot vanliga svenska medborgare som vill åka på allmän väg är inte heller bra.
Att männiksan reagerar konstigt under rådande konflikter i sin extrema närhet är väl bevisat av hur en del krigsflytkingar beter sig och andra saker man hört från krig och otrevligheter, men passerar man en militär vägpostering och har två stycken kulsprutor som skulle göra kaffeved av sin bil på 3 sek riktade mot sig så kan väl alla förstå att man känner sig hotad. Men lite förtroende borde man väl ändå ha för den svenska försvarsmakten och underkasta sig diverse frågor och funderingar om vad man gör mitt inne i skogen en mörk kväll när både press och Tv rapporterat om oroligheter i grannskapet. Prova själv att köra med nedsläckta lysen i bil genom de "skummare" kvarteren i er stad en vardagsnatt och se hur många minuter det tar innan polisen stoppar er, och då brukar de inte ställa direkt vänliga frågor!

(fråga mig inte hur jag vet det! )

Nåja, slut tjatat från min person. Jag är då nöjd över att vi får möjlighet att öva sånt här och hoppas på betydligt fler tillfällen för instatsplutonerna att öva inom kompanis ram.
/Fu Lindqvist, Skarpskytt 1:a grp, Umeå 1:a insatspluton
Lindqvist
Oct 26 2003, 19:46
...Vilka moment genomfördes?...
Ytövervakning, Skyddsvakttjänst, OP (tror jag), Posttjänst, förläggningstjäns(gissar jag), stabs/uh tjänst, stridsskjutning och säkert nått mer...
Glöm inte Prickskyttepatrulls eldöverfall!
(Trots att det inte existerar prickskyttar inom hemvärnet. Allt för att imponera på Generalen)
Fk Fjellman
Oct 26 2003, 19:52
Var det ni som hade spärrat vägen med 3 stycke BV206?
//Sgt Fjellman
Fk Satan
Oct 26 2003, 20:53
Jag ska inte orda så mkt mer om denna övning, men det är bara att konstatera som sgrfjellman säger, att det var stora problem i ledningen vilka spredsig nedåt i organisationen.
tillägg:
jag tycker att det var bra att det blev ett sådana stora problem. eftersom man nu vet vad som skall övas. nu vet man att komp. + pluton ledningarna måste övas ihop, man vet även att en del smådetaljer kring upprättande av förläggningsplats för komp.stab måste övas. Sedan har vi övandet av grpch och plutch för vad som gäller vid uppgiften ytövervaka.
sådna här övningar är bra. för då vet man vad det finns fr framtida övningar.
QUOTE (Lindqvist @ Oct 26 2003, 18:44 )
Vilka moment genomfördes? Och hur kunde det ta 5 timmar?
Enligt gällnade bestämmelser måste ju tydligen vapnen skjutas in innan man får genomföra insats, så då spelar det ingen roll att man står beredd och på plats 20 minuter efter att larmet gått, då man måste vänta på att hela kompaniet anlänt och skjutit in sina vapen. Dessutom skulle alla få ut och tillpassa stridsväst 2000 innan övningsläget påbörjades.
Det förklarar dom 5 timmarna
Fk Satan
Oct 30 2003, 17:15
Då har den officella bilden av övningen kommit ut finns att läsa här.
http://www.mdn.mil.se/vasterbottensgruppen...c=news&id=17988och som sagt, komp. ledningen av detta har mkt mkt mkt övning kvar att genomföra innan man kan säga att dettta förband är färdigutbildat. Men det är det som övning är till för, nämligen att se brister i organisationen och sedan öva på dessa brister. Skulle vara intressant att se hur ett vanlig hv. komp skulle lösa exakt samma uppgift. Personligen tror jag inte att de skulle göra det hela bättre.
Fk Satan kräver KFÖ KFÖ KFÖ till Hv-organisationen!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.