Help - Search - Members - Calendar
Full Version: artilleri i försvaret
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Pages: 1, 2
[Bedlam]
nåt som saknas på soldf är de olika artilleri pjäserna i försvaret..
vilka är det samt om det finns bilder uppskattas.
jonte72
QUOTE ([Bedlam)
,Oct 23 2003, 01:26 ] nåt som saknas på soldf är de olika artilleri pjäserna i försvaret..
vilka är det samt om det finns bilder uppskattas.

Det finns endast 50 st 15,5 cm Haubits 77B och ett mindre antal äldre 77A ( finns en massa ammunition som skjuts upp med "A" modellen).

Sedan tillkommer det 12 cm och 8 cm GRK som ingår i de olika stridande bataljonerna.
A2Keltainen
QUOTE (jonte72 @ Oct 23 2003, 01:30 )
Sedan tillkommer det 12 cm och 8 cm GRK som ingår i de olika stridande bataljonerna.

Finns 81 mm Grk i några andra förband än amfibiebataljonerna och delar av jägarförbanden?
Hans Engström
Kan inte tänka mig att de Fo förband och motsvarande som hade 8cm Grk fnns kvar numera ens på pappret.
jonte72
QUOTE (A2Keltainen @ Oct 23 2003, 10:05 )
QUOTE (jonte72 @ Oct 23 2003, 01:30 )

Finns 81 mm Grk i några andra förband än amfibiebataljonerna och delar av jägarförbanden?

Nej, det var därför jag skrev de OLIKA stridande bataljonerna ;) .
dxl
När jag läste artikeln om luftburen bataljon i förra numret av arménytt så vill jag minnas att de skrev om att understödet inte fanns fören om tio år då det svenska artilleriet var färdigutbyggt
ipren
sen finns det ett mindre antal med gammla pjäser som 4041(10,5 cm), haubits m39(15cm) och den gamla fransysken (15,5)
Dessa används ex till att skjuta för inmätning av arthur..
sen påger det även demo med PHZ 200, AG 90 och FH 77 BD.
ingen av dessa finns dock i kri org.
sen finns det massor med 77A, över 150 iaf och 48 krigsplacerade 77B+ 2 ( en i karlsborg en på bofors)
J-Star
Vad hände med pjäs 12/80? Har de utgått?

/J
Gotcha
QUOTE (J-Star @ Oct 23 2003, 18:03 )

/J

Jo, tyvärr.

Jag har ställt frågan ett par gånger tidigare, men aldrig riktigt fått klart för mig vart de egentligen tog vägen.
I bästa fall var det någon som tänkte till och ställde dem i en lada "till vidare" i bästa "bra att ha"-anda, ungefär som våra östliga grannar.

Men om det var normalfall har de:

1. sålt för 1kr/st till en stor utländsk firma som:
a.) säljer dem åter till FM (när FM upptäcker att de behöver vissa delar på dem) för, säg, 300.000kr/del
b.) säljer dem till något land som behöver prickskytte-artilleri för en spottstyver. Givetvis dyker det upp skandalbilder på dessa i Aftonmedia och några politiker kräver total svensk avrustning och att alla medborgare kan "We shall overcome" utantill.

2. sålts för 1kr/st till ett svensk företag i, säg skåne, som plockar bort allt användbart och säljer det åter till FM (som kommit på att man behöver just DE reservdelarna) för 400.000kr/st innan man maler ned hela pjäsen till metallflis och säljer extremt dyrt på marknaden, alt FM som lider brist på just den metallen.

mad.gif mad.gif mad.gif

blink.gif
achilleos
QUOTE (dxl @ Oct 23 2003, 15:37 )
När jag läste artikeln om luftburen bataljon i förra numret av arménytt så vill jag minnas att de skrev om att understödet inte fanns fören om tio år då det svenska artilleriet var färdigutbyggt

Adekvat understöd finns inte för LBB förrän vi köpt stridshelikoptrar.
SG OLSSON
QUOTE (ipren @ Oct 23 2003, 16:43 )
sen finns det ett mindre antal med gammla pjäser som 4041(10,5 cm), haubits m39(15cm) och den gamla fransysken (15,5)
sen finns det massor med 77A, över 150 iaf och 48 krigsplacerade 77B+ 2 ( en i karlsborg en på bofors)

är du säker på placeringen av reservpjäserna?

De ska stå hos utbildningsförbanden. DVs a8 och artreg
[Bedlam]
77AD e glömd vad har den för status i FM?

AS90 kommer den bli en del av FM´s artilleri?
ipren
77AD är nedlagt som projekt, ersatt i artdemo proj av 77bd
AS 90 är med i artdemo den med, kanske den vinner men inte så troligt
achilleos
Är inte artdemoprojektet klart? Har bestämt för mig att jag hört det och att de förordar dumpern i sin slutrapport.
ipren
Nej det är inte klart men försöken är klara, innebär inte att studien är klar
Richard H
Nå`n som vet vad som kommer att hända med Bandkanonerna? Jag har läst att dom sköt sina sista salvor i våras.
ipren
Rätt närmast nu ska dom skrotas.
en mkt bra pjäs men chassiena är för slitna så det fick bli kassering av allt
[Bedlam]
har oxå hört att "dumpern" va den som de valde..

vet nån vad den heter och kanske har nån bild?
jonte72
QUOTE (ipren @ Oct 23 2003, 17:43 )

150 st Haubits 77A lär det väl inte finnas inom försvaret? För ca 10 år sedan fanns det 26 st Artilleribataljoner inom arme'n - idag finns det 4 st med 48 + 2 Haubits 77B.

Det fanns ca 17 bataljoner Haubits 77A med 12 pjäser/bataljon ( det levererades ca 210 Haubits 77A totalt). Men de flesta ( runt 200) såldes ju för några år sedan till ett brittiskt överskottsbolag - stog sedan och rostade länge på en åker för att de räknades som krigsmatriel.

När försvarsmakten sedan "kom på" att det fanns en stor mängd granater i mobförråden, så sparades några pjäser för utbildning och skjutning med "nollad" ammunition.
jonte72
QUOTE (J-Star @ Oct 23 2003, 18:03 )

/J

En 12/80 pjäs såg jag på radarhöjden inne på Amf 4 för några veckor sedan - men den används nog endast som "visnings" pjäs.

Det fanns totalt 3 bataljoner med 8 st pjäser vardera i Kustartilleriet, en av bataljonerna ska väl vara kvar som matrielreserv och resten SKROTAS mad.gif .
Men man vet ju aldrig.....FM kanske skrotar samtliga när de ändå håller på - dyrt att ställa in dom i några förråd!
Vakten_F4

Nog är AG90 en rejäl bössa, men man skjuter väl ändå undergrader med den? biggrin.gif Och den är ju knappast demo fortfarande? laugh.gif
De ska stå hos utbildningsförbanden. DVs a8 och artreg

A9 heter artreg just för att det är det enda artilleriregementet, A8 är nedlagt och är bara en art bataljon.
Är inte artdemoprojektet klart? Har bestämt för mig att jag hört det och att de förordar dumpern i sin slutrapport.

Har inte hört hur det slutade men jag pratade med en tysk ingenjör som hjälpte till att utbilda besättning på Pzh2000 och han trodde starkt på att det skulle bli Karelin, för att den är billigare och för att den är svensk.
Mats
Pratade med en amf löjtnant som ingick i artdemo, förare på AS 90n. Han sa att varken AS 90 eller PzH 2000 någonsin var påtänkt för Sverige.

De hyrdes bara för att skaffa information om olika system.

Han verkade iaf tycka att PzH 2000 var det bästa som gick att få.

/Mats, som tagit en PzH 2000 som krigsfånge. pansar2.png
A2Keltainen
QUOTE (Mats @ Oct 24 2003, 11:59 )
Pratade med en amf löjtnant som ingick i artdemo, förare på AS 90n. Han sa att varken AS 90 eller PzH 2000 någonsin var påtänkt för Sverige.

De hyrdes bara för att skaffa information om olika system.

Han verkade iaf tycka att PzH 2000 var det bästa som gick att få.

Ett problem med PzH 2000 är vikten. Nu när det är inne med utlandsuppdrag för försvarsmakten så kan det vara bra att tänka på att alla länder inte har lika bra broar som t.ex. Sverige. Förmågan till transport över längre sträckor utan extra transportfordon under dylika uppdrag, samt uppdrag inom det vidsträckta Sverige, väcker även frågan om hjul eller band är bäst lämpat för en pjäs för försvarsmakten med dess nuvarande profilering. I övrigt verkar PzH 2000 vara en väldigt bra pjäs. Noterbart är även att den, till skillnad från många andra pansarfordon, har skapligt bra skydd mot takslående RSV. Har för övrigt G6 någonsin testats i Sverige?
Mats
Utlandsuppdrag där Sverige står för brigadartilleri är nog mindre troliga.

Jag har också tänkt på G6 och Rooivalk. Vore bra när vi säljer Gripen till SA, i alla fall för SA.

Men G6 blir ju lite för lik den svenska lösningen. Fast den har väll riktigt torn?

Tjeckerna har väll också hjulgående haubitsar?

Men band är alltid att föredra tycker jag. Visserligen kan man ju tänka sig att brigadartilleriet inte behöver gruppera på den jävligaste platserna.
Vikström
på artregs sida står haubits 77A 77B 77BD och karelin upptagna som dom pjäser som används idag och det är dom pjäser som det skjutits med när jag varit på övning (phz2k och as90 har jag bara sett på förevisningsskjutningar)

till 90% kommer den nya pjäsen bli en vidareutveckling av 77BD. huvudsaklig ändring är att laddningen ska vara ske automatiskt och helst splitterskyddat. Som det är nu måste ju pjässluskarna kliva ut när det ska pangas. möjligen kommer karelin att fortsättningsvis användas som "markör"-pjäs

phz2k och as90 har aldrig varit alternativ dom har bara varit till för att ta fram specifikationer till nytt system
106
För några år sedan var man ju inne på att man skulle nedrusta artilleriet för att 2004 (som allting annat man sade att man skulle införskaffa) köpa nya långtskjutande, lättrörliga, splitterskyddade pjäser.

Har man sänkt ambitionsnivån? Eller har man skjutit allting på framtiden och tar 77BD (motsvarande) som någon interimlösning?
111 SSK BAT
Jag postade ett inlägg för några månader sedan om den svenska art funktionens framtid.

Där stod om alla möjligheter och varför man valt som man gjort.
achilleos
QUOTE (106 @ Oct 26 2003, 19:06 )
För några år sedan var man ju inne på att man skulle nedrusta artilleriet för att 2004 (som allting annat man sade att man skulle införskaffa) köpa nya långtskjutande, lättrörliga, splitterskyddade pjäser.

Har man sänkt ambitionsnivån? Eller har man skjutit allting på framtiden och tar 77BD (motsvarande) som någon interimlösning?

Kanske inte långskjutande, men visst är 77BD både lättrörlig och splitterskyddad. Mer taktisk rörlig än någon bandgående pjäs nånsin kommer att bli.
Vargas
Fördelen med att inte ha artilleriet på band är även att man slipper särskilda tp-fordon. Terränggående, hjulburet, splitterskyddat och med kort grupperingstid tror jag är melodin, dvs en förfinad och utvecklad dumperlösning (eller åtminstone nåt linande) är som handen in handsken.
GeBe
Nackdelen är då framkomligheten, främst i snö.
Men om nu inte hela Sverige ska försvaras i alla fall så...
ipren
med räckvidder över 5mil spelar nog bandburet eller hjulburet mindre roll, vi torde nå iaf eftersom en brigad inte kan lämna underhållsvägar för långt bakom sig i vilket fall som helst
SG OLSSON
QUOTE (GeB @ Oct 26 2003, 22:16 )
Nackdelen är då framkomligheten, främst i snö.
Men om nu inte hela Sverige ska försvaras i alla fall så...

Blir nog inget större problem med snö.

Framkomligheten är jämförbar med skogsmaskiners och de brukar inte ha nått större problem med snö. Dessutom är dumpern såpass kraftig att den kan förses med egen plog om så skulle behövas
Skuggan
den pjäs som ARTDEMO förordar är H77BD L52 (den som testats är dock H77BD L48, dvs något kortare eldrör än slutversionen)

det verkar även som om det blir den, har hört något om serileverans 2005 och det skall då ingå (enligt förslag) ca 12 pjäser/bat (samma som nu) med 12st ammhanteringsfordon (1 till varje pjäs) då helst en Dumper enbart byggd för att som sagt hantera all am och alla laddningar (360st vardera)

till detta kommer en massa nya grejjer såsom ledn plattformar modell Piranha... men som sagt.. det är vad ARTDEMO vill inte vad som kommer beslutas.

de vill även ha MLRS (4st) och MARKROBOT (X st)
achilleos
QUOTE (ipren @ Nov 2 2003, 12:18 )
att det pågår ett arbete med att ta fram en ny sådan och att inga beställningar är lagda och att politikerna inte sagt sitt än...

Ok...men hur skulle den pjäsen se ut för att skjuta 5 mil? Vem arbetar med att ta fram pjäsen, Bofors? Har du nån länk?

Min persoliga gissning är att det blir 77BD som införs om några år. Antal och i vilken organisation vet jag inte, men att det blir den pjäsen är jag tämligen övertygad om.
jonte72
USA håller på att utveckla en ny 155 mm kanon till sina nya Jagare DD (X), den ska ha en räckvidd på 100 Nautiska mil ( ca 180 km) med styrda raketdrivna granater.
ipren
inte alls säker på 77systemet alls just pga av räckvidden men bofors jobbar med ett system som jag tyvärr glömtnamnet på men det finns det säkert många här som känner till AS07 eller nått liknande, helt nytt krutsystem bla med enhetsladdningar för mer precision och jag har inga länkar utan allt det jag vet kommer direkt från olika mil källor inom artdemo, bofors mfl
achilleos
Aha..ja, det vore ju iofs inte första gången som Bofors tar fram ett konkurrenskraftigt vapen.

Vet du nåt om den bekämpningsstudie som skall ta vid efter artdemoprojektet? Den skall ju minst innehålla MLRS, men vilka övriga system tittar man på, markrobot, flyg?
ipren
vet inte riktigt vad man kollar på ett eller flera mlrs lär ju vara aktuellt.
skulle tro man inte kollar artilleriraket sys pga pris
achilleos
Jo, MLRS skall enligt uppgift köpas in, två stycken närmare bestämt. Det var tydligen billigare att köpa systemen än någon form av leasing eller lån.
Peo
Vi har väl kvar nån enstaka Bkan 1c tror jag, ingår i ARTDEMO som jämförelse.

Vad vi borde ha är ju 1 artbat i varje brigad med en bandgående pjäs tex. PzH2000 och artreg med bofors SPA.
Nestor
QUOTE (Peo @ Nov 5 2003, 17:04 )
Vi har väl kvar nån enstaka Bkan 1c tror jag, ingår i ARTDEMO som jämförelse.

Vad vi borde ha är ju 1 artbat i varje brigad med en bandgående pjäs tex. PzH2000 och artreg med bofors SPA.

Jupp vi har kvar några Bkan i artbemo.
4 st tror jag

Bkan
Tomten
QUOTE (achilleos @ Nov 2 2003, 16:56 )
QUOTE (ipren @ Nov 2 2003, 12:18 )
att det pågår ett arbete med att ta fram en ny sådan och att inga beställningar är lagda och att politikerna inte sagt sitt än...

Ok...men hur skulle den pjäsen se ut för att skjuta 5 mil? Vem arbetar med att ta fram pjäsen, Bofors? Har du nån länk?

Min persoliga gissning är att det blir 77BD som införs om några år. Antal och i vilken organisation vet jag inte, men att det blir den pjäsen är jag tämligen övertygad om.

Vda jag vet så jobbas det på 2 olika linjer gällande art utvecklingen i sverige, ett hjul gående alt- & ett på band.

När jag lumpade på A8 på repplut, 2:a Fördkanbat (B-kan), 97-98 så fick vi se 2st dumper baserade modeller.
1: den som nämns ovan (då benämd som FH77 )
2: en som gick under projekt namn "APS 2000" tror det stod för Artilleri Pjäs Splitterskyddad 2K.

den såg nästan ut som denna,
http://www.boforsdefence.com/eng/products/art3_spa.htm
vilken är en vidare utveckling. skillnaden på tidigare nämda projekt var att den saknade torn runt eldröret, och där man såg laddnings mekanismen bestående av 2 st "Revolver trummor a´10 granater".
där till var pjäsen utrustad med ett 11 meters eldrör om jag inte missminner mig.!

Vad gäller Band sidan har jag väldigt lite info,
i dag finns det inget Art system som slår Bkan 1C i eldhastighet & presition, mej veteligen, chassit lämnar ju dock mer att önska.
14granater / 43s & hinner omgruppera innan 1:a granaten landar.
kanonen i sig hade för hög presition så att en 2%ig fel halt programerades in i dess Pos2:or
Tomten
QUOTE (achilleos @ Nov 4 2003, 10:39 )
Jo, MLRS skall enligt uppgift köpas in, två stycken närmare bestämt. Det var tydligen billigare att köpa systemen än någon form av leasing eller lån.

Sant med tanke att för att knyta ett leasing avtal så vill det nog till att det gäller ett större antal, knappast aktuellt när det gäller 2 pjäser.

MLRS kräver ju desutom 2 pjäser föratt ens kunna skjutas med. blyg.gif
Peo
Frågan är väl att om vi köper MLRS kommer vi ha råd att skjuta med det.

Dess raketer är svindyra.
Kanske blir som för Luftvärnet förr, 1 skjutning per pluton i detta fall pjäs.
A2Keltainen
QUOTE (Tomten @ Nov 21 2003, 02:10 )
MLRS kräver ju desutom 2 pjäser föratt ens kunna skjutas med.

Kan du utveckla detta? Jag trodde pjäserna kunde verka helt autonomt.
danno
Jag är ledsen att jag lyfter denna insomnade tråd men jag hittade en kul bild...
http://www.mainbattletanks.net/photos/mathjo/00106.html
122:an ser rätt liten ut... prestationsångest?

(ja, jag vet att stridsvagnar är skittuffa och man inte kan jämför två så olika vapensystem men ändå... :P )
Hans Engström
QUOTE (achilleos @ Nov 1 2003, 17:32 )
QUOTE (ipren @ Oct 27 2003, 18:15 )
med räckvidder över 5mil spelar nog bandburet eller hjulburet mindre roll, vi torde nå iaf eftersom en brigad inte kan lämna underhållsvägar för långt bakom sig i vilket fall som helst

Räckvidden på 77BD är inte 5 mil, snarare c:a 3 med ny granatteknologi. Inte ens PzH 2000 når 50 km, den har inte ens nått upp till utlovade 40 km än. I och med att artdemo-vagnarna nu skall lämnas tillbaka så har tyskarna velat genomföra testskjutningar på Gotland vilket skall ske de närmsta veckorna. Där skall de testa en ny granat.

Achilleos, stämmer detta verkligen? Jag läser nämligen på Army Technology att:

In May 2001, during test firings for the Hellenic Army, the PzH 2000 fired 20 rounds all to ranges exceeding 40km (41.8km maximum). The ranges were achieved using M2000BB Assegai shells from Naschem/Denel of South Africa, in combination with the Rheinmetall DM 72 modular charge system. In November 2002, in live firings in Sweden, a similar range was achieved with Rheinmetall's new long range RH 40 BB ammunition, also fired with the modular charge system.

Samma info finns för övrigt på KMWs hemsida.

Som jag minns det var det även under denna skjutning som ARTHUR låste på granaten under hela banan.

5 mila problemet löses av styrning av granaten (see, exempelvis Excalibur, vilket bör bli ngt extra kul att räkna ut säkerhetsavstånd för Artreg när det väl kommer).
danno
QUOTE (Hans Engström @ Feb 14 2004, 01:57 )
Achilleos, stämmer detta verkligen?

- Vi har satt svenskt och tyskt rekord i längdskjutning på 44,4 km, säger projektledare överstelöjtnant Peter Wennersten förtjust.

Källa: http://www.artreg.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=19024
Skuggan
senaste nytt står på Artregs hemsida, www.artreg.mil.se

där står det bekräftat och klart att dumpern kommer levereras med 2 försöksvagnar (+ 2 amfordon) redan nästa år och att vpl utb på dessa kommer starta beräknat 2007.

i min värld är dumpern överlägset det bästa valet för sverige.

dessutom har den ju en räckvidd på över 60km biggrin.gif (jämför med 27 för H77B)

har nu pratat desto mer med en Kn från Artdemo (AS90), vill dock inte namnge honom här men kan säga att han arbetar med det nya ledningssystemet som jag är med och utprovar (FUM SLB) som kommer sitta i de nya dumprarna, en ny SKER kommer också smile.gif

skall se vad mer jag kan luska ut om dumpern...
danno
QUOTE (Skuggan @ Feb 14 2004, 09:51 )
dessutom har den ju en räckvidd på över 60km biggrin.gif (jämför med 27 för H77B)

har nu pratat desto mer med en Kn från Artdemo (AS90), vill dock inte namnge honom här men kan säga att han arbetar med det nya ledningssystemet som jag är med och utprovar (FUM SLB) som kommer sitta i de nya dumprarna, en ny SKER kommer också smile.gif

Njae... om du läser nyheten som jag länkade till så är det svenska rekordet för närvarande 44,4 km... att den är specad för och att man drömmer om 60 km är en sak. Pengarna till utveckling och att denna utveckling faktiskt lyckas är något helt annat.

Den nya SKERen torde vara PC-SKER antar jag och det kommer helt klart bli ett lyft. FUM-SLB har som system många många barnsjukdomar och det är osäkert på om det kommer att fungera i slutändan. Artdemo-bandkanonerna har alla haft FUM-SLB monterat men tydligen har det stora problemet legat i växlarna (routrar).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.