Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Överlevnadsutbildning
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
nilsson
Jag läste en intressant sak på Göteborgsgruppens sidor, nämligen att deras ungdomsverksamhet under hösten är inriktad på överlevnadsutbildning med märket "granen" som mål.

Källa;
http://www.mds.mil.se/goteborgsgruppen/ind...c=news&id=17531

Vad gäller för att erhålla utbildningsmärket "granen" och får verkligen ungdom erhålla det?
Fk Satan
Från http://www.k3.mil.se/article.php?id=3270

Bestämmelser för utbildningsbevis

GRANEN
Utbildningstecknet "Granen" broderat i tyg är en för Försvarsmakten gemensam symbol för genomförd grundläggande överlevnadsutbildning.

KRAV
(Siffrorna inom parentes är sidhänvisningar i HANDBOK ÖVERLEVNAD)

A. Soldaten/befälet skall ha deltagit i följande grundläggande överlevnadsutbildning med godkänt resultat:
- Överlevnad grunder (6-13, 40-57) 3 timmar
- Kunna förklara psykets betydelse i en nödsituation
- Kunna förstå och förklara vilka fysiologiska faktorer som är gränssättande för människokroppen i en överlevnadssituation
- Vatten (32-39) 2 timmar
- Kunna förstå och förklara vätskebalansens betydelse för prestationsförmågan
- Kunna rena vatten självständigt genom kokning, med vattenreningstabletter och med egentillverkat torv- och kolfilter under realistiska betingelser
- Växter som näringsföda (58-94) 4 timmar
- Kunna känna igen minst 5 av de 14 prioriterade växterna och hur de används
- Eld (164-179) 2 timmar
- Kunna bygga en eldplats
- Kunna göra en stegvis tändning och koka upp en liter vatten
- Bivack (148-163) 6 timmar
- Kunna bygga en nödbivack (en- och tvåmans)
- Fiske och jakt (112-131) 4 timmar
- Kunna beskriva olika fiskemetoder och kunna meta aktivt och passivt
- Kunna beskriva fångstrunda och olika typer av fällor och kunna tillverka snara
- Med handledning genomföra slakt samt tillaga fisk och småvilt med och utan kokkärl
- Kunna förstå och förklara vikten av en noggrann hygien vid slakt
- Egenvård (180-203) 2 timmar
- Kunna förstå och förklara vikten av daglig personlig hygien samt upprätthålla densamma
- Kunna tillverka förband av växter och annan tillfällig materiel
- Ha blivit orienterad om medicinalväxter
- Utan handledning kunna genomföra klädestvätt i fält
- Förflyttning och orientering (132-147) 3 timmar
- Kunna förstå och förklara vikten av att hålla fötterna torra och förebyggande fotvård
- Kunna bestämma väderstrecken med hjälp av naturens tecken
- Kunna beskriva och ha provat "The Swedish compass"

B. Soldaten/befälet skall med godkänt resultat ha deltagit i utbildning avseende:
- Krigsfånge 3 timmar
- Förstå och förklara vilka reaktioner som kan uppstå då man blir fånge
- Beskriva hur ett fångläger kan se ut
- Beskriva hur ett fångförhör kan gå till samt vilka uppgifter du är skyldig att uppge
- Genèvekonventionen angående fångars behandling

C. Soldaten/befälet skall ha tillämpat momenten enligt A med godkänt resultat under överlevnadsutbildning (motsv.) under minst 2 dygn, varvid soldaten/befälet skall:
- Övernatta ensam i nödbivack enligt Handbok Överlevnad sida 150-151 och 158-163 minst en natt
- Övernattat i bivack enligt Handbok Överlevnad sida 152-155 minst en natt
- Upplevt hur den egna kroppen reagerar vid födobrist
Kimster
Jag ser det som mycket svårt att ge ungdomar den utbildning som är fastställd för utb. märket. Delvis pga tiden som krävs, om man följer reglerna vilket jag hoppas alla gör, sen oxå med tanke på Moment B Krigsfånge-övningen. Att utbilda ungdomar under 18 på sånt är inte så populärt bland vissa myndigheter skulle jag tro. Att utbilda på saker är lätt men själva tillämpningen är det svåra.

Sen tycker jag att överlevnadsutb. är ett av de bättre utbildningar man kan få, både militärt och civilt. Så att ge ungdomar en utbildning inom överlevnad är bara bra, men kanske inte hela "granens" krav. Där ser jag att vissa moment låter sig bäst utspelas under tiden man gör lumpen, annars tror jag många saker blir kompromissat och då förlorar man vissa viktiga delar av utbildningens syfte och värde.
Fk Satan
Håller med Kimster att vissa delar av granen utb. kan man ge unga, men inte alla delar. det jag tänker på är momentB detta är kanske inte allt för bra. samt vissa delar ur moment C.

men att ge den teoretiska samt vissa praktiska delar ur moment A ser jag inte något problem med. Vidare tycker jag inte att man ska dela ut utb. tecken till de som är FBU ung.
jed
Instämmer med att ungdomar inte har någonting med moment B att göra, vare sig teoretiskt eller praktiskt.
Det hör hemma under värnplikten, inte innan.

Däremot ser jag inga problem med moment C (enligt Fk Satans inlägg), självklart under observation av ansvarigt befäl...
Överlevnadsutbildning kan inte ens röda korset klaga på biggrin.gif

Men att få granen som ungdom? Nja... Jag är klart skeptisk
Fk Satan
QUOTE (jed @ Oct 22 2003, 23:13 )
Instämmer med att ungdomar inte har någonting med moment B att göra, vare sig teoretiskt eller praktiskt.
Det hör hemma under värnplikten, inte innan.

Däremot ser jag inga problem med moment C (enligt Fk Satans inlägg), självklart under observation av ansvarigt befäl...
Överlevnadsutbildning kan inte ens röda korset klaga på biggrin.gif

Men att få granen som ungdom? Nja... Jag är klart skeptisk

det jag mest invänder mig mot är följande del i moment C

---
---

samt att det ska vara en tillämpad övning under minst 2 dygn. detta kan ge lite negativ publicitet, Det kanske går bra för 99% av alla som deltar, men får en ungdom magproblem samt har föräldrar som inte förstårsig på det här med överlevnad kan det bli liv i media. "Försvaret tvingade stackars lilla olle att vara utan mat i 2 dagar" ja ni vet hur det kan tolkas och vridas. Men det kan vara jag som är nojig också.

men att ge grundläggande färdigheter i A-momenten och med en viss typ av tillämpad övning under överlevnadsinstruktör/ers övervakning är helt ok tycker jag. men inget utb. tecken.

Tillägg:

de delar jag tycker att ungdomar kan få utbildning är följande delar:

ur moment A
Överlevnad grunder (6-13, 40-57) 3 timmar
- Kunna förklara psykets betydelse i en nödsituation
- Kunna förstå och förklara vilka fysiologiska faktorer som är gränssättande för människokroppen i en överlevnadssituation
- Vatten (32-39) 2 timmar
- Kunna förstå och förklara vätskebalansens betydelse för prestationsförmågan
- Kunna rena vatten självständigt genom kokning, med vattenreningstabletter och med egentillverkat torv- och kolfilter
- Växter som näringsföda (58-94) 4 timmar
- Kunna känna igen minst 5 av de 14 prioriterade växterna och hur de används
- Eld (164-179) 2 timmar
- Kunna bygga en eldplats
- Kunna göra en stegvis tändning och koka upp en liter vatten
- Bivack (148-163) 6 timmar
- Kunna bygga en nödbivack (en- och tvåmans)
- Fiske och jakt (112-131) 4 timmar
- Kunna beskriva olika fiskemetoder och kunna meta aktivt och passivt
- Kunna beskriva fångstrunda
- Egenvård (180-203) 2 timmar
- Kunna förstå och förklara vikten av daglig personlig
- Kunna tillverka förband av växter och annan tillfällig materiel
- Förflyttning och orientering (132-147) 3 timmar
- Kunna förstå och förklara vikten av att hålla fötterna torra och förebyggande fotvård
- Kunna bestämma väderstrecken med hjälp av naturens tecken
- Kunna beskriva och ha provat "The Swedish compass"

Ur Moment C
Soldaten/befälet skall ha tillämpat delar ur moment A med godkänt resultat under överlevnadsutbildning (motsv.) under minst 2 dygn, varvid soldaten/befälet skall:
- Övernatta ensam i nödbivack enligt Handbok Överlevnad sida 150-151 och 158-163 minst en natt
- Övernattat i bivack enligt Handbok Överlevnad sida 152-155 minst en natt
KB_2004
Vi har tagit granen inom vår ungdomsförening. Jag tyckte vår utbildning gjordes mycket bra. Lite kort möjligtvis. Men de fick med lite av alla delar. Det man inte får göra, eftersom vi är ungdomar, är någon typ av fångövning. Så det var inte med, enbart utbildning i soldatregler etc.
En mycket bra kurs var det.
jed
QUOTE (Fk Satan @ Oct 22 2003, 23:18 )

Jag ser inga större problem med den övningen för ungdomar...

Det vore nog bra med en infoträff för alla som ska deltaga och deras föräldrar innan (just för att undvika att de går till pressen när Olle har surat ut efter att ha varit utan mat i ett par dagar och fått lite magproblem för att han var för korkad att säga till befälen i tid)

KB_2004: Personligen tycker jag att det är fel att dela ut granen till ungdomar som inte ens har gått igenom hela utbildningen för den...
Vi fick den inte på KBS, och vi gick igenom hela utbildningen och mer därtill (-46 grader på vinteröverlevnaden, det var *kallt*)
Sir Vival
V 24 i år körde vi en central ungdomskurs i överlevnad enligt utbildningsplanen för "Granen" och av 25 inryckta så erhöll 19 utbildningstecknet.
Det enda som skiljde denna från vuxenkursen var att eleverna inte gjorde en riktig kolhydrattömning i början på tillämpningsövningen och alla moment avseende fångtjänst var borttagna.
Jag är lite osäker på detta, men vill minnas att kravet med fångtjänst inte gäller frivilligpersonal och jag vet de som inte haft det på sin utbildning (vilker iofs är synd).

Jag var i alla fall imponerad över elevernas förmåga, speciellt med tanke på att GU inte är genomförd!
(Men det ställs extra höga krav på instruktörer/lärare och ett stort ansvar att gemomföra en så pass kvalificerad utbildning med ungdommar - det är betydligt svårare än med vuxna!)

@ Jed
Det är jäkligt dålig stil av era befäl att inte tilldela utbmärke efter genomförd utbildning.

/Ulf
jed
Sir Vival: vi var inte så ledsna för det, hade vi fått alla märken som vi hade utbildats för hade vi sett ut som julgranar biggrin.gif

Vår kompch på KBS hade en del principer, tex smygfys är bra (skjutövningarna bedrevs oftast på skjutbanan som låg längst bort från regementet, full packning och fotmarch dit = 2 mil extra marchövning).
Bredd är bra, förstegsutbildning på så mycket som möjligt.

Våra befäl var ruskigt bra på KBS och de premierade oss när det verkligen betydde något, tex när vi blev korpraler...
Fk Satan
QUOTE (jed @ Oct 23 2003, 09:33 )
Sir Vival: vi var inte så ledsna för det, hade vi fått alla märken som vi hade utbildats för hade vi sett ut som julgranar biggrin.gif

Vår kompch på KBS hade en del principer, tex smygfys är bra (skjutövningarna bedrevs oftast på skjutbanan som låg längst bort från regementet, full packning och fotmarch dit = 2 mil extra marchövning).

Våra befäl var ruskigt bra på KBS och de premierade oss när det verkligen betydde något, tex när vi blev korpraler...

Känner igen det.

vi fick dock ut Granen under tiden vi låg på KBS, tror vi fick ut varenda j*vla utb. tecken på det vi utbildades på. Och jag kan lova man kan enkelt se ut som en julgran.

@Sir Val
Det låter bra och logiskt, den fullständiga tömmningen är inte direkt kul, men den är lärorik

@KB_2004
Ett tips, ta inte och sy på märket det första du gör efter inryckning, det är dumt att utmärka sig för mkt i början. speciellt innan ni haft er egen överlevnads utb. var istället tyst om det hela, men ta med dig de erfarenheter du gjorde från utb. Dessa kommer du att ha stor nytta av, och ev kanske du får en lugn resa genom överlevnaden smile.gif
Fågel Fenix
under en vinterkurs i Hemavan pratade jag med medlem av ett annat förbund. Hon hade ett styck brinnande gran på armen och enligt henne hade dom inte gjort direkt mkt för att fötjäna den. dry.gif

Om man nu skall ha ngt liknande så skall det genomföras riktigt!
Jag själv som är ungdom anser inte att vi skall kunna få ta granen. Det kan man gott spara till lumpen. Det man kan göra är att lära sig att ta hand om sig själv och allt som inte har med fångtjänsten att göra.

Men då uppkommer ju frågan. Får man ha utb på mil. överlevnad?
Alltså inte bli upptäckt osv. För då är man väl inne och nosar på "strids"utb. om ni förstår vad jag menar ? smile.gif
Sir Vival
QUOTE (Fk Satan @ Oct 23 2003, 10:08 )
QUOTE (jed @ Oct 23 2003, 09:33 )

Känner igen det.

vi fick dock ut Granen under tiden vi låg på KBS, tror vi fick ut varenda j*vla utb. tecken på det vi utbildades på. Och jag kan lova man kan enkelt se ut som en julgran.

@Sir Val
Det låter bra och logiskt, den fullständiga tömmningen är inte direkt kul, men den är lärorik

@KB_2004
Ett tips, ta inte och sy på märket det första du gör efter inryckning, det är dumt att utmärka sig för mkt i början. speciellt innan ni haft er egen överlevnads utb. var istället tyst om det hela, men ta med dig de erfarenheter du gjorde från utb. Dessa kommer du att ha stor nytta av, och ev kanske du får en lugn resa genom överlevnaden smile.gif

Den bedömning som gjorts angående kolhydrattömning grundas på att ungdommar gennerellt sett har en högre förbränning.
(Och tro mig, det behövdes inte, för de fick uppleva det ändå! biggrin.gif )

Julgran och julgran... Endast ett utbtecken bäres + ev tilläggstext. [/käpphäst]
Fk Satan
QUOTE (Sir Vival @ Oct 23 2003, 11:05 )
Julgran och julgran... Endast ett utbtecken bäres + ev tilläggstext. [/käpphäst]

Bär noll stycken utb. tecken, kompch har nu påpekat i månader att jag måste sy fast förbandsmärke och börja använda namnbricka osv.

personligen tycker jag att det räcker med kragspeglar, svenskflagga samt en tyglapp med efternamnet, resten är bara julgransmässigt :P

men jag har givit efter för förbandsmärket. :( samt namnbricka så länge det inte är stridsbälte på...
Sir Vival
QUOTE (Fågel Fenix @ Oct 23 2003, 11:03 )
under en vinterkurs i Hemavan pratade jag med medlem av ett annat förbund. Hon hade ett styck brinnande gran på armen och enligt henne hade dom inte gjort direkt mkt för att fötjäna den.  :/

Om man nu skall ha ngt liknande så skall det genomföras riktigt!
Jag själv som är ungdom anser inte att vi skall kunna få ta granen. Det kan man gott spara till lumpen. Det man kan göra är att lära sig att ta hand om sig själv och allt som inte har med fångtjänsten att göra.

Jag tror att det är viktigt som ett incitament till att motivera någon till att göra sitt yttetsta - för man skall inte sticka under stol med att det var en väldigt drivande faktor för många att få Granen-märket efter godkänd utbildning.
Viktigt att veta är att varje enskild elev bedöms under utbildningens gång och speciellt under tillö - det handlar inte om att "koma sig igenom", utan att man verkligen kan ta vara på sig själv och fungera under en bristsituation.
Dvs, fixar man det inte blir man inte heller godkännd.

QUOTE (Fågel Fenix @ Oct 23 2003, 11:03 )
Men då uppkommer ju frågan. Får man ha utb på mil. överlevnad?
Alltså inte bli upptäckt osv. För då är man väl inne och nosar på "strids"utb. om ni förstår vad jag menar ? :)

Halvknepig fråga... Men man behöver inte göra så stor affär av det och det viktigaste är faktiskt inte själva "striden" utan att lära sig att överlevnad handlar om självdiciplin.
På de, ofta korta, förflyttningar som genomförs, räcker det med uppmaningen att hålla sig ifrån bebyggelse och fordon.
Idén om "elit-fbu-ungdommen" som springer genom skogen som en furie för att undgå fi, existerar inte i min sinnebild av lämplig vht - och inte heller i verkligheten tror jag att stridsvärdet är tillräckligt högt efter ett antal dagar i fält med en diet på vassrötter och tallbarste...

Överlevnaden skall inte glorifieras, mystificeras eller göras till någon "macho adventure race".
Det handlar i grunden om att ta till sig kunskaper om naturen, psyket och kroppen samt att få kännedom om de reaktioner som drabbar människan vid en bristsituation - och inte minst att få uppleva det själv.
WaLen
Ungdomar får bära Granen, det är beslutat i HK och jag har även fått det bekräftat från flera överlevnadsinstruktörer. Ang bestämmelser för Granen så finns det en speciell utbildningsplan för ungdomar. CFB genomförde 2003 Väddö en överlevnadsutb (Granen) som var anpassad för ungdomar. Momenten flykt, fångtjänst och jakt var borttagna (jakt tror jag iofs har tagits bort i "riktiga" utb-planen) Övningen varade i en vecka, med 2 dagars teori resten tillämpning. En mycket bra kurs som jag rekommenderar starkt.
Många anser att det är fel att ungdomar bär Granen, men personligen tycker jag att det inte alls är fel. Men jag har genomfört utb 4ggr och "vissa personer" får märket lite för lätt, har sett ett antal kåmatroll som har suttit genom hela utbildningen utan att rört ett finger dry.gif kraven bör höjas ett steg, det får inte bli så att det bli ett märke i mängden. Då kan det lika med dela ut det i kornflakespakteten, för idag så är kraven väldigt låga enligt min åsikt.
Bravo One
Är det någon här som har gått FBU´s Överlevnadskurs Barmark och kan berätta lite om den. Är det värt att slösa bort en vecka eller?

Jag och en kille till på kompaniet funderar på att söka den nu till somaren och vore kul att få veta lite mer om den.
Sir Vival
QUOTE (WaLen @ Oct 25 2003, 20:12 )
Ungdomar får bära Granen, det är beslutat i HK och jag har även fått det bekräftat från flera överlevnadsinstruktörer. Ang bestämmelser för Granen så finns det en speciell utbildningsplan för ungdomar. CFB genomförde 2003 Väddö en överlevnadsutb (Granen) som var anpassad för ungdomar. Momenten flykt, fångtjänst och jakt var borttagna (jakt tror jag iofs har tagits bort i "riktiga" utb-planen) Övningen varade i en vecka, med 2 dagars teori resten tillämpning. En mycket bra kurs som jag rekommenderar starkt.
                 Många anser att det är fel att ungdomar bär Granen, men personligen tycker jag att det inte alls är fel. Men jag har genomfört utb 4ggr och "vissa personer" får märket lite för lätt, har sett ett antal kåmatroll som har suttit genom hela utbildningen utan att rört ett finger dry.gif  kraven bör höjas ett steg, det får inte bli så att det bli ett märke i mängden. Då kan det lika med dela ut det i kornflakespakteten, för idag så är kraven väldigt låga enligt min åsikt.

Om du läser c:a åtta meddelande högre upp...

Jag är inte enig med dig om att vissa får utbildningstecknet till skänks och med för låga godkännandekrav, men utveckla gärna ditt resonemang; gärna med exempel.
Sgt1clHansson
Vet om att LV6 vid något tillfälle delat ut granen till deras 1veckas Prao. Jag vågar med påstå att de inte uppfyllt kriterierna...
Sir Vival
QUOTE (Sgt1clHansson @ Oct 25 2003, 23:54 )
Vet om att LV6 vid något tillfälle delat ut granen till deras 1veckas Prao. Jag vågar med påstå att de inte uppfyllt kriterierna...

Jo, det kan man väl göra. Likaväl som man kan köpa märket på Militaryshop.
Det innebär inte automatiskt det samma som att man får bära det!

Om det däremot tilldelas med bärandetillstånd efter en övning som inte uppfyller kraven, så är det en annan sak.
Sgt1clHansson
@sir vival

Good point! Jag misstänker att det förmodligen hade något PR-syfte med att dela ut tygmärken.

Själv förstår jag inte meningen att ha onödiga märken på fältuniformen! Ev. status-märken hör bättre hemma på m87:an.
Sir Vival
@ Sgt1clHansson
Personligen föredrar jag utbildningstecken framför medaljer, vilket många har svårt att instämma i...
Sgt1clHansson
QUOTE (Sir Vival @ Oct 26 2003, 10:09 )
@ Sgt1clHansson
Personligen föredrar jag utbildningstecken framför medaljer, vilket många har svårt att instämma i...

Har ingen preferens om medaljer eller utbildningstecken, men de hör bättre hemma på en uniform som gjord för att synas än på en som har den motsatta uppgiften.
WaLen
@ Sir Vival
Okej det accepterar jag!

Jag har sett ett antal personer som surfar igenom hela utbildningen utan att ha gjort ett skit, lullar runt och låter andra göra jobbet. De klarar inte av att stegvis göra upp en eld med tändstål som tändhjälpmedel, samt hitta/tillaga en ätlig växt/rot. Slarvar med hygienen och tillämpar inte det som han/hon blivit lärd att göra. Iofs är detta väldigt vanligt beteende, många vet inte hur det känns att lida av vätskebrist/näringsbrist samt förstå/tyda kroppens signaler och hur man själv reagerar i olika situationer då man ställs på prov. Vilket kan leda till att man slarvar och glömmer bort saker. Detta kan man återgärda genom att genomföra utbildningen en gång till och rätta till det som man slarvade med och vid tillämpningen, och ta vara på sina kunskaper bättre.
Men så finns det ju dem som inte bryr sig om vad han/hon har gjort för fel, de är bara glada att det får bära utbildingstecknet, glömmer vad märket egentligen speglar, kunskapen att kunna överleva och handla rätt i en överlevnadssituation.
Det är mycket svårt att kontrollera varje individ om de uppfyller de uppsatta målen. Men dessa extremfall då personer kåmar igenom hela utbildningen och vägrar att göra något, får märket. Det tycker jag är fel. Att ta itu med dessa problem är övningsledarens uppgift. Därför tycker jag gokännandekraven är alldeles för låga, de är för snälla i bedömmingen.

Kom gärna med fler synpunkter!
.............................................................
Hm Sir Vival så du var instruktör på den kursen, möjligen den skånska Löjtnanten som hade bra pejl på växter?
Den kursen var mycket bra! all heder åt den =) det jag har nämt ovan är händelser som har utspelats på överlevnadsutbildninar som har anordnats regionalt inom FBU.
Axial
MD-gruppen här hemma genomförde förra året en "granen"-utbildning för våra FBU-ungdomar, fördelat på 3 "hela" helger fördelat så att de fick uppleva alla slags väder och klimat. De som fullföljde hela utbildningen fick också "granen"-märket. Att ungdomar får bära det till uniformen visste jag dock inte.
Den som ledde utbildningen var utbildad överlevnadsinstruktör och eftersom jag känner honom litegrann har jag svårt att tänka mig att han delat ut ett märke till ungdomarna som de inte förtjänat. Jag ska snoka lite i huruvida det finns en "officiell" kursplan för ungdomar.
nilsson
QUOTE (Axial @ Oct 28 2003, 00:02 )
Jag ska snoka lite i huruvida det finns en "officiell" kursplan för ungdomar.

Låter utmärkt. Anmäl här om du hittar något.
Axial
QUOTE (nilsson @ Oct 28 2003, 00:14 )
QUOTE (Axial @ Oct 28 2003, 00:02 )
Jag ska snoka lite i huruvida det finns en "officiell" kursplan för ungdomar.

Låter utmärkt. Anmäl här om du hittar något.

Vid det här laget trodde ni säkert att jag glömt bort att jag skulle snoka lite...men det har jag inte !! Jag har inväntat rätt tillfälle och förliden helg kom det (tillfället alltså). Jag har nu frågat CFB utbildningschef om det finns en särskild kursplan för ungdomar som genomför "granen"-utbildning och han svarar att såvitt han vet finns ingen sådan utan man hoppar helt enkelt över de moment som inte anses lämpliga. Det kan dock finnas lokala initiativ och jag fick ett par namn att ringa och höra mig för hos, vilket jag kanske orkar göra biggrin.gif
dxl
Nu när vi var ute och krigade i helgen så var det ungdomar som var ute och hade överlevnad.
När man tjuvlyssnade på utvärderingen dom hade efteråt så var det nog bara tur att snön kom samma dag dom skulle hem :P

Men dom led nog en del.
För ungdomarna som kom tillbaka från skogen var betydligt tystare och mer samanbitna en de som hade gått ut salute.gif
HvUJJ [Färén]
<OT>

@dxl; var hade ni denna övning ?
själv var jag och några andra ungdomar på kråk i helgen.. var ni en av de nära 200 Hv män som var där ? camo.gif

</OT>
heiho
QUOTE (Sir Vival @ Oct 26 2003, 09:09 )
@ Sgt1clHansson

Då är vi 2 som tycker så.
Välförtjänta utbildningstecken framför medaljer för lång och godtrogen tjänst.

ph34r.gif
tobbe
QUOTE (HvUJJ [Färén)
,Nov 24 2003, 20:43 ] <OT>

själv var jag och några andra ungdomar på kråk i helgen.. var ni en av de nära 200 Hv män som var där ?  camo.gif

</OT>

Kråk? Vad menas med det?
106
QUOTE (tobbe @ Nov 25 2003, 16:26 )
QUOTE (HvUJJ [Färén)
,Nov 24 2003, 20:43 ] <OT>

själv var jag och några andra ungdomar på kråk i helgen.. var ni en av de nära 200 Hv män som var där ?  camo.gif

</OT>

Kråk? Vad menas med det?

Kråk är ett skjutfält strax söder om Karlsborg.
Tidigare fanns även rundradiomaster där sedan seklats början, men det landmärket revs för något år sedan.
dxl
Vi var på Bulidens skjutfält i Udevalla
Raffe
QUOTE (dxl @ Nov 24 2003, 20:32 )
Nu när vi var ute och krigade i helgen så var det ungdomar som var ute och hade överlevnad.
När man tjuvlyssnade på utvärderingen dom hade efteråt så var det nog bara tur att snön kom samma dag dom skulle hem  :P

Men dom led nog en del.
För ungdomarna som kom tillbaka från skogen var betydligt tystare och mer samanbitna en de som hade gått ut  salute.gif

Jo det stämmer. Jag deltog själv i den nämnda utbildningen. Vi var ute vid Bulid, ja. Och det var MÅNGA sammanbitna och komiga miner efter en snöig natt en och en under en gran. Det var nog bara jag som riktigt stortrivdes. I alla fall var jag den enda vad jag vet som under utvärderingen inte tyckte att det var jobbigt, ensamt och otrevligt under granen utan istället tyckte att det var kul, trevligt och lite utmanande. Sen är jag också en smått tokig MÖP med fem år som hemvärnsungdom bakom mig.

Jag har själv funderat en hel del på om det är riktigt att ha Granen-utbildningen för ungdomar, och kommit fram till att det är riktigt bra, så länge som det görs riktigt. Med allt snack om kamratmarscher (istället för soldatprov), utbildningsstreck och uniformernas vara eller icke vara tycker jag att det är utmärkt att ha överlevnadsutbildning. Om man dessutom uppfyller kraven för Granen ser jag inget fel i att man får märket.

När det gäller den här utbildningen tycker jag att den är det bästa som har anordnats centralt för hela Göteborgs HVungdom. Instruktörerna vi hade var mycket kompetenta (en kapten från fjs och en lt från amf) och utbildningen var väldigt bra. Även hemvärnsinstruktörer och ungdomsledare som inte tagit Granen under värnplikten deltog i utbildningen.

Det enda negativa tycker jag är att kraven kunde ha kollats upp ännu bättre och att ribban kunde ha satts ännu högre. Nu fick alla ungdomarna förutom en granen, vilket kanske var något för många. Men det är inte upp till mig att bedöma.

Att ha Granen-utbildningen är perfekt för hemvärnsungdomar! Hemvärnsungdomar är INTE scouter. Då är en hårdare typ av överlevnadsutbildning modell Granen glockrent.
106
QUOTE (Ralph @ Nov 26 2003, 17:44 )
Om man dessutom uppfyller kraven för Granen ser jag inget fel i att man får märket.

Hur skall man kunna uppfylla kraven om man inte får genomföra alla moment (tänker främst på fångförhör)?

Överlevnadsutbildning för undomar Ja, utbildningstecken NEJ.
Bilden i din profil kan också ge fel signaler dvs ungdomar i skogen med maskeringsfärg, hörselskydd, stridsbälte 304K och Ak4. Stridsutbildning är inte vad ungdomsorganisationerna skall syssla med, hur kul det än är.
joppe
QUOTE (106 @ Nov 26 2003, 20:56 )
Om man dessutom uppfyller kraven för Granen ser jag inget fel i att man får märket.

Hur skall man kunna uppfylla kraven om man inte får genomföra alla moment (tänker främst på fångförhör)?

Bilden i din profil kan också ge fel signaler dvs ungdomar i skogen med maskeringsfärg, hörselskydd, stridsbälte 304K och Ak4. Stridsutbildning är inte vad ungdomsorganisationerna skall syssla med, hur kul det än är.

är man över 18 år får man väl skjuta ak?
nilsson
QUOTE (joppe @ Nov 26 2003, 21:05 )

Åldersgränser är som följer i ungdomsverksamheten (gäller både Hv och FBU)
15 år, antagning i verksamheten är möjlig.
15 år, vapenutbildning avseende .22 LR tillåten.
17 år, vapenutbildning avseende automatvapen tillåten.
18 år, stridsutbildning tillåten (endast i samband med vuxenverksamhet)
20 år, sista året man kan vara aktiv i verksamheten som ungdom.
Raffe
Det finns vad jag vet en speciell utbildningsplan för ungdomar när det gäller Granen där fångförhör är borttagna. Det har bestämts (antagligen av överlevnadsskolan) att utbildningsmärken ska delas ut efter fullföljd och godkänd utbildning. Jag tycker inte att det är självklart att Granen ska delas ut om man inte deltagit i fångdelen, men jag tror att överlevnadsskolan är kapabla att bedömma det.

Jag tycker att det är bra att ungdomar har möjlighet att syssla med strid när de är över 18 (vilket jag är och var på bilden). Striden är trots allt grunden i Hemvärnet och med 18-årsgräns handlar det inte om några barnsoldater. Däremot är striden en mycket liten del av vår verksamhet. Det vi sysslar mest med i min avdelning är fältliv och överlevnad.
nilsson
QUOTE (Ralph @ Nov 26 2003, 21:48 )
Det finns vad jag vet en speciell utbildningsplan för ungdomar när det gäller Granen där fångförhör är borttagna. Det har bestämts (antagligen av överlevnadsskolan) att utbildningsmärken ska delas ut efter fullföljd och godkänd utbildning. Jag tycker inte att det är självklart att Granen ska delas ut om man inte deltagit i fångdelen, men jag tror att överlevnadsskolan är kapabla att bedömma det.

Detta är inte första gången jag hör rykten om att det ska finnas en utbildningsplan i överlevnad för ungdom.

Kan någon som vet bekräfta detta (?) och i så fall tala om var man kan få tag på denna plan?
Raffe
QUOTE (nilsson @ Nov 26 2003, 22:30 )
Detta är inte första gången jag hör rykten om att det ska finnas en utbildningsplan i överlevnad för ungdom.

Kan någon som vet bekräfta detta (?) och i så fall tala om var man kan få tag på denna plan?

Om inte mitt minne bråkar med mig fullständigt så visades en sådan i början av vår Grenen-utbildning. I så fall borde den vara framtagen av Överlevnadsskolan eftersom det är dem som håller i Granen.

Du kan ju skicka ett mail till dem och fråga.
106
QUOTE (joppe @ Nov 26 2003, 21:05 )

Visst får man det (från 17 på bana, som tidigare nämnts) men är det lämpligt att ungdomsorganisationerna ägnar sig åt utbildning i strid? Ser jag någon FBU-U i skogen som övar strid ser jag bara att det är en FBU-U, inte om personen är över 18 eller inte (som på bilden, ser en LK1 och en bitr.instr. ur någon ungdomsorganisation som verkar öva strid, inte ålder på dem). Vilken nytta har ungdomarna av det egentligen? De måste ju ändå göra GU och då får de utbildning i strid, innan det har de inget behov av att kunna det.

Men jag vet att det finns olika syn på detta med stridsutbildning för ungdomar, vilket också har diskuterats i andra trådar. För att inte denna skall drabbas av detta kommer jag inte skriva mer om detta här. Förlåt att jag tog upp ämnet.

Åter till överlevnad.
Varför ha ett utbildningstecken som mål eller del av överlevnadsutbildningen? Utbildningstecken får ändå inte bäras av ungdomar så vad är syftet? Att de skall sy på det vid inryck för att reta upp fänriken, löjtnanten, kaptenen, whatever? Visst är kursplanen för granen bra, men behövs verkligen märket? Särskilt om man inte kan/får genomföra alla moment. Man får ju se till vad som är viktigast, märke eller överlevnadsutbildning.

och jo, jag var med i olika ungdomsorganisationer 94-99 så det är inte bara gamla fördomar. Förövrigt bär jag inte "Granen" eftersom alla soldater skall få utbildningen under GSUn, jag behöver inget tecken på att jag kan/kunde det alla skall kunna.
FkN
väcker liv i den här tråden...

Blir man tilldelad "granen" när man gör Överlevnadsutbildningen via FBU, även fast fångtjänst delen inte är med?
Axial
QUOTE (Fänrik Nordin @ Jul 3 2004, 01:41 )
väcker liv i den här tråden...

Blir man tilldelad "granen" när man gör Överlevnadsutbildningen via FBU, även fast fångtjänst delen inte är med?

Enligt artikel i senaste numret (nr 3/2004) av Befäl får man det. Notera att artikeln avser kurs för vuxna.

Artikel
Fk Satan
ngt sådant borde man ha innan man få granen anser jag.

http://www.mdn.mil.se/vasternorrlandsgrupp...c=news&id=22683

smile.gif
BlackIce
FBU hade en central kurs för ungdomar i överlevnad för 2 veckor sen, och ja dom fick granen.

Måste man inte genomföra barmark och vinter för att få granen? Tyckte jag hörde det nånstans 7.gif
Skuggan
Jag anser (som ungd instr, blivande ungd ledare) att Granen kanske är lite att ta i... MEN någon form av bekräftelse på inhämtade kunskaper är defenitivt adekvat...
det KAN räcka med ett Diplom..

iaf, själv har jag trots 5 år som FBU-u och 10 månader vpl inte erhållit Granen, detta pga en i mina ögon högst bristfällig utb (I FBU-u en 3 dagars "kurs" i fjällmiljö och i lumpen en förmiddags lektion)

det Ungdomar behöver ha utb på idag är Ledarskap, Vapenhantering (Obs, säger inte strid för det är onödigt), ÖVERLEVNAD samt andra kunskaper som kan vara bra att ha med sig i livet såsom sjukvård osv

nu får ni hacka på mig hur mycket ni vill....
slut
Max
Från http://www.k3.mil.se/article.php?id=3270

Krav
För att erhålla utbildningstecknet granen skall den enskilde ha genomfört utbildning enligt A, B och C enligt nedan med godkänt resultat.
C - förbandschef beslutar om eleverna ska genomföra praktisk fång-/fångförhörsövning. Fång-/fångförhörsövning skall INTE genomföras av personal ur frivilligorganisationerna.

Så står det iaf...
Fk Satan
Har ändrat min ståndpunkt när det gäller granen till ungdomar. Och anser nu att man kan dela ut Granen till de som genomför utb. Dock anser jag att de som förtjänat sin gran under U-tiden bör tänka ngr gånger extra innan de syr-fast granen på sin uniform under VPL. Eftersom du då blir ngn som sticker ut ur mängden... vilket kanske inte är allt för bra...

Vidare tycker jag att det ska vara ett särskilt utb-tecken för U-utbildningar kanske en gul kant runt granen istället för den gröna?
Jarl
Genomför alla överlevnadskursen under sin värnplikt, eller vilka är det som gör det? Och måste alla genomföra gisslangrejjen?

Jag ser fram emot överlevnaden, för den verkar mycket givande även i det civila.
Fk Satan
QUOTE (Jarl @ Jul 3 2004, 12:46 )
Genomför alla överlevnadskursen under sin värnplikt, eller vilka är det som gör det? Och måste alla genomföra gisslangrejjen?

Jag ser fram emot överlevnaden, för den verkar mycket givande även i det civila.

Alla genomför inte Granen-utbildningen. vem eller vilka som gör vad kan jag inte svara på. När jag gjorde lumpen för massor med år sedan gjorde vi KB-elever granen utbildningen, dock utan fång/förhörs övning. Den har jag gjort vid två senare tillfällen.

Utan fång/förhörsdelen är det upp till förbandschef att avgöra ifall den skall ingå eller inte. Denna del är det mkt få enheter som genomför. Finns två olika varianter en 24h del eller en 6timmars del.

Överlevnads kunskap är en färskvara. och jag tycker att man skall göra om den var 5:e år ifall man skall ha ngn ev. nytta av det hela. Dock har jag tummat lite på principen själv, men jag kommer att genomföra barmarksdelen igen nu i höst och vinter delen under vintern biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.