Efter att ha skrivit om just detta i mitt specialarbete i skolan, märkte jag att det var svårt att få tag på tillförlitlig materiel. Pratar man med vissa får man höra att man blir grottmänniska, djup panna, acne, aggresivt beteende, hjärnskador, impotent osv.
Snackar man med andra, speciellt på gymmet, får man höra att det e bara skitsnack. Man kanske får "lite finnar" på sin höjd. O det kan man ju sola bort.
Problemet är att det inte finns tydliga bevis på vad olika steroider ger för några effekter samt bieffekter. Personligen kan jag jämföra det med snus-diskussionen. Man vet att det är skadligt, men man har inga konkreta bevis från studier.
Kanske kan detta problem bero på att det är olagligt att utföra dessa studier på människor. Dom studier jag läst om har ofta varit lite suspekta o vridna beroende på vem som utför den o vilket resultat han "vill" få fram.
När man pratar om effekter o bieffekter så beror det på vad du tar, vilken mängd man brukar det, o hur man kurar.
Desto större mängd, desto bättre effekt,o värre bieffekt ger det.
Sen är en tumregel också att desto mer massa man får av preparatet, desto skadligare är det.
Jag har valt o ta avstånd från det. Jag har nära vänner som har tagit olika preparat o jag har faktiskt fått en tydlig negativ bild av det. Det sätter sig liksom på psyket på personerna. Byggare är ofta lite "besatta" av träningen, men det e ofta bara bra. De som kurar har gått för långt på nåt sätt.
Mitt främsta skäl till att jag inte vill kura är att "polaren där nere" kan ta skada. Jag tror det är få som vill chansa på o klara sig från impotens o framförallt sterilitet. Sen är det lite läskigt när personer blir personlighetsförändrade, som jag märkt av.
Mitt råd är: håll er borta från skiten. Väljer ni o testa ändå, så se för tusan till o vänta tills kroppen växt klart (dvs. minst 25 år).