Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Könskvotering och Allmän värnplikt för kvinnor.
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2
Nizzemancer
Jag tycker att Kvinnor inte borde per automatik få tjänster som dom inte kvalificerar till bara för att "det måste vara så många kvinnor där"

Tror att man kunde lösa många problem med att införa allmän värnplikt för kvinnor med, jag menar nuförtiden är det ju så mycket "jämställdhet" till höger och vänster men den här frågan undviker de s.k. Feministerna alltid att ta upp.

"Alla är jämnlika men några är mer jämnlika än andra"

(blev trött på en kompis idag som såklart är en "feminist")
Flygmek 003
Jag hade gärna sett att vi hade fått allmän mönstringsplikt men avvecklar värnplikten. På så sett hade man fått det bästa urvalet att välja ur men ingen hade blivit tvingad att tjänstgöra. Finns säkert problem med det systemet med men man får väl ha visioner?
Smocken
Kvotering : Nej aldrig oavsett yrke. Allmän värnplikt: Nej aldrig Kvinnlig värnplikt:frivillig

Förövrigt anser jag att Kartago skall brännas
jensa
ska kvinnorna ha samma rättigheter som männen ska de fanimej ha samma skyldigheter också, det är inte mer än rätt fun_icon_nana.gif
Sgt1clHansson
Angående plikt:
ÖB´s linje om Mönstringsplikt ser jag som den bästa lösningen. Dels för att informationen om försvaret då når alla (oavsett kön) och därigenom ger grunden till rätt (1)person på rätt plats. Mönstringen fungerar också som en barometer för hälsoläget för svenska män, en utökning skulle innebära att man fick en barometer för (2)hela befolkningen vid en ålder

Könskvotering:
Nej, det är bara att skjuta sig själv i foten.
1: Man frångår att de bäst lämpade får befattningar
2: De kvinnor som tjänstgör i försvaret riskerar nedvärderas (De är ju bara inkvoterade, ändå!)

Eftersom denna tråd handlar om värnplikt tänker jag inte gå in på tanken om yrkesförsvar.
KD803
Det är mycket enkelt. Särbehandling på grund av kön är diskriminerande. Alltså ska värnplikten gälla alla oavsett kön. Eller också ska det vara frivilligt för alla. Slut! Frågor?
Tjalle
Jag tror att allmän värnplikt för kvinnor kanske är en bra ide ur jämnställdhets synpunkt. Men även om alla kvinnor var tvungna att mönstra, hur många skulle bli antagna? Om man kollar i mönstrings statistiken från 2002 så ser man att medelvärdet för: (www.pliktverket.se)

Styrka: Män 5.7 (Högsta uppmätta värde: 9)
Kvinnor 2.1 (Högsta uppmätta värde: 7)

Kondition: Män: 6.8 (Högsta uppmätta värde: 9)
Kvinnor 5.5 (Högsta uppmätta värde: 9)

Allmänbegåvning: Män 5.1 (Högsta uppmätta värde: 9)
Kvinnor 5.8 (Högsta uppmätta värde: 9)

Tänk då på att dom kvinnor som mönstrat är dom som anmält sig och vill göra lumpen. Därför borde dom vara bra mycket mer motiverade än många av dom män som tvingats inställa sig för mönstring.

Så även om vi hade allmän värnplikt för alla så skulle antalet kvinnor som blir antagna nog vara ganska lågt jämfört men antalet män. Män är av naturen starkare och därav generellt mer lämpade (militärt) för dom flesta tjänster. Självklart så finns det kvinnor som också uppfyller kraven men då är det billigare att låta dom som vill anmäla sig. Mönstrningen skulle nog kosta bra mycket mer om man fick dubbelt så många personer att testa bara för att gallra ut dom få som faktiskt är lämpade.

Sen är kvotering alltid ett dåligt alternativ. Enligt mig används det bara som ett sätt att bättra på sveriges statistik som "ett jämnställt land". Vi skulle klara oss bra mycket bättre utan det...förutsatt att dom som bestämmer vem som skall antas/anställas (militärt eller civilt) bara tittar på meriter/lämplighet och inte på annat... vissel.gif

EDIT: La till länken
Blomberg
Släng in alla ultrafeminister i armén motsv sen får se hur många det är som vill ha allmän värnplikt efter det.

Måste ju vara hemskt för dem i ett så mansdominerat "samhälle" som värnpliktiga och befäl utgör.
Sgt1clHansson
QUOTE (Blomberg @ Oct 22 2003, 10:11 )
Släng in alla ultrafeminister i armén motsv sen får se hur många det är som vill ha allmän värnplikt efter det.

Måste ju vara hemskt för dem i ett så mansdominerat "samhälle" som värnpliktiga och befäl utgör.

Och du tror inte deras åsikter skulle skapa en auktoritets-konflikt där de vägrar acceptera hur försverat fungerar?
Blomberg
Aj fan mad.gif ..tänkte inte på det.
Stuka
Definitivt ingen könskvotering! Om jag fick möjligheten att göra lumpen på andra villkor bara för att jag är tjej då vete sjutton om jag skulle vilja. Då går man ju hela tiden med den där känslan över sig att man är där "på nåder", att det är mer "allvar" för de andra. Nej, definitivt inte!

Vad gäller kvinnlig värnplikt är jag osäker. Jag lutar nog snarast åt att det är bra som det är nu med att man får en möjlighet men inte måste. Av praktiska och ekonomiska skäl eftersom det ändå inte skulle vara så många som klarade mönstringen. Fast det kanske vore bra med mönstringsplikt, jag vet inte riktigt.

I princip är jag för jämställdhet men om man drar det för långt blir det bara fånigt. Det finns vissa skillnader mellan könen oavsett hur mycket man kvoterar. Män kan inte föda barn och det är mycket svårt för kvinnor att bli kustjägare. Sånt går inte att kvotera bort. smile.gif
jed
Tjalle: alla tjänster kräver inte fantomfysik längre...
De kvinnor som jag har tjänstgjort med (under GU och inom HV) har varit betydligt mer stresståliga än de flesta männen.
Sen har de även varit sega som få, burit lika mycket som oss med minimalt med gnäll (och en av de är inte stor... Men seg!).

Min åsikt om kvotering (oavsett om det är köns-, ålders- eller [sätt in valfritt ord]kvotering) är att det är totalt kasst.
Vissa (ibland avsevärt mer kompetenta) personer får stå tillbaks för att skapa bättre statistik.
Exempel som jag har stött på:
* Kvinna antagen som yoff elev, betyg X-6-6, man nekad, betyg X-9-9
Svårt att bortförklara det med annat än könskvotering (hon hoppade sedemera av eftersom hon inte klarade av det)

* Man antagen till sjuksköterskelinjen, kvinna nekad. Samma historia igen, han hoppade av "eftersom det var så jobbigt"

Sen är jag helt för en allmän mönstringsplikt, och sen ska huvuddelen av ungdomarna göra någon form av värnplikt.
Inte nödvändigtvis som den ser ut idag, utan de kan göra den inom åldringsvården eller liknande. Då är det möjligt att slå två flugor i en smäll: de äldre får träffa mer folk och komma ut mer samt att ungdomarna får prova på något annat.
Mats
QUOTE (jed @ Oct 22 2003, 14:32 )
Sen är jag helt för en allmän mönstringsplikt, och sen ska huvuddelen av ungdomarna göra någon form av värnplikt.
Inte nödvändigtvis som den ser ut idag, utan de kan göra den inom åldringsvården eller liknande. Då är det möjligt att slå två flugor i en smäll: de äldre får träffa mer folk och komma ut mer samt att ungdomarna får prova på något annat.

OT:

Detta argumentet kommer fram här och var. Att vi ska ha miljöbrigader som rensar upp i landet och att man ska ha plikt att jobba inom vård och omsorg och så vidare.

Det tycker jag låter som en jättebra idé! Mao kläckte den väll nån gång på 40-talet tror jag. Kommunism är vad det är, och en miljard kineser kan inte ha fel!

Vad säger vårdfacken om att folk blir tvingade att ta deras jobb? Landstingen gnuggar händerna när de kan sparka utbildad vårdpersonal och ha folk som jobbar för att de är tvingade.

Grå arbetskraft!

Om jag är inne på politik nu så straffa mig, men jag är trött på det argumentet!

EDIT: Mellersta stycket är kraftig ironi!

Tillbaka till topic:

För övrigt tycker jag att det är mycket fel att jag konkurerar på sämre vilkor med en kvinna som fick 10-6-6 från lumpen nu, när jag fick 10-8-7 och söker YOP. Hon borde inte ens haft tjänsten från början. Men det gäller givetvis även ett antal av killarna.

Kravunderskridanden borde inte tillåtas vid mönstring. Det är inte GU man skall klara av. Det är något långt värre.
facit
Herregud inga gråjobb nej, vi är på väg bort från det.

Jag har ofta hört ett motargument mot kvinnlig värnplikt att kvinnor har sämre fysik. Det är det sämsta argumentet, därför att vi har ett pliktverk där man testar folk för en tjänst osv.. ja ni vet va ja menar.

Dock ingen inkvotering! Försvaret finns inte till för soldaterna utan soldaterna finns till för försvaret. Tror jag faktiskt ingen heller önskar.

Men ett bra och smidigt sätt att införa det är att först införa mönstringsplikt och därefter värnplikt även för det kvinnliga könet.
Igentligen tyker jag att det hde varit kul och införa värnplikt för alla på direkten, se hur visa folk å reagerar.

Prinipielt tycker jag att manlig värnplikt är oerhört diskriminerande igentligen, varför ska en viss grupp av samhället vara drabbade? Nu tycker vi tokar somär här på forumet att värnplikt är skitkul, men jag ändå, rent principielt.
Fk Satan
Kvotering och positiv särbehandling är aldrig bra, så enkelt är det.
Vysotskij
QUOTE (Fk Satan @ Oct 22 2003, 15:52 )

Då är det alltså allmän värnplikt på riktigt som gäller.
Fk Satan
QUOTE (Vysotskij @ Oct 22 2003, 16:39 )
QUOTE (Fk Satan @ Oct 22 2003, 15:52 )

Då är det alltså allmän värnplikt på riktigt som gäller.

Jupp, och rätt individ på rätt plats som gäller.

har man rätt testvärden för en plats så ska det inte spela för roll vad man har mellan penen samt ifall man använder BH eller inte.
Dreaden
hmm tycker att det borde vara mönstrings plikt för alla tjejer endel kan vara lika bra som killar! smile.gif
J-Star
Mina åsikter kortfattat:

- Samma rättigheter skall innebära samma skyldigheter. Alltså anser jag att allmän könsnetutral mönstringsplikt skall införas. De som blir uttagna till tjänst skall genomgå värnplikt, oavsett kön.

- Rätt person på rätt plats med rätt kvalifikationer. Alltså ingen särbehandling på grund av kön utan alla kvalificeringsgränser skall förbli de samma. Inga underkvalificerade, inga överkvalificerade utan rätt kvalificerade.

- För en mängd personer där alla har samma kvalifikationer för en viss tjänst bör förtur ges till det underrepresenterade könet.

Kommentarer angående vanliga argument hos de som motsätter sig kvinnor i stridande befattning:

"Kvinnor i allmänhet är svagare". Krigsmakten bryr sig inte om vad människor i medel har för styrka. Krigsmakten provar individuellt och sätter individer på tjänst efter individens kvalifikationer. Medelvärdet är i denna prövning helt ointressant och därför faller hela argumentet.

"Kvinnor kan bli gravida och måste då avbryta sin tjänstgöring". Män kan skadas och av denna eller andra anledningar bli hemförlovade. Dessutom är det en mycket dålig enhet om den inte har planering för att bli av med personal. Hur kommer den då att klara sig i krig när folk dör?

/J
Mats
QUOTE (J-Star @ Oct 22 2003, 17:17 )
"Kvinnor i allmänhet är svagare". Krigsmakten bryr sig inte om vad människor i medel har för styrka. Krigsmakten provar individuellt och sätter individer på tjänst efter individens kvalifikationer. Medelvärdet är i denna prövning helt ointressant och därför faller hela argumentet.

Så är det ju faktiskt inte. Kvinnor kvoteras in. De som vill det vill säga.
Boston
Aldrig kvotering, detta ord som håller på att förgifta samhället..
Vysotskij
Jag vill inte vara den som är den; jag är emot kvoteringar och positiva särbehandlingar i nästan alla fall.

MEN: orsaken till att det diskuteras är i nästan alla fall finns en kvotering eller positiv särbehandling av det andra könet. Nån som tror att det finns ungefär 20 gånger fler lämpade sjuksyrror bland kvinnor än bland män? Nån som tror att det finns ungefär 10 gånger fler lämpade professorer bland män än kvinnor? Nån som tror att det finns 50 gånger fler lämpade stridsvagnschefer bland män än bland kvinnor?

Eller kan det möjligen ha varit så att någon organisations eller persons egna uppfattningar har fått styra vilka som anses vara kompetenta, antas eller anställs?

Om man inte inser att detta resonemang (om en redan befintlig positiv särbehandling, i militärens fall av män) ligger bakom kan man aldrig diskutera på ett meningsfullt sätt med (de alltför många) förespråkarna av positiv särbehandling.

EDIT: Eller 100 gånger fler lämpliga manliga förhörsledarämnen än kvinnliga?
Beckiz
jag är personligen för könsneutral mönstringsplikt. men man måste se det i praktiken, pliktverket har det redan stressigt nu när bara killar måste mönstra, tänk sen när det blir dubbelt så mycke folk som ska mönstra och hamna på rättt plats.
dessutom så finns det många tjejer som aldrig skulle kunna tänka sig att göra lumpen(det finns säkert såna killar oxå men jag tror att de e flest tjejer). majoritetan av tjejerna jag känner skulle inte passa in i lumpen och dom tjejerna som känner att dom gör det och verkligen vill dom går o mönstrar. så det sparar nog bara tid och pengar att låta oss tjejer välja själva.
vad jag har hört så blir det bara fler och fler tjejer som väljer att göra lumpen.
tjejerna som gör lumpen är ofta mycket motiverade (det måste man nog vara för att klara det som tjej).
jag ska iallafall göra lumpen 6n.gif
Raptor
Jag kanske är lite fördomsfull nu men samtliga kvinnor på Revinge när jag låg inne (alla 4) var antingen GB eller högre. Det känns som tjejorna som gör lumpen får högre befattning än killarna. Vet inte om det stämmer överlag eller om det bara var en statistisk avvikelse på Revinge -97.

Jag tycker inte man ska kvotera in kvinnor i armén. Ska vi ha en allmän värnplikt så borde den i rättvisans namn inkludera kvinnor. Eller så ska den baseras i första hand på frivillighet.
KB_2004
Jag tycker mycket illa om kvotering... Skulle aldrig gått med på att bli inkvoterad själv, även om jag då hade fått den tjänst jag så gärna ville ha... Det blir så otroligt fel om vi tjejer får stämpeln "äh, hon är ju bara inkvoterad, hur skulle hon kunna göra bra ifrån sig".

Gillar inte när de "går runt systemet" och sätter vissa på befattningar de inte klarar av. De måste ju förstå nån gång att visst kan man vara jättemotiverad innan, men om man sen måste bryta, tex för att man är för svag, så kan detta knäcka en persons psyke totalt.. Då är det ju bättre att ta något man klarar, fullfölja lumpen med bra resultat, och sedan söka YOP inom de lite tuffare tjänstegrenarna om det nu är dit man vill..

Sen ang att tjejer ofta blir befäl. De flesta tjejer som mönstrar är jättemotiverade och vill göra lumpen länge och på befälsnivå. Får man för låga värden, dvs så att man inte kan bli ens GB, så kan man säga nej..
Torak
Jag rostar pa allman monstringsplikt.
panzerkampfwagen
QUOTE (jed @ Oct 22 2003, 13:32 )
* Man antagen till sjuksköterskelinjen, kvinna nekad. Samma historia igen, han hoppade av "eftersom det var så jobbigt"

Är du helt hundra på detta? Har du då tagit i beräkning de olika kvoter som folk antas till utbildning på?

Om en man o en kvinna söker till en högskoleutbildning och de har samma betyg etc. antar man den som tillhör det underrepresenterade könet. Men detta gäller som sagt bara då de sökande är likvärdiga i betyg och så vidare.
ARN
QUOTE (Raptor @ Oct 22 2003, 20:17 )
Jag kanske är lite fördomsfull nu men samtliga kvinnor på Revinge när jag låg inne (alla 4) var antingen GB eller högre. Det känns som tjejorna som gör lumpen får högre befattning än killarna. Vet inte om det stämmer överlag eller om det bara var en statistisk avvikelse på Revinge -97.

Tidigare kunde tjejer ej göra värnplikten annat än som befälsuttagna, detta har dock ändrats (98?, 99?) och sedan några år tillbaka kan man som tjej även välja 7,5 månaders tjänster.
Holmis
Om det nu ska vara ett jämnlikt samhälle så ska både killar och tjejer ha samma möjlighet till att göra olika saker och självfallet samma skyldigheter. Detta innebär att värnplikten skall gälla för alla, både tjejar och killar. Sen har inte tjejer samma styrka som männen men har istället andra bra förmågor som kompletterar männen på ett bra sätt. Dessutom är det viktikgt att båda könen lär sig acceptera varandra och lär sig att jobba bra ihop.

Sen tycker jag oxå att värderingar och åsikter hos personalen på Pliktverket borde ändras. Eftersom man blir motarbetad som tjej vid mönstringen. Åtminstone blev jag det. Däremot när en kompis var och mönstrade gick det jätte bra trots att vi hade samma kroniska sjukdom.
Peo
Kvotera skall vi aldrig göra...
Kvinnor skall dock konkurera på samma villkor som män om allt.

Mitt gammla förband var notoriska på att "kvotera" tjejer.
Bland annat en som var blivit stridsledare (vilket mönstringen aldrig borde sett till hon var för kort) Rb70 och var så inkompetent att hennes stridledar partner såg till att hon blev flyttad till en icke tjänst i stabs kompaniet.

Värsta var att hon blev uttagen till OHS...
Hadde en annan med som jag gick OHS med.

Hörde ett antal historier om den förstnämda från en kamrat efter det.
Tydligen klarade hon inte alls av någonting på Karlberg där hon hamnade.

Visserligen var mitt förband tvunga att bottenskrapa allt.
Vi var 2 Lv soldater började OHS från våran årskull.
De andra kom från andra ställen eller var närskydd osv.
Axial
QUOTE (ARN @ Oct 26 2003, 19:00 )

Tidigare kunde tjejer ej göra värnplikten annat än som befälsuttagna, detta har dock ändrats (98?, 99?) och sedan några år tillbaka kan man som tjej även välja 7,5 månaders tjänster.

När jag gjorde värnplikt 96/97 fanns det iallafall kvinnliga meniga soldater.
Vad gäller trådens frågeställning så tycker jag nog såhär: Mönstra alla och låt mönstringsförrättaren sortera ur dem han vill ha. ;)
Allvarligt: Vi letar ju efter rätt person på rätt plats eller hur ? Om vi inte mönstrar ALLA 18-åringar utan stryker drygt hälften av dem från listan redan innan mönstring bara på grund av kön, så minskar vi ju chansen att hitta den rätte med hälften.
Om en tjänst kräver att man kan bära 150 kg ryggsäck i 2 veckor eller om tjänsten kräver att man är så smart att man kan stjäla mandelmassan ur en semla utan att lyfta på locket, då ska man ju ha så brett underlag som möjligt för att hitta denne någon. Att stryka 50% av underlaget bara för att de saknar dingeling är ju korkat. Och det är lika dumt att kvotera in någon till en plats bara för att de saknar dingeling. Ett utmärkt sätt att få in fler kvinnor i försvaret är ju att låta alla mönstra.
Panzerfaust
QUOTE (Axial @ Nov 7 2003, 16:44 )
QUOTE (ARN @ Oct 26 2003, 19:00 )

När jag gjorde värnplikt 96/97 fanns det iallafall kvinnliga meniga soldater.
Vad gäller trådens frågeställning så tycker jag nog såhär: Mönstra alla och låt mönstringsförrättaren sortera ur dem han vill ha. ;)
Allvarligt: Vi letar ju efter rätt person på rätt plats eller hur ? Om vi inte mönstrar ALLA 18-åringar utan stryker drygt hälften av dem från listan redan innan mönstring bara på grund av kön, så minskar vi ju chansen att hitta den rätte med hälften.
Om en tjänst kräver att man kan bära 150 kg ryggsäck i 2 veckor eller om tjänsten kräver att man är så smart att man kan stjäla mandelmassan ur en semla utan att lyfta på locket, då ska man ju ha så brett underlag som möjligt för att hitta denne någon. Att stryka 50% av underlaget bara för att de saknar dingeling är ju korkat. Och det är lika dumt att kvotera in någon till en plats bara för att de saknar dingeling. Ett utmärkt sätt att få in fler kvinnor i försvaret är ju att låta alla mönstra.

Man tar hål i botten av semlan ph34r.gif

-OT-
Sgt1clHansson
Försvarsminister Leni Björklund vill införa kvinnlig värnplikt, i jämställdhetens namn.
– Försvaret behöver mer kvinnlig kompetens, säger hon.

Jag förstår det demokratiska värder av känsneutral värnplikt, men det vore trevligt om försvarsministern kunde definiera mer exakt vad "mer kvinnlig kompetens" innebär.

F.ö. anser jag att det är trams att diskutera att utöka de som är bundna av pliktlagen med ca 100% när bara ca 10% av årskullarna gör värnplikt. Med det behovet som politikerna fastställt borde Valfrihet vara nyckelorder i rekryteringen, men i valet mellan rationalitet och ideologi så står det väligt klart att Leni väljer det senare.

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story...,747419,00.html

ps.
Det var inte helt lätt att hitta en tråd som kändes rätt att stoppa in inlägget i, men denna fick duga.
ds.
203 Driver
Min åsikt:
Allmän värnplikt samt GSU för alla.

Därefter kan man välja att gå vidare med befattningsutbildning.

Edit:Förtydligande
Sgt1clHansson
@203 Driver
Var ditt senaste inlägg svar på en fråga eller en åsikt ?
GC1
QUOTE (203 Driver @ Dec 15 2005, 14:40 ) *
Min åsikt:

det vore ju bra om man tog bort genusperspektivet på plikten mot sitt fosterland, däremot så tror jag inte att kvinnlig värnplikt skulle tillföra särskilt mycket vettigt till FM idag.

över hälften av de kvinnor som frivilligt och aktivt söker sig till mönstringskontoren duger inte till värnplikt, hur skulle siffran se ut om man tvingade dit ännu fler?
203 Driver
QUOTE (GC1 @ Dec 15 2005, 17:07 ) *
QUOTE (203 Driver @ Dec 15 2005, 14:40 ) *

Min åsikt:

det vore ju bra om man tog bort genusperspektivet på plikten mot sitt fosterland, däremot så tror jag inte att kvinnlig värnplikt skulle tillföra särskilt mycket vettigt till FM idag.

över hälften av de kvinnor som frivilligt och aktivt söker sig till mönstringskontoren duger inte till värnplikt, hur skulle siffran se ut om man tvingade dit ännu fler?

Bra fråga.
Min tanke var att man får ett större urval om alla mönstrar och på så sätt kan man få de som är mest lämpade oavsett kön.

Allmän GSU tror jag skulle ge ett antal fördelar:
En del som normalt inte sökt sig till försvaret kanske "hittar rätt"
En ökad berdskaps nivå. Om nu krigsförbanden kommer vara 10000-15000 personer kan det vara bra att ha mycket folk som vid ändrad hotbild mot sverige kan utbildas relativt snabbt.
nina
@GC1
Du har flera ggr sagt att merparten av de tjejer som söker inte "duger". Vi har påpekat ett antal ggr redan att den största anledningen till att tjejer som antagningsprövar men inte skrivs in faktiskt inte är att de inte kan få ngn tjänst, utan bara inte ngn tjänst de vill ha. För att inte glömma den rätt stora del som antagningsprövar bara för att se om de skulle räcka till.
Hjelm
QUOTE (Anne @ Dec 15 2005, 18:33 ) *
@GC1
Du har flera ggr sagt att merparten av de tjejer som söker inte "duger". Vi har påpekat ett antal ggr redan att den största anledningen till att tjejer som antagningsprövar men inte skrivs in faktiskt inte är att de inte kan få ngn tjänst, utan bara inte ngn tjänst de vill ha. För att inte glömma den rätt stora del som antagningsprövar bara för att se om de skulle räcka till.

Tänk om man kunde komma till mönstringen, se vilka tjänster man är lämpad för, och sen ha möjligheten att skita i det bara för att det låter tråkigt!

"Fan, jag kunde inte bli jägare. Nej nu vill jag inte göra lumpen längre"

Nej tur att folk med din inställningen inte skrivs in..
Sgt1clHansson
@203 Driver
Allmän GSU... och vem skulle betala notan för detta?
Känns som önsketänkande.
nina
QUOTE (Hjelm @ Dec 15 2005, 18:41 ) *

@GC1

Tänk om man kunde komma till mönstringen, se vilka tjänster man är lämpad för, och sen ha möjligheten att skita i det bara för att det låter tråkigt!

Min inställning? Det sa jag inget om... Men visst finns inställningen hos en hel del. För tjejer finns fortfarande valet att inte skrivas in oavsett vad inskrivningsförrättaren tycker. Mao finns det tjejer som väljer att låta bli när de ex inte fick en bra befälsbefattning elelr sylikt...
QuizQuoz
Kvinnlig värnplikt?! Tror ministern menar allmän mönstring för kvinnor.

Min åsikt i denna frågan är antigen att det är ett val att mönsta (så som det är för kvinnor idag), eller allmänt mönstring för alla.

Skulle själv föredra det första, därför att det skulle spara stora pengar om bara de som vill kommer till mönstring. Men detta kräver att försvarsmakten driver en större och effektivare rekryteringskampanj för värnplitken, vilket på det stora hela skulle vara billigare än det senare.
Hjelm
QUOTE (Anne @ Dec 15 2005, 19:41 ) *
QUOTE (Hjelm @ Dec 15 2005, 18:41 ) *

@GC1

Min inställning? Det sa jag inget om... Men visst finns inställningen hos en hel del. För tjejer finns fortfarande valet att inte skrivas in oavsett vad inskrivningsförrättaren tycker. Mao finns det tjejer som väljer att låta bli när de ex inte fick en bra befälsbefattning elelr sylikt...

Ber om ursäkt, det ska stå DEN och inte DIN. Kolla ändelsen på "inställning".

Vet inte, men med bara var drygt 11e som får en tjänst så faller hella debatten. Allmän värnplikt? tjena.
Räcker gott och väl med att alla som vill kommer till mönstringen, tjejer som killar.
203 Driver
QUOTE (Sgt1clHansson @ Dec 15 2005, 18:59 ) *
@203 Driver
Allmän GSU... och vem skulle betala notan för detta?
Känns som önsketänkande.

Självklart är det ett önsketänkande!

Om man ska ändra könsfördelningen i försvarsmakten måste fler tjejer göra värnplikten och det tror jag inte händer om inte antalet som gör värnplikten ökar markant. Enda sättet jag ser att öka antalet värnpliktiga är en kort relativt kostnadseffektiv utbildning. Därav förslaget om allmän GSU. GSU är att ses som minsta gemensamma nämnare för soldatutbildning. På detta sätt får vi förhoppningsvis fler tjejer som ser att försvaret kan vara en framtida karriär. Efter GSU ska man kunna söka de tjänster där man uppfyller kravprofilen.

Det mer troliga är en allmän mönstringsplikt och sedan plockas 8000-10000 ut för värnplikt, men det är inte vad jag kallar allmän värnplikt och jag tror att majoriteten av de som väljs ut kommer vara killar.
Tjejer kommer kvoteras in för att jämna till siffrorna.

Mina fem ören
B.A
I ett helt jämställt samhälle skall antingen både killar och tjejer mönstra eller så skall det vara frivilligt för båda könen. I försvarsmakten finns dock inga män eller kvinnor, endast soldater.
Jonatan
Jag tycker man ska kvotera in 50% kvinnor i alla förband från SSG till stabsman. unsure.gif
Rickard N
QUOTE (B.A @ Dec 15 2005, 21:21 ) *
I ett helt jämställt samhälle skall antingen både killar och tjejer mönstra eller så skall det vara frivilligt för båda könen. I försvarsmakten finns dock inga män eller kvinnor, endast soldater.

... i en ideal värld... brow.gif
BARBIE
@ jonatan

vad vill du få för effekt av det?
Mr_Confused
Jag hoppas innerligt att Jonatan var ironisk, glömde bort en smiley etc. Annars kommer jag behöva skaka på huvudet, sucka och undra över hur en del personer tänker egentligen...
simon
Med tanke på Jonatans ställningstaganden ang. kvinnor i försvaret tidigar, så behöver vi nog inte fundera kring om hans inlägg var sarkasm eller ej...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.