Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Byggmodell -> Jas 39 Gripen, Viggen, Draken
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
toxic
Jag söker byggmodeller i plast på Jas 39 Gripen, Viggen och Draken. Någon som har en aning var man kan hitta någon eller flera (alla? 7.gif) någonstans om det finns?

mvh
Fågel Fenix
Draken och viggen har jag iaf sett i leksaksaffärer ;)

Gripen..hmm.. känns lite för "ny" för att finnas i leksaksaffären :P
toxic
hehe, får väl ta och åka till barnenshus. laugh.gif
Så det finns ingen som kan ha gjort en kopia på den...hmms :(
Mats
Hasegawas Draken i 1/72 är väldigt fin tycker jag.

Heller har ju gjort AJ 37 JA 73, Lansen, Tunnan i 1/72 de duger.

Airfix har ju släppt en JA 37 i 1/48 för ett tag sedan. Kan byggas som en AJ 37 också, som jag gjort. Dekalerna är inget vidare dock. Tänker jag köpa vid sidan om. Resten av satsen är inte mycket att hurra för heller. En del spackel och så...

Gripen finns i ett antal skalor, 1/72 upp till 1/32 tror jag.

Finns ju ett antal olika bra hobbyaffärer på internet. I Stockholm tycker jag Wentzels är bra, ligger vid gallerian. Aldeles för tunnt mellan hobbybutikerna nuförtiden...
toxic
Urk! Jag måste beställa via nätet eller nåt då, med tanke på att jag bor i Örnsköldsvik, och närmsta riktiga hobbyaffär ligger väl i Umeå, och jag kan inte tänka miga tt dom har särskilt mycket sånna byggsatser där. Det är väl mer RC-saker dom inriktar sig på.

-> Mats, du råkar inte ha/kunnna ta några bilder på dina skapelser?
Mats
Har bara bilder på mina stridsfordon. Har ingen kamera nu så tyvärr...

Visar dem inte heller tror jag. För fula. ;) Jag håller fortfarande på å lär mig.

Hör med Erik_G istället ifall han e duktig på å bygga modeller. ;)

Målbild: AJ 37 av Piero de Santis
106
QUOTE (Fågel Fenix @ Oct 21 2003, 19:01 )
Gripen..hmm.. känns lite för "ny" för att finnas i leksaksaffären :P

Nja, den flög första gången för ungefär 15 år sedan (december 1988).
Redan då fanns den som modell (1/72), dock inte särskilt korrekt i sitt utförande, även den något senare i 1/32 är felaktig (främst nosen som har fel utseende). Det har tydligen släppts några nyare utgåvor som skall vara bättre. Jag har endast börjat bygga 39-1 i 1/72 men är inte färdig än (började cirka 1992), tröttnade på allt spacklande. Kanske borde leta reda på projektet och göra det färdigt.
toxic
hoho, det där tog nog en stund att måla smile.gif
Stuka
Det jag skulle önska fanns var A 32 Lansen som byggmodell. Sorgligt nog anses den väl inte vara lika cool som Draken, Gripen, Viggen och Tunnan och finns därför över huvud taget inte som modell någonstans. dry.gif
Vilket är synd för det gör att jag inte kommer att kunna få en komplett samling SAAB-flygplan :(

Stuka -> bong.gif flygplansmodelltillverkare som inte är lika förtjusta i SAAB som jag
Mats
@Stuka, läs tråden.

EDIT: Det enda SAAB stridsflygplan som jag inte kan komma på finns som byggmodell är B-18, nästan det vackraste!

EDIT 2: Har hört talas om en resinsats. Men aldrig sett i verkligheten.
Fk Bengtsson
När det gäller gripen så skulle jag rekommendera Airfix framför italeris. Samma modell men Airfix skickar med AIM120 vilket inte finns i italeris box. Vill man detaljera så har Tally Ho gjort en resinsats som innehåller nytt landningsställ, cockpit samt katapultstol. Nästan ett måste då orginalet ser ut som f-n. Allt finns att beställa på den förnärmliga Rebell Hobby. Finnsa säkert på andra ställen oxå men det är där jag handlar smile.gif

Hoppas det hjälper
/Håkan

Tiilägg: Draken=Hasegawa, Viggen=Heller + en massa tålamod och tid.
Tomten
QUOTE (Stuka @ Oct 21 2003, 19:47 )
Det jag skulle önska fanns var A 32 Lansen som byggmodell. Sorgligt nog anses den väl inte vara lika cool som Draken, Gripen, Viggen och Tunnan och finns därför över huvud taget inte som modell någonstans.  dry.gif
Vilket är synd för det gör att jag inte kommer att kunna få en komplett samling SAAB-flygplan :(

Stuka -> bong.gif flygplansmodelltillverkare som inte är lika förtjusta i SAAB som jag

Revell har gjort byggsattser av nästan alla svenska flygplan tom J21b
så det är bara kolla med någon modellshop så kan dom nog ta in d du vill ha.
Mats
Menar du inte J21R?
Pal_oldpc
Svensk postorder sajt för plastmodeller.

www.rebell.com
M4A1
Både Göfab och Lekia har många modeller. Jag köpte min Gripen på Lekia.
Tomten
QUOTE (Mats @ Oct 22 2003, 00:02 )
Menar du inte J21R?

Hm tja J21R är ju bara en senare modell av samma flygplan så jag tänker inte strida om det, den ut gåvan finns säkert också.
om man tittar i gammla Hobbex kataloger från -80 talet så såldes iaf J21B.
Mats
Jaha, oj, fel av mig, läste "utom" istf "tom" som i "till och med". mad.gif Klockan var ju 00:02! Oj, va e klockan nu? Skärp dej Mats!

J21 har Heller också gjort. Byggde den som liten. Finns som sagt gott om svenska flygplan. Draken skall vara påväg av ett österrikiskt bolag i 1/48 som nyss släppt en Tunna i 1/72 i resin med fotoets.
Mattsson
Vet någon vart man kan få tag på en AC-130u moddel i Uppsala? även vanliga "Hercan" duger. smile.gif
Erik_G
Gripen är lätt att få tag på som modell, iallafall i skala 1/72:
Revell var först ut redan 89 med en byggsats som, ja, liknade ingenting. Om den mot förmodan skulle finnas kvar någonstans, stay away! Modellen föreställer tidig prototyp med blågula band.
Den polska resinmodellmakaren TopGun (som vad jag hört har lagt ner tillverkningen) gav sedan ut en JAS 39B som såg mycket bättre ut, men som hade en del fel, plus att den verkar väldigt liten för skalan.
Sen, efter mycket längtan, kom Italeri ut med en byggsats. Denna säljs även som Revell, Airfix och Tamiya. Italeri har både en 39A och en 39B i sortimentet. Byggsatsen är vanligt förekommande i leksakshandeln (BR, Coop och Brio vet jag har den) i bland annat "nybörjarsatser" med lite lim och färgburkar.
Italeris byggsats är bäst, men den kräver en del jobb och extradetaljering för att bli riktigt bra. Inredningen saknar detaljer, de som finns verkar fel.

I 1/144 och 1/32 har revell givit ut gripen. Dessa modeller är inte speciellt korrekta i dimensionerna har jag förstått. SAAB har en displaymodell i 1/48 som kan köpas i Saabshoppen i Linköping. Ingen riktig byggsats, men om man är intresserad kan man säkert fixa till den med mer detaljer, landställ etc.

Andra svenska stridsflygplan i skala 1/72 är bland annat:
Viggen
Den bästa byggsatsen påstår jag är Hellers gamla byggsats. De har en sats som kan byggas som SF/SK/JA och en som kan byggas som JA (samma som den tidigare, fast med extra gjutstam för AKAN och Sidewinders). På senare tid har det kommit både fotoets resindetaljeringskit till Viggen. Så nu borde det gå att bygga en fin vigg utan allt för mycket jobb.
Airfix hade/har en Viggen också som föreställer en prototypmaskin. Inte speciellt bra byggsats. Revell säljer Matchbox gamla byggsats på SK 37. Även denna stinker.
Airfix har dock återutgivit Escis gamla Vigg i skala 1/48 till alla flygbyggares stora glädje. Om jag minns rätt kan man jämföra den med Hellers i byggbarhet och detaljeringsgrad.

Draken
Man ska nog ha ett drag av masochism om man inte bygger Hasegavas Draken. Airfix är, tja, den som byggt billiga airfixmodeller vet.. Revells återutgivning av Matchbox gamla är ännu sämre.
Heller har haft någon Drakenversion också har jag för mig. Har dock ingen aning om hur den är, annat än svår att få tag på. Tror den kan vara i nivå med deras Viggen.

Tunnan
Hellers Tunna ska vara den finaste injektionsgjutna i 1/72. Vilket iofs inte säger så mycket, för alternativet är Matchbox gamla tunna (i revellkartong), som har panelskarvar i storleksordning grand canyon. IPMS Österrike har nyligen givit ut en resinbyggsats av Tunnan som de som sett säger är väldigt fin.

SK 60
Marivox har producerat SAAB 105. Den är grov i detaljerna, men den enda plastbyggsatsen på denna skönhet.

Lansen
Heller har haft A 32 / S 32 som byggsats. Jämförbar med Viggenbyggsatserna tycker jag. Inte state of the art i byggsatsteknologi, men med lite kärlek och omtanke kan den bli fin.

J 21A
Även här är det Heller som producerat. Då det var läääänge sedan jag byggde denna avstår jag från att ge några närmare kommentarer. Men vad jag minns så var den ok.

J 22
Marivox har producerat denna. Har ej byggt.

B 17
Även denna finns från Marivox. Tror detta var Marivox första byggsats. Har ej heller byggt denna.

Saab Safir
Heller gjorde denna. En fin liten byggsats. Tål att extradetaljeras en del då man ser in genom de stora glasytorna.

Sen finns det mycket mer i resin och vacuform, bland annat S 102 Hugin och B 18.

mvh
Erik G
Mats
Ska man inkludera utländska plan som använts av FV finns ju även:

B16 Caproni finns at få tag på i 1/72, har själv J9 (Republic Seversky EP-1) i bokhyllan, Gloster Gladiator, Bristol Bulldog, deHavilland Mosquito, Vampire, Venom, Hawker Hunter, Catalina. Till och med gamla Farman, Hansa, Drontar och Phönixjagare.

Någon som hittat Ju 86 (B/T-3)?

Men de som jag tror är de svenskaste flygplanen någonsin finns ju också som resinsatser nu när jag kollar på Rebell hobby: Thulin maskiner av olika slag och Tummelisa, även Jaktfalken har jag sett på nått håll.

Argh, såg att de har B-18 på Rebell. Snyggaste svenska genom tiderna!
Erik_G
Jo, det finns ju som sagt flera.. jag fokuserade mest på de svenskbyggda..

Ju 86, fanns inte den från Italeri?

Vill man så finns ju Saab Safari, Jidvink, Bloodhound (lvrb), S 31 Spitfire, J 26 Mustang, Tp 82, Hkp "Bananen", Hkp 4, Hkp 9, Hkp 6, Hkp 3, Hkp 10 mfl som modell. Tror att J 21R finns som vacuform-konvertering.
Lilldraken finns också..

Ja, vill man bygga svenskt flyg så finns det nog att välja på..

Annat är det på pansarfronten, där är det lite sämre.. eller , ja, det finns en hel del där också..

/E
106
QUOTE (Tomten @ Oct 28 2003, 02:18 )
om man tittar i gammla Hobbex kataloger från -80 talet så såldes iaf J21B.

Mycket möjligt men SAAB tillverkade bara J21A och J21R. J21A fanns i versionerna J21A-1, J21A-2 och A21A-3, J21R fanns i versionerna J21RA och J21RB. Om jag inte missminner mig skulle J/A21B om den gått i produktion bland annat fått annan motor och annorlunda huv och bakkropp, nu blev det inte så då propellereran var över.

Någon som vet om Gulfstream IV (Tp102A/C) finns som vanlig modell?
Erik_G
QUOTE (106 @ Oct 28 2003, 22:33 )
Någon som vet om Gulfstream IV (Tp102A/C) finns som vanlig modell?

Den finns som vacuformad, men inte som injektionsgjuten vad jag vet.

mvh
EriK G
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.