Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fråga ang. 30-åriga kriget
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
sunken
Det är inte jag som har komponerat frågan utan jag har sett den på ett annat forum jag besöker, jag blev lite nyfiken så jag tänkte höra om någon på SoldF.com har något svar

Frågan löd:
En lärare berättade för en jädrans massa år sedan om när svenska soldater var i Tyskland under det trettioåriga kriget så var det problem med att få över förnödenheter. Som ett resultat gick svenska soldater runt och stal mat från gårdar. Men I bland så gömde bönderna sin mat och svenskarna tog till en tortyrmetod som innebar att de hällde ner tenn i halsen på bönderna. Denna ganska så hemska tortyr fick ett namn på tyska och det är det namnet jag söker efter. Har för mig att det kallades: Schwedisches - och nånting mer.

Stämmer det att detta hände (omöjligt att veta exakt) och vad kallades svenskarna som ev gjorde detta?
Gerle
Vad jag har hört fanns det nåt som kallades svenska drycken, Schweden trank el dyl, som i princip var gödsel och som man använde i syfte att få bönderna att tala om var de gömt mat.

Det fanns en ramsa, "Bed kind, morgen kommt der Schwed" eller nåt liknande, inte verkar svenskarna ha varit för populära i stora delar av Tyskland.
Runningback
Då passar jag på att fråga här med, under vilka år höll 30:åriga kriget på?
då menar jag exakt, har hört en rad olika årtal.
Etranger
1618-1648.
Vysotskij
Enligt min källa (Peter Englunds böcker, såklart) finns även i tyskan uttrycket "hinter schwedischen Gardinen" ("bakom svenska gardiner") där vi skulle säga "bakom galler".

Fast ingen jämnårig tysk har velat gå med på att det används särskilt frevent.
Sillen
Nån som har koll på om det var svenska soldater eller soldater ur svensk armén som höll på med det här? Eller kanske både och.
Mikael
Då var det väldigt resurskrävande att ha stridandeförband på hemma, så alla inblande parter plundrade sin omgivning.
dxl
lite ot men angående det här med hälla tenn ner i halsar.

I flera länder vid den tiden (i Ryssland en bit in på 1900 talet.) så straffade man falskmyntare genom att smälta ner deras falska mynt och hälla i ner i halsen på dom
Särimner
QUOTE (Sillen @ Oct 21 2003, 19:30 )
Nån som har koll på om det var svenska soldater eller soldater ur svensk armén som höll på med det här? Eller kanske både och.

När Gustav II Adolf steg i land i norra Tyskland vid midsommartid 1630 för att starta det svenska engagemanget i kriget, hade han Europas modernaste armé. Detta gällde på flera särr.

1. Taktiken. Kungen hade frångått gängse regler avseende t. ex. artilleri och använde sig i stället för gigantiska pjäser som drogs av upp till 40 oxar, mindre pjäser som i värsta fall kunde flyttas av 3-5 man om striden krävde detta.

2. Han hade infört begreppet "plutonseld" som för första gången innebar att hela stridslinjen avfyrade sina musköter samtidigt. Medan första led sedan gick ned på knä och laddade om, så brassade bakre ledet på över deras huvuden.

3. Musköterna. De svenska musköterna hade en betydligt högre eldhastighet i jämförelse med sina fiender.

4. Kavvaleriet. Tidigare hade kavalleristen ridit fram mot fiendens slaglinje, avlossat sina pistoler, och sedan i sakta mak skrittat tillbaka till de egna leden. Nu red man an och när man "såg hvitan i fiendens ögon" avlossade man sina pistoler. Men i stället vör att rida tillbaka och ladda om så drog man blankt och hackade in på fienden. Kraften i anfallet kom alltså dels från pistolerna, de dragna värjorna och rörelseenergin hos den anfallande hästen.

5. Moralen (som ju var det som det här tråden handlade om egentligen). De svenska soldaterna var styrda av järndisciplin. Den svenska armén hade flest regelbrott som var belagda med dödsstraff i hela västvärlden. Fylleri, "spela apekonster" under gudstjänsten, att bränna en fientlig byggnad eller kyrka utan lov, att somna på posten eller andra likartade aktiviteter ledde obönhörligen till dödsstraff. Detta skedde primärt genom hängning men också genom gatlopp. Till en början var även plundring belagt med dödsstraff.

Men vartefter kriget förflöt, armén fick fler soldater i takt med framgångarna och krigets brutala verklighet påverkade soldaterna så ökade plundingarna och straffen lindrades för att senare helt försvinna, åtminstone i praktiken. Detta var nu inget unikt för den svenska armén - så här fördes kriget. Armén skulle försörja sig själv under fälttågen. Många av kampanjerna och förflyttningarna under det stora kriget på 1600-talet handlade om att skaffa sig så bra strategiska och försörjningsmässiga positioner inför vintern som möjligt.

När svenskarna kom ner till Tyskland 1630 var de faktiskt ganska omtyckta på grund av disciplinen och moralen. Skulle man bli erövrad av någon utländsk armé så var svenskarna det bästa alternativet, all things considered.

Ja, hoppas att jag fick fram något läsvärt här.
Gorg
Har läst lite Peter Englund och Herman Lindqvist och kommer ihåg att nån av dom nämde "svensk skräcken" som fanns och tog ett exempel från en barnvisa som löd något liknande att e du inte snäll kommer svensken (något liknande iaf).

Har också läst om Gustav II Adolfs nya strategier som gjorde han till en av dom störste fältherrarna och en av dom tolv krigarna som Napoleon sa att varje fältherre skulle studera. Har för mig att en stor del av den svenska armén också bestod av legoknekter från andra länder, dom kanske kan ha haft mildrare regler.

Nu vågar jag inte skriva mer, var inte direkt igår man läste om det här.
Särimner
QUOTE (Gorg @ Oct 21 2003, 22:13 )
Har för mig att en stor del av den svenska armén också bestod av legoknekter från andra länder, dom kanske kan ha haft mildare regler.

Nu vågar jag inte skriva mer, var inte direkt igår man läste om det här.

Jodå, den "svenska armén" bestod till stor del av inhyrda trupper, föredragsvis skottar och trupper som slåde sina tjänster till högstbjudande i Tyskland. Vill minnas att armén när kriget gick som segast omkring 1636-42, emellanåt bestod av upp till 75-80 % utländska trupper. Det fanns helt enkelt inte soldatämnen kvar att ta ut hemma i Sverige-Finland.

Här har du en av anledningarna till att stormaktstiden tog slut - vi var för få för att försvara och befolka de erövrade områdena förutom skånelandskapen som vi med nöd och näppa kunde behålla efter att slaget vid Lund och efterföljande danska reträttkrig ägt rum.

Med tanke på befintliga oljereserver så skulle vi kanske i stället ha kämpat med näbbar och klor för att behålla Tronheims län som KArl X Gustav erövrade på 1650-talet? biggrin.gif biggrin.gif

Och oroa dig inte för dina kunskaper - de flesta av oss härinne är nog amatörer på området!
GeBe
Skulle tro att vi alla är något skadade av våran tids infrastruktur och transportmöjligheter.

Självklart kan lilla Sverige med i runda slänga två milioner invånare inte försörja en armé på krigsfot på europeiska kontinenten från hemlandet. Om inte annat däraför att fåret skickat från trakterna kring bottenviken har dött av hög ålder då det kommer fram till de stridande. Därav "försörj där du står, gå vidare då det är tomt".

Samma sak med soldaterna, fixa fram folk där ni är i stället för att transportera dem över halva kontinenten först. Självklart gjordes så stora utskrivningar som det bara var möjligt (skälet till världens älsta kyrkobokföring) men detta kunde alldrig täcka arméns behov av folk.

Var enligt vissa samtidigt just detta som ledde till att Sverige kunde ha en stormaktstid, nödvändigheten av att låta någon annan beltala kriget genom att föra det på deras territorium ledde till en total offensivvilja.

Några tankar...
Hans Engström
En av mina lärare under KBS hävdade att 30åriga kriget var det 'perfekta' kriget i slutskedet (det som generellt kallas fransk-svenska perioden). Argumentet löd ungefär:

Svenska oficerare får leda skotska och finska soldater över halva europa (med plundringsrätt) för att slå ihjäl tyskar...och fransmännen pröjsar för kalaset. laugh.gif

Har aldrig lyckats övertyga mig själv om att han verkligen skämtade.
eatgrenades
En liten komplettering till Särimners taktiköversikt. Den s.k. spanska skolan styrde infanteristriden. Gubbarna ställdes upp i jättelika kvadrater på 1500 man varav en tredjedel var muskterare och resten pikenerare. Det levererade en stor stötkraft vid kontakt med fienden, men var extremt svårt att styra. Därför såg den "likadan ut" från alla håll med en tunn yttervägg av musketerare och en stor kärna av pikar. När den ändrade marschriktning kunde varje soldat svänga på stället och ändå behöll förbandet samma frontala kraft. (hoppas det blev förståeligt) Bara kanske 25-50% av musketerarna kom till skott, resten stod på fel sidan om fyrkanten, bakom en skog av pikar.

Svenska armén valde att istället tänja ut förbanden och fick därigenom en förlust av stötkraften men en kapitalt ökad manövrerbarhet och eldkraft. Alla musketerare kom i strid om enheten var korrekt uppställd. När Kejserliga armens förband var 40 x 40 man så var den svenska 6 man djup och 250 man bred.

Manövrerbarheten gjorde dessutom att man enklare kunde dra sig ur knipor, kraftsamla där det krävdes och inte minst göra omfattningar, vilket varit i stort sett omöjligt med infanteri tidigare.

Jag har också för mig att man eftersträvade samordnade anfall mellan musketerare och kavalleri, hur nu det gick till. Combined arms operations på 1600-talet...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.