Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Närstrid i Afghanistan....
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2
SBP
Hyfsade grabbar... "något" patriotisk vinkling....
Vakten_F4
Ja man skulle nog ha gissat rätt på artikelns ursprungsland om man inte hade vetat det innan...

"Vi är bäst! Vi är faktiskt inte så skjutkåta som ni tror, vi har t.o.m. låtit bli att skjuta flera gånger trots att vi sett något som rört sig utan att vi har vetat vad det var!"
BJK
Nyfiken fråga: Är det någon som kan utläsa varför dom klantade sig så in i bomben och han blev ensam kvar att rensa ett rum?
Hans kamrater fanns ju där, och i nästa sekund brottades han ensam en en Bin-Laden look-alike person...... :P
SBP
Dom hade tydligen fortsatt vidare in i byggnaden... obra. Fast dom grabbarna kan ju ta vara på sig...

Edit: tillägg.
Lt. Payne
QUOTE (Vakten_F4 @ Oct 21 2003, 12:35 )
Ja man skulle nog ha gissat rätt på artikelns ursprungsland om man inte hade vetat det innan...

"Vi är bäst! Vi är faktiskt inte så skjutkåta som ni tror, vi har t.o.m. låtit bli att skjuta flera gånger trots att vi sett något som rört sig utan att vi har vetat vad det var!"

Finns det någon i Sverige med Army Master Sgt. Tony Pryor:s Kunskap och erfarenhet?

Om historien stämmer är han värdig min och andras respekt oavsett vilket land han är född i.
Vakten_F4
QUOTE (Lt. Payne @ Oct 21 2003, 12:46 )
QUOTE (Vakten_F4 @ Oct 21 2003, 12:35 )

Finns det någon i Sverige med Army Master Sgt. Tony Pryor:s Kunskap och erfarenhet?

Om historien stämmer är han värdig min och andras respekt oavsett vilket land han är född i.

Ifrågasätter inte honom på något sätt, det är det överamerikanska sättet som hela artikeln är skriven på som jag retar mig på.
SBP
QUOTE (Lt. Payne @ Oct 21 2003, 12:46 )

Klart han är. worthy.gif ;)

Erfarenhetsmässigt har nog inte sin like i detta landet. Kunskapsmässigt är väl oxå tveksamt... NI, kanske??
Knekt
That kind of close-up killing, though rare in Afghanistan, has become more common in the broader fighting of Iraq. In several fights, including the attack on the 507th Maintenance Company in which Pfc. Jessica Lynch was captured, American soldiers have been required to fight and kill Iraqis face-to-face.

Detta är inressant. Under rätt lång tid har det ju i Sverige hävdats att närstrid inte är något att utbilda på eftersom det skulle vara extremt sällan sådana situatoner uppstår.

Nu är det visserligen ett närstridsreglemente på gång, men det lär ju ta sin tid innan det är helt utvecklat.
Pal_oldpc
Handgemäng?

Närstrid?

Inte samma sak soldater. Blanda inte ihop.
SBP
QUOTE (Knekt @ Oct 21 2003, 13:15 )
That kind of close-up killing, though rare in Afghanistan, has become more common in the broader fighting of Iraq. In several fights, including the attack on the 507th Maintenance Company in which Pfc. Jessica Lynch was captured, American soldiers have been required to fight and kill Iraqis face-to-face.

Detta är inressant. Under rätt lång tid har det ju i Sverige hävdats att närstrid inte är något att utbilda på eftersom det skulle vara extremt sällan sådana situatoner uppstår.

Nu är det visserligen ett närstridsreglemente på gång, men det lär ju ta sin tid innan det är helt utvecklat.

Intressant, ja. Fast OT... När jag gjorde min värnplikt (många år sen... wub.gif) så fick vi ordentligt med närstridsutb iaf, det inkluderade spade, vapen, händer och allt man kom åt... bash.gif
roninn
Intressant läsning. Killen är värd all respekt. Påminner till ungefär några procent om en gubbe jag träffade för ca 10 år sedan i Tyskland på en språkresa. Han var gammal och skröplig och hade slagits i andra världskriget. På slutet blev han tillfångatagen och spenderade några år i ett sovjetiskt fångläger. Den gubben hade slagits lite mer än EN tjugo minuters strid i sina unga dagar och under lite värre förhållanden.

Som sagt inte för att förringa vad denne amerikan gjort men ibland måste man sätta saker lite i perspektiv.

Om man erhåller nationens näst högsta utmärkelse för vad han gjort (återigen INGET fel vad han gjorde eller att han saknar mod eller så) vad skall man då ge i framtiden?

Jag tycker personligen att det går lite inflation i USAs utdelande av medaljer.
Värjan Skämtar Intet
"There aren't any widows or orphans because of him, Ourada says of Pryor."

Al-Qaida medlemmen kanske hade barn och fru...
jävligt vinklat...
(okej al-qaida medlemmar e inte högst upp på min hjältelista men ni fattar vitsen)

/värjan
Vakten_F4
QUOTE (Värjan Skämtar Intet @ Oct 21 2003, 20:13 )
"There aren't any widows or orphans because of him, Ourada says of Pryor."

Al-Qaida medlemmen kanske hade barn och fru...
jävligt vinklat...
(okej al-qaida medlemmar e inte högst upp på min hjältelista men ni fattar vitsen)

/värjan

Instämmer... Det är det som gör mig lite less av att läsa om amerikaner av amerikaner...
Nimitz
närstrid skall det utbildas ganska mycket på framöver....
Var på en övning i helgen med en instruktör (lt) från mss, han lärde bla ut instiktivskytte..
Användbart mellan 0 o 15 meter.. Sedan tog jaktskottet över.. 3.gif

detta har tydligen kadetter utbildats på i 2 år så det bör ju vara på väg till förbanden..
Det skulle tydligen komma med i peken inom något år..
Sgt1clHansson
Om man erhåller nationens näst högsta utmärkelse för vad han gjort (återigen INGET fel vad han gjorde eller att han saknar mod eller så) vad skall man då ge i framtiden?

Host, host... 5:e högsta om jag får be.

1: Medel of Honor
2: Distinguished Service Cross
3: Defense Distinguished Service Medal
4: Army Distinguished Service Medal
5: Silver Star
Knekt
QUOTE (Pal @ Oct 21 2003, 12:18 )
Handgemäng?

Närstrid?

Inte samma sak soldater. Blanda inte ihop.

mad.gif mad.gif mad.gif Naturligtvis menade jag handgemäng!

*ställer sig på pannan i ett hörn*
Hideous
Hade jag kommit upp bakifrån med en stor planka hade jag ju inte slängt mig på honom efteråt. En redig pungspark följd av en planka är inte att förringa! Måste vara riktigt gruesome att slåss på det viset. bong.gif
Knekt
QUOTE (Hideous @ Oct 23 2003, 10:56 )
Hade jag kommit upp bakifrån med en stor planka hade jag ju inte slängt mig på honom efteråt. En redig pungspark följd av en planka är inte att förringa! Måste vara riktigt gruesome att slåss på det viset.  bong.gif

*rotfl* Jag skulle vilja uppleva den dag SoldR Handgememäng definerar "pungspark uppföljt av plankslag mot bakhuvud". laugh.gif Det lär nog dröja!
Raptor
Känns lite som en reklamslogan den här killen.

"Jag kan döda folk med händerna och ändå vara en trevlig familjefar".

Men artikeln är från USA today så det får man ta med lite i beräkningen också.
Berna
Är det bara jag, eller gör det inte ganska ont i axeln (armen) efter att den slagits ur led och sen helt sonika "fallit" på plats igen...?
Det stod väl att han drog omkull skäggnissen genom att dra denne i håret med sin friska arm så både han och beduinen föll omkull. Att han sen landade på sin onda axel och blev frisk... för att sedan avgöra striden med ett smidigt nack-knäckar-grepp a'la Hulk Hogan...? Eller ja, tog en delseger med greppet innan han "finished him off with a 9mm pistol" eller vad det stod..
Frågan kvarstår dock. Någon som slagit axeln ur led (och tillbaka igen) som känt sig manad att bryta nacken av någon med den armen?

//Honk
Limp
QUOTE (Berna @ Oct 24 2003, 02:36 )
Frågan kvarstår dock. Någon som slagit axeln ur led (och tillbaka igen) som känt sig manad att bryta nacken av någon med den armen?

//Honk

Aldrig slagit ur led eller brytit någonting men jag inbillar mig att i hans läge så funderar man nog inte så mycket på om det är skönt att använda en nyligen skadad men fungerande kroppsdel.
Vakten_F4

Ring Mel Gibson! laugh.gif

Skämt åsido, nån som är mer medicinskt bevandrad än jag och kan svara på om man i efterhand kan se om en t.ex. en axel varit ur led?

Låter ju häftigare med en axel ur led liksom... vissel.gif
Lt. Payne
Är det bara jag, eller gör det inte ganska ont i axeln (armen) efter att den slagits ur led och sen helt sonika "fallit" på plats igen...?
Det stod väl att han drog omkull skäggnissen genom att dra denne i håret med sin friska arm så både han och beduinen föll omkull. Att han sen landade på sin onda axel och blev frisk... för att sedan avgöra striden med ett smidigt nack-knäckar-grepp a'la Hulk Hogan...? Eller ja, tog en delseger med greppet innan han "finished him off with a 9mm pistol" eller vad det stod..

//Honk

Vilket gör mest ont, att slå axeln ur led eller själv bli ihjälslagen?

Det sistnämnda hade säkert blivit resultatet om han hade börjat gnälla om sin onda
axel..

Om historien är sann, då tycker jag att bara de som har mer erfarenhet och kompetens här än Army Master Sgt. Tony Pryor ska ifrågasätta hur han löste uppgiften.

Vilket lär bli hur många??

Obs! Om historien är sann alltså.
eatgrenades
21 dödade och inga egna förluster. Vikten av överraskning och mörkerutrustning blir uppenbar.
Panzerfaust
Måste bara säga att jag Tycker det är lite väl mycket gnäll om USA´s "vi är bäst" jornalistik. Bara för att vi bor i en vänstervriden nation där våran media kastar skit och förvrider och hatar allt våran militär och polis makt gör, avundsjuka kanske?
Här kan man inte vara stolt polis/militär... det kan man iaf i USA. Här kan man knappt visa det utan att bli påhoppad.
jed

Jag har slagit en axel ur led (och tillbaks igen rätt snabbt) och jag var inte upplagd att brottas med någon efter det...

Det gjorde ont som f-n och jag hade ingen större styrka i armen, men det är klart med 200% adrenalin i kroppen och vetskapen om "slåss eller dö" så kanske det hade gått.
Berna
Jag har slagit en axel ur led (och tillbaks igen rätt snabbt) och jag var inte upplagd att brottas med någon efter det...

Det gjorde ont som f-n och jag hade ingen större styrka i armen, men det är klart med 200% adrenalin i kroppen och vetskapen om "slåss eller dö" så kanske det hade gått.

Det var detta jag ville ha svar på. Inte hurvida man väljer vilket alternativ man väljer om det står mellan döden och en smärtande arm...
Jag tänkte snarare på hurvida det var fysiskt möjligt att använda sin arm till något dugligt... Men med mödrar som lyft conteinrar för att rädda sina barn så är det säkert möjligt att knäcka nacken på någon med en smärtande arm...
Har aldrig dragit min axel ur led, så jag vet inte hur man blir efter (vilket ni säkert försod innan, men ändå...).

Om vi återgår till artikeln. Är det inte "lag" på att såna förband har en kniv lättåtkomligt? Den borde ju kommit väl till pass här kanske. Nu gjorde han säkert rätt som gjorde en nack-brytare, men frågan kvarstår dock. (Lite OT kanske), men har de inte alltid en kniv på typ västen eller så?

//Henke
Doggydriver
Har en axel som är benägen att gå "halvvägs" ur led, hoppar ibland tillbaka av sej själv, behöver ibland lite hjälp, men det gör tillräckligt ont för att dra tillbaka den själv. Gör ont, ja. Skulle den hindra när adrenalinet sprutade ur öronen? Tror fan inte det. Har iofs inte läst artikeln än. Läser nu!
Berna
Tycker ändå det är ganska intressant vad man kan få kroppen till att göra bara man tillför katecholaminet adrenalin. Såg för några år sen på TV om ett kapardrama där planet stod för tankning i Lång-bort-i-stan någonstans. Då passade kaptenen på planet helt sonika på att krossa en ruta och hoppa ner på landingsbanan från cockpitten (reservationer för stavningen) från sin "lilla" Boeing 747. (Ganska högt fall...)
När han landat på marken tog det några sekunder, sen reste han sig upp och sprang/rultade bort till närmsta "SWAT-enhet" på plats och togs därifrån för omplåstring och debriefing. Det som jag tyckte vad anmärkningsvärt var att kaptenen i fallet hade brytit ett eller möjligen båda (minnet sviker på just den punkten) benen och ändå lyckats springa därifrån... Då är man nog ganska skraj!
Själv tänker jag bara, aj aj aj... Jag som tycker det gör ont när jag stukar mig... he he. 8|
106
@Berna
Tror du tänker på följande kapning av en A300 från Air France flight 8969, 26 december 1994: http://www.specialoperations.com/Counterte...orism/gign.html

Hade det varit en B747 hade färdmeken (som hoppade ut genom ett öppet fönster, behövde alltså inte slå sönder något eftersom de går att öppna vilket hade gjorts tidigare) gjort mer än brutit ett ben. Platsen var flygplatsen i Marseilles.
Berna
Tror du tänker på följande kapning av en A300 från Air France flight 8969, 26 december 1994: http://www.specialoperations.com/Counterte...orism/gign.html

Hade det varit en B747 hade färdmeken (som hoppade ut genom ett öppet fönster, behövde alltså inte slå sönder något eftersom de går att öppna vilket hade gjorts tidigare) gjort mer än brutit ett ben. Platsen var flygplatsen i Marseilles.

Jo, det var nog den jag tänkte på! Jag är trots allt ganska nöjd med min minnesinsats efter 9 år... Med tanke på att jag var typ 11-12 år när det hände och jag ändå minns det idag så. Antar att intresset för div. insatsstyrkor allid funnits där!
Finns det inget videoklipp eller motsvarande från händelsen? Vore "kul" att se det igen efter så lång tid och se om man minns rätt! (Vilket jag bevisligen inte gjorde, men nästan).

Var det ingen som såg på TV3 det jag skrev tidigare om det simulerade busskapardramat som vår svenska NI övades på?
Jag kanske borde lägga över det från VHS-bandet och in i datorn så ni får se och döma själva...
Hotel Charlie One
Apropå att förneka smärta: var det inte Stefan Schwarz som spelade en halvlek med ett brutet vadben?

Själv har jag råkat ut för att axeln slogs ur led (ramlade ner från en såphal pebba) men när jag fick hjälp att resa mej upp så gjorde "hanteringen" och kroppsskyddet så att axeln drogs rätt igen. Hade min överlevnad hängt på att jag i det läget kunde drämma till nån med en planka så är min bedömning att jag hade klarat det.
LtS
Ang: Om vi har personal med praktisk erfarenhet i CQB, så kan man säga att SSG under sin tid i Kongo var så mkt i strid att dom fick dra sig ur. Om jag inte är helt borta i skrivande stund, så tror jag tom att en utav dom stupade i strid där. Sedan så har vi NI som iof inte gör så många skarpa inbrytningar i Sverige, men mer i Kosovo med Team 6. Sisst men inte mist så har vi killarna i MP01-02 som fått ganska mkt utb i LEC sök (defensivt), offensiva och dynamiska sök, vilket är samma som USSF gör i Afgh & Irak. Det man dock måste säga om deras, som jag tolkar dynamiska sök är att det som sagt gick åt helvete. 2 är 1, 1 är ingen, vilket betyder att man alltid går in minst 2 & 2 vid alla sorters genomsök. Men kontentan är att allt gick bra denna gång. 6n.gif
SSN
QUOTE (LtS @ Nov 3 2003, 11:08 )
Om jag inte är helt borta i skrivande stund, så tror jag tom att en utav dom stupade i strid där.

Det där kan du nog avskriva som rykte.....tills vi ser nått från officiellt håll..
LtS
Kanske, det finns en viss info ang en Lt som stupade dock inte vart eller varför. Sedan så kan det vara så att jag har blivit fel informerad men det som är sant dock är att dom var i så mkt strid att dom dragit sig helt ut gällande all aktiv tjänst.
Rokare
Godmiddag

Lts:

Först skriver du:

SSG under sin tid i Kongo var så mkt i strid att dom fick dra sig ur

Sedan skriver du.

så mkt strid att dom dragit sig helt ut gällande all aktiv tjänst.

Vilka avses med dom? Är det förbandet i första citat och individer i andra?

Du får gärna ange källor, även om det bara är "ha hört an en som känner en som.."

Såg att du hade lumpat på Kj, hur blev det MP sedan? Löjtnant?
Anledning är att profilen, och här tror jag många håller med mig, ofta kan säga mycket om inlägget... if u get my drift

GMY
GA KA
@LtS: KJS 97? Utbildningsåret 97-98? Hur kunde du hinna med att rycka in på MPJ med tanke på att du i så fall muckade Oktober 98?
Knekt
QUOTE (LtS @ Nov 3 2003, 12:19 )
Kanske, det finns en viss info ang en Lt som stupade dock inte vart eller varför. Sedan så kan det vara så att jag har blivit fel informerad men det som är sant dock är att dom var i så mkt strid att dom dragit sig helt ut gällande all aktiv tjänst.

Allvarligt talat, varför skulle en i Kongo stupad svensk hemlighållas? Oavsett om han varit i hemlig tjänst, så var operationen som sådan inte hemlig.
CarlT
"There aren't any widows or orphans because of him," Ourada says of Pryor.

*Host host*

Över 4st möjliga familjer..

Ingen som tänker på "teroristerna"? Jag menar, de är människor. Alla tror på nåt. De tror på att spränga höghus.

Inte helt oseriöst. Seriöst alltså.

dry.gif
LtS
Själva operationen i stort är/var inte hemlig gällande flygplatsenheten. Och inte heller att en mkt vältränad enhet blev dit skickad. Dock så finns det ingen officiell handling på vilken enhet som det syftade till. Men det som jag fått höra är att dom var i huvudstaden och där hamnade i så mkt strid (SSG) att dom fick dra sig ur totalt från alla sina områden de verkar i, för att sedan återhämta sig. Gällande min GU etc så felade det lite ang år. Annars stämmer det smile.gif
Gotcha
QUOTE (LtS @ Nov 3 2003, 17:08 )
Gällande min GU etc så felade det lite ang år. Annars stämmer det.

..?
Rent spontant undrar jag: har du gjort GU på BÅDE KJ-komp OCH Livskvadron? Vilka år och befäl?

Snygg bild du har i din prez, men kan du inte ta en på dig själv istället? 7.gif
GA KA
Så vilket år gjorde du GU på KJS? Varför en ny GU på MPJ?
roninn
Innan alla jagar upp sig över LtS så är det troligt att han gjorde värnplikten på KJ och sedan skickade in en ansökan till MP01 och fick sin MP utbildning där.

Till MP01 rekryterades antingen civila poliser eller MP utbildad personal. Dock slank ett antal duktiga och kvalificerade personer med som varken var poliser eller GU utbildade MP med, ex de flesta av prickskyttarna. Dessa fick under utbildningstiden, 10 veckor, utbildning i MP tjänst så att de blev fullfjädrade MP. Detsamma gällde alla civilpoliser som inte var MP i grunden, efter genomförd utbildning blev även de MP.

Så då är det mysteriet löst. Sättet att få grader och kompetens inom försvaret är många. Det är inte bara på GU man får utbildning. Prima exempel är alla "baccis" befäl som brukar finnas på våra utlandsförband, ex kvinnor som jobbat i postverket i 10 år, åker till Kosovo efter 3 veckors "gröntjänst" med graden kapen. Detta eftersom deras jobb kräver den graden. Inte fan är de kaptener på riktigt.

Vad det gäller SSGs förehavande i Kongo kan jag inget alls så den diskussionen håller jag mig utanför.
GA KA
Men nu säger han att han gjorde GU x2. Vill han leka hemliga Arne så gärna för mig men han öppnar själv upp för denna typ av frågeställning med sina inlägg.
LtS
Oj oj disskusionen tar fart biggrin.gif För att ta död på den så gjorde jag min GU på KJ 97 efter denna så gjorde jag min 2a GU på MPJ. Skulle det vara att bevis erfodras så får man skicka över det till berörde/a. Fotot är som du sa inte på mig, men kanske att jag sätter ut ett om ngn hjälper mig med hur man får till den lilla bilden som finns när man postar. Sisst för att ta död på nästkommande disskusion, så ja jag tillhör MP01-02. sedan så har jag en annan fråga o den är hur får man in bilder från sin HD för att sedan kunna posta den här?
GA KA
När du säger 97, menar du då utbildningsåret 96-97 eller 97-98?
Gotcha
Ladda upp bilder kan du göra här. Bara att rocka på!
roninn
Lite OT men ändå. I ett tidigare inlägg stod det att NI gjorde inbrytningar i Kosovo. Det skulle jag gärna vilja ha lite källor till. NI, som de flesta känner till, är en del av svensk polis och används i Sverige.

Vad jag kan tänka mig är att nån/några ur NI har gjort utlandstjänst antingen som civpol eller MP och då varit med om inbrytningar men jag ställer mig VÄLDIGT tveksam till att hela NI grupper åkt utomlands för att genomföra inbrytningar.

Men man lär sig ofta nya saker så Lt S enlighten me! biggrin.gif
LtS
Källor/hänvisningar finns inte att tillgå. Ang NI så fick jag den informationen från en CP (Civil Polis) som har anknytningar till NI. Det han då berättade var att dom åker ner som UNMIK poliser men blir då insatta tillsammans med andra special poliser från andra länder, alltså team 6. Men visst han kan ju ljuga mig rakt upp i ansiktet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.