Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsfordon 9040C
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
SnowFella
Happ, då försöker vi med ett till ämne här som har en aning med GR att göra. Denna gången söker jag dock konstruktiv kritik angående en 3d modell jag just nu jobbar med, så alla med kännedom om hur riktiga Strf 9040C ser ut är välkommna att ge feedback.

Följande bilder är hur min "modell" ser ut i dagsläget, är det någon som ser några allvarliga fel i grundformerna???

Som ni kanske ser så har jag inte laggt dit alla detaljer som finns på tornet än och jag har heller inte fixat säten och liknande i bollhavet.

SnowFella
Erik_G
Jag antar att du ska använda modellen i nåt spel och därför måste hålla antalet polygoner nere?

Jag tycker att tornet verkar vara lite litet, dessutom verkar det vara centrerat på chassit. Det ska vara förskjutet lite åt vänster.
Tornet på Strf 9040C är egentligen i grunden ett 9040B-torn försett med påbultade skyddsmoduler. Tornet på en Strf 90 har många facetter och är totalt osymetriskt. Jag vet, för jag har byggt ett torn i 3d samt även en liten modell av Strf 9040B.
Jag bifogar lite bilder som förhoppningsvis kan hjälpa dig lite.

Som du ser så är grundtornet alldeles nedlusat med facetteringar. På bilden ovan så saknas ju en hel del detaljer, bland annat periskopen på vc och skyttplats. Med periskopen på skyttplatsen på så blir den "hyllan" som de sitter på inte lika framträdande. På periskopen sitter ju sedan ett trampskydd. Tycker att den delen är lite för hög på din modell. Samtidigt så kommer det ju se lite annorlunda ut när man satt dit skyddsmodulerna. Notera också att taket ovanför VC-platsen är något högre än ovanför skytten. Till detta kommer sen VC's prismor och kupolformade lucka. Framför taket med skyttens lucka höjs dock taket där siktet är monterat till motsvarande VC´s takhöjd.

Med extrapansaret på är Strf 90's torn riktigt fett.. Dessutom lutar sidorna betydligt mer än på din modell, vilket gör att ditt torn inte får samma tefatskaraktär.

Du har missat extrapansaret på sidorna. Det sticker ju ut en del

Baktill så lutar väggen på vilken dörren är fäst något utåt, men gångjärnen är vinklade så att dörren ändå öppnas rakt. Antagligen för att man inte ska behöva dra dörren uppåt när man stänger.

Luckorna ovanför stridsutrymmet öppnas såhär:

Den öppnade luckan till vänster. Vagnen som är fotograferad är försöksvagnen med Rb 56 i en lavett på tornet, så bortse från förhöjningen till höger.
Den rälsliknande grej som sitter på luckans innerdel är en lavett för ksp 58 som används när skyttegruppen strider uppsuttna.

Hoppas du inte känner dig alldeles sågad nu biggrin.gif
Det finns gott om referensmaterial om du vill göra en riktigt schysst Strf 90 till GR.

mvh
Erik G
SnowFella
Perfekt! Just den typen av kritik som jag ville ha! biggrin.gif Tackar Erik_G!
Låter som om det är tillbaka till ritbordet för tornets del dock, även om jag försökt basera det på just dom bilder som du lagt in. Saknar dock bilder av vissa vinklar av tornet. Tyvärr så stämmer det att jag har en begränsning i antalet polygoner jag kan använda, ligger just nu på kring 1400 och vill inte gärna gå högre än 3000. (Blackhawken som finns i Gr ligger visserligen på kring 6000)

Snow
Elias Mårtensson
Hej SnowFella.

Nu blev jag ganska intresserad av vad du skall göra för något?

Har du några specifika frågor ang. 90C familjen så är det bara att
fråga mig så ska jag hjälpa dig så mycket jag kan då jag är delvis
ansvarig för en hel på 90c familjens vagnar

Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Malajn.gif
Wolfsong
QUOTE (Elias Mårtensson @ Oct 21 2003, 19:07 )
Nu blev jag ganska intresserad av vad du skall göra för något?

Hint: GR = Ghost Recon.
Elias Mårtensson
så går det när man inte läser igenom allt! =)

/Elias
SnowFella
Jag tackar gladeligen ja till all hjälp som jag möjligen kan få! Ett PM är skickat till dig med en lite fråga Elias.

Har gjort vissa ändringar i utformningen av tornet, flyttat det lite till vänster och har ett par nya bilder uppladdade, hoppas på samma form av kritik denna gången. Ger mig inte innan jag har rätt form på rackaren! mad.gif

SnowFella
tikvah
Om man skall vara riktigt dryg så borde ju någon form av Kulspruta 58 på lavett sitta mitt uppe på tornet, upptäckte att "Stridsfordon 9040C Instruktionsbok Kursutgåva Tillägshäfte, torn" har en del bilder. dock saknas scanner i detta hus...

Kan pm en adress till lite foton på detta.
Wolfsong
@tikvah
SnowFella har visserligen inte kommit till detaljerna ännu.

@SnowFella
Tror inte att flyttningen till vänster var nog. Den ska vara mer till vänster. Titta på den här bilden så ser du hur mycket tornet är snedplacerat.

EDIT: Även lutningen på framsidan av tornet ser för lite ut i jämförelse med bilderna ovan.
imint
Jag är nyfiken på vad det är för sorts programvara du använder dig av
Wolfsong
3D Studio MAX, det enda 3D programmet som det finns plug-ins för export till IGOR motorn. Dock funkar allt från v3.1 och uppåt.
SnowFella
Som Wolfsong sa så har jag ännu inte kommit till detaljerna på tornet, vill helt enkelt inte lägga på en massa smådetaljer innan grundformen är rätt. När jag väl har fått den att stämma med formen på en riktig vagn så är det bara frågan om ett par timmars jobb för att lägga dit sikte, rökkastare, Kulspruta 58 och liknande.

@imint. Programmet jag kör med är 3D Studio Max 4.0. Nu är jag väl mer eller mindre en nybörjare på det då jag bara haft det i kring 7 månader och aldrig försökt mig på att bygga ett fordon tidigare.

Och framtiden ser inte ljus ut just nu för mitt stackars torn, efter att ha fått nytt bildmaterial från tikvah så lutar det åt att jag får börja om mer eller mindre från scratch! Tornet har just nu så många fel att det troligen är lättare att bygga ett nytt än vad det är att försöka modifiera det. mad.gif Bara att plocka fram stora släggan och skärbrännaren och ge det en ordentlig omgång!
Strf 9040C bash.gif SnowFella

Edit: stavning, hatar engelska tangentbord som tvingar mig att använda ASCII kod för å ä och ö!
SnowFella
Ok...nästa version av tornet är färdigt, med stor hjälp från Erik_G och Tikvah!
Förhoppningsvis så ser det bättre ut den här gången. Fritt fram för kritik!

Som ni kanske märker så är det fortfarande en del detaljer kvar att göra på tornet, som rökkastare, ksp lavett och liknande men jag är fortfarande inte nöjd med deras form och fortsätter att jobba med dom.

SnowFella
Wolfsong
Formerna börjar se riktigt bra ut SnowFella. biggrin.gif
SnowFella
En får tacka! biggrin.gif
Har dock upptäckt att textureringen av tornet kommer att bli ordentligt krånglig! Som det ser ut just nu så kommer jag nog att bli tvingad att handrita en textur och det är inte direkt min största talang! :(
Men men, ska förhoppningsvis bli bra ändå.
SnowFella
Dags att återuppväcka den här gamla tråden igen då jag efter ett par månaders uppehåll mer eller mindre har fullbordat min 9040C modell. Får tacka för stödet som vissa personer i forumet visade genom att skicka bildmaterial och ge konstruktiv kritik.

Modellen ser ut som såhär i fullbordat skick, får ursäkta dom stora bilderna.

Snow
RaDet94S
Riktigt snyggt. I alla fall enligt en något CV-90-okunnig person som jag. clap.gif
Klargplutte
Meeen så mäktit , du har inte funderat på att göra en OFP addon av den dribble.gif
SBP
Häftigt att kunna följa utvecklingen i tråden. Kanonsnygg!! Inte för att jag är så hemma i 90-serien, men det räcker ju att jämföra med bilderna i början av tråden. Bra jobbat!!

panzerkampfwagen
Snyggt jobbat! salute.gif
Fu Gson
Instämmer i berömmet, riktigt, riktigt snyggt!
simon
Snälla, gå med i SFP och få in den i OFP!!
Wolfsong
Trevligt att se att du fått på alla texturer. Har inte tittat in på GR.net på länge så jag har inte sett hur utvecklingen har gott. Riktigt mycket detailer men andå rätt lagom för spelet. Ser fram emot att se modden fördig i framtiden. Jag postade om detta på nyheterna hos the Platoon. biggrin.gif

@simon
Skulle inte tro att SnowFella har tid med det med tanke på hur mycket jobb det är kvar på SweBat 2005 till GR. Samt att det är rätt sent att börja sätta sig in i att modda OFP nu när uppföljaren är på gång. Varje 3D motor är ju annorlunda som du troligen vet.
Strix
Snowfella: Riktigt snyggt!

Två saker: Rökkastarna fattas (se bild) och sen ska flaggan bort

Det börjar att bli vått på tröjan nu så mycket som jag dreglar över den där modellen!

Du kan inte ta och göra en eller flera bakgrundsbilder och be Henrik lägga upp dom här på Soldf?
Wolfsong
Rökkastarna på C versionen sitter högre upp på tornet, vilket de även gör på modellen. Kolla på närbilden av tornet får du se.

Flaggan sitter där för att modellen ska användas till ett internationellt senario och då brukar vi ofta ha flaggor på våra fordon.

EDIT:
Nu såg jag något litet. Det blir svårt att skjuta med Ksp 58:an när det inte finns något band laddat. ;)
Strix
Uppfattat!

Förde talan åt min vän som inte är medlem här...
Pansardvärg
Jisses vad snyggt det blev...all heder åt de inblandade!!
Sillen
Det där blev ju jättesnyggt. Håller medom att du måste få in modellen i OFP!
Klargplutte
QUOTE (Wolfsong @ Mar 14 2004, 13:16 )
@simon
Skulle inte tro att SnowFella har tid med det med tanke på hur mycket jobb det är kvar på SweBat 2005 till GR. Samt att det är rätt sent att börja sätta sig in i att modda OFP nu när uppföljaren är på gång. Varje 3D motor är ju annorlunda som du troligen vet.

Det är väl inte speciellt sent med en OFP1 mod , addons till OFP1 kommer att kunna konverteras så att dom kan användas i OFP2 som ändå ligger en bit bort i tiden (knappast i år i alla fall) , om ha skulle slå sina påsar ihop med SFP så skulle nog inte hans arbetsbörda öka om dom skulle sköta kodning mm
[Neo]
OFP addons görs i stor mängd fortfarande och OFP2 kan ju förväntas släppas först om 1 år.

Edit, Snygg modell förresten smile.gif GJ
Wolfsong
Ok. Jag tar för givet att ni inte vet något om att modda spel.... om ni gjorde det hade ni förstått vad jag pratade om. ;)

Varje 3D motor fungerar olika. De kräver olika saker av modellerna samt att implementeringen är olika. Vad jag menar är att det är inte värt att nu lära sig vad som krävs för att skapa OFP modeller/moddar eftersom spelet är för gammalt för det i dagsläget och det finns nyare motorer som skulle vara mer intressanta om man vill lära sig ett nytt system. Den innebär bland annat att anpassa texturer och modellens utseende för att passa just den motorn som man vill använda. Jag vet inte hur mycket OFP motorn klarar men GR har högre grafik standard än vad OFP har så det kan tänkas att något behöver ändras och då måste man kunns lite om motorn för att veta vad.

SnowFella kan ju skicka modellen som den är till någon som redan vet vad som krävs för OFP och vilka begränsningarna är så kan den personen sköta konverteringen. Det ända jag anser är meninglöst är att han själv ska sätta sig in i hur OFP modding fungerar i dagsläget när det är på utgång. Om man säger att det är ett år till OFP2 kommer så är det ingen mening med att starta ett stort projekt nu. Det tar mer än ett år att förstå motorn helt och få ihop en större mod. Men det finns alltid vägar runt sånt som sagt.

Personligen tycker jag att ni kan skaffa GR om ni inte redan har det. :P För den här modden kommer bli så bra. ;)
SnowFella
Får tacka för dom positiva kommentarerna biggrin.gif Tog mig ett bra tag att göra men slutresultatet blev ganska så bra om jag får säga det själv.

Och nog jobbar jag lite smått med att fixa större bakgrunds bilder men det torde nog bli mer än bara 9040C vagnen i dom, jobbar lite på sidan med att sätta upp en scen med ett antal Svenska soldater och en eller 2 vagnar i terränglådan.

Angående OFP, jag har inte en aning om hur den grafikmotorn fungerar eller vilka krav den ställer på varesig modell eller textur. Modellen är som sagt gjord för att fungera tillfredsställande i GR och inget annat, är ju visserligen fullt möjligt att den skulle kunna fungera i OFP.

Och en får tacka Wolfsong, all reklam för modden är bra reklam. Svenska mods brukar inte vara så hett eftertraktade tyvärr, verkar som alla mest är intresserade av M4 bössor och liknande i GR cirklar.

Och som jag upptäckt så saknas det faktiskt mer än bara patronbandet till 58'an (vilket saknas medvetet pga polygon antalet). Kolla in torntaket, saknas en detalj som sitter mitt uppepå tornet, inte en aning om vad den sitter där för på den verkliga vagnen dock.
Mats
Jättefint! Hylsutkastet är det som du skippat, den som sticker upp bredvid kspn, men jättefint ändå.
SnowFella
Tackar!
Så det är hylsutkastet som det är frågan om, hade som sagt inte en aning om vad det var då jag inte fick leka med någon 90 vagn under min tid i lumpen. Enda kontakten jag hade med någon av dom vagnarna var en snabb förevisning på NB21 under en familjedag 1996, tror att det var en vagn nerskeppad från Boden, och 2 vagnar (9040A och en Bgbv 90 vagn) som stog parkerade på I1 under utbildningen inför BA09.

Men nog kan vi ordna ett utkast på min lilla vagn allt, torde vara snabbt fixat! Allt jag behöver hitta nu är någon form av filmsnutt som visar en 90 vagn som skjuter, mest så att jag kan "låna" rätt ljud till 40mm kanonen.
Sedan så är det dags att ge sig på antingen Pbv 302C eller Patgb 203. :P
Strix
Snowfella: Har ett antal filmer med 90:an både hemma-filmade och filmade av Bofors (promovideos) säg till så lägger jag upp ett par...
Wolfsong
Tror ingen kommer upptäcka att bandet inte är laddat i spelet ändå. Alla är inte som BajaBravo som mest går runt och tittar på omgivningen och blir skjuten av någon medan han går runt och beundrar texturer och modeller. biggrin.gif
SnowFella
Onekerligen sant Wolfsong, vissa personer kanske upptäcker det men bara om dom testar att knacka näsan i vagnen ingame. Därför vi har ett uppdrag liknande ditt som visar alla nya soldater, vapen och all utrustning. Har dock en liten skillnand i det, alla är satta som fiender med deras AI avstängd och om en dör (blir skjuten av spelaren) så dammar vi igång AI'n igen! Tippar på att du kan gissa vad som händer då! saint.gif
Strix
Snowfella!

De röda markeringarna (reflexer???) på sidorna sitter för långt ner!

Dom ska upp på själva vagnen inte nere på påhängsgrejen (stavning och riktigt ord vet jag inte så klaga inte) som man ser på bilden på första sidan

Kanske jag som är blind eller dum huvudet men =)
SnowFella
Jämför man med 9040C vagnen på SoldF sidan så stämmer det påståendet helt perfekt Strix, men på den vagn som jag använt som referens material och senare använt foton från som textur så sitter reflexerna nere på påhängs delen. Tippar på att det varierat lite från vagn till vagn var dom satt reflexerna.

Jämför gärna själv ;)
Vagnen jag använt som referens, tack vare Tollen som tog bilden under en familjedag på P10

Konstigt nog så är det nu när jag kollar den enda vagnen jag har foton av som har reflexerna sittandes just på det sättet.

Och bild som jag fått skickat till mig av en annan vagn.

Snow
Sakkre
SnowFella.

De går höra med Hägglunds om små filmer vid skjutning med Akan, Rökkastare osv, små reklamfilmer, men de finns säkert hur mycket annat som helst här också.
Bara så du vet
jake the snake
Bilderna är bra, men det saknas som sagt hylsutkastningsluckan och sen är inte eldrörsskyddet koniskt. Det är i princip cylindriskt.
granQ
då våra fans vill att vi skall ta in denna i flashpoint så är jag beredd att göra ett försök om ni vill..

Det är självfallet upp till er. Men om ni vill veta vad ni behöver göra för få in den i flashpoint så är det 2 saker:

1. Zippa ihop modelen i .3ds format tillsammans med texturen.
2. Maila den till mig: granq@silentheroes.net

Sen så sköter vi resten, om ni nu vill, sen hurvida det blir bra eller ej våga jag inte säga något om, men vi har lyckats fint med ugglan, gruppbåt 200 som vi fått av silentheroes (gjord för battlefield)
simon
Blev det något av SFP-grejen?
ArtMan
Snyggt! Bra jobbat! En sak dock. Kspn ser lite liten ut. Är det verkligen skalenligt?

Edit: Såg en sak till. Det är för många hjul i din model!
danno
QUOTE (ArtMan @ Apr 1 2004, 01:17 )

Sju bärhjul, ett drivhjul och ett spännhjul... jag får matten att gå ihop mellan modellen och orginalen.
ArtMan
QUOTE (danno @ Apr 1 2004, 01:41 )
QUOTE (ArtMan @ Apr 1 2004, 01:17 )

Sju bärhjul, ett drivhjul och ett spännhjul... jag får matten att gå ihop mellan modellen och orginalen.

Inga fler som ska räkna hjul den 1:a april? :P
Nestor
Tror inte att det skulle vara några problem att köra denna i OPF motorn
Se bara på de grejer som BAS ock DKM har gjort... wub.gif
SnowFella
Vete katten om KSP'n är 100% skalenlig faktiskt, blev tvingad att försöka mäta in modellen av den med hjälp av piplängd i förhållande till hur lång vagnen är så nog kan det finnas ett visst problem med skalan. Torde dock inte vara mer en ett par centimeter hit eller dit.

Och angående OPF, jag har som sagt inte en aning om hur den grafikmotorn fungerar och om modellen som den är skulle funka, men om granQ är villig att göra ett försök så kan jag skicka över modellen och dom nödvändiga texturerna. Kan nog finnas vissa problem dock, i GR så animeras band och hjul med hjälp av en animerad textur (eller snarare 4 istort sett identiska texturer som roteras) och modellen jag har gjort är bara ett skal utan någonting gjort innanvändigt. Kan också bli problem med skalan på texturerna, vagnskroppen och torn ligger just nu i en 1024*1024 stor textur medan KSP'n och extra detaljer finns i en andra textur.
simon
Men om nu granq kan tänka sig att "göra ett försök", så är det väl inget problem?

Friskt vågat, hälften vunnet som, man säger
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.