Sillen
Oct 20 2003, 19:38
Min bror sa att han hade sett stridsfordon 90 på S1. Jag kollade på lumpen.nu, och alldeles riktigt så utbildas stridsfordonsförare där. Men vad används de till där?
Etranger
Oct 20 2003, 19:47
Förmodligen är det till televapenkompaniet. Var där på andra mönstring en gång i tiden och då talades om att bandvagnarna (206:or ... ?) skulle ersättas av stridsfordon.
Vysotskij
Oct 20 2003, 19:48
Om du är intresserad av två snabba gissningar modell rövryck, så kan det vara så att någon form av strf 90 ingår i televapenkompani ELLER att S 1 utbildar besättningarna till stridsledningsfordon (exempelvis stripbv 90).
Fu Dahlberg
Oct 20 2003, 19:48
Har inte S1 ledningsvagn 90 då?
Det talas om en variant av stridsfordon 90 för telekrig som inte blir verklighet på några år, men någon prototyp möjligtvis?
Annars åker ju alla bataljonchefer Stripbv 90 och kan vara där av någon anledning.
Ralpbv 302 och 401 eller vad de heter finns väll också där kan jag tänka mig?
Helt rätt att man jobbar med en modell av blivande TVA90 (man har provat påbyggnaden mm på ett ordinarie strf9040A chassie) på S1 i övrigt finns där stri 90, 302, och 401..
Jag har förmig att jag läste någonstanns (hmm låter lite som rykten jag vet) att alla förband ska ha CV90 i någon form.
Tanken är (och nu är jag mycket mer säker) väl att Hemvärnet är vad infanteriet var en gång i tiden fast mer lokalt/regionalt och övriga försvaret är helt mekaniserat.
Jag menar när man t.o.m strävar efter 100% splitterskydd åt underhålls förbanden.
Då är det ju inte så "off base" att övriga får "tyngre" grejer
Vadå alla förband Strf 90 i någon form?
Alla förband har inte CV90 i ngn form...
däribland LG, K3, K4, Ing, Lv6, (lvkv90 tillhör 122/90 brigaderna)
Jag menar inte att ALLA soldater kommer åka i CV90.
Men t.ex så har underhålls bataljonerna CV90 som eskort fordon (om jag inte är helt ute och cyklar. Dahlberg du borde ha koll)
Och luftvärnet har lvkv90.
Naturligtvis så är kanske inte CV90 ideal fordonet för stadsskytte eller fallskärmsjägarna (ironi)
Men CV90 med varianter ska så vitt jag förstått finnas på samtliga förband i krigsorganisationen.
Sedan när finns lvkv 90 i luftvärnet? Och på vilken nivå då?
tikvah
Oct 20 2003, 22:49
Lvkv90 fanns vid luftvärnet det första utbildningsåret... Om vi säger som så, det finns inte kvar där.
det enda som finns kvar är alla minnen om tabbarna som skedde då lv tyckte det var häftigt med rörliga pansarklossar man kunde leka anfallsstrid med..
Fu Dahlberg
Oct 20 2003, 22:55
QUOTE (dxl @ Oct 20 2003, 23:05 )
Dahlberg du borde ha koll

Nja

tack för förtroendet ijallefall

Eskort agerade från en Cv90 under besöksdagen på T2, men vagnsbesättningen var från P4, men utlånade av personal är inte nytt... (en av våra Ts-tropper var ifrån P4 bla... ) jag har verkligen ingen anning om eskort, men enligt papprena så bestod Ledningskompaniets närskydd av ett par 90-vagnar och annat godis... Men under min (och dxl) Vpl så fanns det inget närskydd överhuvudtaget på T2, så vi får vänta till krig och se...
MEN eftersom splitterskyddad trupp står HÖGT upp på Arméns lista, så skulle jag gissa att PBV401, Patgb203 och CV90 kommer bli vanligare och vanligare på ALLA sorters förband... nästan, som dxl påpekade. T2 har idag Patgb203 i organisationen, På ledning fanns en, som jag antar används för framskjuten stab, stridsledningsfordon... men avundsjuk blev jag
Likadant förra året så lånades det ut ett stridsfordon som ett par trängare fick vara skyttegrupp i.
Gustav-TS
Oct 21 2003, 18:49
Stridsfordon vid S1 är inget ovanligt. Divisionslednings-bataljonen har stripbver, både 90:or och 4021:or. De har även vanliga pbv:er till närskyddskompaniet.
Dessutom ligger det ju inte helt obekanta TeK TELE där, och de genomför en del försöksverksamhet på bla RLPBV:er.
Och så var det med den saken.
TeK TELE är alltså Teknikkontor Tele. De chefar mtrl-försörjning/tilldelning/utvärdering/beställning för tele-system och tele-vapen i armén.
Och som alla vet (ironi igen) så är det ju så att bara för att det inte utbildas när man ligger inne så betyder det inte att det inte finns i krigsorganisationen.
T.ex så finns lkv90 i luftvärnet men de utbildas på P4.
På XQ (underhållsbataljonens underhålls kompani) så ska även en robotpluton finnas men den utbildas bara var fjärde år.
Och som dahlberg sa så finns det betydligt fler 203:or i en krigsorganiserad underhållsbataljon en vad det gör i fredsorganisationen.
Och värt att nämna är då att dessa förare INTE utbildas på T2 utan på t.ex livgardet.
Wolfsong
Oct 21 2003, 22:36
Som en som bott utanför regementet hela livet tills jag åkte in i lumpen så tycker jag att det väl alltid funnits bandvagnar typ PBV el motsv på S1. Så varför skulle det vara konstigt just nu är mer vad jag frågar mig?
enligt vilken org finns lvkv 90 inom lv???
Gotcha
Oct 23 2003, 17:24
Jag noterade iaf en CV90C, nån slags kanonlös obs/ledn-vagn som stod på parkeringen utanför LedS, likväl som ett par av dessa übertunga lastbilar med splitterskydd.
Bortsett vakten som stod i skyddsväst och SU var det nog det enda krigiska jag lade märke till.. B)
jake the snake
Oct 25 2003, 12:05
De LVKV 9040 som utbildas på P4 och I19 ingår inte i luftvärnet. De ingår i Mekbat. För övrigt så gör det mesta ur luftvärnet det i krig också. Det kommer inte att åka runt Luftvärnsbrigader i Sverige i ett krig, utan LVreg utbildar förband som ingår i LVbat i de olika mekaniserade brigaderna runt om i Sverige.
tgb1116
Feb 18 2004, 11:50
QUOTE (Gotcha @ Oct 23 2003, 17:24 )
... Jag noterade iaf en CV90C, nån slags kanonlös obs/ledn-vagn som stod på parkeringen utanför LedS...
Det var troligen störprototypen baserad på CV90A.
Även splitterskyddade pejlar är planerade.
(Ursäkta den stora bilden, fler på
S1:s hemsida)
C DK012
Feb 18 2004, 12:48
Aaah, ädla gamla vedförrådsplan!
Jag tror dock inte det var denna gotcha menade då han skrev sitt inlägg i oktober... TVAs prototypbest rullades ut nån månad senare. Och som sagts tidigare har det stått ett fåtal Stri90:or i lutan bakom vedförråden sedan länge...
Sttochen
Feb 22 2004, 15:06
QUOTE (dxl @ Oct 21 2003, 18:55 )
På XQ (underhållsbataljonens underhålls kompani) så ska även en robotpluton finnas men den utbildas bara var fjärde år.
Och som dahlberg sa så finns det betydligt fler 203:or i en krigsorganiserad underhållsbataljon en vad det gör i fredsorganisationen.
Och värt att nämna är då att dessa förare INTE utbildas på T2 utan på t.ex livgardet.
Heter inte underhållskompaniet på UH-bat NQ? eller va de QQ....faan....kommer inte ihåg, men det är mitt andra år på UH-bat, och hittills har inget XQ dykt upp....
Fu Dahlberg
Feb 23 2004, 22:39
QQ
//Fu Dahlberg - PQ
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.