QUOTE (Bengtsson @ Oct 20 2003, 01:21 )
Läste någon bok för ett litet tag sedan som hette just Spetsnaz och handlade om deras utbildning (skall ha skrivits av någon avhoppad rysk officer som hade att göra med förbandet). En hel del träning läggs tydligen på att använda spaden som vapen (diverse, enligt mig, totalt meningslösa övningar förekom visst, såsom att lära sig att KASTA spaden i ryggen på fi, sätta ut fingarna på en huggkubbe och därefter slå spaden med full kraft mellan fingrarna osv).
Vete tusan om det stämmer men ja, det skulle inte förvåna mig.
Sent nu, korrigerade stavningen.
Tänker du möjligen på "Victor Suvorovs" böcker? De har tämligen dåligt rykte och är inget man bör lita på.
Jag har för övrigt en Cold Steel Special Forces Shovel <
http://www.coldsteel.com/92sfs.html> som jag köpte för många år sedan i syfte att att själv avgöra hur svårt det faktiskt är att kasta den och förhoppningsvis ha lite kul på köpet. Jag tränade primärt kast mot plankor på cirka 5-10 m avstånd och lärde mig efter lite träning att få spaden att sätta sig i undefär vart tredje kast på de avstånden. Jag skulle absolut inte våga förlita mig på kast med den i strid, men den borde fungera skapligt bra som huggvapen efter att man slipat kanterna på den. Kastövningarna ledde till att skaftet gick av och metallen vid skaftinfästningen gav vika, där det senare dock gick att fixa med hjälp av svets. Extra skaft finns att köpa. men jag har inte ansett det vara värt pengarna eller mödan.
Edit: Skrivfel.