Help - Search - Members - Calendar
Full Version: PDW
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Casca
Någon som har kontroll på vilken PDW som ska tillföras Armén inom kort?

Casca
71-1022514937
E väl bara typ ÖB & FMV som har KONTROLL över det..

*messerschmidt* smile.gif
76-1029920144
Enligt vad jag erfarit från FMV, så står det mellan två olika system - 5,7 mm FN P90 eller 4,6 mm HK PDW MP7. Vilken PDW man väljer avgörs - också detta enligt FMV - av vilken kaliber NATO väljer för att ersätta  9 mm. Beslut skulle tas under 2002 men än så länge har det varit tyst.
Casca
QUOTE (Lt. Bomber @ Sep. 25 2002,09:33)
Enligt vad jag erfarit från FMV, så står det mellan två olika system - 5,7 mm FN P90 eller 4,6 mm HK PDW MP7. Vilken PDW man väljer avgörs - också detta enligt FMV - av vilken kaliber NATO väljer för att ersätta  9 mm. Beslut skulle tas under 2002 men än så länge har det varit tyst.

Ok, tackar.
Lindahl
Jag har hört runt lite tidigare (inte de senaste månaderna alltså) och jag har hört att alla inköp i den riktningen skulle ha frusit innne p g a låg försvarsbudget. DVS att de skulle ha lagt inköp av PDW:er på is till 2020 när ak5 och ak4 ska bytas ut till nya enhetsvapen.

Har ni hört annorlunda så att de faktiskt ska köpas in snart?
Mojo
Vår allas älsklingstidning Värnpliktsnytt hade show off i en artikel på "ny" utrustning (gammal för vissa, ny för andra). Då var bla P90 med som nytt vapen.
Övriga "nyheter" var bla moonbootsen och enmanstält 2000.

Inte för att det säger nåt egentligen men man vet ju aldrig smile.gif
83-1032812156
Mojo< Enmanstält 2000 vad är det? Ja att det är ett tält förstår jag men var finns det bilder?
Bamse
Angående PDW har jag hört att flygvapnet gjorde ett inköp av P90 för test men testet blev av okända anledningar inte av.
Min källa är "systemansvarig"? finkalibriga vapen för Armen så lite koll har han nog. Sagt på en vapenkurs under våren.

Angående enmanstälten:

http://www.k3.mil.se/photo.php?id=29591&nid=9662

http://www.k3.mil.se/photo.php?id=29592&nid=9662
Skuggan
ahhhhhh, puppan denna förträffliga skapelse. kan meddela att den inte är speciellt varm utan sovsäck, men what the heck, den är bättre än knäppetältet. *privat åsikt*
70-1020763829
ahh... Jägarpuppan... biggrin.gif
HvPrsk
Någon som vet vart man kan köpa sig en "puppa"...
Mojo
Går väl att beställa från de flesta vildmarksbutiker. Bla Hilleberg tillverkar nån motsvarighet med armar! ser för jäkla rolig ut.
Just DENNA puppa kanske inte går att beställa, men det vill du inte heller. Skall du köpa en själv så köp en bättre modell med riktigt gore-tex istället för fusket som finns på den här.
Om sanningen skall fram så är enmanstält 2000 långt ifrån lysande.
HvPrsk
QUOTE (Mojo @ Okt. 02 2002,10:15)
Går väl att beställa från de flesta vildmarksbutiker. Bla Hilleberg tillverkar nån motsvarighet med armar! ser för jäkla rolig ut.
Just DENNA puppa kanske inte går att beställa, men det vill du inte heller. Skall du köpa en själv så köp en bättre modell med riktigt gore-tex istället för fusket som finns på den här.

Å fan...
Trodde det var Gore-Tex i den...[letar på nätet efter alternativ]
målobs
QUOTE (HvPrsk @ Okt. 02 2002,10:20)
QUOTE (Mojo @ Okt. 02 2002,10:15)

Å fan...
Trodde det var Gore-Tex i den...[letar på nätet efter alternativ]

Kolla på recon under sovsäckar eller här.
http://www.recon.se/Sovsackar/MILITARY%202...0OK%20print.pdf

/målis
2Sharp
Jag har använt Phoenix Phoxhole en hel del, rekommenderas!
Casca
QUOTE (2Sharp @ Okt. 02 2002,13:29)
Jag har använt Phoenix Phoxhole en hel del, rekommenderas!

Phoenix finns inte längre. Företaget köptes upp av Karrimor som la ner tälttillverkningen. Tyvärr. Underbart tält, jag vårdar mitt Phoxhole ömt.

Casca
The Swede
Har inte detta glidit LITE of topic? ;)

The Swede
Casca
QUOTE (The Swede @ Okt. 02 2002,13:58)
Har inte detta glidit LITE of topic? ;)

The Swede

Tunna trådar har en förmåga att brista.

Casca
VH
Puppan e kall som satan utan sovsäck, plus att den andas 0. Dvs hela förbannade sovsäcken + puppan e full av kondens efter en natt, mindre trevligt.
9x19
Mina herrar, tråden heter PDW och ligger i Kasunen. Fortsatt diskussion om puppor förs lämpligen under ett ändamålsenligt trådnamn i materielplatsen. Framåt! smile.gif
Nifelhel
QUOTE (Bamse @ Okt. 01 2002,21:18)
Angående PDW har jag hört att flygvapnet gjorde ett inköp av P90 för test men testet blev av okända anledningar inte av.
Min källa är "systemansvarig"? finkalibriga vapen för Armen så lite koll har han nog. Sagt på en vapenkurs under våren.

Var det en CFB kurs eller var det kanske en vapenkurs i Borås??
80-1032790165
Jag rekomenderar "puppan" för er, det är skönt att sova i dem och du sover ostört så du slipper polarn som snarkar(erfarenhet från lumpen).

Vattentäta är dom om det inte spöregnar eller att du ligger i ett vattendrag för dom är bara vattentäta på ovansidan.
Casca
QUOTE (P4-Span @ Okt. 05 2002,21:12)
Jag rekomenderar "puppan" för er, det är skönt att sova i dem och du sover ostört så du slipper polarn som snarkar(erfarenhet från lumpen).

Vattentäta är dom om det inte spöregnar eller att du ligger i ett vattendrag för dom är bara vattentäta på ovansidan.

???
Bamse
QUOTE (Nifelhel @ Okt. 05 2002,18:15)

Central kurs, Vapentjänst i Hemavan.

Rekommenderas men främst för de intressanta kvällstjänsterna. Vapenhistorikföreläsning av en lokal vapensamlare som också visade vissa väl valda delar samt genomgång av utveckling av vapen och personlig utrustning i svenska Försvarsmakten i dag av ovan kaptenen som jag nämnde tidigare.

Tyvärr missade jag vapenkursen i Borås. Var upptagen, en höjdare har jag förstått.
Nifelhel
QUOTE (Bamse @ Okt. 06 2002,23:10)
QUOTE (Nifelhel @ Okt. 05 2002,18:15)

Central kurs, Vapentjänst i Hemavan.

Rekommenderas men främst för de intressanta kvällstjänsterna. Vapenhistorikföreläsning av en lokal vapensamlare som också visade vissa väl valda delar samt genomgång av utveckling av vapen och personlig utrustning i svenska Försvarsmakten i dag av ovan kaptenen som jag nämnde tidigare.

Tyvärr missade jag vapenkursen i Borås. Var upptagen, en höjdare har jag förstått.

Hmm valde tydligen "fel" vapentjänst, verkar som man skule valt Hemavan istället för Fårö ???

Jo den i Borås var väldigt rolig och intressant. Synd att du missa den, men du kanske får chansen till våren om dem nu kör en repris nästa år.
2Sharp
QUOTE (Nifelhel @ Okt. 07 2002,18:06)
Jo den i Borås var väldigt rolig och intressant. Synd att du missa den, men du kanske får chansen till våren om dem nu kör en repris nästa år.

Bamse! du är C för att ha koll på detta, vi MÅSTE vara med.. smile.gif
Nifelhel
QUOTE (2Sharp @ Okt. 09 2002,03:33)
QUOTE (Nifelhel @ Okt. 07 2002,18:06)

Jag har hört via säkra källor att dem kommer att försöka att rikta in sig på understödsvapen den här gången biggrin.gif
Ing
QUOTE (Nifelhel @ Okt. 09 2002,16:46)
QUOTE (Nifelhel @ Okt. 07 2002,18:0)

Bamse! du är C för att ha koll på detta, vi MÅSTE vara med.. <!--emo&:)

Jag har hört via säkra källor att dem kommer att försöka att rikta in sig på understödsvapen den här gången biggrin.gif

Och.. så ska man dit.. Så vi får väl se. :inlove
Bamse

Tyvärr 2Sharp!

Bamse kommenderad under våren. Kan tyvärr inte ta ansvar för detta, delegerar till dig att kontakta mig om det skulle vara så att denna kurs inträffar under mina ev ledigheter.
2Sharp
QUOTE (Bamse @ Okt. 09 2002,23:02)

Tyvärr 2Sharp!

Bamse kommenderad under våren. Kan tyvärr inte ta ansvar för detta, delegerar till dig att kontakta mig om det skulle vara så att denna kurs inträffar under mina ev ledigheter.

Ja jävlar, glömmer [förtränger] det hela tiden... smile.gif

Vem ringer jag för att hota så jag får vara med?? ;)

Understödsvapen? my life...
80-1032790165
QUOTE (Casca @ Okt. 06 2002,10:05)
QUOTE (P4-Span @ Okt. 05 2002,21:12)

???

LOL
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.