Det hela rör sig snarara om Newtons olika lagar om rörelse, vingen tvingar ner luftströmmen, verkan och motverkan, lika mycket luft som tvingas ner lika stor kraft lyfter uppåt. Enkelt. kolla följande länk.
http://www.rz.uni-frankfurt.de/~weltner/Fl...ght/PHYSIC4.htm

Jag är ledsen men jag förstår fortfarnade inte. Okej dessa bilderna motbevisar tesen att luft har en längre väg att gå på ovansidan och därför måste röra sig snabbare för att hinna till bakkanten av vingen för att komma dit samtidigt.
Men de bevisar väl ganska tydligt att luften rör sig snabbare på ovansidan?
Rimligtvis borde det gå att mäta tryckskillnader på olika punkter på ett plan liknade det dessa bilderna visar. Jag vet inte vilka tryckskillnader det handlar om men om du skulle ta ett viggen, täta längs vingprofilen, skapa vakuum på ena sidan och ha 1atm på andra. Då kan du dra med en kraft motsvarande 475 ton, så marginal finns ju.
Ett praktiskt exempel: om man har en vinge med en Clark Y profil(rak undersida, välvd ovansida för er sominte vet hur den ser ut). Man för denna genom lufthavet, Bernoullis teorem hävdar då att det skapas ett undertryck på ovansidan av vingen som "suger" den uppåt. Det kan ju verka rimligt för lekmannen, men vad händer om man tar sin Piper Cub och flyger inverterat? Ja inte sugs man ner i backen ialla fall, det fungerar p.g.a att man har så stor anfallsvinkel att man med Newtons lagar tvingar ner en luftmassa.
Visst kan man flyga flygplan uppochned, men du måste väl ha större alfavinkel än om du flög planet 'rätt'. Detta gäller plan med Clark Y profil, vet att akrobatplan har istortsett symetrisk vingprofil.
Innan folk blir sura på mig, jag påstår inte att jag vet mer än alla andra. Bara att jag inte förstår.
Ta en datorfläkt, dess syfte är att flytta så mkt luft som möjligt. Den ser ju väldigt annorlunda ut än en helikopterrotor. Om då rotorn är skapad för att alstra störst lyftkraft, betyder då det att det är en skillnad på att skapa lyftkraft och att flytta luft? Om inte vilken är felkonsturerad, fläkten eller rotorn?
Eller om vi överger luften och tittar på en annan fluid. En båt som kör genom vattnet, kan den göra det genom att knuffa vatten ifrån sig (jmf avlänkning) eller är det trycket som puttar upp båten (jmf tryckskillnader).
Eller handlar allt om att det jag ser som två olika företelser igentligen är samma sak, hur hänger de ihopa i så fall?